Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bonha
#1076048
Hoi allen,

OK, ik ben nu al een tijdje aan het KVV-en en het bevalt erg goed. Waarom weet ik niet want mijn pup deed het ook prima op de brokken.  Het zal gevoelsmatig zijn. Is zoveel leuker om je hondje te zien smikkelen van vers!
Ik ben overgestapt toen ik de puppenbrokken echt zat was. Ze had steeds groeipijnen en groeide in mijn ogen veel te hard. Ik moet zeggen dat ik nadat we regelmatig zijn gaan KVV voeren geen groeipijnen meer heb gezien!! Of het toeval is of niet zullen we nooit weten, maar ze ziet er stralend uit.

Ik heb een combi met cavom geprobeerd maar dat beviel niet. Ze kwam met ongeveer tien schamelijke brokjes al veel aan, en dat is dan zo sneu..niks mogen eten maar wel honger hebben!  Bovendien keek ik zelf ook echt uit naar de vers dagen!
Wat me ook opvalt is dat ze met rauw voer rustiger lijkt te zijn. Ze kreeg toen ze bij mijn moeder logeerde weer even een week of drie brokken (carocroc), en toen ze terugkwam viel me dat weer op dus er lijkt wel wat in te zitten!

Nu vind ik het dus echt tijd worden om zo langzamerhand eens te gaan beginnen met zelf samenstellen. Ze heeft haar eerste kipvleugels al gegeten en dat ging zonder enig probleem (ja, beetje bezorgdheid bij het vrouwtje).
Ze krijgt in principe geen brokken meer, heeft het een heel enkel keertje nog gekregen als ik zo dom geweest was om niks te ontdooien >:(
Ze krijgt ook al een tijdje een beetje groentemix, 50 gr per keer.

Nu wil ik dus wel nog wat KIVO en smuldier blijven voeren, deels omdat ze dan ook nog echt complete maaltijden krijgt en ik geen fouten wil permitteren in een opgroeiende hond, en ook om die domme niet-ontdooi-acties te kunnen oplossen door snel "au bain marie" wat KVV te ontdooien. Ik heb namelijk geen idee hoe lang karkassen, lappen pens, noem het maar op erover doen om te ontdooien!!

Het wachten was op een tweede vriezertje, maar ik moet nog even uitvogelen hoeveel ik daarin kwijtkan. Maar het vriezertje is er dus ik kan gaan bestellen!!
Stel ik ga eerst eens half half doen, half KVV en half Barf.
Dan krijgt ze op de KVV dagen dus vooral kip en rund.  Ik dacht aan 2 kilo KIVO en drie pakken smuldier compleet (heb dat ruim ingeslagen met de aanbieding van laatst).
Dan moet ik dus eigenlijk op de andere dagen liefst andere diersoorten gaan voeren. Ik zie dat er ruim keus is bij de leveranciers, maar echt tegek kan ik het niet maken, niet omdat het goedkoop moet zijn voor het lui vrouwtje, maar omdat ik het geld gewoon niet heb  :-\.
Ik heb zitten rekenen en doen en ik kan met Herby en Shaweca op een gemiddelde prijs onder de 2 euro  (1, 65) per kilo blijven, uitgaande van 50 % vleesbot, 15% orgaanvlees , 15 % groentemix en 20 % spiervlees, en dat met zo'n 12 verschillende diersoorten, uitgezonderd de vis. (In de berekening zitten geen kosten voor de groenten nog..)
Nou, zou mooi zijn toch?

Maar ik heb nog een paar vraagjes.
- Waar reken ik bij een jonge hond van 9 maand de pens nu onder?? Volledig? Of orgaan? Het lijkt me leuk haar aan zo'n lap te zien trekken en knagen!
- Heb ik het goed begrepen dat je , als de hond jong is én nog kvv krijgt, liever wat meer spiervlees moet geven dan orgaan erbij?
- Kan ik al beginnen met lamsribben of moet ik eerst leren eten aan karkassen? Op zich gaat haar botvertering dus goed, gezien het feit dat KIVO ook  gemalen karkassen bevat en de vleugeltjes goed gingen.
- Is (over die 3,5 dag) 130 gram/per dag aan groenten niet wat veel??
- Mag ik alle vleesbot rekenen als 50-50? Of zijn er grote uitzonderingen waar ik bij mijn opgroeiende puber op moet letten?
- Vallen geitensnippers, kopvlees e.d ook onder spiervlees (ja het zijn natuurlijk spieren, maar onzekerheid maakt blond..) of bedoelt men hiermee echt lappen vlees?
- hoeveel orgaan per maaltijd raden jullie aan voor een hondje van deze leeftijd. Ik begrijp liever niet in één maaltijd maar gedoseerd?
- Moet ik echt een menu maken, of kan ik volstaan met: (ongeveer)

1750 gr vleesbot (50/50)
525 gr groentenmix
525 orgaanvlees
700 gram spiervlees

(in die 3,5 dag)
En dan dus gewoon in die tijd gevarieerd dingen uit een vooraadje in de vriezer pakken, en gezien de ruimte, bij elke bestelling wat varieren?

Oja, het is een beaucerondame die vermoed ik de 30 kilo ruim is gepasseerd. Ik ga dus maar uit van zo'n 35 kilo. Ze is slank, maar niet mager of mollig. Ze lijkt nog steeds ongeveer een kilo per dag nodig te hebben (waar ze het laat :o)! Daar zijn de percentages dan ook op gebaseerd.

En (jeetje wat een hoop vragen en ik heb echt vrijwel de hele site gelezen!!(en andere)), kan ik nog het beste bepaalde diersoorten pas later introduceren en sommigen eerder?

Heel erg bedankt namens mijn kleine muis! Ze kan niet wachten!!
#1076066
Ik reken pens onder orgaan, aangezien het een orgaan is (een spijsverteringsorgaan om precies te zijn), het is geen spiervlees en geen vleesbot, dus gewoon orgaan.

Weet je wat het is, in kvv zit in verhouding volgens mij best wat orgaan (ik kan dat niet met zekerheid zeggen, want de producenten doen nogal geheimzinnig over de verhoudingen) en daarom is het beter om op de barfdagen niet te veel orgaan te geven, het zou nog makkelijker zijn als je gewoon volledig over zou gaan op BARF  ;) (ik kan het in allicht proberen toch  :P 8)).
Weet je wat het is, je weet gewoon niet precies wat er in kvv zit, dus het is een beetje gissen met je barfmaaltijd, maar goed, velen doen het zonder problemen, ik heb er geen ervaring mee, hier zijn we gewoon in één keer overgegaan op BARF.

Ik zou eerst beginnen met karkassen (aangezien de vleugeltjes goed gaan) en als dit allemaal goed gaat kan je eventueel lamsribben geven.

Ik schat de verhouding vlees en bot, als je een heel kaal vleesbot hebt kan je niet 50/50 vlees/bot rekenen, je geeft er dan spiervlees bij, zodat de verhouding vlees/bot wel 50/50 is.

Geitenvlees, kopvlees ed vallen idd onder spiervlees  ;)

Ik vind het moeilijk om wat te zeggen over de hoeveelheid orgaan, hier krijgen ze 15% orgaanvlees en dit krijgen ze 3 keer in de week of 4 keer, voornamelijk omdat het bij mijn hond met gevoelige darmen niet goed valt als ze een grote hoeveelheid in één keer krijgt.

Je kan voor de barfdagen een compleet menuutje maken, maar ik zou maximaal 10% orgaanvlees geven, aangezien in kvv meer dan genoeg zit (tenminste dat vermoed ik).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En heel veel succes!!!!!! ;)
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 24 okt 2008, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#1076072
Bonha schreef: Hoi allen,

OK, ik ben nu al een tijdje aan het KVV-en en het bevalt erg goed. Waarom weet ik niet want mijn pup deed het ook prima op de brokken.  Het zal gevoelsmatig zijn. Is zoveel leuker om je hondje te zien smikkelen van vers!
Ik ben overgestapt toen ik de puppenbrokken echt zat was. Ze had steeds groeipijnen en groeide in mijn ogen veel te hard. Ik moet zeggen dat ik nadat we regelmatig zijn gaan KVV voeren geen groeipijnen meer heb gezien!! Of het toeval is of niet zullen we nooit weten, maar ze ziet er stralend uit.

Ik heb een combi met cavom geprobeerd maar dat beviel niet. Ze kwam met ongeveer tien schamelijke brokjes al veel aan, en dat is dan zo sneu..niks mogen eten maar wel honger hebben!  Bovendien keek ik zelf ook echt uit naar de vers dagen!
Wat me ook opvalt is dat ze met rauw voer rustiger lijkt te zijn. Ze kreeg toen ze bij mijn moeder logeerde weer even een week of drie brokken (carocroc), en toen ze terugkwam viel me dat weer op dus er lijkt wel wat in te zitten!

Nu vind ik het dus echt tijd worden om zo langzamerhand eens te gaan beginnen met zelf samenstellen. Ze heeft haar eerste kipvleugels al gegeten en dat ging zonder enig probleem (ja, beetje bezorgdheid bij het vrouwtje).
Ze krijgt in principe geen brokken meer, heeft het een heel enkel keertje nog gekregen als ik zo dom geweest was om niks te ontdooien >:(
Ze krijgt ook al een tijdje een beetje groentemix, 50 gr per keer.

Nu wil ik dus wel nog wat KIVO en smuldier blijven voeren, deels omdat ze dan ook nog echt complete maaltijden krijgt en ik geen fouten wil permitteren in een opgroeiende hond, en ook om die domme niet-ontdooi-acties te kunnen oplossen door snel "au bain marie" wat KVV te ontdooien. Ik heb namelijk geen idee hoe lang karkassen, lappen pens, noem het maar op erover doen om te ontdooien!!

Het wachten was op een tweede vriezertje, maar ik moet nog even uitvogelen hoeveel ik daarin kwijtkan. Maar het vriezertje is er dus ik kan gaan bestellen!!
Stel ik ga eerst eens half half doen, half KVV en half Barf.
Dan krijgt ze op de KVV dagen dus vooral kip en rund.  Ik dacht aan 2 kilo KIVO en drie pakken smuldier compleet (heb dat ruim ingeslagen met de aanbieding van laatst).
Dan moet ik dus eigenlijk op de andere dagen liefst andere diersoorten gaan voeren. Ik zie dat er ruim keus is bij de leveranciers, maar echt tegek kan ik het niet maken, niet omdat het goedkoop moet zijn voor het lui vrouwtje, maar omdat ik het geld gewoon niet heb  :-\.
Ik heb zitten rekenen en doen en ik kan met Herby en Shaweca op een gemiddelde prijs onder de 2 euro  (1, 65) per kilo blijven, uitgaande van 50 % vleesbot, 15% orgaanvlees , 15 % groentemix en 20 % spiervlees, en dat met zo'n 12 verschillende diersoorten, uitgezonderd de vis. (In de berekening zitten geen kosten voor de groenten nog..)
Nou, zou mooi zijn toch?
Ja prima!
Maar ik heb nog een paar vraagjes.
- Waar reken ik bij een jonge hond van 9 maand de pens nu onder?? Volledig? Of orgaan? Het lijkt me leuk haar aan zo'n lap te zien trekken en knagen!
Pens is gewoon een orgaan en dus orgaanvlees. Het lijkt niet op spiervlees, het is beslist NIET compleet. Om te beginnen bevat pens meer fosfor dan calcium en dus is de F/Ca verhouding helemaal niet ideaal. Moet je eens een pup op op laten groeien, kun je 'lachen'. Not. Bovendien is het veel minder rijk aan voedingsstoffen dan een compleet prooidier, dus ik vind het echt onzin om het als complete maaltijd te beschouwen. Neemt niet weg dat je best 1 dag alleen pens kunt voeren. Maar, dat zegt dus niks over de compleetheid. Je kunt ook prima 1 dag alleen vleesbot voeren. Of 1 dag alleen vis. Of 1 dag alleen spiervlees. Je kunt dus ook prima, bijvoorbeeld 1 keer per week, een lap pens geven.  
- Heb ik het goed begrepen dat je , als de hond jong is én nog kvv krijgt, liever wat meer spiervlees moet geven dan orgaan erbij?
Ja, klopt. KVV bevat al ruim voldoende orgaanvlees.
- Kan ik al beginnen met lamsribben of moet ik eerst leren eten aan karkassen? Op zich gaat haar botvertering dus goed, gezien het feit dat KIVO ook  gemalen karkassen bevat en de vleugeltjes goed gingen.
Ik vind dat rijkelijk snel. En zou dus rustiger aan doen. Eerst eens een parelhoenkarkasje, konijnkarkasje, eendenkarkasje proberen.
- Is (over die 3,5 dag) 130 gram/per dag aan groenten niet wat veel??

Nee, op zich niet. Maar je mag ook 10% groente gaan voeren.
- Mag ik alle vleesbot rekenen als 50-50? Of zijn er grote uitzonderingen waar ik bij mijn opgroeiende puber op moet letten?

Dat hangt af van hoeveel vlees er aan zit. Voer je voornamelijk kale botten: zou ik die niet tot 50/50 rekenen. Ik ken de karkassen/botten van Herby niet dus daar kan iemand die daar koopt vast beter antwoord op geven.
- Vallen geitensnippers, kopvlees e.d ook onder spiervlees (ja het zijn natuurlijk spieren, maar onzekerheid maakt blond..) of bedoelt men hiermee echt lappen vlees?
Geitensnippers en kopvlees zijn vrij grote stukken hoor. En ja, dat valt onder spiervlees. Het houdt het skelet bij elkaar en het zorgt voor beweging (kopvlees zorgt voor beweging van de kaak en geitensnippers is gewoon afvalspiervlees dat de slager niet aan de klant kan verkopen doordat het bijv. te vet is of teveel zeen in zit).
- hoeveel orgaan per maaltijd raden jullie aan voor een hondje van deze leeftijd. Ik begrijp liever niet in één maaltijd maar gedoseerd?
Het kan in 1 maaltijd maar veel honden krijgen daar diarree van. Ik geef 2 maaltijden per week pens en 1 orgaan zoals hart, nier, lever, etc. Hier gaat dat goed. Maar sommige honden doen het beter als je het over bijv. 1 of 2 maaltijden verdeeld.
- Moet ik echt een menu maken, of kan ik volstaan met: (ongeveer)

1750 gr vleesbot (50/50)
525 gr groentenmix
525 orgaanvlees
700 gram spiervlees

(in die 3,5 dag)
En dan dus gewoon in die tijd gevarieerd dingen uit een vooraadje in de vriezer pakken, en gezien de ruimte, bij elke bestelling wat varieren?
Wat jij prettig vindt.
kan ik nog het beste bepaalde diersoorten pas later introduceren en sommigen eerder?
Nee, op zich hoef je daar geen rekening mee te houden. Tenzij je een hond hebt met een heel gevoelig spijsverteringssysteem. Die kun je beter eerst wat magerder vlees geven voordat je echt vet vlees geeft.

Succes en veel plezier!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 24 okt 2008, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#1076074
Lizzy, ik heb even een vraagje naar aanleiding van dit topic, ben jij het met mij eens dat er minder orgaan moet zitten in een barfmenu die gecombineerd wordt met kvv? Ik heb nl het gevoel dat er in kvv heel veel orgaan zit, ik heb mijn honden één keer bibi gegeven en ik vond dat het er uitzag alsof er behoorlijk veel orgaan in zat en ze hadden ook erg dunne ontlasting na die maaltijd.
#1076078
Laura2004 schreef: Lizzy, ik heb even een vraagje naar aanleiding van dit topic, ben jij het met mij eens dat er minder orgaan moet zitten in een barfmenu die gecombineerd wordt met kvv? Ik heb nl het gevoel dat er in kvv heel veel orgaan zit, ik heb mijn honden één keer bibi gegeven en ik vond dat het er uitzag alsof er behoorlijk veel orgaan in zat en ze hadden ook erg dunne ontlasting na die maaltijd.
Ja, ik ben dat helemaal met je eens. Ik denk dat het gemiddelde KVV voor zomaar 30% a 40% uit orgaanvlees bestaat. Sommige merken zelfs nog uit meer. Ik zou daarom niet teveel orgaan geven in het BARF deel. Dus ook niet teveel pens (er zijn merken die echt heeeeeel veel pens in hun voer doen. Lekker goedkoop ook).

Overigens zie ik staat dat TS niet 100% zelf samen durft te gaan stellen en daarop op een deel KVV blijft... Eigenlijk heel jammer, want er niks veiliger dan zelf samenstellen in mijn ogen..... Je weet precies wat je voert en het is hartstikke makkelijk! Als ik vergeten ben vlees uit de vriezer te halen (komt zelden voor): dan gooi ik gewoon een zakkie kippenvleugels in warm water. Zo ontdooit.
#1076086
Ok, dan had ik het idd goed.

Ik vind het heel omslachtig om kvv en BARF te combineren, dat heb ik al vaker gezegd (en dat is geen kritiek op de ts en ook niet bedoeld om te ontmoedigen hoor), maar het probleem is idd dat je niet precies weet hoe de verhoudingen in kvv zijn en dan wordt het een beetje natte vingerwerk om je barfmenu daarop aan te laten sluiten.

Maar goed, ik vermoed dat ts gauw de smaak te pakken zal hebben  8) De motivatie is er in ieder geval!!!
#1076170
Ja hoor, ik zal hoogstwaarschijnlijk vrij snel overstappen op volledig zelf samenstellen!! Ik voel me niet ontmoedigd en roep vooral dat waar je echt achterstaat!  Alleen ik "durf" het niet cold turkey, dus eerst voer ik dan nog even kvv. Zoveel mensen zoveel manieren. Ik heb bizar weinig tijd en mezelf kennende ga ik steeds rekenen en narekenen en rekenen, alvorens ik wat meer feeling krijg en zo kan samenstellen. Trouwens ook omdat ik het weggooien van de kilo's in mijn vriezer ook echt totaal onnodig vind. Mijn kleine donder is denk ik erg goed opgegroeid: stevig bone, goede bespiering, glanzende vacht en al heel mooi in verhouding.  Maar het moet wel goedkomen, want ik schrijf al dagelijks op wat de honden gegeten hebben, dus moet er dan altijd terug te rekenen zijn wat er naar binnen is gegaan! Als ze wat mist kan ik vinden waar.

Bedankt voor de antwoorden en de onderlinge discussie. Fijn dat het pensverhaal voor me opgehelderd is. Elders las ik dat men (nav Mogens Eliasen) het als een vrijwel complete maaltijd kan beschouwen, vandaar mijn vraag. Ik vind het een duidelijk antwoord Lizzy!
Dan ga ik dus maar heel matig met orgaanvlees spelen ;-) .

Dat het natte vingerwerk is om mn barfmenu erop aan te passen, ja, daar zit wel wat in. Alleen als ik al geloven moet (en dat doe ik kennelijk, anders gaf ik het niet aan mijn dierbare pup) dat die Kvv compleet is, dan vind ik dat ik er vervolgens ook vanuit mag gaan dat als ik de rest probeer ook compleet te geven, dat het goed zou moeten gaan, toch? Ik lees ook wel eens dat als je nog af en toe KVV geeft dat het niet zo nauw komt met de percentages, maar dat vind ik een beetje moeilijk te verteren. Ik snap wel de bedoeling ervan dat je minder bang hoeft te zijn dat de hond door een foutieve samenstelling bepaalde tekorten krijgt, maar zelf wil ik wel proberen binnen de percentages te blijven en dan liefst met andere grondstoffen.

Maar kan me voorstellen dat jullie ertegen zijn. Natuurlijk kan ik niet anders dan beamen dat zelfsamenstellen veel duidelijker en veiliger kan zijn (en vast ook veel leuker). Maar ik heb al aanleg voor wantrouwen en ben erg kritisch, en doorslaan en alles wantrouwen wil ik pertinent niet, dan heb ik geen leven meer.  Dat ik haar dieet heb gebaseerd op KIVO is pas nadat ik op het internet zo'n beetje alle vindbare ervaringen gelezen heb die ik kon vinden, en wat ik las beviel mij. Ik heb niks aan mensen die tevreden zijn sinds een half jaar, ik wil graag lange termijn resultaten horen!! ;)
En dus ga ik nu beginnen met Barfen, want de lange termijnresultaten stralen je tegemoet! hihi.

Plus ik wil graag proberen en oefenen op een voor mij geschikt tempo, en ik wil ook zoeken naar fijne adresjes. Ik eet zelf alleen biologisch vlees dus vind het bijvoorbeeld moeilijk om plofkippen te voeren. Ondanks dat ik natuurlijk weet dat het in de merken Kvv die voer natuurlijk ook zit!  Dat moet ik dan dus ook vaak tegen mezelf zeggen, want ik zou het liefst puur biologisch voeren, maar dat kan ik even niet betalen. Ga wel op zoek naar leveranciers om in ieder geval een deel biologisch te kunnen gaan geven!

Kan nooit slechter worden lijkt me, het barfen naast de kvv, zeker niet met jullie tips dat inderdaad waarschijnlijk relatief veel orgaanvlees erin verwerkt zit. De groenten worden dan extra, en de diersoorten en het eitje en de visjes (morgen naar de markt om sardientjes te halen!). En lekker knagen aan beginnersbotten! Ik zal voorzichtig beginnen met enkele karkassen.

Trouwens valt volgens mij het aandeel pens in de KIVO wel mee (??maar correct me if i'm wrong), en de smuldierversie die ik hier heb, is vlees-compleet. Daar staat wel veel orgaan op de verpakking: Vlees als eerste, maar dan pens lever en hart.
De smuldier ga ik mee stoppen zodra het op is, vooral omdat het geen bot bevat,  de KIVO vind ik best mooi spul eigenlijk. Ze kreeg als basis dus KIVO met af en toe een smuldiervariant. Maar de portemonnee bepaalt ook de mogelijkheden, dus de smuldieraanbieding was gewoon mooi meegenomen, daar ben ik eerlijk in.  Maakt wel dat ik nu meer budget heb om andere/duurdere diersoorten te proberen, want het budget blijft eender. En dat voegt dan hopelijk weer wat toe. Ik geloof vooral in het devies variatie, vandaar dat ik sta te popelen om te beginnen! Ik zie er toch geen bezwaar in als ik zo af en toe nog een een maaltijd Kvv blijf geven, maar wie weet verandert mijn mening wel volledig.

Goed, ik ga het dus eerst zo proberen (half half), en wie weet hoe snel ik compleet om ben ;). Ik vind het nu al jammer dat ik relatief weinig kan in die 3,5 dag, dus het zou me niets verbazen als ik sneller meer ga barfen dan ik denk, hahahaha. Die kvv blijft nog wel even goed tenslotte.

Fijn, ik hoef dus niet moeilijk te doen met diersoorten, want madam heeft beslist geen gevoelig spijsverteringssysteem. Ze heeft alleen diarree gehad toen ze heel klein en ziek was, en heeft altijd mooie kleine stevige keutels (op de brokken dan niet, maar gewoon normale brokkenpoep..zucht). Al die overschakelingen tussen brok en kvv heeft ze nooit last van gehad. En wat zij niet al aan straat- en speelgoedtroep gegeten heeft, daar probeer ik maar niet over na te denken, maar dat kwam er altijd netjes van achteren weer uit. Godzijdank.

Ik kan begrijp ik dus niet goed voorspellen hoe de vleesbotten zijn, dus zal het proefondervindelijk moeten ontdekken na een bestelling. Dus zorgen dat ik voldoende kleine porties spiervlees achter de hand heb om aan te kunnen vullen. Het begint allemaal een beetje duidelijker te worden, bedankt!

Nu mn vriezertjes zoveel mogelijk indikken en een schatting maken van hoeveel er nog bij kan. Zijn de producten een beetje economisch verpakt is jullie ervaring, of zijn bijvoorbeeld de karkassen luchtig en dus ruimteinnemend??

Heel erg bedankt voor het meedenken en beantwoorden van mijn vragen!

edit: naam Mogens Eliasen verbeterd
Laatst gewijzigd door Bonha op zo 26 okt 2008, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#1076285
Op zich is er niks mis met half om half hoor. Maar ik denk dat je inderdaad vrij snel op 100% barf staat. Als je ziet hoe leuk en hoe eenvoudig het is (als je eenmaal weet wat je doet is het een makkie). Maar, doe het vooral op jouw eigen tempo!

Hoeveel pens er in Kivo zit: geen idee! Misschien kun je de fabrikant een mailtje sturen met die vraag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door