Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#1073425
puur eierschaalpoeder ?  1 theelepel per pond vlees meen ik  ::) ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1073468
Marjoleine schreef: Eierschalen erdoor bedoel je? Ja, dat krijgt ze al af en toe, en als het goed weggemoffeld is gaat het er wel in.

Hoeveel moet je er eigenlijk van geven als je amper andere bronnen hebt?
Want ik probeer haar toch volledig op vlees te krijgen.

In elk geval krijg ik er geen enkele vogelsoort in: kip, eend, kalkoen, als het veren heeft mot ze het niet  :-\
Ik varieer dus nog steeds met brok, maar op vleesdagen (althans pogingen daartoe) zou ik dan toch extra kalk moeten geven omdat ze geen botten wil.
dit is vaak ook het probleem met katten. er worden eerst wat verse dingetjes aangeboden, naast brok of blik. en 9 van de 10 katten zijn dermate smaakstofverslaafd dat ze het rauwe voer dan niet nemen. mijn ervaring is om ze geen keuze te laten.
in de gewenningperiode kan je kiezen het te mengen met wat ze wel eten, in het geval van Otje was dat rauwe tartaar en kattenmelk. soms doet ze nog steeds moeilijk over haar prakje, en dan roer ik het tot pap met een scheutje kattenmelk.
otje rende echt gillend weg als ik een portie cb voor haar neus neerzette, en nu knaagt ze hele ratten weg.

eischaalpoeder vind ik een hele mooie, maar tijdelijke, oplossing. ik denk dat in bot meer zit dan alleen calcium, ook merg en stoffen als magnesium en fosfor dacht ik. eischaalpoeder heeft deze dingen niet in dezelfde verhouding. ik weet helaas ook niet welke verhouding dan wel.
Door Marjoleine
#1073524
In brok zitten toch niet zoveel smaakstoffen als in kattenvoer?

Hoe dan ook, ik heb het eerder geprobeerd en toen was ze de ondervoeding nabij, zoals ik al eerder aangaf. 25% van het gewicht verliezen binnen drie weken is toch ook niet gezond. Dus ik wissel toch.
We hebben momenteel pups waarvan er een gaat blijven, misschien dat de nijd dan helpt te eten.
Ik heb in elk geval geconstateerd dat er geen vogelsoort ingaat, en ik probeer nu wat botmix 2 van Herby.
Pens vist ze ook kruimel voor kruimel uit haar bak, maar vleesmix 2 gaat redelijk, hoewel niet echt met smaak. Wel met heet water overgoten inderdaad  ::)

De onwennigheid met karkassen heeft een van onze andere honden (net een jaar).  Die draait eindeloos om zo'n karkas en durft het écht niet te eten! Maar dat zal wel wennen, KVV gaat er goed in, dus de rest komt ook wel.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1073531
Marjoleine schreef: In brok zitten toch niet zoveel smaakstoffen als in kattenvoer?

Hoe dan ook, ik heb het eerder geprobeerd en toen was ze de ondervoeding nabij, zoals ik al eerder aangaf. 25% van het gewicht verliezen binnen drie weken is toch ook niet gezond. Dus ik wissel toch.
We hebben momenteel pups waarvan er een gaat blijven, misschien dat de nijd dan helpt te eten.
Ik heb in elk geval geconstateerd dat er geen vogelsoort ingaat, en ik probeer nu wat botmix 2 van Herby.
Pens vist ze ook kruimel voor kruimel uit haar bak, maar vleesmix 2 gaat redelijk, hoewel niet echt met smaak. Wel met heet water overgoten inderdaad  ::)

De onwennigheid met karkassen heeft een van onze andere honden (net een jaar).  Die draait eindeloos om zo'n karkas en durft het écht niet te eten! Maar dat zal wel wennen, KVV gaat er goed in, dus de rest komt ook wel.
jawel. in kattenbrok misschien iets meer, maar smaakstoffen zijn smaakstoffen.
Door Laura2004
#1073534
Misschien is het heel onaardig, maar kijk, als jouw hond gezond is (daarmee bedoel ik dat het niet eten geen medische oorzaken heeft), dan is dit probleem gewoon een gedragsprobleem en aan dat gedrag moet iets gedaan worden, is het geen idee om er een goede gedragstherapeut bij te halen??
Gebruikersavatar
Door koekje
#1073536
Laura2004 schreef: Misschien is het heel onaardig, maar kijk, als jouw hond gezond is (daarmee bedoel ik dat het niet eten geen medische oorzaken heeft), dan is dit probleem gewoon een gedragsprobleem en aan dat gedrag moet iets gedaan worden, is het geen idee om er een goede gedragstherapeut bij te halen??
das ook een goeie.

zijn er gedragstherapeuten die ervaring hebben met versvoeren?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1073555
koekje schreef: das ook een goeie.

zijn er gedragstherapeuten die ervaring hebben met versvoeren?

moi
Door Laura2004
#1073576
Laura2004 schreef: Dat wilde ik net zeggen  8)
Ik wilde geen 'moi' zeggen, maar monique  :P
Door Huskymeisje
#1073637
koekje schreef: dit is vaak ook het probleem met katten. er worden eerst wat verse dingetjes aangeboden, naast brok of blik. en 9 van de 10 katten zijn dermate smaakstofverslaafd dat ze het rauwe voer dan niet nemen. mijn ervaring is om ze geen keuze te laten.
in de gewenningperiode kan je kiezen het te mengen met wat ze wel eten, in het geval van Otje was dat rauwe tartaar en kattenmelk. soms doet ze nog steeds moeilijk over haar prakje, en dan roer ik het tot pap met een scheutje kattenmelk. otje rende echt gillend weg als ik een portie cb voor haar neus neerzette, en nu knaagt ze hele ratten weg.

eischaalpoeder vind ik een hele mooie, maar tijdelijke, oplossing. ik denk dat in bot meer zit dan alleen calcium, ook merg en stoffen als magnesium en fosfor dacht ik. eischaalpoeder heeft deze dingen niet in dezelfde verhouding. ik weet helaas ook niet welke verhouding dan wel.
Ff off topic, maar tnx voor de tip. Daar had ik nog niet aan gedacht. Kattenmelk is hier ook een niet te versmaden lekkernij voor de katten.
Door Marjoleine
#1073641
Laura2004 schreef: Misschien is het heel onaardig, maar kijk, als jouw hond gezond is (daarmee bedoel ik dat het niet eten geen medische oorzaken heeft), dan is dit probleem gewoon een gedragsprobleem en aan dat gedrag moet iets gedaan worden, is het geen idee om er een goede gedragstherapeut bij te halen??
En wat stelt die therapeut dan voor dat ik eraan doe?

Ik geloof niet zo dat het een gedragsprobleem is namelijk.
Ze is altijd een slechte eter geweest en ik heb altijd een roedel gehad (20 jaar nu) en nooit aandacht aan zulke kuren besteed.
Ze is hier geboren en opgegroeid in de groep.
Er zijn dingen die ze eet en dingen die ze uitspuugt. Als ze dat doet: ook goed. Dan eet een van de andere honden het op.
Ik ben niet iemand die honden verwent of anders behandelt als ze niet willen eten.
Dus hoe zou dit een gedragsprobleem kunnen zijn?
Door Laura2004
#1073645
Marjoleine schreef: En wat stelt die therapeut dan voor dat ik eraan doe?

Ik geloof niet zo dat het een gedragsprobleem is namelijk.
Ze is altijd een slechte eter geweest en ik heb altijd een roedel gehad (20 jaar nu) en nooit aandacht aan zulke kuren besteed.
Ze is hier geboren en opgegroeid in de groep.
Er zijn dingen die ze eet en dingen die ze uitspuugt. Als ze dat doet: ook goed. Dan eet een van de andere honden het op.
Ik ben niet iemand die honden verwent of anders behandelt als ze niet willen eten.
Dus hoe zou dit een gedragsprobleem kunnen zijn?
Dan zou het een medisch probleem moeten zijn? Of zie ik het verkeerd, als het geen gedragsprobleem is dan moet het een medische oorzaak hebben....

Net zoals ik bij kinderen niet geloof dat ze 'gewoon niets lusten' geloof ik het ook niet bij honden, ik denk dat het een gedragsprobleem is en ik zeg niet dat jij iets verkeerd doet, maar misschien kan een gedragstherapeut je wel helpen om dit op te lossen en die kan objectief kijken naar de situatie en dat is geen aanval op jou....
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 21 okt 2008, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marjoleine
#1073949
Laura2004 schreef: Dan zou het een medisch probleem moeten zijn? Of zie ik het verkeerd, als het geen gedragsprobleem is dan moet het een medische oorzaak hebben....

Net zoals ik bij kinderen niet geloof dat ze 'gewoon niets lusten' geloof ik het ook niet bij honden, ik denk dat het een gedragsprobleem is en ik zeg niet dat jij iets verkeerd doet, maar misschien kan een gedragstherapeut je wel helpen om dit op te lossen en die kan objectief kijken naar de situatie en dat is geen aanval op jou....
Nee, zo vat ik het ook niet op, hoor  ;)

Alleen zijn er altijd mensen, zolang als dit hondje leeft en dus trut met eten, die roepen dat ze wel verwend zal worden hiermee.
En wie mij kent zal daar dan smakelijk om lachen: ik doe dat niet, ik heb het nooit gedaan en ik zal het nooit doen.

Ik zei al dat ik nu heb geconstateerd dat ze niets van vogels eet. Misschien is dat bij de KVV's die ze niet wil eten ook het probleem.
Misschien spelen er hormonen mee: toen ze hoogdrachtig was at ze opeens alles (de eerste 5 weken he-le-maal niets!), toen de pups niet meer dronken (rond een week of 7, ze speende ze zelf af, vrij snel overigens) lustte ze bijna van de ene minuut op de andere weer hetzelfde als voor de dracht: bijzonder weinig dus.

Waarom zou een mens wel iets graag of niet graag kunnen eten en een hond niet?
Er zijn ook dingen die mij een dermate onplezierige smaaksensatie geven dat ik ze niet eet, om het even netjes te omschrijven ;)

Orpa is een stevig hondje van karakter: wat ze niet wil, wil ze niet, ook in de groep zie ik dat.
Als ze allemaal een stukje kip krijgen, pakt ze het aan, laat ze het vallen en loopt ze weg. Dan eet een van de andere honden het dus op en heeft ze niks.
Dat negeer ik ook, ik ga daar niet moeilijk over doen.
Zij doet er ook niet moeilijk over, terwijl ze zich iets dat ze wel graag lust bepaald niet af laat pakken.
Blijkbaar heeft ze niets met sommige soorten voedsel. Hoe raar ik dat ook mag vinden, ik doe er niets mee en heb er nooit iets mee gedaan: als ze het niet wil heeft ze niets.

Het is denk ik eerder mijn probleem dat ik wil dat ze het eet ;) Ik wil zo graag dat ze knaagt, maar alleen bullenpezen en pensstaven wil ze, de rest laat ze liggen.
En omdat ik weet dat ze gekookt vlees wel lust, vroeg ik me af of dat een truc kan zijn die toe te passen is met kippennekken, zodat ik zo kan toewerken naar meer knaagdingen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1074009
Marjoleine schreef: En wat stelt die therapeut dan voor dat ik eraan doe?
Ik geloof niet zo dat het een gedragsprobleem is namelijk.
Ze is altijd een slechte eter geweest en ik heb altijd een roedel gehad (20 jaar nu) en nooit aandacht aan zulke kuren besteed.
Ze is hier geboren en opgegroeid in de groep.
Er zijn dingen die ze eet en dingen die ze uitspuugt. Als ze dat doet: ook goed. Dan eet een van de andere honden het op.
Ik ben niet iemand die honden verwent of anders behandelt als ze niet willen eten.
Dus hoe zou dit een gedragsprobleem kunnen zijn?
Daar is nu een GT voor, om uit proberen te vogelen OF het een gedragsprobleem is, en er leren mee om te gaan
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door