Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door keetje
#1072048
Hier een (barf) beginnersvraagje.
Keet eet dus voornamelijk kvv en nu heb ik een runderstrot uit de vriezer gehaald. dat ding weegt 450 gram en ligt nu te ontdooien.
Ik denk dat ik er toch echt aan moet want ik heb zo'n 10 kilo runderstrotten en kippennekken in de vriezer liggen.
Nu is mijn vraag, Hoe geef ik dat? Moet ik er eerst opmeppen met de hamer ofzo? Ik vind het toch wel eng zo'n ding.
En dan, geef ik het als (gedeeltelijke vervanging van haar kvv? Of als lekkertje? Ik weet het echt niet.
Dus, help me uit de droom want misschien is dit wel het prille begin van Echt Barfen! ;)
(kippenvleugels eet ze al wel maar die knip ik nog steeds een paar keer in, ben erg huiverig :-[)
Door Happy Tail
#1072060
runderstrot kan je zo geven. er zit meer kraakbeen achtig iets in dan dat het bot is. En je kunt deze gewoon geven als vervanging voor een normale maaltijd.
Laat haar maar lekker bezig zijn met haar strot hoor. 
Door stephany
#1072063
Hier ook nog een prille barfer! Maar heb van de week ook voor het eerst runderstrot gegeven, en hij vond het heerlijk!! Alleen heb hem wel in 3-en moeten zagen want meneer vind zn eten nog wel een beetje eng. Alles is zo groot en niet meer dat hap-slik-weg kvv. Dus nadat ik het had gesneden durfde mijn dappere hond er aan te beginnen.
Je kunt het gewoon met een goed scherp mes zagen, het is namelijk kraakbeen dus niet zo hard.
Zou het ook als vervanging geven, aangezien het toch een behoorlijk gewicht is.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1072064
Nou Jolanda, jouw bullterrier maakt korte metten met runderstrotten hoor! Geen probleem. Zoals al geschreven zit er geen bot in; het is allemaal heel zacht.
Door keetje
#1072078
Zo, dat is snel, al die reacties! :)
Ik ga hem morgen geven, dan zal hij wel goed ontdooid zijn.
Ze krijgt normaal per dag 300 gram vlees, 60 gram groente en 40 gram aardappelen (en yomio, zalmolie, solidago, brandnetel en vitC)
Moet ik dan alles vervangen (behalve de yomio, zalmolie, solidago, brandnetel en vitC ) door die strot of gewoon alleen het vlees en dan de groente en aardappelen nog erbij? (was ik maar niet zo'n onzekere muts! :-[)
Door -sanne
#1072111
keetje schreef: Zo, dat is snel, al die reacties! :)
Ik ga hem morgen geven, dan zal hij wel goed ontdooid zijn.
Ze krijgt normaal per dag 300 gram vlees, 60 gram groente en 40 gram aardappelen (en yomio, zalmolie, solidago, brandnetel en vitC)
Moet ik dan alles vervangen (behalve de yomio, zalmolie, solidago, brandnetel en vitC ) door die strot of gewoon alleen het vlees en dan de groente en aardappelen nog erbij? (was ik maar niet zo'n onzekere muts! :-[)
Geef je elke dag aardappels  :o
Is er een reden dat je die yomio, zalmolie, solidago, brandnetel en vitC  geeft?
Door keetje
#1072129
Ja, daar heb ik een reden voor! ;)
Keetje zit dus eigenlijk (nog) op de kvv en ze heeft een verminderde nierfunctie. Lizzy heeft toen een paar tips gegeven om toch een leuke maaltijd voor haar samen te stellen.
Yomio is dus zuivel, krijgt ze haar hele leven al. De brandnetel en de solidago krijgt ze ivm haar nieren. de vitC krijgt ze ook al jaren om haar urine wat zuurder te maken omdat ze een chronische blaaswandontsteking heeft. Dus vandaar.
Door -sanne
#1072141
keetje schreef: Ja, daar heb ik een reden voor! ;)
Keetje zit dus eigenlijk (nog) op de kvv en ze heeft een verminderde nierfunctie. Lizzy heeft toen een paar tips gegeven om toch een leuke maaltijd voor haar samen te stellen.
Yomio is dus zuivel, krijgt ze haar hele leven al. De brandnetel en de solidago krijgt ze ivm haar nieren. de vitC krijgt ze ook al jaren om haar urine wat zuurder te maken omdat ze een chronische blaaswandontsteking heeft. Dus vandaar.
Wat heeft je bull precies aan zn nieren? MIjn bull heeft glomerulonefritis. Ook een nieraandoening
Door keetje
#1072147
Eigenlijk weet ik officieel niet eens hoe het heet :-[, Ze heeft het al jaren, en ze gaat dit jaar 10 jaar worden.

Ze heeft/had sterk verhoogde waarden, kan het wel ergens opzoeken.
Sinds het dieet is het een stuk beter geworden.
Door Staftime
#1072214
Vreemd dat jullie runderstrot allemaal als zacht bestempelen.
Het is één van de dingen waar mijn staffies juist erg lang mee bezig zijn.
Zelfs Romeo, en die eet alles heel snel.
Maar met een runderstrot is hij toch wel een aardig tijdje bezig moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1072227
Staftime schreef: Vreemd dat jullie runderstrot allemaal als zacht bestempelen.
Het is één van de dingen waar mijn staffies juist erg lang mee bezig zijn.
Zelfs Romeo, en die eet alles heel snel.
Maar met een runderstrot is hij toch wel een aardig tijdje bezig moet ik zeggen.
Nou er zit geen bot in, vandaar zacht maar dat neemt niet weg dat mijn honden er ook altijd heel lang mee bezig zijn. Het één sluit het ander niet uit, toch?
Door Staftime
#1072234
Rovanna schreef: Nou er zit geen bot in, vandaar zacht maar dat neemt niet weg dat mijn honden er ook altijd heel lang mee bezig zijn. Het één sluit het ander niet uit, toch?
Zacht in de zin van makkelijk te verteren?
Want zacht om door te bijten is het echt niet.
Mijn honden bijten een stuk lamsrib bijvoorbeeld veel makkelijker door dan een stuk runderstrot.
Door Huskymeisje
#1072428
Staftime schreef: Zacht in de zin van makkelijk te verteren?
Want zacht om door te bijten is het echt niet.
Mijn honden bijten een stuk lamsrib bijvoorbeeld veel makkelijker door dan een stuk runderstrot.
Het is zachter dan bot, dat vind ik ook. Maar het is taaier vind ik. Zou het daar van kunnen komen?
Door tiny
#1072529
Een strotje zaag ik hier door de midden voor mijn kleine hondjes. Ik kan je verzekeren dat ze er een poos zoet mee zijn hoor! Knagen en knagen maar. Het is hier 1 van de dingen waar ze hethardst voor moeten werken. ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#1072552
Hier zijn ze met een strot ook snel klaar maar ik snijd ze dan ook meestal in tweeën, ieder krijgt een halve!

Ik denk dat een hele strot minder makkelijk wegkauwt dan een rib omdat het gewoon een stuk dikker is. De hond heeft er minder grip op dan op zo'n platte ribben.  Als je ze in de helft doet (in de lengte dus) dan wordt het weer een stuk platter en weer meer grip. En snel op  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door