Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elles0512
#1055364
Hoi

Hoe doen jullie het nu precies met orgaanvlees, geef je bijv een gedeelte lamshart, 1 kippenlever en 1 konijnenlever o.i.d.
Ik las net in de bieb dat je orgaan moet geven in de meest natuurlijke verhoudingen van het dier, wat bedoelen ze daar dan mee :-\.
Kijk ik snap best dat 2 kippenhartjes niet "gelijk"staat aan een runderhart!
Mijn hond heeft bijv 840 gr orgaanvlees per week nodig.


Gr Elles
Door Desta
#1055365
Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar ik heb het allemaal in porties in de vriezer. Als ik bijvoorbeeld kippenhartjes geef dan weeg ik dat af. Ik geloof (uit mn hoofd) dat ze hier ongeveer 120 gram per keer krigen. Nu kan het zijn dat het de ene keer 100 gram is en de andere keer 150 hoor, zo precies komt dat hier niet.
Gebruikersavatar
Door kira
#1055383
Hier ook rond de 840 gram in de week. Met conform het dier, bedoelen ze denk ik dat het hart in een beest groter is als een nier, en een lever is, zag ik toen ik laatst een hele had een very big one in verhouding met een nier.
Maar goed, ik bereken orgaan en lever apart zodat ik niet te veel lever geef. Lever is bij mij 3% van de 15%. Lever voer ik ieder week van een ander beest.
De andere 12% doe ik iedere keer iets anders, ik geef de ene week maag en hart van kip, dan de andere week nier en hart van rund, dan een week long en hart van een ander beest, dan weer maag van kip (ik heb alleen maar kipmaag) en dan weer hart en nier van een ander beest erbij. Zo komen er dus in een jaar allerlei organen van allerlei beesten langs waarbij ik dus meer hart geef als de andere organen. Eens per maand doe ik dan nog bal. En als ik lamskop geef zit daar wel tong en hersen en oog bij.
Dus ik denk dat ze bedoelen niet van je totale orgaan 90% nier en 10% hart dus dat in verhouding en ik denk dat als je kunt het goed is om niet alleen orgaan van kip te geven, maar ook van andere dieren.
Door ellyenrob
#1055615
Wij hier om de dag.
Ik heb in de vriezer porties gemaakt met van alles wat, het ene zakje is runderhart/nier en kon.lever en lamshart en het andere zakje met kippemaagjes en hartjes en lever, de pens krijgen ze apart.
Ik geef wel het orgaan met bot en niet met spiervlees i.v.m. dunne poep.
Door Edelgrijsje
#1055662
Ik geef bijna iedere dag orgaan, haal een zakje uit de vriezer en meestal is dat een potie voor 2 dagen.  De ene keer pak ik hart, dan weer maagjes, dan weer pens of lever. Ik wissel het af.
Het komt op ongeveer 15 a 20 %  van de maaltijd, soms iets meer als er een restje is.
Door calimero_a
#1055681
Ik heb zakjes van 250 gram in de vriezer liggen en daar zit  "gemengd" vanalles in. Allerlei organen van verschillende beesten. Ik bestel eens in de 3 maanden van alles wat en ik meng het en doe het dan in de vriezer. Ik probeer een beetje de "verhouding" van een dier aan te houden maar dat gaat vooral op gevoel, ik weeg het niet precies af....

cali
Door Elles0512
#1056037
calimero_a schreef: Ik heb zakjes van 250 gram in de vriezer liggen en daar zit  "gemengd" vanalles in. Allerlei organen van verschillende beesten. Ik bestel eens in de 3 maanden van alles wat en ik meng het en doe het dan in de vriezer. Ik probeer een beetje de "verhouding" van een dier aan te houden maar dat gaat vooral op gevoel, ik weeg het niet precies af....
Oke, maar wat bedoel je dan precies met de verhouding van een dier?

cali
Gebruikersavatar
Door pike
#1056166
Met de verhouding van een dier wordt bedoeld de verhouding van de organen ten opzichte van elkaar.
Bijvoorbeeld: Als het hart 4x zo groot is dan de nieren geef je 4x zoveel hart als nier. Maar: Ik weet de precieze verhoudingen niet. Kruimel is daar goed in, misschien reageert ze nog?????

Zelf geef ik elke dag orgaan. 3x per week pens, 2x per week hart, 1x per week lever en 1x per week nier.
Soms heb ik tong en/of long, dat geef ik dan ipv een keer pens. Verder krijgen ze nog wel wat binnen via koppen en in karkassen zit ook vaak nog orgaan.
Door Lizzy
#1056240
Zo krap komt dat allemaal niet. Als je gewoon in 1 week ongeveer 15% tot 20% orgaanvlees voert (inclusief pens) : zit je goed. En het mooiste geef je dus meerdere soorten orgaanvlees. Dus bijv. pens en hart en lever. Of pens en lever en nier. Of pens en lever en nier en een stukje long. Kijk, als je 15% orgaanvlees voert en je voert dan 15% lever of 15% hart: dat lijkt me geen goed plan. Dat is gewoon teveel van het een en te weinig van iets anders. Maar geef je een combinatie van diverse orgaanvleessoorten: zit je goed.

Ik voer 3 keer per week orgaanvlees. Twee keer pens en een keer een mengsel van lever, nier, hart en tong. Van bijv. rund en lam. Of rund en geit.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1056563
Ik voer 15% orgaanvlees.
De helft daarvan is pens, rund of lam, dit krijgen ze in 1 maaltijd.
De andere helft is ongeveer 1/3 lever (konijn, lam of kip), 1/3 hart (kip of lam) en 1/3 nier (rund) of maagjes (kip).
Dit verdeel ik over 2 maaltijden.
Denk dat ze zo niets te kort komen?
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op di 30 sep 2008, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1056646
Bernie schreef: Ik voer 15% orgaanvlees.
De helft daarvan is pens, rund of lam, dit krijgen ze in 1 maaltijd.
De andere helft is ongeveer 1/3 lever (konijn, lam of kip), 1/3 hart (kip of lam) en 1/3 nier (rund) of maagjes (kip).
Dit verdeel ik over 2 maaltijden.
Denk dat ze zo niets te kort komen?
Je voert dan 7,5% pens en 7,5% ander orgaan. Nee, dat is op zich prima hoor. Ik zou zelf alleen eerder 10% pens en 10% ander orgaanvlees voeren. Dat is net wat ruimer en dat bevalt mij net wat beter (ik heb zelf jarenlang in totaal 15% gevoerd waarvan de helft pens en de helft ander orgaanvlees).
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1056683
Lizzy schreef: Je voert dan 7,5% pens en 7,5% ander orgaan. Nee, dat is op zich prima hoor. Ik zou zelf alleen eerder 10% pens en 10% ander orgaanvlees voeren. Dat is net wat ruimer en dat bevalt mij net wat beter (ik heb zelf jarenlang in totaal 15% gevoerd waarvan de helft pens en de helft ander orgaanvlees).
Als ik naar 20% ga, haal ik dat dan van het spiervlees af?
Want de 15%groente wil ik ook blijven geven.
Ik kan natuurlijk ook gewoon wat meer orgaan gaan geven en de rest hetzelfde houden, want ze mogen nu naar de winter toe best wat meer krijgen. Zijn zelfs wat afgevallen sinds we barfen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door