Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kojak
#1091776
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door duke
#1091948
kojak schreef: Ik kan me voorstellen dat je hier erg van geschrokken bent ! mij werd altijd verteld dat een varken met een stroomschok om het leven werd gebracht, maar dit klopt dus niet?
hallo

Ze worden met stroom verdoofd waarna er met een mes de halsslagader word doorgesneden waardoor het hart stopt
Door evds
#1092013
yuki13 schreef: Ziehier mijn verslag van een excursie naar het slachthuis (vanuit de opleiding Voeding&Management). Het zou voor iedereen verplicht gesteld moeten worden!!

De biggen/varkens hebben het m.i. het zwaarst. Inladen in vrachtwagens (bedenk daarbij dat menig varken nog nooit buiten geweest is, dus stress!), gebeurt niet zachtzinnig. Met stroomprikkels vooruit gedreven, aan oren de vrachtwagen in gegooid, opgepropt alsof het reeds producten zijn.
De reis; stress, hitte of koude, verkeersherrie etc.
Aankomst slachthuis; de geur en de geluiden jagen de dieren reeds angst aan. De varkens worden de vrachtwagen uit 'geholpen'...denk niet dat ik dat verder nog toe hoef te lichten??
Ze komen vervolgens in een ruimte alwaar er douche-jes aan het plafond hangen om de dieren enigzins te kalmeren, omdat stress negatieve invloed heeft op het vlees.
Eigenlijk direct worden ze wederom met schoppen en stroomstootapparaatjes in de richting van een soort lopende band gejaagd. Het is een soort transportbaan bestaande uit allemaal rolletjes die over dwars liggen. Aan beide zijkanten evenzo rolletjes om de dieren ertussen vooruit te stuwen. Aan het einde van die band krijgt het dier electroden op de voorhoofd wat hem, als ie mazzel heeft, versuft (werkt dus niet bij alle dieren even goed!). Meteen daarna gaat er een haak door zijn achterpoot, waardoor hij op de kop aan een transportband hangt. 1 meter verderop staat dan iemand die de halsslagader doorsnijdt en van daaraf gaat het in rap tempo richting karbonaatje.
De angst in de ogen van de dieren zal ik nooit meer vergeten!
Varkenvlees heb ik nooit meer gegeten!!
:( :'(
Dit is precies de reden waarom ik mijn schapen zelf naar een kleinschalig slachthuis breng.  Hoe kleiner het slachthuis hoe gunstiger voor het dier heb ik de indruk. Als je maar 6 verkens per week slacht ( en nog een paar koeien en soms wat schapen) gaat het er toch allemaal wat gemoedelijker aan toe.  Zo gemoedelijk dat ik er gewoon bij kan zijn en kan helpen.

Dieren hebben altijd stress bij transport zeker al het hun eerste transport (varkens) is maar bij "mijn" slachthuis liggen de varkens s'ochtens rustig te knorren in de verzamel hokken(waar ze die ochtend gebracht zijn) en stonden mijn schapen rustig te wachten op  hun beurt. Weten ze wat komen gaat ? Ik een goed slachthuis wordt stress zoveel mogelijk vermeden en is de dood of bewusteloosheid plotseling zodat er geen angst onstaat.  Maar ik weet de de toestanden zoals hierboven beschreven helaas de dagelijkse praktijk zijn en voor de meeste slachtdieren het eind station .

Door stroom raakt een dier als het goed gedaan meteen bewusteloos (en tijdelijk ongevoelig) maar het hart klopt wel door zodat het goed kan uitbloeden naar de neksnede.
Door star
#1099320
Muizen, ratten en andere kleine knaagdieren worden doordat vergassen te duur is, vaak vooral door dierenwinkels/reptielen zaken/fokkers levend in kleine bakjes waar eigelijk 10 muisjes in kunnen liefst 50 ingestopt als het "past" en daarna gestrest en al in de vriezer gestopt.
Het invriezen zelf is nog niet zo heel erg maar je buren dood zien gaan en daarna het zelf steeds moeilijker krijgen met ademhalen vindt ik niet diervriendelijk.
Muizen weten op die manier ook wel degelijk dat ze aan het dood gaan zijn omdat ze elkaar ten eerste opfokken en daarnaast zien/voelen/ruiken ze hun buren dood gaan.
Zaten ze apart "verpakt" was het een ander verhaal geweest.
Om deze rede fokte ik zelf muizen voor mijn fretten en gaf ze levens zo vanuit het hok in een keer dood, ratten gaf ik niet omdat die niet na 1sec. dood waren.

Van kippen weet ik dat ze aan een lopende band worden gehangen aan hun poten (op de kop dus) dan een electro shok krijgen om zo verdooft te worden, ten eerste ruiken de dieren het verbranden van de veren van de gene voor hun en ten twede komt het regelmatig voor dat kippen te klein zijn en zo onder de verdoving uit komen om zo levend vermoord te owrden.

Ik weet ook dat het voorkomt dat kippen dus aan die lopende band hangen wachend om (zonder verdoving) onthoofd te worden de kleine kippen het "geluk" hebben deze onthoofting te ontlopen, en regtstreeks zo levend in de gehakt molen belanden waar eerst de poten afgehakt worden en daarna de veren enz... terwijl hij dus leeft.

En nee ik ben geen vegetarier maar zodra het kan zal ik zeker al het eten voor mij en mijn dieren zelf onderhouden en slachten!!
Door anhighwood
#1099619
Hallo
dit is mijn eerste post, maar weet daar ook(helaas) wat van.
Runderen en paarden worden via pen hersendood gemaakt.
Voorheen werden ze met masker gedood en dan de kogel, maar dat gaf veel stress.
Een rund en een paard mogen niet door elkaar heen geslacht worden, vaak worden eerst de runderen dan de paarden geslacht.
het is een manier waar ik wel mee leven kan, ze worden op hun gemak gesteld, een aai over de bol, een lief woordje zodat ze niet ongedurig worden en dan krijgen ze de pen.

Het rituele slachten, dat vind ik vreselijk, de dieren lijden teveel(in mijn ogen dan)

Kuikens worden vergast, gaan in grote ijzeren bakken en dan gas spuit, ze leven geen 3 seconden meer.

Hoe varkens geslacht worden en biggen, dat weet ik niet zeker, dus daar kan ik niets over zeggen.

Greets
an and the clan(our dogs)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door