Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laura86
#1043908
Vanavond had ik een discussie over de manier waarop ik mijn hond voer. Ik voer namelijk na al het werk van de dag, dus meestal 's avonds laat (niet op een vast tijstip). Mijn hond is 10 maanden oud, vanaf ongeveer 9 maanden voer ik één keer per dag.

De andere (brokken)persoon was van mening dat een hond in de groei toch wel minstens twee keer per dag eten nodig heeft. Verder vond ze het late tijdstip waarop ik voer geen goed idee, omdat de hond zo overdag geen energie heeft en dus zijn energie voorraad aan moet spreken.

Wat is jullie mening? Klopt het dat het slecht is om een opgroeiende, veel bewegende hond 's avonds laat pas eten te geven? Ik kreeg een heel verhaal over de hypofyse waar ik niet veel van snapte. Weet iemand hoe het zit met het energiemetabolisme als je laat en 1x per dag voert? Ik dacht zelf dat een hond erop gebouwt is om op deze manier te eten. Wolven vangen eens in de zoveel tijd een prooi, eten dan tot 25% van hun lichaamsgewicht in één keer en gaan lekker liggen uitbuiken. Voor hoever komt dit overeen met wat een hond zou doen?

Een hoop vragen, ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#1043984
In het algemeen wordt gezegd: Van 6 mnd tot volwassenheid 2x per dag voeren,  maar, dat is natuurlijk geen wet. Als een hond van 9 maanden geen problemen heeft met het eten van één grote dagportie zie ik niet in waarom dat niet goed zou zijn.

Ik begrijp ook  niet waarom een hond overdag geen energie zou hebben als hij 's avonds laat gevoerd wordt. Volgens mij slaat dat nergens op. Waar zouden dan die calorieën blijven die hij 's avonds naar binnen heeft gewerkt? Die verdampen toch niet 's nachts. Ik zou juist zeggen: Het systeem heeft 's nachts de tijd om het voedsel te verteren, voedingsstoffen te transporteren naar die plekken waar ze nodig zijn. Het lijkt me dat je hond de beste maatstaf is om te zien of het wel of niet goed is, nl: Hoe ziet hij er uit en hoe doet hij het?

Het lijkt me ook beter om na de activiteit te voeren dan er voor of er middenin.
Mijn honden hebben de meeste en grootste activiteit in de ochtend. En daarna krijgen ze hun eten. Gaan ze de hele dag op stap, krijgen ze ook pas 's avonds laat na thuiskomst. Zodat ze in alle rust kunnen eten en daarna lekker kunnen gaan slapen. En dan hebben ze de volgende dag echt wel weer energie!

Wat de hypofyse er mee te maken heeft weet ik ook niet. Die produceert/verschaft de nodige hormonen, waaronder groeihormonen. Misschien ging het daarover?

Misschien dat iemand anders hier nog iets zinnigs over kan zeggen, ik ben ook maar een leek....  ;)
Door pallas
#1044181
Ik voer ook één keer per dag en dan 'savonds laat.

Een hond kan makkelijk een aantal dagen zonder eten en wordt ook niet "flauw" zoals mensen dat hebben.

Met één keer per dag voeren gingen mijn honden het eten veel beter verteren en nu zijn we zelfs zover dat er af en toe een vasten dag in zit.

Overdag geeft het een stuk vrijheid: je kan trainen en gaan en staan waar je wilt.

Ik denk dat de richtlijn mn voor brokken geldt ; die zwellen op in de maag  (maag torsie) en verteren totaal anders dan een verse maaltijd.
Door sandrra
#1044187
Wij voeren ook 1 keer per dag en ook vaak 's avonds laat. Nog nooit meegemaakt dat een van de dames is flauw gevallen van de hongen oid.
Kijk met brokken is t een ander verhaal, dat verteerd gewoon heel anders.
Door roefus
#1044230
Ik voer meestal  éénmaal per dag, soms 's middags, vaak 's avonds...tijdstippen zijn verschillend.
Merk absoluut niet dat het de doggies aan energie ontbreekt.
Door evenstar
#1044253
Hier krijgen ze ook maar 1 keer per dag te eten en de laatste weken pas om tussen 21.00 en 23.00 uur. De honden hebben nergens last van zelfs de boxer niet terwijl hij in de br** tijdperk echt gal ging spugen als het eten later opgediend werd terwijl hij toen ook 2x per dag eten kreeg.
Door Wicka
#1044297
Ook ik voer in de avond, meestal tussen 20u en 21.30 uur. Ik heb het idee dat de hond na het eten dan lekker kan gaan slapen met een volle maag. En dan hoef ik er overdag met de activiteiten geen rekening mee te houden dat ze evt net gegeten heeft.
Door Lizzy
#1044333
Ik voer ook 1 keer per dag, na de grote wandeling, ergens tussen 15:00 en 20:00 uur. En ik kan nou niet bepaald zeggen dat ze hier energie tekort komen.
Door Huskymeisje
#1044349
Ik voer nog 2 keer per dag. Ben druk bezig mijn vent duidelijk te maken dat het ECHT niet zielig is dat ze maar 1 keer per dag eten. Vooralsnog lukt het niet  :(.

Ik pak het dus gewoon anders aan en heb heel sneaky het ontbijt al gereduceerd tot een klein hapje  :P. Het avond eten krijgen ze hier ook regelmatig laat op de avond. Het wisselt wat maar na 9 uur toch vaak wel, tenzij ze extra moeilijk eten krijgen zoals lamskop. Dan geef ik wat eerder.
Door sandrra
#1044379
[quote="Huskymeisje"]
Ik voer nog 2 keer per dag. Ben druk bezig mijn vent duidelijk te maken dat het ECHT niet zielig is dat ze maar 1 keer per dag eten. Vooralsnog lukt het niet  :(.

Ik pak het dus gewoon anders aan en heb heel sneaky het ontbijt al gereduceerd tot een klein hapje  :P. Het avond eten krijgen ze hier ook regelmatig laat op de avond. Het wisselt wat maar na 9 uur toch vaak wel, tenzij ze extra moeilijk eten krijgen zoals lamskop. Dan geef ik wat eerder.
[/quote]

Als jij ze altijd voert kan je t toch sowieso naar jouw zin doen  ;) :)
Door Huskymeisje
#1044396
[quote="SandRRa"]
Als jij ze altijd voert kan je t toch sowieso naar jouw zin doen  ;) :)
[/quote]

Hmmmmmmmmm eigenlijk heb je gelijk. IK heb toch zeker de broek aan in huis.  8)
Door Jeannette b
#1044412
Haha, die honden van mij krijgen 3 keer per dag eten. Boomer normaal altijd 2 keer, maar sinds Jake er is, kijkt ze zó zielig als hij wel wat krijgt en zij niet. Als ze minder dan 3 keer krijgen, dan denken ze op zijn minst dat de wereld vergaat... ;D
Maar binnenkort gaan ze allebei op 2 keer, en daarna zien we wel weer verder.
Boomer was voor Jake's komst een brokkenhond, en daarmee wordt inderdaad van uit gegaan dat je 2 x per dag voert.
Door annielaumen
#1044484
Hier ook een keer per dag en op verschillende tijden
Meestal na de wandeling
Afgelopen weekend Is Astrid gaan logeren bij de oudste zoon 
Ik heb haar toen voordat ze ging haar eten gegeven
Toen we haar gingen halen op zondag heeft ze haar eten s,avonds gekregen
Dus best wel gemakkelijk geen gesleep met eten
Op deze manier ben ik ook begonnen met een vastendag in de week
Ging heel gemakkelijk

Groetjes Annie Laumen
Door Mevroi Kruim
#1044587
Hier ook maximaal 1x per dag, 's avonds of 's middags maar iig na de grote wandeling. Na het eten wordt er uitgebuikt en met volle magen hollen en/of flinke einden lopen vind ik iha een slecht idee. Stel dat een hond op jacht geweest is en een prooi gevangen heeft, en opgevroten, dan gaat 'ie gegarandeerd de eerstvolgende uren niet nog een keer uitgebreid op sjouw. Dus daar houd ik me dan maar aan.
Kátur at ook rond 10 maanden nog maar 1x per dag, hij gaf dat zelf aan en zo heb ik dat dus ook gedaan. Bo wordt ook geen reus dus ik zie het probleem van 1x per dag voeren niet, zeker als hij het er goed op doet.

Dat een hond overdag geen energie heeft alstie 's avonds gevoerd wordt heb ik nooit meegemaakt, ook niet in de brokkentijd. Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen als je brokken voert, vanwege de andere/snellere vertering van koolhydraten. Dat geeft schommelingen in het bloedsuikergehalte en dus in energie-niveau, zou ik me kunnen voorstellen. Als je vers voert heb je dat niet.
En honden kunnen idd hun bloedsuikergehalte veel beter constant houden dan mensen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door