Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
#1076116
Joke I schreef: Daar ben ik weer!!!!
Hoe doen jullie het als je pup gaat wisselen? Alle tanden en kiezen vallen er natuurlijk niet in ene keer uit, maar houden jullie daar op de één of andere manier rekening mee?
Ik zou gewoon kijken of pup het moeilijk heeft met bepaalde botten tijdens het wisselen, als dat zo is kan je altijd nog zachtere botten geven of de botten platslaan zoals Tessa zegt.
Door Lizzy
#1076182
Ik hield er geen rekening mee maar Linga had dan ook nergens last van. Er zijn ook wel pups die een heel vleesbot (ook al is het van kleine dieren) niet weg. Dan zou je het flink met een vleeshamer kunnen bewerken.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1076280
Tika had tijdens het wisselen erg veel moeite om vleesbot kapot te krijgen. Ze was er dan zo gigantisch lang mee bezig dat ik het bot kapot heb gemept gedurende die periode.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1076421
Nog niet aan gedacht, eens lekker de boel eens lekker met een hamer te bewerken.
Super bedankt weer.......het is nog niet zover.....maar toch!
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1096842
Hoe zit dat nou??????

Mijn pup groeit behoorlijk snel. Heeft echt geen overgewicht, maar is wel al wat hoog zegt men. Nu zegt men ook steeds dat ik hem van de puppybrokken af moet halen omdat teveel eiwit in zit en dat hij daardoor zo hard groeit. Maar ik geef hem helemaal geen puppybrokken!!!!!!  :-\ :-\ :-\ :-\ In brokken voor volwassen/junior honden zou minder eiwtten zitten, waardoor de groei zou vertragen, stagneren????? Hoe moet ik dat zien en wat klopt daar nou van? Maar bovenal mijn vraag.............kan je daar invloed op uitoefenen met Barf?

Overigens gaat het ondanks hij met wisselen begonnen is, nog goed met het kauwen.
Door Lizzy
#1097563
Wat voer je je pup precies? En hoeveel komt je pup per week ongeveer aan?

Op zich kun je wel invloed uitoefenen. De vraag is of dat nodig is. Puppen groeien nou eenmaal ook in de hoogte. En de uiteindelijke hoogte groei is niet afhankelijk van voer maar van wat er in de genen staat.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1098094
Hallo Lizzy,

Ik voer miijn van alles en nog wat. Kippekarkas, kipperug, lamsvlees, rundvlees, pens, vis, eendennekken, konijn, eitje wat groenten konijnenlever, lamshart. Dit is geloof ik zo ongeveer het assortiment. Waarmee zou ik het dan kunnen beinvloeden? Maar bovenal.........wat heeft dit voor nut, als je de uiteindelijke hoogte toch niet kan beinvloeden? Heeft dat dan te maken met de snelheid van de groei in de hoogte?
Door Mevroi Kruim
#1098149
De maximale hoogte van je hond is genetisch vastgelegd, dus hoeveel Pokon je hem ook geeft, een sjiewawa wordt nooit een Ierse Wolfshond  ;D
Maar die maximale maat hoeft 'ie niet te halen, hij kan kleiner blijven door allerlei omstandigheden, bv ziekte, of ook verkeerde voeding. Dus in die zin beïnvloedt je de groei wel degelijk met wat je voert. En idd de snelheid van groeien, daarop heeft voeding heel wat invloed hoewel ook daar de genen een rol spelen. Als met name een grote hond snel of onregelmatig groeit dan kunnen er allerlei botafwijkingen ontstaan. Dat is het idee achter volwassen brokken aan pups voeren, met het idee dat in die puppybrokken 'teveel eiwit' zou zitten waardoor de groei te snel gaat.
De ervaring van veel barfers is dat op vers hun puppen rustiger en gelijkmatiger groeien en dat ze minder last hebben van groeipijnen. Dus: voeding heeft wel degelijk invloed op de groei!
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1098400
Oke dat begrijp ik en daar ben ik ook wel van op de hoogte. Maar ik dacht te begrijpen uit Lizzy haar woorden dat je de snelheid van de groei zou kunnen beinvloeden ook al barf je.
Door Lizzy
#1098414
Joke I schreef: Oke dat begrijp ik en daar ben ik ook wel van op de hoogte. Maar ik dacht te begrijpen uit Lizzy haar woorden dat je de snelheid van de groei zou kunnen beinvloeden ook al barf je.
De snelheid van groei, daar bedoel ik niet persee de hoogte groei mee. Ik bedoel groei in z'n algemeen. Als jij een pup hebt (ik zeg maar wat) van het ras Golden Retriever en deze groeit 2 kilo per week: dan geef je hem of te veel voeding en/of te vette voeding. Je kunt dan minder gaan voeren, minder vet gaan voeren en/of iets meer groentemix (niet meer dan 15%) en iets minder vleesbot, spiervlees, orgaanvlees (oftewel : minder calorieen).
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1098437
Bantu heeft ook een periode gehad (volgens mij tussen de 5e en 6e maand) dat ze erg hard in de hoogte ging terwijl ze in gewicht niet meer als ongeveer een halve kilo aankwam per week
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1098587
Mijn pup is nu 17 weken en groeit ongeveer dan een kilo in de week. Het is een Bouvier, die nu dus 18,8 kilo weegt. Oké ik heb jouw woorden dus iets te kort door de bocht geinterpreteerd. Maar ik begrijp het nu, denk ik  ::)
Door Lizzy
#1098627
Joke I schreef: Mijn pup is nu 17 weken en groeit ongeveer dan een kilo in de week. Het is een Bouvier, die nu dus 18,8 kilo weegt. Oké ik heb jouw woorden dus iets te kort door de bocht geinterpreteerd. Maar ik begrijp het nu, denk ik  ::)
Ja, of ik ben in eerste instantie niet duidelijk geweest. Hij is verder vrij schraal? Of heeft hij puppie-vet? Mijn pup heeft ook een tijdje een langpootmugmodel gehad. Lange hoge poten. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en is zij prachtig in model, niet te groot, niet te hoog en niet te zwaar voor de rasstandaard.
Door Mevroi Kruim
#1099069
En honden (en kinderen  :P) groeien niet in een rechte lijn achter elkaar door, ze groeien in spurts, eerst de hoogte in, dan weer ff niks, dan weer in de breedte, dan weer ff niks, enz. En in die 'ff niks' periodes merk je vaak ook dat ze minder honger hebben, ze hebben gewoon minder nodig. Veel puppen-eigenaren, en ouders! schrikken zich mottig als hun vreetvarken rond 12-16 weken of voor een kind rond 1 jaar bv inene geen trek meer heeft, maar dat is dus volkomen normaal. En het gaat ook echt weer over  :D
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1099237
Oké bedankt voor jullie reactie´s.
@Lizzy, hij is best schraal, je kan goed de ribben en de rug voelen. Hij is verder lijp van eten dus....ik let des te meer op, want je kan voer in blijven kiepen. Hij krijgt op dit moment 1 kilo per dag. Dus ik hooud het ook aan de lage kant.

We zullen afwachten wat het heerschap gaat doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door