Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1056328
Joke I schreef: Hoi, hoi,

Nou de kleine is thuis zogezegd. Nu ruim een week. Hij gaat heel erg goed met alles, jammer genoeg nog niet zo geaccepteerd door mijn andere honden, maar dat komt wel. Maar ik heb een vraag. Hoe doen jullie het, om een pup goed te leren kauwen. Meneertje is helemaal besjogge van vlees, dus hij schrokt het naar binnen als een dolle. Ik durf hem dus nog niets zomaar te geven.....want afgelopen week had ik hem een vrij groot stuk kip gegeven, maar dat probeerde hij ook in te slikken. Hij gunt zich als het ware geen tijd om te kauwen. Nu houd ik dingen dus vast en probeer hem op die manier bij te brengen dat hij moet kauwen. Nu zit ik na een week met een paar geperforreerde vingers en dat is bepaald geen lekker gevoel. Maar meneer wil nog steeds schrokken en het spul alleen maar kauwen als ik het vast heb. Hoe doen jullie dat met pups?
Mijn pup was ook een schrokkert. Het rustigs was zij als ik haar volledig afgezonderd van de rest met haar bak voer neer zette. Zodra de andere honden erbij konden of zodra ik erbij zat: werd ze schrokkeriger. Dus ik zette haar op haar rubbere matje in de gang, deur dicht, bak op de grond en door het raampje kijken of het goed met haar ging. Ik gaf haar al snel vleesbotjes die zij gewoon niet in 1 keer door kon slikken. Zoals hele kwartel, konijnkarkas, eendkarkas, kipkarkas, etc. En ook wel eendennekken enzo, maar alle vleesbotten die zij in 1 keer weg kon werken: die plette ik even met de vleeshamer. Ze werd vanzelf rustiger.
Door Buran en Co
#1056376
Joke I schreef: Hoi, hoi,

Nou de kleine is thuis zogezegd. Nu ruim een week. Hij gaat heel erg goed met alles, jammer genoeg nog niet zo geaccepteerd door mijn andere honden, maar dat komt wel. Maar ik heb een vraag. Hoe doen jullie het, om een pup goed te leren kauwen. Meneertje is helemaal besjogge van vlees, dus hij schrokt het naar binnen als een dolle. Ik durf hem dus nog niets zomaar te geven.....want afgelopen week had ik hem een vrij groot stuk kip gegeven, maar dat probeerde hij ook in te slikken. Hij gunt zich als het ware geen tijd om te kauwen. Nu houd ik dingen dus vast en probeer hem op die manier bij te brengen dat hij moet kauwen. Nu zit ik na een week met een paar geperforreerde vingers en dat is bepaald geen lekker gevoel. Maar meneer wil nog steeds schrokken en het spul alleen maar kauwen als ik het vast heb. Hoe doen jullie dat met pups?
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!! En erg herkenbaar dat verhaal, die van mij doet exact hetzelfde. Echter die begint nu ook het formaat te krijgen dat hij veel dingen in 1x weg kan slikken. Kluiven op een kippennek??  ;D ;D ;D Echt niet.... en met een washandje heeft ook geen zin, je hebt niet genoeg grip om vast te houden. Ik kijk rijkhalzend uit naar mijn eerste Barf bestelling met grotere karkassen enzo, ben zo benieuwd hoe dat zal gaan want ik maak me best een beetje zorgen daarover.............
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1058550
Nou de eerste behoorllijke foto is genomen!
Hihihihi
Vanochtend heb ik meneer een kipkarkas gegeven. Het ging goed, maar ja op een gegeven moment wordt het karkas toch wat eng klein. Dat heb ik hem toch maar afgenomen en hem direct KVV aangeboden. Maar zie hier het resultaat
Afbeelding
Mijn kleine dracula, nu bijna 10 weken en 8,8 kilo
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1061554
Ik heb nu ook weer een domme vraag misschien. Ik ben dus bezig met de kleine man om een klein menu voor hem te maken. Maar nu zit ik met één ding. Als ik nou een kippekarkas weeg, dan is die 100 gram, maar van die 100 gram is een deel nog vlees. Hoe kan ik het nou goed berekenen? Geven jullie dan iets meer karkas of zo, d.m.v. schatting? Dat doe ik met de groters wel besef ik nu, maar die kleine portie´s ben ik niet gewend en dat bezorgt me eerlijk gezegd de kriebels, zo van " doe ik het wel goed?"
Door Lizzy
#1061628
Joke I schreef: Ik heb nu ook weer een domme vraag misschien. Ik ben dus bezig met de kleine man om een klein menu voor hem te maken. Maar nu zit ik met één ding. Als ik nou een kippekarkas weeg, dan is die 100 gram, maar van die 100 gram is een deel nog vlees. Hoe kan ik het nou goed berekenen? Geven jullie dan iets meer karkas of zo, d.m.v. schatting? Dat doe ik met de groters wel besef ik nu, maar die kleine portie´s ben ik niet gewend en dat bezorgt me eerlijk gezegd de kriebels, zo van " doe ik het wel goed?"
Ja, als het goed is bevat een gemiddeld vleesbot zo rond de 50% vlees en 50% bot. Daarom geef je van het totaal ongeveer de helft VLEESbot aan je pup. Soms zijn de vleesbotten wat rijker aan vlees, soms wat minder rijk (ze mogen echter nooit te kaal zijn, dus ze moeten echt wel voor 50% uit vlees bestaan). Maar gemiddeld geef je je pup dan 20% kaal bot en dat is prima. Dus ik weet niet hoe jij rekent, maar zo reken ik.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1061653
Hoi Lizzy,
Fijn dat je het me uitlegt! Ik probeerde dus 20% te berekenen. Dus als een kippekarkas 100 gram weegt, dan vroeg ik me af hoeveel daar nou werkelijk bot van was. het is me nu dus duidelijk! Bedankt
Door Eef+Stippels
#1061665
Stippie is nu ruim 13 weken en krijgt vanaf het begin hier barf.
Ze vreet mijn vingers er zowat bij op en ik heb er een heel goed gevoel bij.
Ik ben erg benieuwd hoe ze uitgroeit, maar tot nu toe gaat het super en ziet ze er prachtig uit!

Waffie en Jiffie zijn op kvv opgegroeid en zij zien er (al zeg ik het zelf  :P) ook super uit, maar bij barf heb ik toch een beter gevoel, omdat je zelf precies bepaalt wat je hond binnen krijgt.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1070359
Ik heb zitten lezen en lezen en lezen. Nu heb ik weer een vraagje. Ik heb een redelijk menuutje voor het manneke, 5 soorten en volgens redelijke verhoudingen vind ik zelf. Maar moet ik nu verder op zijn tijd nog toevoegingen geven? In de vorm van olie, vitamines etc?
Door Nynke
#1070363
Joke I schreef: Ik heb zitten lezen en lezen en lezen. Nu heb ik weer een vraagje. Ik heb een redelijk menuutje voor het manneke, 5 soorten en volgens redelijke verhoudingen vind ik zelf. Maar moet ik nu verder op zijn tijd nog toevoegingen geven? In de vorm van olie, vitamines etc?
nee hoor, als je hond gezond is hoef je geen toevoegingen te geven. 
Door Lizzy
#1070516
Joke I schreef: Ik heb zitten lezen en lezen en lezen. Nu heb ik weer een vraagje. Ik heb een redelijk menuutje voor het manneke, 5 soorten en volgens redelijke verhoudingen vind ik zelf. Maar moet ik nu verder op zijn tijd nog toevoegingen geven? In de vorm van olie, vitamines etc?
Nee, als je menu alles bevat wat je ventje nodig heeft: is dat niet nodig. Maar mocht blijken bijv. dat hij niet graag vette vis eet: dan zou je kunnen besluiten hem visolie te geven. Pups die visolie of vette vis krijgen, zijn intelligenter dan soortgenootjes die het niet krijgen, zo blijkt ;D
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1076109
Daar ben ik weer!!!!
Hoe doen jullie het als je pup gaat wisselen? Alle tanden en kiezen vallen er natuurlijk niet in ene keer uit, maar houden jullie daar op de één of andere manier rekening mee?
Door tessa
#1076115
Ik heb een boxerpup van nu 17 weken die vollop aan het wisselen is.
Ik sla de vleesbotten plat/kapot met een hamer (wel eerst in een stevige diepvrieszak doen hoor  8))
Tanja is een enorme schrokkert en aangezien ik haar vleesbotten moeilijk kan afpakken doe ik het vanaf het begin al op deze manier, vind ik veiliger,dit ook omdat de porties nog niet zo heel groot zijn per keer , ongeveer 250 gram.
Als ze over gaat op twee maaltijden hoop ik dat ze uitgewisseld is , dan ga ik grotere ,niet platgeslagen stukken geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door