Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1034242
Iedere hond reageert er anders op. Kleine beerin krijgt hier duidelijk meer bot als de andere, anders is het puur saté wat ze poept. Die zit daarom op 50% vleesbot en krijgt van de botsoorten ook de soorten met duidelijk weinig vlees (geef ik haar een halve lamskop als vleesbot die behoorlijk kaal is heeft ze mooie poep, geef ik haar kippebout als vleesbot is het saté). Zeker in het begin blijft het even aanpassen. Ook om in te schatten hoeveel je moet geven. Dus gewoon weer even rommelen. Ik ben nu denk ik 4 maanden bezig en heb de indruk dat wat ik nu heb qua combi goed is en iedereen mooi poept. Dus gewoon volhouden.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034243
Lizzy schreef: Nou, ten eerste: als je wat topics leest hier: kom je al gauw tot de ontdekking dat we hier gemiddeld genomen maximaal 50% vleesbot voeren. Maar dat neemt niet weg dat we hier een forum zijn waar meerdere meningen en inzichten geduld worden. Dus gut, de een voert 30% vleesbot en de ander 60%. En het is als beginnerling dus de kunst om zelf na te denken, veel te lezen en je menu af te stemmen op jouw hond. Dus als jouw hond het niet goed doet op 60% vleesbot is het dus aan jou om daar verandering in te brengen. En ik krijg een beetje jeuk als je dan gelijk begint met "ik heb geen zin in nog meer geklooi". Want dan heb je het principe van zelf samenstellen volgens mij niet begrepen. Het hele idee daarachter (o.a.) is namelijk "aanpassen aan de individuele hond".
als je jeuk krijgt moet je krabben lizzy..
en als je het vervelend vindt om te lezen of als ik je irriteer..
hoef je niet te reageren..
na al die moeite van vragen, rekenen, samenstellen en een hele dag van porties maken en snijden en ander geklooi..
is het heel erg menselijk om te balen als je alles netjes in zakjes hebt gedaan en er achter komt dat het niet klopt..
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op zo 24 aug 2008, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034244
Happy Tail schreef: en vergeet even niet hoe je botten er dan uitzien. Hoe is daarvan het % vlees/bot, want dan kom je al gauw erg hoog uit in aandeel echt bot. kalere botten van oudere dieren zijn dan natuurlijk anders dan een lekker mals en vet lamsribje. Dus dan moet je de dagaandeel aanpassen: kaler bot of droger bot of minder vet bot, kipkarkas of tamme eenkarkas totaal anders en ook dat beinvloedt de rest van je menu. 

En het is en blijft kijken naar hoe de individuele hond het erop doet. Wellicht is het voor jouw hond nu dus te veel even aanpassen en kijken wat het dan doet. 
ik maakte me al zorgen idd toen ik zag hoe kaal de haaskarkasjes waren..
ik had die nog niet eerder gezien.. dacht dat er meer vlees aan zou zitten..
ik denk dat dat het probleem is geweest van de afgelopen week..
en niet de runderknars.. :)
dat waren 3 ribbetjes met heel veel vlees eraan..

hoeveel kwaad kan het als kiek dit menuutje blijft volgen de komende nog 7weken?
wat zouden de gevolgen zijn van dit menu als ik het nu zo laat?
Door pallas
#1034247
Spreeuwtje, ik heb je topic "pffft doe ik het wel goed" nog eens even na gelezen. Er zijn diverse voorbeelden helemaal voor je uitgewerkt.
In geen van de antwoorden heb ik een bot % gezien van meer dan 50-55%.
Hoe komt het dan dat je nu op 60% zit?

Lekker naar 50% bot gaan, komt alles weer goed. En niet nog 7 weken door op deze manier.

En ja, Barfen is soms "klooien" al hoewel ik het liever als een posistief iets zien.
Tenslotte ben je iets héél belangrijks van je hond te weten gekomen, weer een grote stap verder dus.

Wil je dat geklooi niet...dan maar een kvv zou ik zeggen.
Door Lizzy
#1034248
spreeuwtje schreef: als je jeuk krijgt moet je krabben lizzy..
en als je het vervelend vindt om te lezen of als ik je irriteer..
hoef je niet te reageren..
na al die moeite van vragen, rekenen, samenstellen en een hele dag van porties maken en snijden en ander geklooi..
is het heel erg menselijk om te balen als je alles netjes in zakjes hebt gedaan en er achter komt dat het niet klopt..
Ik probeer je wat uit te leggen Spreeuwtje, maar dat punt heb jij blijkbaar gemist.
Door ~anna~
#1034250
Ik geef 3-4 keer per week Verse rauwe groentenmix,liefst zoveel mogelijk eko,en de ontlasting(poep) is perfect!
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 24 aug 2008, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034251
pallas schreef: Spreeuwtje, ik heb je topic "pffft doe ik het wel goed" nog eens even na gelezen. Er zijn diverse voorbeelden helemaal voor je uitgewerkt.
In geen van de antwoorden heb ik een bot % gezien van meer dan 50-55%.
Hoe komt het dan dat je nu op 60% zit?

Lekker naar 50% bot gaan, komt alles weer goed. En niet nog 7 weken door op deze manier.

En ja, Barfen is soms "klooien" al hoewel ik het liever als een posistief iets zien.
Tenslotte ben je iets héél belangrijks van je hond te weten gekomen, weer een grote stap verder dus.

Wil je dat geklooi niet...dan maar een kvv zou ik zeggen.


in de prive mail kreeg ik ook berichten..
en in de barfrekenhulp staat ook 60%..
maar idd..
ik vind het klooien niet erg hoor..
dingen kosten mij gewoon wat meer energie dan anderen..
ik zei al eerder dat ik gewoon wat bot uit de zakjes zal halen.. als dat kan..
kiek doet het verder gewoon goed op de barf.. en kvv is veel te duur voor mij.. :)

ik werd even boos net.. was niet de bedoeling.. sorry.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034253
Lizzy schreef: Ik probeer je wat uit te leggen Spreeuwtje, maar dat punt heb jij blijkbaar gemist.
lizzy.. ik vind het heel vervelend als mensen me op de vingers willen tikken op deze manier..
ik vind dat helemaal niet nodig.. en het is nu al een aantal keren gebeurt..
het maakt dat ik gewoon niks meer durf te vragen zo.. en dat lijkt me niet de bedoeling van dit forum..
niet iedereen is even geweldig in rekenen of zit even geweldig in haar/zijn energie als de rest..
ik vind niet dat ik op de vingers getikt hoef te worden als ik gewoon eerlijk aangeef dat het me moeite kost..
daar heb ik nu een beetje mijn buik van vol zo langzamerhand..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034255
balou&crystal schreef: Ik geef 3-4 keer per week Verse rauwe groentenmix,liefst zoveel mogelijk eko,en de onlasting is perfect!

kiek krijgt ook genoeg groenten binnen..
ze krijgt gelijk de restjes die van de groentes savonds overblijven (rauw) en daarna nog de fruitjes en groentes die mijn zoontje niet lust..
hij krijgt altijd groenten savonds maar eet het nooit op.. ;)
Door ~anna~
#1034258
spreeuwtje schreef: kiek krijgt ook genoeg groenten binnen..
ze krijgt gelijk de restjes die van de groentes savonds overblijven (rauw) en daarna nog de fruitjes en groentes die mijn zoontje niet lust..
hij krijgt altijd groenten savonds maar eet het nooit op.. ;)
kids en honden ::) er zijn trucjes voor ;)
Door Anthraciet
#1034260
spreeuwtje schreef: als je jeuk krijgt moet je krabben lizzy..
en als je het vervelend vindt om te lezen of als ik je irriteer..
hoef je niet te reageren..
na al die moeite van vragen, rekenen, samenstellen en een hele dag van porties maken en snijden en ander geklooi..
is het heel erg menselijk om te balen als je alles netjes in zakjes hebt gedaan en er achter komt dat het niet klopt..
Je hoeft natuurlijk ook niet al je verpakte zakjes weer open te maken. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld wat losse kleine porties spiervlees in te vriezen en daar elke dag eentje ervan bij je reeds verpakte voer te doen, zodat de botverhouding lager wordt.

Wel krijgt Kiek dan natuurlijk wat meer te eten, maar mocht je dat zo snel gaan merken, zou je ervoor kunnen kiezen een deel opnieuw in te vriezen voor een andere keer.

Ik denk dat dat het makkelijkst zou zijn als je het menu wat zou willen aanpassen ;)
Door Lizzy
#1034261
spreeuwtje schreef: die runderrib was runderknars..
is dat het zelfde?

en jammer dat ik samen met mensen hier het menu heb samengesteld..
dit is met de barfrekenhulp gedaan..
waarom zegt de een 60% en de ander dus weer niet?
als beginner is het erg moeilijk zo om een menu samen te stellen die goed is..
Ga je ook nog een keer naar je eigen aandeel kijken, in deze? Want laten we wel wezen, hier komt het er ook op neer dat jij zelf geen aandeel hebt gehad in hetgeen je je hond geeft...
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034270
balou&crystal schreef: kids en honden ::) er zijn trucjes voor ;)
jaha.. groentensap.. :P
hij krijgt t wel binnen hoor.. maar niet via de kauwende weg.. zeg maar..  ;D
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034271
Anthraciet schreef: Je hoeft natuurlijk ook niet al je verpakte zakjes weer open te maken. Je kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld wat losse kleine porties spiervlees in te vriezen en daar elke dag eentje ervan bij je reeds verpakte voer te doen, zodat de botverhouding lager wordt.

Wel krijgt Kiek dan natuurlijk wat meer te eten, maar mocht je dat zo snel gaan merken, zou je ervoor kunnen kiezen een deel opnieuw in te vriezen voor een andere keer.

Ik denk dat dat het makkelijkst zou zijn als je het menu wat zou willen aanpassen ;)
kiek wordt nu al een worstje.. ;)
ik denk idd dat bot verwijderen wanneer dat mogelijk is.. het makkelijkst zou zijn..
ik denk dat de haaskarkasjes haar een beetje te veel zijn..
veel bot weinig vlees e.d.
ik had die dingen nog nooit gezien..
het is het eerste menuutje wat samen is gesteld met veel verschillende dingen..
daarvoor was het nog kippennekjes en rundspiervlees snippers..
de beginnersdingen zeg maar..  :D
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034275
Lizzy schreef: Ga je ook nog een keer naar je eigen aandeel kijken, in deze? Want laten we wel wezen, hier komt het er ook op neer dat jij zelf geen aandeel hebt gehad in hetgeen je je hond geeft...
wat wil je zeggen lizzy?
dat ik de schuld geef aan de mensen hier?
dan geloof ik dat je me totaal verkeerd begrijpt..
ik zei al.. ik BAAL gewoon dat ik het na al die moeite nog niet goed heb..
mag dat?
of mag ik hier alleen zijn als ik vrolijk fluit en gezellig ben?
ik als leek moet uitgaan van wat anderen vertellen, wat ik kan vinden en wat ik mag vragen..
en ondanks dat .. pakte het verkeerd uit..
maar het spijt me dat ik jouw site zo belast met mijn vragen en zoektocht..
ik zal het niet meer doen..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door