Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Antonia
#1034403
spreeuwtje schreef: Afbeelding

nou had ik ook geit besteld..
maar er zitten nergens etiketjes op ofzo..
dus weet ik niet wat wat is..  :-\
De bovenste vleesbotten op de foto zijn geitenribben, als ik overigens naar de breedte van de ribben kijk dan lijken mij dit al geen flankjes van jonge geitjes meer. Kun je die ribbetjes als ze ontdooid zijn makkelijk doorknippen met een snoeischaar?

De onderste vleesbooten op de foto moeten dan waarschijnlijk de runderknars zijn, maar ik zie eerlijk gezegd ook niet zoveel knars? Het ziet er wel goed bevleesd uit, maar desondanks vind ik het eng. Ik zou het mijn honden niet geven.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034409
ik zal morgen nog eens dieper graven in de vriezer..
ik heb nog meer.. maar alles is vastgevroren aan elkaar..
ik meen me te herinneren dat er geitenbot met vlees op stond..
en als ik kijk in de lijst van herby.. staat het ook aangeduid als geitenvlees met ribben..
en de runderknars is borstbeen/zacht..
Gebruikersavatar
Door pike
#1034411
Even wat anders, waarom maak je kant en klare porties vooruit? Je ondervindt daar nu dus duidelijk het nadeel van. Als je menu niet klopt zit je met je handen in het haar. Niet alleen de percentages kunnen wel eens verkeerd zijn, de hoeveelheid kan ook wel eens wisselen.  Hier gaat er soms wat af, een ander keer weer eens wat bij, heb ook een pup die telkens weer minder krijgt. Dus kant en klare porties is ontzettend onhandig, eigenlijk onwerkbaar. Ik haal gewoon een kilo bot uit de vriezer, en geef daarvan tot hij op is. Zelfde met spiervlees. Dus dan krijgen ze bijvoorbeeld gerust 3 dagen achter elkaar hetzelfde spiervlees en dan haal ik de volgende kilo uit de vriezer van een andere diersoort. Alleen met orgaan doe ik dat niet omdat ze bijv. maar 1x in de week lever krijgen, en wat ik dan niet nodig heb dat gaat in porties terug de vriezer in. Op die manier kun je dus gewoon het voer aanpassen, is het geen drama als dat moet gebeuren. Dus als ik jou was zou ik in de toekomst geen porties meer maken.  ;)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034412
de bovenste zijn heel heel zacht..
je kunt ze buigen en ik heb ze zelfs met een gewone schaar doorgeknipt..
zo eentje waar je papier mee knipt.. :P
mijn alles schaar wilde niet meer..  :-\

ik zal morgen herby even bellen ook om te vragen wat nou wat was..
en of hij nog weet wat hij precies gegeven heeft..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034416
pike schreef: Even wat anders, waarom maak je kant en klare porties vooruit? Je ondervindt daar nu dus duidelijk het nadeel van. Als je menu niet klopt zit je met je handen in het haar. Niet alleen de percentages kunnen wel eens verkeerd zijn, de hoeveelheid kan ook wel eens wisselen.  Hier gaat er soms wat af, een ander keer weer eens wat bij, heb ook een pup die telkens weer minder krijgt. Dus kant en klare porties is ontzettend onhandig, eigenlijk onwerkbaar. Ik haal gewoon een kilo bot uit de vriezer, en geef daarvan tot hij op is. Zelfde met spiervlees. Dus dan krijgen ze bijvoorbeeld gerust 3 dagen achter elkaar hetzelfde spiervlees en dan haal ik de volgende kilo uit de vriezer van een andere diersoort. Alleen met orgaan doe ik dat niet omdat ze bijv. maar 1x in de week lever krijgen, en wat ik dan niet nodig heb dat gaat in porties terug de vriezer in. Op die manier kun je dus gewoon het voer aanpassen, is het geen drama als dat moet gebeuren. Dus als ik jou was zou ik in de toekomst geen porties meer maken.  ;)
maar het leek me zo saai om de hele week bijv. haaskarkas te geven..
er zit niks van vlees aan en het zijn dunne sprietjes.. krijgt ze dan niet juist die dagen last van harde drollen?
ik wilde het voor kiek gewoon "gezellig" maken.. :)
ik moet gewoon nog even een draai vinden daarin..
ik was nog veel erger..  :D
bij het vorige menu had ik zelfs alle orgaan, spier en bot netjes afgepast..  :o en dan in 2 zakjes voor 1 dag.. omdat ze toen nog 2x op een dag gaf..

en als je dan grote stukken hebt zoals de runderknars of de geiten ribben..
dan moet je evengoed wel zagen.. want die stukken zijn veel zwaarder dan 1 kg..
Gebruikersavatar
Door Dian
#1034417
ik portioneer wel, maar per soort. Ik ben van het makkelijke, hij krijgt zoveel dagen botwerk, zoveel dagen spiervlees en orgaan gaat bij de hardere botsoorten. En soms haal ik een portie spiervlees en een portie bot eruit en dan krijgt hij van beide de helft. Ik ben ook begonnen met porties waar alles in zat, mens wat een gehannes. Zeker voor zo'n kleine krielkip. In mijn vriezer in de schuur liggen de kiloverpakkingen. Als ik weer een vleessoort nodig heb, gaat dat naar boven, ontdooien en dan weer verpakken in 5 porties van 200 gr. Werkt als een tierelier ;) Groenten eet hij met mij mee uit de pot, wel handig dat ik nu kook voor mezelf en alles zoutloos eet 8)

en over de week verdeeld krijgt hij iedere dag iets anders te eten: kip, rund, lam, konijn, hert, eendkarkas, kalkoennekken, zalmfilet( :-X),paard.  Rund iedere morgen iets en de rest op de avonden
Laatst gewijzigd door Dian op zo 24 aug 2008, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#1034418
spreeuwtje schreef: kiek heeft in de 1te week die runderknars gegeten.. en ik had niet de indruk dat ze daar veel last van had..

maar die runderknars is dus al een week of zo geleden..
Runderbotten verteren vaak heel moeilijk en het kan best zijn dat het pas veel later naar buiten komt (of soms zelfs helemaal niet naar buiten komt).
En als Kiek dan daarna nog vrij kale haaskarkassen heeft gehad dan kan ik me voorstellen dat haar ontlasting korrelig wordt. Ik zou haar even een paar dagen geen vleesbotten geven, maar bijvoorbeeld een dagje wat pens, of een dagje wat orgaan met groente, en een dagje spiervlees met groente. Ik zou ok even die kabeljouwkoppen die je hebt gekregen niet geven, daar krijgt ze ook hardere ontlasting van.

Als je de geitenribben kunt buigen en met een gewone schaar kunt doorknippen dan zijn die prima!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034419
Dian schreef: ik portioneer wel, maar per soort. Ik ben van het makkelijke, hij krijgt zoveel dagen botwerk, zoveel dagen spiervlees en orgaan gaat bij de hardere botsoorten. En soms haal ik een portie spiervlees en een portie bot eruit en dan krijgt hij van beide de helft. Ik ben ook begonnen met porties waar alles in zat, mens wat een gehannes. Zeker voor zo'n kleine krielkip. In mijn vriezer in de schuur liggen de kiloverpakkingen. Als ik weer een vleessoort nodig heb, gaat dat naar boven, ontdooien en dan weer verpakken in 5 porties van 200 gr. Werkt als een tierelier ;) Groenten eet hij met mij mee uit de pot, wel handig dat ik nu kook voor mezelf en alles zoutloos eet 8)
ik had alle stukken per week klaarliggen.. en heb die een beetje gemixt..
niet pietje precies zoals de vorige keer.. maar wel gekeken wat lekker was..
misschien dat t nog makkelijker kan..  :D
maar vooralsnog zal ik blij zijn wanneer ik gewoon precies weet wat voor kiek t beste werkt..
ze vindt het wel leuk om steeds iets anders in dr bak aan te treffen..  ;D
ze snuffeld eerst dat ding rond om vervolgens te kiezen..
ik blijf altijd staan kijken.. voor de veiligheid en om dat ik t  leuk vind om te zien hoe ze staat te genieten..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034421
Antonia schreef: Runderbotten verteren vaak heel moeilijk en het kan best zijn dat het pas veel later naar buiten komt (of soms zelfs helemaal niet naar buiten komt).
En als Kiek dan daarna nog vrij kale haaskarkassen heeft gehad dan kan ik me voorstellen dat haar ontlasting korrelig wordt. Ik zou haar even een paar dagen geen vleesbotten geven, maar bijvoorbeeld een dagje wat pens, of een dagje wat orgaan met groente, en een dagje spiervlees met groente. Ik zou ok even die kabeljouwkoppen die je hebt gekregen niet geven, daar krijgt ze ook hardere ontlasting van.

Als je de geitenribben kunt buigen en met een gewone schaar kunt doorknippen dan zijn die prima!
en als die onderste nou de geitenribben blijken te zijn??
dat vermoeden heb ik nl.. omdat daar zoveel vlees aan zit zoals herby in zijn prijslijst heeft staan..
die kon ik wel doorzagen.. maar niet buigen dus.

ik zal de komende dagen haar botwerkjes eruit halen..
vandaag heeft ze 1 nijnenhoofd gehad met pens en spiervlees..
en ik ga denk ik maar eens bijhouden wat ze per dag krijgt.. en hoe haar drollen zijn..
maar eens goed opletten wat nou wat doet..  :-X
Gebruikersavatar
Door Dian
#1034422
ik weet niet hoe veel vriezerruimte je hebt, maar ik zou als ik jou was dus niet meer alles tegelijk wegwerken in porties. Je kunt dan heel makkelijk bijsturen. Zit je fout, dan kun je bij de volgende zak het al weer aanpassen en daarbij sta je niet 3 dagen achterelkaar alles weg te werken maar verdeel je het over een heleboel dagen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034423
Dian schreef: ik weet niet hoe veel vriezerruimte je hebt, maar ik zou als ik jou was dus niet meer alles tegelijk wegwerken in porties. Je kunt dan heel makkelijk bijsturen. Zit je fout, dan kun je bij de volgende zak het al weer aanpassen en daarbij sta je niet 3 dagen achterelkaar alles weg te werken maar verdeel je het over een heleboel dagen.
ja dat is zo..
de vriezruimte is groot genoeg..  :D
alleen alles zit aan elkaar vastgevroren..  :-X
maar ik zal t zeker in mijn achterhoofd houden de volgende keer..
bovendien zorg ik dan dat ik botmixen heb voor de katten..
dus heb ik die ellende niet meer..
dat was echt het ergste wat ik ooit gedaan heb..
bah!
Door Antonia
#1034428
spreeuwtje schreef: en als die onderste nou de geitenribben blijken te zijn??
dat vermoeden heb ik nl.. omdat daar zoveel vlees aan zit zoals herby in zijn prijslijst heeft staan..
die kon ik wel doorzagen.. maar niet buigen dus.

ik zal de komende dagen haar botwerkjes eruit halen..
vandaag heeft ze 1 nijnenhoofd gehad met pens en spiervlees..
en ik ga denk ik maar eens bijhouden wat ze per dag krijgt.. en hoe haar drollen zijn..
maar eens goed opletten wat nou wat doet..  :-X
Nee, de onderste botten op de foto zijn geen geitenribben, de geitenribben zijn echt de bovenste op de foto.
Lijkt me een goed plan om het de komende dagen even wat rustig aan te doen met de vleesbotjes en het even goed bij te houden. En vandaag had ze een prima maaltijd, wat zal ze genoten hebben.
Gebruikersavatar
Door pike
#1034430
spreeuwtje schreef: maar het leek me zo saai om de hele week bijv. haaskarkas te geven..
er zit niks van vlees aan en het zijn dunne sprietjes.. krijgt ze dan niet juist die dagen last van harde drollen?
ik wilde het voor kiek gewoon "gezellig" maken.. :)

Tja, maar ik geef altijd "alles", dus nooit bot alleen. Er gaat altijd spier orgaan en groente bij. En daardoor is het altijd "gezellig". En wordt er altijd goed gepoept.

In het begin gaf ik ook elke dag van alles wat anders, maar dat had ik gauw bekeken, vond het geen doen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034431
naja.. danks voor de tips..
ik pakte mijn menuutje voor kiek er nog eens bij..
die had ik hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,46238.15.html staan..
ik zag dat ik ook lamsribben besteld had..
lastig hoor.. als er geen stickertjes op de verpakkingen zit..
bij sommige dingen wel.. bij anderen dus niet..

morgen nog even graven in de vriezer.. en even herby bellen voor alle zekerheid..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1034432
pike schreef:
Tja, maar ik geef altijd "alles", dus nooit bot alleen. Er gaat altijd spier orgaan en groente bij. En daardoor is het altijd "gezellig". En wordt er altijd goed gepoept.

In het begin gaf ik ook elke dag van alles wat anders, maar dat had ik gauw bekeken, vond het geen doen.
ik moet het in mijn eigen koelkast leggen.. en dat vind ik wat minder..
het voordeel van porties die gelijk opgaan is dat je het uit de vriezer en uit de koelkast kan laten ontdooien..
dan zijn ze op de avond vers ontdooit en worden ze gegeten..
ik had in t begin porties in mijn koelkast liggen omdat ik voor een hele week eruithaalde..
maar dat werd zo enorm smerig!
ik heb pas een 2de hands vriezer gehaald.. en om er nou nog een koelkast speciaal voor de beestenspullen bij te nemen.. gaat me wat ver.. en qua geld gaat dat ook niet lukken..
om even bij de botjes te blijven.. dit was al een rib uit mijn lijf..  :D
ik zie mezelf dus eigenlijk niet van alles 1 kg ergens uit de koeling neer te leggen om daar porties van te pakken..
hoe doe jij dat dan?? :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door