Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1030994
Buran en Co schreef: Helaas zijn de financien van mijn vriendin dusdanig dat zelfs een goedkoop KVV niet haalbaar zal zijn dus ze zal brokken blijven voeren. Haar vorige 3 bloedhonden hebben het daar altijd erg goed op gedaan dus ik hoop Hendrik ook. Wordt wel interessant om de twee broers met elkaar te kunnen vergelijken, 1 nu nog op KVV maar straks hoop ik op Barf, 1 op brok. Net dat stuk gegoogled 'de waarheid over brokken', denk maar niet dat ik haar dat laat lezen!!  ;)
Ik zou haar dat stuk nu juist wél laten lezen. Want goede voeding is de basis van een goede gezondheid, voor iedere hond en zeker voor een Ier van levensbelang. Ik begrijp best dat de centen een rol spelen, maar eerlijk gezegd is dat een korte termijn argument. Uiteindelijk ben je met een Ier die goede voeding krijgt (rauw dus) goedkoper uit omdat je een forse besparing hebt op dierenartskosten. En uit ervaring weet ik hoe hoog die kosten kunnen oplopen als je Ier begint te kwakkelen.
En ik weet niet welke brokken ze geeft, maar met een goedmerk kvv of met een zelf samengesteld menu hoef je niet of nauwelijks duurder uit te zijn dan brokken (hangt een beetje van je adressen af).
#1031282
Ik snap het niet, want een beetje fatsoenlijke brok is duurder dan een goede kvv...of deels kvv, deels barf. Wij zijn ook goedkoper uit met vers. Meeste brok kost toch gauw minstens 2 euro per kilo, smuldier bvb ongeveer 90 cent. Dus ik begrijp het brokken uit financiele belang niet. Pens koop je meestal voor 50 cent per kilo.
En idd heb je minder Da-kosten met een gezonde hond! :D
#1031351
Ja, dat weet ik maar dan heb je het over een fatsoenlijke brok. Mijn vriendin heeft hele goede ervaringen met haar vorige honden met een brok die ze rechtstreeks bij iemand inkoopt die ze maakt en die € 15 kosten voor 25 kilo. Dat wordt dan lastig.... Maar ik zal het verhaal over de DA kosten nog eens naar voren brengen. Helaas heeft ze geen internet, anders wees ik haar wel op dit forum, kon ze zelf lezen........
#1031353
Minna schreef: Ik snap het niet, want een beetje fatsoenlijke brok is duurder dan een goede kvv...of deels kvv, deels barf. Wij zijn ook goedkoper uit met vers. Meeste brok kost toch gauw minstens 2 euro per kilo, smuldier bvb ongeveer 90 cent. Dus ik begrijp het brokken uit financiele belang niet. Pens koop je meestal voor 50 cent per kilo.
En idd heb je minder Da-kosten met een gezonde hond! :D
Ach, waar en wil is, is een weg toch ::)
#1031354
Buran en Co schreef: Ja, dat weet ik maar dan heb je het over een fatsoenlijke brok. Mijn vriendin heeft hele goede ervaringen met haar vorige honden met een brok die ze rechtstreeks bij iemand inkoopt die ze maakt en die € 15 kosten voor 25 kilo. Dat wordt dan lastig.... Maar ik zal het verhaal over de DA kosten nog eens naar voren brengen. Helaas heeft ze geen internet, anders wees ik haar wel op dit forum, kon ze zelf lezen........
Als haar honden het altijd erg goed op die brokken hebben gedaan dan zullen de da-kosten ook geen criterium zijn.
#1031375
ik hoor op kattenplaza ook vaker dat de katten t zo goed doen op bepaalde brokken.
ik vind dat je pas kan stellen dat je huisdieren t goed doen op brok, als je vergelijkt met versvoeren (kwalitatief kvv of barf). anders weet je helemaal niet of ze het goed doen op brok.

ik dacht ook altijd dat otje het redelijk deed op brokjes. totdat ze vers kreeg. toen vond ik dat ze het helemaal niet goed deed op brokjes.
#1031571
HMMM... lees Koekjes verhaal over Poet [de kat van haar moeder] in 2 weken een andere Poet ik denk dat t ook voor honden opgaat.
Maar als je beesten t best lekker doen en je zelf geen vragen stelt zul je niet gauw geneigd zijn iets anders te ondrzoeken. Ik kan niet in de portemonee van je vriendin kijken maar is een zelfgemalen KVV[Barf] echt zoveel duurder dan brok?
Ik moet bekennen dat ik voor mijn katten ook Smuldier koop omde kosten te drukken[ bij de supercoop t aller goedkoopst] en dat comdineer met een weekmenu [half KVV en het weekmenu verdeel k over 14 dagen]
Maar volgens mij is een hond compleet voeren makkelijker en goedkoper [per kilo] dan een kat
Laatst gewijzigd door Too op di 19 aug 2008, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#1031577
Net weer bij mijn vriendin geweest, wat een genot om die twee te zien spelen.  :mbounce:

Ze wil echt het beste voor haar hond dus ze gaat nu toch KVV overwegen. Wat ik zo hier op het forum gelezen heb is zelfs de goedkoopste KVV (Smuldier) beter dan brokken. Vraag van haar is nu: als ze Smuldier gaat voeren in de verhouding 1/3 vlees compleet, 2/3 vlees, kip en pens, is dat dan compleet genoeg als ze dat ook aanvult met wat groente en vis? Heb begepen dat de kip versie kipkarkassen en dus bot bevat. Is dat voldoende gecombineerd met die compleet versie?
#1031597
[quote="Buran en Co"]
Net weer bij mijn vriendin geweest, wat een genot om die twee te zien spelen.  :mbounce:

Ze wil echt het beste voor haar hond dus ze gaat nu toch KVV overwegen. Wat ik zo hier op het forum gelezen heb is zelfs de goedkoopste KVV (Smuldier) beter dan brokken. Vraag van haar is nu: als ze Smuldier gaat voeren in de verhouding 1/3 vlees compleet, 2/3 vlees, kip en pens, is dat dan compleet genoeg als ze dat ook aanvult met wat groente en vis? Heb begepen dat de kip versie kipkarkassen en dus bot bevat. Is dat voldoende gecombineerd met die compleet versie?
[/quote]
Als je maar 1/3 compleet voert dan voer je dus voor 2/3 niet compleet toch?
Wat bedoel je precies kip? Kipfilet of vleesbot van kip? en wat bedoel je met vis? Visfilet of een zalmkop? Want dat maakt nogal wat verschil. Als je echt gewoon puur vlees bedoelt (maakt niet uit van welk dier), dan is het eten dus niet compleet genoeg, want dan geef je veel te weinig bot en veels te veel vlees.  ;)
#1031605
[quote="Buran en Co"]
Net weer bij mijn vriendin geweest, wat een genot om die twee te zien spelen.  :mbounce:

Ze wil echt het beste voor haar hond dus ze gaat nu toch KVV overwegen. Wat ik zo hier op het forum gelezen heb is zelfs de goedkoopste KVV (Smuldier) beter dan brokken. Vraag van haar is nu: als ze Smuldier gaat voeren in de verhouding 1/3 vlees compleet, 2/3 vlees, kip en pens, is dat dan compleet genoeg als ze dat ook aanvult met wat groente en vis? Heb begepen dat de kip versie kipkarkassen en dus bot bevat. Is dat voldoende gecombineerd met die compleet versie?
[/quote]

Als je voor 1/3 een complete versie van Smuldier geeft en voor 2/3 enkelvoudige varianten, dan is dat niet voldoende. Ik zou kiezen voor meer complete varianten. Je hebt bijvoorbeeld ook van het merk Kivo als voor € 14,= per 12 kilo meerdere complete varianten, en dan daarnaast wat complete Smuldier en af en toe een visje en wat groente, dan kom je beter in de buurt.
#1031716
[quote="pike"]
Als je maar 1/3 compleet voert dan voer je dus voor 2/3 niet compleet toch?
Wat bedoel je precies kip? Kipfilet of vleesbot van kip? en wat bedoel je met vis? Visfilet of een zalmkop? Want dat maakt nogal wat verschil. Als je echt gewoon puur vlees bedoelt (maakt niet uit van welk dier), dan is het eten dus niet compleet genoeg, want dan geef je veel te weinig bot en veels te veel vlees.  ;)
[/quote]

Wat ik bedoelde was:
1/3 vlees compleet
1/3 kip (heb op dit forum begrepen dat daar gemalen kipkarkas in zit dus bot....dacht ik....)
1/3 bijvoorbeeld pens
aangevuld met groente en vis, en daarbij dacht ik aan sardines, zalmkoppen, dat soort zaken.

[quote="Antonia"]
Als je voor 1/3 een complete versie van Smuldier geeft en voor 2/3 enkelvoudige varianten, dan is dat niet voldoende. Ik zou kiezen voor meer complete varianten. Je hebt bijvoorbeeld ook van het merk Kivo als voor ? 14,= per 12 kilo meerdere complete varianten, en dan daarnaast wat complete Smuldier en af en toe een visje en wat groente, dan kom je beter in de buurt.
[/quote]

Kivo klinkt dan als een goed alternatief/variant maar heb gezocht naar een verkooppunt in Gelderland maar dat kon ik niet vinden. En als we het nou op Smuldier houden en dan de pens bijvoorbeeld vervangen door de pens/vlees compleet mix?

Dus:
1/3 vlees compleet
1/3 kip
1/3 pens/vlees compleet
aangevuld met groente en vis.

Dus rekening houdend met een laag budget. Weet dat het niet ideaal is maar altijd beter dan brok, lijkt mij?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door