Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1027886
Hoi, daar was ik weer.

Mijn vriendin Linda, die Buran zijn broertje heeft (Ierse Wolfshonden, nu 15 weken) is zojuist bij de dierenarts geweest voor de enting. Die adviseerde brokken in plaats van vlees. Ik heb me eigenlijk er nog niet in verdiept waarom brokken zo slecht zijn, heb dat uit intuitie voor waar aangenomen en ga omschakelen. Maar waarom zijn brokken dan zo slecht en wat vertellen jullie aan de twijfelaars/tegenstanders/sceptici? Ben benieuwd......  ;)


Groetjes,
Barbara, Balou, Faydor en Buran (ga toch maar eens een handtekening maken.......)
#1027890
voor alle tegens tegen brok worden uitgesproken(ik adviseer je gewoon de bibliotheek te raadplegen)
waarom adviseerde die DA brok? Wat was zijn beredenering waarom brok beter zou zijn dan KVV of BARF??

Wat ik vertel is dat een hond afstamt van de wolf, het darmstelsel is gemaakt voor vlees en botten, en dat een wolf in de natuur ook niet alles fijnkookt!
maar ik hanteer tegenwoordig een handtekening van een van de leden hier:

Leg het niet uit: Vrienden begrijpen je , vijanden geloven je toch niet!

Nogmaals ben ook benieuwd naar het tegen van de DA!
#1027894
Ach, dit is te verwachten hoor, er zijn heel weinig dierenartsen die voldoende van voeren weten om te weten dat kvv of een verantwoord barf-dieet vele malen gezonder is dan brok. En als ze het al weten dan hangen ze het vaak niet aan de grote klok, want dat scheelt klanten  :-X hoe ongezonder de hond hoe vaker hij bij de da komt ...

Heel veel dierenartsen hebben ooit op de opleiding met een half oor iets gehoord over vlees voeren en 'all meat syndrome' en roepen dus op de automatische piloot dat vlees slecht is. Alleen spiervlees voeren (dat is het all meat syndrome) is idd heel ongezond, kan ook niet anders, een goed barfdieet bestaat dan ook uit alle onderdelen van een dood dier oftewel prooi, in de juiste verhoudingen. En een kvv, het woord zegt het al, is een kompleet versvoer. En is dus kompleet, en niet alleen spiervlees. Het is zelfs minstens even compleet als welke brok dan ook.
#1027976
Als je beiden hebt gegeven (ik kan tot nu toe alleen kvv en brokken vergelijken) dan zie je het verschil vanzelf. Je ziet dat de honden ervan genieten en dat de natuurlijke "wolf" een klein beetje naar boven komt.

Ik merk duidelijk verschil in vacht, algemene conditie en hoe lekker ze het vinden!!!
#1027978
Gelukkig zijn er ook dierenartsen die een stuk wijzer zijn. Er zitten zelfs dierenartsen op Barfplaats zoals Dorothea en Hitam (Tannetje). En in de Barfplaats bibliotheek staat er ook een lijst met pro-vers dierenartsen. Dus ik zou zeggen: lekker laten leuteren, die DA en vers voeren! En als je ons niet gelooft, ga dan een keer op consult bij een zeer pro-vers dierenarts!
#1028001
Ik schrok ook wel even toen mijn dierenarts mij vertelde dat ik volgend jaar wel terug zou komen op het voeren van vlees in plaats van brokken omdat mijn hond vergroeide pootjes zou krijgen. Maar dierenartsen weten gewoon weinig tot niks van voeding.

Het gesprek ging namelijk als volgt:

Wat krijgt ie te eten?
Hij Barft...
Hij wat?

Dus ze weten niet wat het is maar wel dat het niet goed is...En hij heeft nog geen vergroeide pootjes, ik krijg juist van iedereen complimenten dat hij er zo goed uitziet. dus maak je maar geen zorgen  ;)
#1028002
Hee Lizzy,

je hoeft mij niet te overtuigen hoor! Heb inmiddels een half pak papier door de printer gejaagd met allemaal artikelen uit de bibliotheek!  ;) Heb de lijst met pro-vers dierenartsen al gevonden, die van mij staat er helaas niet tussen. Maar daar heb ik verder (pieeeep) aan, ik heb het nog niet eens verteld. Ook bedankt voor het artikel 'honden overzetten van brokken naar versvlees', ik heb 2 van die oudjes en ga het zo aanpakken zoals je beschreef. Vooralsnog zit de vriezer (bijna) vol met Carnibest en Smuldier, tijd genoeg om me te gaan verdiepen in het echte werk!!! Ik heb de vraag alleen gesteld om, kort, een argumentatie voor vers en tegen brok te kunnen geven bij sceptici............
#1030633
Mijn dierenarts vertelde mij vandaag ook dat ik het beste puppybrokjes kon geven. Dus ik natuurlijk vragen waarom (en er niet bij verteld dat hij vlees krijgt) en hij vertelde me dat dat nodig is voor de ontwikkeling van de opgroeiende pup. "In puppybrokjes zit net dat beetje extra dat hij nodig heeft om goed op te groeien."

Dat laatste kan best zo zijn... Maar geeft dat niet aan dat brokken voor volwassen honden dan wel helemaal verschrikkelijk moeten zijn?  ;)

Coda krijgt van mij lekker zijn vleesjes en zo lang hij het bot kan kraken vind ik het prima. Als hij geen bot meer zou kunnen kraken ga ik het denk ik voorgemalen voeren...
#1030646
dinnee schreef: "In puppybrokjes zit net dat beetje extra dat hij nodig heeft om goed op te groeien."
Ik heb mij altijd laten vertellen (OOK DOOR EEN DA) dat juist puppybrokken niet goed zijn. Buiten het feit dat ze a) geen/weinig verstand van voeding hebben zijn ze het b) ook nog niet eens met elkaar. Of ben ik nou heel kort door de bocht?  :-[;D
#1030671
Rosalie schreef: Ik heb mij altijd laten vertellen (OOK DOOR EEN DA) dat juist puppybrokken niet goed zijn. Buiten het feit dat ze a) geen/weinig verstand van voeding hebben zijn ze het b) ook nog niet eens met elkaar. Of ben ik nou heel kort door de bocht?  :-[;D
Nee  ;)
#1030869
ik zeg altijd dat brokjes gemaakt zijn voor het gemak van mensen en niet voor het welzijn van dieren. En dat als vlees niet goed was voor honden er al lang geen honden meer zouden zijn omdat we pas sinds een jaar of 60 op grote schaal brokjes voeren. Daarvoor scharrelden de meeste honden hun eigen kostje bij elkaar en het zal toch niet voor niets zijn dat de meeste honden goede jagers zijn??  ???

Over het advies van de dierenarts zou ik zeggen: Vraag eens aan je vriendin wat ze er van zou vinden als haar huisarts haar zou adviseren elke dag dezelfde doodgekookte kant en klaar maaltijd te eten. Ze zou hem ws voor gek verklaren.
#1030940
Tsja, ik denk dat de meeste dierenartsen inderdaad of niet beter weten, of inderdaad goed gesponsord worden door de fabrikanten. De dierenarts van mijn vriendin gaf inderdaad al aan nog nooit van Barf gehoord te hebben dus ze zullen dan wel vrezen voor dat 'alleen vlees syndroom' of zo. Helaas zijn de financien van mijn vriendin dusdanig dat zelfs een goedkoop KVV niet haalbaar zal zijn dus ze zal brokken blijven voeren. Haar vorige 3 bloedhonden hebben het daar altijd erg goed op gedaan dus ik hoop Hendrik ook. Wordt wel interessant om de twee broers met elkaar te kunnen vergelijken, 1 nu nog op KVV maar straks hoop ik op Barf, 1 op brok. Net dat stuk gegoogled 'de waarheid over brokken', denk maar niet dat ik haar dat laat lezen!!  ;)
#1030952
ach en vergeten we niet soms dat de Da ook zelf dan die Br(*^$ verkoopt???
maar ik hou het er maar op dat het voor veel DA's geld dat ze er te weinig over weten en wellicht ook zelf niet genoeg info kunnen geven en vinden om mensen echt over te laten zetten op iets waar hun hond dan wel weer goed op reageert.
Tja hij heeft een voedselallergie is al snel gezegd en vlees geven wordt moeilijk, dan moet je em alleen struisvogel geven: dat soort dingen weerhoudt mensen natuurlijk van verder zoeken en kijken en netjes die zak Hypoallergene brok aan te nemen. Tis duur dus zal wel goed zijn.....
Wat bij mij soms nog werkt om mensen te overtuigen is het feit dat ik tegen dierproeven ben, veel mensen beseffen dus niet dat veel brok producenten dierproeven doen met hun eigen brok om uit te testen. Dan gaan er wel eens mensen nadenken en dat is nu wat ik graag wil. laat mensen zelf nadenken waarom je iets doet en niet zo maar klakkeloos iets aannemen van iemand die het beter zou moeten weten. Je mag best zelf een mening hebben en die kan dan anders zijn dan iemand die er dan voor gestudeerd zou kunnen hebben. So what! ik geef mijn hond en fretten BARF en daar is niet iedereen het mee eens, maar daar doe ik het niet voor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door