Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leoida
#1022984
Hallo terug,

Ik heb weeral een vraagje i.v.m. mijn leo puppies van 4 en een halve week oud.
We hebben de puppies gisteren voor het eerst kippenvleugels gegeven, die we natuurlijk zelf eest helemaal tot moes geslagen hebben (een kwarteltje hadden ze ook al eens gekregen). In hun ontlasting, die overigens nog steeds niet vast is, kan je de kleine stukjes (deels?) onverteerd bot terugvinden. Ik vroeg me af of dat normaal is. Het is wel zo dat de puppies steeds (als dessertje) nog wat bij mama gaan drinken. Misschien moet ik melkmaaltijden en andere meer van elkaar gaan scheiden? 
Door Minna
#1022990
Ik zou denken dat je bij pups eerst begint met spiervlees, dan gemalen pens en pas vanaf een week of 5 botjes? Ze zijn nu dus 4 weken, wij hadden dan wel vroeger brokkenpups maar die begonnen we pas met 4 weken bij te voeren, met rundergehakt. En vanaf 5 weken kregen ze andere dingetjes.
Door crutz
#1023000
idd, met 4 wk is ideaal om pas wat vlees te gaan voeren (helaas bij mijn eerste nest dacht mams er anders over en met 18 dagen ging zij al eten op geven voor de puppen)
maar dan beginnen met gemalen en/of zachte dingen
zelf start ik 1 of 2 dagen met gehakt of kvv oid (net wat ik in de vriezer heb liggen)
daarna ga ik over op zachte stukjes, dus stukjes pens, stukjes spiervlees, stukjes orgaan, waarbij de stukjes groter zijn dan dat ze in 1keer weg kunnen werken, daardoor leren ze gelijk netjes kauwen....
lukt dat goed, dan maak ik de overstap naar kippenekken/ruggen/vis en ander zacht soortig bot....dat behandel ik dan verder niet meer (dus niet kapot slaan) maar geef t juist zo groot mogelijk,
wat ze dan nog niet kunnen verteren krijgen ze ook niet kapot en op, dus dat is dan weer voor moeders....
Door Lizzy
#1023002
Een pup van 4,5 weken kan gerust al aan het vleesbot. En op zich is het geen probleem, dat je wat botstukjes terug hebt gevonden (zolang ze niet te groot zijn) want ze moeten het nog leren verteren. En blijkbaar zijn de vleesbotten, als je ze hebt plat geslagen, niet fijn genoeg. Je zult ze dus moeten gaan malen. Met 6 weken eten ze de zachte vleesbotten van kleine diertjes zelf maar veel pups moeten hier ook wat geholpen worden en moet het vleesbot fijn worden gemept.  
Door Lizzy
#1023004
Even uit de Barfplaats bieb:

Zelfsamenstellen (voor pups) volgens Tom Lonsdale:

Dit is een hele korte samenvatting van de voeding voor de hond door Tom Lonsdale. Meer staat beschreven in "Raw Meaty Bones".

Het dieet van de hond bestaat uit:

*Vers water
*Rauwe vleesbotten, karkassen (dit vormt het meerendeel van het dieet)
*Tafelrestjes, zowel gekookt als rauw (behalve gekookte botten natuurlijk).

Vanaf dat pups drie weken oud zijn krijgen ze interesse in het voer dat hun moeder ook eet. Wanneer ze 6 weken oud zijn kunnen ze kippenkarkassen, konijnen en vissen eten. Gedurende de periode tussen de drie en zes weken is het beter om de karkassen en vleesbotten te malen. Hiermee boots je het voorverteren van de voeding (door de moeder) na. Wanneer pups 4 tot 6 maanden oud zijn krijgen zij hun permanente gebit en moeten zij karkassen en rauwe vleesbotten krijgen van de juiste grootte.

Rauwe vleesbotten geschikt voor honden:

*Kippen en kalkoenkarkassen (vlees van het bot afgehaald voor jezelf en dat wat overblijft - bot - is voor de hond).
*Gevogelte bijproducten: hoofd, poten, nekken en vleugels.
*Hele vissen en vissenkoppen
*Geit, schaap, kalf, herten karkassen + vleesbotten
*Andere bijproducten: schapenkoppen, kalfkoppen, ribbotten, staartbotten, etc.

Hele karkassen:
*Ratten, muizen, konijn, vis, kip, etc.

Orgaanvlees:
*Lever, longen, heart, pens, etc.

Tafelrestjes:
*Fruit, groentes en groente-schillen, Geef maximaal 1/3 van het totaal aan tafelrestjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door