Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Suzane
#1020698
Net zoals vele anderen ben ik nieuw hier. Niet helemaal nieuw, want ik ben sinds januari overgestapt van brokken naar kvv (Carnibest), mede door dit forum. Dank jullie wel allemaal!  :D

Mijn honden hebben altijd op brokken gezeten, maar ik was er nooit helemaal tevreden over. Totdat mijn Aussie met d'r broek helemaal onder de diarree zat  :-[ en het voor mij klaar was. Nu wil ik absoluut nooit meer terug naar brokken!

Over Carnibest ben ik op zich best tevreden, ook al werd mij verteld dat ze minder haaruitval zouden krijgen en daar niets van merk, maar ik zit er over na te denken om te gaan barfen.

Ik vraag me alleen af of het duurder is dan dat ik nu uitgeef met Carnibest. Ik heb twee honden, Jack Russell 8 kg en Aussie 20 kg, en doe met 30 kg Carnibest ongeveer 2,5 maand. Nu past er in mijn vriezer precies 30 kg Carnibest, maar ik denk dat dit met barfen anders zit. Berekenen jullie de energiekosten van de vriezer/vriezers ook mee?

Ze krijgen nu regelmatig een kippennek, -karkas of lamsrib en dat vinden ze heerlijk. Ik heb wel gemerkt dat de ontlasting vrij wit en brokkelig is, maar ik heb gelezen dat dat aan de combinatie vlees/bot kan liggen.

En waar halen jullie alles vandaan? Zijn dit lokale supermarkten of poeliers, want ik heb altijd het gevoel of je daar de hoofdprijs betaald. Ik haal nu alles bij een biologische slager, maar die is ook niet de goedkoopste. Ik woon zelf vlakbij Amersfoort.

Groetjes
Door Femke
#1020706
Als de ontlasting wit en korrelig is dan betekent het dat het botaandeel in je menu te groot is.
Ik heb een poos lang gebarft met mijn honden, maar vanwege slokdarmproblemen van onze berner voer ik nu weer carnibest. Helaas, want met Barf had ik mijn vriezer voor 100 euro tot de nok toe vol, en met Carnibest kost me dat ongeveer 300 euro  :-\ :-\ :-\
Door Happy Tail
#1020723
Als je de prijsen bekijkt in het topic over de aanbieders dan zie je al snel dat de gemiddelde prijs van Barf artikelen beduidend lager ligt dan kant en klare voeders per kilo. Gemak kost natuurlijk ook wat ;D als je een beetje gebruik maakt van de rekenhulp dan kun je een menu samenstellen waarin je weet dat je hond voldoende binnen krijgt. Denk dan aan de juiste percentages bot en spier of orgaanvlees, dan is de ontlasting ook gewoon. En niet iedere hond is het zelfde en reageert op dezelfde verhoudingen, dus ook daar moet je dan een beetje rekening mee houden.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1020782
ik kocht een tijdlang energique voor mijn hond kiki..
per 3 weken ongeveer.. was ik 40 euro kwijt..
nu met barf ben ik voor 2 maanden amper 55 euro kwijt!!

ik weet niet waar in nederland jij woont..
maar er zijn verschillende leveranciers die de producten voor niet zo heel veel geld dus verkopen..
en als je het samen kunt bestellen met andere barfers.. kost het je geen verzendkosten..
even te kennen geven waar je woont..
dan kom je er zo  achter waar jij je spulletjes vandaan kan halen..
Door Chaos
#1020788
Ik betaal gemiddeld minder dan 2 euro per kilo, en de honden eten hier ongeveer 1,2 kilo per dag, met z'n tweeën. Ongeveer eten ze dus voor 2 euro per dag.
Da's voor twee Goldens van elk ongeveer 30 kilo.
Door Lizzy
#1020879
Zeg dat ik 2 kilo per dag aan mijn honden voer en ik ongeveer gemiddeld 2 euro per kilo kwijt ben (ik voer biologisch rund en dat is duurder dan 2 euro per kilo maar voer bijv. weer geitenribben die goedkoper zijn dan 2 euro per kilo. Dat is dus 4 euro per dag. Voor 3 volwassen Dalmatiers van 32, 30 en 24 kilo.

Wat kost 1 kilo Cranibest? Pak 'm beet, 3,40 euro? Nou, mijn honden eten daar dezelfde hoeveelheden van. Dat is dan 6,80 euro.
Gebruikersavatar
Door nova
#1020952
of je nu cb in de vriezer hebt, of barf, dat zal geen of wenig energiekosten schelen.
Maar met barfen ben je doorgaans een stuk goedkoper uit dan met CB
Ik heb 3 honden die samen 3 kg per dag eten. . Dat is met CB niet te betalen voor mij  :-[
Zie ik nu een aanbieding wat ik in mijn  barfmenu kan gebruiken, dan gaan er met gemak 30 kg of zo mee hoor!!
Daarmee  voer ik doorgaans goedkoper dan 2 euries per kg.
Maar dat geldt natuurlijk niet voor alle vleesssoorten. Duurdere soorten voer ik wel, maar niet zo vaak
gr.
Door pallas
#1021004
Vooral Didot is erg duur..hij eet alleen maar wild :-\

Maar zelfs dán ben ik nog wel goedkoper uit dan brokken of kvv.
Ze eten hier ong 2 kilo per dag (voor twee honden) en ik ben ong 80 euro kwijt per maand.
Door boskat
#1021014
Lizzy schreef:

Wat kost 1 kilo Cranibest? Pak 'm beet, 3,40 euro? Nou, mijn honden eten daar dezelfde hoeveelheden van. Dat is dan 6,80 euro.
Klopt niet helemaal Lizzy,Suzanne schreef dat ze 30 kg in eens koopt , CB kost per kg 3,25)dan heeft ze staffelkorting kost en  de CB 2,95 per rol
Als ze grotere hoeveelheden koopt, wordt het nog goedkoper
Door Lizzy
#1021020
boskat schreef: Klopt niet helemaal Lizzy,Suzanne schreef dat ze 30 kg in eens koopt , CB kost per kg 3,25)dan heeft ze staffelkorting kost en  de CB 2,95 per rol
Als ze grotere hoeveelheden koopt, wordt het nog goedkoper

Ja nee, dan kost het 5,90 euro. Maar dat is toch altijd nog bijna 2 euro duurder.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1021069
Ik ben ooit uit puur economische overwegingen overgestapt van kvv naar BARF. Het was voor mij als student met een hond die 1200 gram energique per dag wegslobberde gewoonweg niet te betalen.
Ik ben stukken voordeliger uit, maar ook als ik de loterij zou winnen zou er geen kvv meer worden gevoerd, barfen is gewoon veel leuker. Kvv eten ze alleen op vakantie.
Gebruikersavatar
Door kira
#1021078
Voor drie honden gingen er hier 2,5 rol CB doorheen. Dat is dan 2,95 naar ik meen per rol, is rond de 7,50 per dag. Barf kom ik tussen de 1,27 (is de goedkoopste dag) tot 1,70 per hond per dag. Ik heb tot op heden bij een leverancier besteld en heb gezien dat ik bepaalde dingen elders goedkoper zou kunnen krijgen en probeer dat dus nu ook te doen. Maar hoe dan ook, barf is voordeliger. Nadeel is dat het meer tijd kost, zeker in het begin en je steeds meer verslaafd raakt. Sinds wij barfen worden hier geen tussendoortjes meer gedaan, weet niet of dat voor iedereen geldt, maar ik voel die behoefde niet meer zo en volgens mij vinden de honden het ook niet meer zo nodig.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021083
ik vond cb voor 1 Otje (klein poesje) al amper te betalen. dus hier is de stap naar barf ook om primair economische redenen geweest.
en barfen is leuker; voor jezelf (lekkere menuutjes maken, je weet wat je voert, afwisseling aanbrengen in het menu), maar ook voor de katten. Ik merk aan Sien dat ze echt geniet van een lekker vleesbotje of een hele kwartel, en het geeft meer rust in haar hoofd.
Door boskat
#1021110
Lizzy schreef: Ja nee, dan kost het 5,90 euro. Maar dat is toch altijd nog bijna 2 euro duurder.
Dat klopt dan wel weer,maar als ik hier barfen moest ,zou ik duurder uit zijn,je moet je benzine en je werk eraan ook mee rekenen
En kan hier niks goedkoper krijgen
Kreeg visjes, kraakvers ,steenbolk een kleine kabeljauwsoort,zegge en schrijve 1 poes at de 1e keer de vis op
De 2e keer niks ,maar gemalen ,weer niks en Spetter ach ,die eet dat ook niet meer,gooit zelfs wel eens `grotere`stukken CB uit haar bak
Moet ook zeggen dat ik rekenangst heb,dus fulltime gaan barfen wordt hem echt niet :)
Laatst gewijzigd door boskat op ma 04 aug 2008, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1021124
ik heb geen extra kosten aan barfen, en krijg ook geen korting bij de viskraam en vleesturk. het zal hun een worst wezen waar ik de lamsharten en zalmgraten voor gebruik.
ik heb geen auto, dus daar hoeft ook geen dure benzine in. en het werk dat ik thuis verricht, is allemaal gratis  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door