Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
#1023248
Ik ben met barfen ook duidelijk goedkoper uit dan ik met kvv zou zijn. 3 Euro per kilo, daar kom ik niet aan, en ik bestel echt niet alleen de spotgoedkope dingetjes. Herby levert hier ook gratis en af en toe doen we een ritje Rotterdam, dat kan dan ook nog wel uit.
Door laura86
#1023284
Ik ben met BARF ook veel goedkoper uit. Ik heb laatst uitgerekend dat het vlees me gemiddeld 1,60 per kg kost. Daar komen natuurlijk nog wel wat dingen bij (groente, noten, ect.). Duurder dan brokken of kvv zal het (voor mij) dus niet zijn.
Door flin
#1023489
Suzane schreef: Ik heb eens zitten rekenen en de prijzen aangehouden van Herby.

Ik kom dat qua kosten gelijk of zelfs iets duurder uit als ik ga barfen. Carnibest wordt bij ons thuis franco afgeleverd, terwijl ik met barfen waarschijnlijk nog een extra vriezer moet aanschaffen.

Ook ik wil het beste uit mijn honden halen, maar ik vind wel dat er grenzen zijn. Ook ik eet niet elke dag 2 ons groenten en 2 stuks fruit en ik ben nog steeds gezond.

Ze vinden Carnibest ontzettend lekker en een karkas of eitje ook. Ik denk dat ik in het weekend meer ga "barfen" en door de weeks kvv. Ik kan dat toch gewoon aanvullen met vleesbot etc? Aangezien er in kvv al veel orgaanvlees zit.

Ik heb trouwens hier rondom geinformeerd, maar ze hebben hier nergens karkassen of iets dergelijks te koop. Ja...het vlees wat netjes gepresenteerd in de vitrine ligt.  ;D ! Ik heb ze laatst kippenvleugeltjes gegeven (waren in de aanbieding bij de AH) en daar merkte ik wel gelijk dat de ontlasting veel en veel beter was. Niet zo wit en brokkelig...bedankt voor de info!!!!
't mooie van zelf samenstellen, vindt ik, is dat 'k precies weet wat en hoeveel er in m'n beessie gaat...
nou ben ik hier op BP waarschijnlijk een uitzondering zonder een grote vriezer, en grote hoeveelheden voorraad...
desalniettemin kan 'k voor een voor mij redelijke prijs aan spulletjes komen,
dmv de poelier precies vertellen wat 'k zou willen (en wat liever niet) , en waarvoor (hij denkt zelfs mee tegenwoordig..)
of aan de slager vragen voor wat minder mooie lapjes, zonder 'm voor z'n hoofd te stoten....
af en toe een goedkope plofkip,... ingewanden zijn al niet duur, nah, 'k vindt 't prima zo!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1023506
eheeen..
bij de visboer krijg ik gratis vis afval..
en omdat die mensen zelf ook een dalmatier hebben.. krijg ik iedere week dus een zak enorme zalmkoppen mee.. of vorige week kabeljauw karkassen met koppen..

da's dus gratis.. ;)
Door Suzane
#1026690
Volgens mij heb ik het niet helemaal goed berekend hoor (als ik zo jullie verhalen lees).

Ik heb het volgende uitgerekend (volgens een voorbeeld op de site).

Aussie: 20 kg (dus 2800 gram per week) - ervan uitgaande van 2%

50% vleesbotten = 1400 gram vleesbotten
15% groenten = 420 gram groenten
15% orgaan = 420 gram orgaan
20% spiervlees = 560 gram spiervlees

Jack: 8 kg (dus 2800 gram per week) - ervan uitgaande van 5%

Alles idem

Dus totaal:

5600 gram vleesbotten (ongeveer € 5,00)
840 gram groenten (ongeveer € 2,00)
840 gram orgaan (ongeveer € 1,20)
1120 gram spiervlees (ongeveer € 1,50)

Dat is totaal € 10,20 per week, terwijl ik met Carnibest ongeveer € 9,00 per week kwijt ben.

Klopt dit een beetje of doe ik het nou heel verkeerd. Het is ook voor mij allemaal nieuw  ;D
Door Suzane
#1026704


Dit klopt niet zie ik.

Het moet dan 2800 gram vleesbotten zijn, dus dan kom je op € 2,50 per week.

Het totaal bedrag wordt dan € 7,20 ongeveer per week.

Scheelt dus wel iets met Carnibest.

Klopt het zo een beetje???
Door Robian
#1026713
Ik ben voor de katten ongeveer € 2,- per kilo kwijt. Dit omdat ze bepaalde dingen niet lusten en ik daardoor duurdere dingen moet kopen.
Voor de honden zit ik lager, richting de € 1,60.
Door pallas
#1026781
Suzane schreef:
Suzane schreef: Volgens mij heb ik het niet helemaal goed berekend hoor (als ik zo jullie verhalen lees).

Ik heb het volgende uitgerekend (volgens een voorbeeld op de site).

Aussie: 20 kg (dus 2800 gram per week) - ervan uitgaande van 2%

50% vleesbotten = 1400 gram vleesbotten
15% groenten = 420 gram groenten
15% orgaan = 420 gram orgaan
20% spiervlees = 560 gram spiervlees

Jack: 8 kg (dus 2800 gram per week) - ervan uitgaande van 5%

Alles idem

Dus totaal:

5600 gram vleesbotten (ongeveer ? 5,00)
840 gram groenten (ongeveer ? 2,00)
840 gram orgaan (ongeveer ? 1,20)
1120 gram spiervlees (ongeveer ? 1,50)

Dat is totaal ? 10,20 per week, terwijl ik met Carnibest ongeveer ? 9,00 per week kwijt ben.

Klopt dit een beetje of doe ik het nou heel verkeerd. Het is ook voor mij allemaal nieuw  ;D


eet je jack net zoveel als je aussie?? misschien toch nog maar een keertje aanpassen :) Volgens mij heb je nu voor 2 honden van 20 kilo berekend ;)

maar eigenlijk gaat het toch niet alleen maar om de euro's hè.
je schrijft zelf dat ze een karkasje heerlijk vinden en dat de ontlasting ook meteen een stuk beter is.
Als ik jou was zou ik lekker af en toe barfspulletjes geven en dan ondertussen opzoek naar goede adresssen.
Vaak  gaat de overgang van  kvv naar barf bijna vanzelf...barfen is ook ontzettend leuk om te doen, voor jou én de honden :)
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1026901
Ik kocht toen ze nog op de brok stonden veel vaker een botje voor ze en nu eigenlijk niet meer.

Omdat ze al genoeg te kluiven krijgen.
Gebruikersavatar
Door Dian
#1026904
pallas schreef: eet je jack net zoveel als je aussie?? misschien toch nog maar een keertje aanpassen :) Volgens mij heb je nu voor 2 honden van 20 kilo berekend ;)

maar eigenlijk gaat het toch niet alleen maar om de euro's hè.
je schrijft zelf dat ze een karkasje heerlijk vinden en dat de ontlasting ook meteen een stuk beter is.
Als ik jou was zou ik lekker af en toe barfspulletjes geven en dan ondertussen opzoek naar goede adresssen.
Vaak  gaat de overgang van  kvv naar barf bijna vanzelf...barfen is ook ontzettend leuk om te doen, voor jou én de honden :)
ze heeft voor Jackie 3% meer gerekend dan voor de aussie, dan kom je wel op 2800 gr. Is Jackie een volwassen hond?? Is hij dan zo heel erg actief dat hij zoveel eten nodig heef? Ik heb een westie van 7,5 kg die krijgt 200gr per dag (=2,7%), dus de helft van wat Jackie eet :P

ook ik ben goedkoper uit met Barf en het is zoveel leuker. Rakker is soms lekker lang bezig met zijn bottenwerk en heeft er zo veel meer plezier in dan de kvv die hap, slik weg was. Ik probeer ook niet zoveel te betalen, maar met een klein ukkie geeft het niet als het een keer iets duurder is ;)
Door Jeannette b
#1026994
Ik ben op dit moment tussen de 1300 en 1400 gram per dag nodig. Als je dan cb doet kom je op ongeveer €4,20 uit per dag. Met barf kom ik uit op ongeveer € 2,10 per dag. Dat scheelt de helft!!
€ 2,10 x 30 dagen in de maand: € 63 voor barf
€ 4,20 x 30 dagen in de maand: € 126 voor cb

Tel uit je winst...
Door Suzane
#1027422
Natuurlijk gaat het niet alleen om de euro's, maar het speelt wel een rol. Alles is al duur genoeg tegenwoordig. Cb is ook 3x zo duur dan de brokken die we gaven, maar dat willen we echt niet meer.

Ik zal binnenkort eens wat barf spulletjes bestellen. Ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken, want ze lusten echt alles.

Wordt vervolgd...

PS...ik was inderdaad van 5% uitgegaan bij de Jack. Toch moet je dan een beetje op gevoel geven, want wij gaven onze Aussie eerst ook naar tabel en toen was ze opeens toch aangekomen. Nu is ze weer heerlijk slank!!!  :)
Door Minna
#1027638
Je moet eigenlijk uitgaan dat de honden qua gewicht met barf niks meer hoeven dan met Carnibest, bij ons was het zelfs zo dat ze met kvv de helft meer nodig hadden dan nu met grote hompen vlees.
Dus voer je nu 2800 gr CB per week met beide honden?
Door pallas
#1027682
Ik kom toch nog even op je berekening terug...

Als je  dus 2X 2800 gr carnibest koopt dat is afgerond 6 kilo dan ben je toch wel meer kwijt dan 9 euro?

je zou dan 1,50 per rol cb betalen als ik het goed heb.

de prijs van cb is nu 3.25 dus kom ik uit op 19,50 voor 6 kilo ???

Klopt het eigenlijk wel zoals je het berekend hebt??

Ik ben echt wel de helft goedkoper uit met barf , maar dan had ik ze wel aan de lam/rijst dus een iets duurdere versie van de cb. En ik voer erg dure barfproducten.....
Door Suzane
#1027980
Ten eerste...bedankt allemaal dat jullie me helpen  ;D

Ik geef mijn Aussie 2100 gram CB per week (300 gram per dag) en mijn Jack 980 gram CB per week (140 gram per dag). Dat is dus samen 3080 gram per week = 3 rollen = € 8,70 (ik betaal bij 30 kilo € 2.95 per rol).

Met mijn barf voorbeeld ben ik van 2% uitgegaan voor mijn Aussie (=2800 gram per week) en voor mijn Jack 5% (=2800 gram). Maar ik heb van velen al begrepen dat de percentages vrij hoog zijn, vooral voor de Jack Russell.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door