Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door annetenmick
#1003157
Nou we hebben tussen de middag 1 kippenvleugel geprobeerd. Netjes doorgeknipt en vastgehouden terwijl meneer er aan knauwde. Hij bleef er rustig onder, maar heb het op den duur maar gewoon gegeven omdat ik het zonde vond. Hij wilde er op knauwen, het kraakte 2x en toen hap-slik-weg. Hoop dat hij er genoeg op gekauwd heeft. Kan er niet zoveel fout gaan ? We zullen het vanavond wel aan z'n poep zien.

Maar hoe nu verder: Kan ik zo'n vleugeltje elke dag geven ? Hij krijgt volledig kvv (smuldier), maar ik wil wel volgende week beginnen met half kvv/barf. Hoelang moetenn ze wennen ?
Ik wil nu kippennekken bestellen om te proberen.

Als je het half om half doet moet je dan ook uitgebalanceerd barf geven ? En wat zou een beginnersmenuutje wezen voor half om half ?

Doe je dan om de dag barfen of sochtends kvv en sdavonds barf ? of andersom ?

Mag hij ook tonijn ? En sardientjes mag hij die nu ook al ? Kippenpoten en kluifjes zijn dat ook beginnersbotten ?
Zo'n karkas geef ik dat in z'n geheel of moet ik dat nog kapot hameren ?

Pfoei wat een vragen he ? Wil iemand ze voor me beantwoorden alstublieft ?
Door Borke
#1003201
Ik raad je aan om alles wat hier staat te lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Ja, je kan elke dag een vleugeltje geven. Ik weet niet hoe groot je hond is en hoe oud, maar voor een volwassen hond formaat labrador kan het geen kwaad hoor om na twee keer kauwen in te slikken.

Met kippennekken, kipvleugeltjes, kipkarkassen, kippenpoten en bijvoorbeeld ook deze zaken van eend kan je prima beginnen.

Als je half kvv en half Barf geeft, dan hoef je je nog niet echt zorgen te maken over de verhoudingen, als je maar wel gevarieerd Barf geeft.
Het maakt niet zoveel uit hoe je het geeft, ochtend kvv en avond Barf is prima, dagen barf en dagen kvv ook.

Sardientjes kan je prima geven, tonijn lijkt me een beetje te duur voor je hond.
Pas alleen op dat je niet teveel tegelijk introduceert.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze dan gerust!
Zo zijn we hier allemaal begonnen, vragend en lezend  8)
Door annetenmick
#1003220
Ok bedankt Astrid. Ik heb al wel in die topics gelezen, maar ga denk ik ook maar eens een boek ervan lenen ofzo. Dan heb je het meer bij de hand.

Over die tonijn. Bedoel ik een blikje voor zomaar eens een keer met een eitje erdoor. Ik zal eerst maar eens rustig 2 weken elke dag wat uitproberen en dan meer gaan varieren.
Moet ik als ik een nek of vleugel geef ook minderen met de kvv of maakt dit niet zo uit ?

Mick is trouwens een cane corso van bijna 5 maanden en weegt 20 kg. ongeveer.

Hij is trouwens wel erg rustig na dat vleugeltje. Zie ik spoken of komt het door het weer ??? :-\
Door Borke
#1003228
Qua boek kan ik je het boekje "Voer voor carnivoren" van Tannetje Koning aanraden (Hitam is haar forumnaam) Tannetje is dierenarts.

Ik zou geen bliktonijn aan mijn hond geven, je gaat toch voor een vers dieet, geef dan ook vrese rauwe vis.
Probeer verse sardientjes en als hij al wat meer kan eten geef dan verse zalmkop.

Wat je aan vlees geeft moet je wel in mindering brengen op de kvv, aan de andere kant heeft je grote pup natuurlijk steeds meer vlees nodig, dus dat is even puzzelen hoeveel je wilt geven.
Door annetenmick
#1003341
Net tijdens het wandelen heeft hij z'n eten (kippenvleugeltje) eruit gegooid. Het was nog niet verteerd (die gewrichtjes). Nu was hij ook gras aan het eten (wat hij veel probeerd maar we proberen te voorkomen omdat hij dan snel overgeeft) dus mss dat het daardoor kwam.
Kan ik morgen weer een vleugeltje proberen ?
Door Lizzy
#1003344
[quote="annetenmick"]
Net tijdens het wandelen heeft hij z'n eten (kippenvleugeltje) eruit gegooid. Het was nog niet verteerd (die gewrichtjes). Nu was hij ook gras aan het eten (wat hij veel probeerd maar we proberen te voorkomen omdat hij dan snel overgeeft) dus mss dat het daardoor kwam.
Kan ik morgen weer een vleugeltje proberen ?
[/quote]

Ja hoor, maar knip het dan even op meerdere plaatsen door, het bot, met een snoeischaar.
Door Lizzy
#1003350
[quote="annetenmick"]
Nou we hebben tussen de middag 1 kippenvleugel geprobeerd. Netjes doorgeknipt en vastgehouden terwijl meneer er aan knauwde. Hij bleef er rustig onder, maar heb het op den duur maar gewoon gegeven omdat ik het zonde vond. Hij wilde er op knauwen, het kraakte 2x en toen hap-slik-weg. Hoop dat hij er genoeg op gekauwd heeft. Kan er niet zoveel fout gaan ? We zullen het vanavond wel aan z'n poep zien.

Maar hoe nu verder: Kan ik zo'n vleugeltje elke dag geven ? Hij krijgt volledig kvv (smuldier), maar ik wil wel volgende week beginnen met half kvv/barf. Hoelang moetenn ze wennen ?
Ik wil nu kippennekken bestellen om te proberen.

Als je het half om half doet moet je dan ook uitgebalanceerd barf geven ? En wat zou een beginnersmenuutje wezen voor half om half ?

Doe je dan om de dag barfen of sochtends kvv en sdavonds barf ? of andersom ?

Mag hij ook tonijn ? En sardientjes mag hij die nu ook al ? Kippenpoten en kluifjes zijn dat ook beginnersbotten ?
Zo'n karkas geef ik dat in z'n geheel of moet ik dat nog kapot hameren ?

Pfoei wat een vragen he ? Wil iemand ze voor me beantwoorden alstublieft ?
[/quote]

Ik zou dus voorlopig nog geen kippenpoten en kluifjes geven. Eerst maar eens goed ingeknipte kippenvleugels, kippennekken en, wat er goed is als beginnersvleesbot en ter variate op kip: eendennek. Daarna kun je beter parelhoenkarkas geven. Of eendkarkas. En pas als dat goed gaat en goed verteerd wordt: pas dan zou ik een poot geven.

Qua half om half menu raad ik je aan om de nadruk te leggen op dingen die niet in Smuldier zitten. Er zit dus al genoeg runderorgaan in Smuldier. Dat moet je dus niet geven. Ik zou dus zelf zoveel mogelijk ongemalen spiervlees geven van alles behalve rund (dus lam, geit, paard, kalkoen, kip, etc). En verder vleesbot. Dat is goed om te kluiven en zit niet in Smuldier. En vette vis zoals sardien en later zalmkop. Twee keer per week een rauw eitje met schil. Groentemixjes.
Door annetenmick
#1003490
Bedankt Lizzy voor de antwoorden. Ik denk dat Mick vandaag niet helemaal lekker is. Hij is zoo rustiger als anders. Wel heeft hij eetlust, maar hij wil heel veel liggen. Dus morgen geen vleugeltje voor hem.
Ik heb hem trouwens op 3 plekken ingeknipt vanmiddag.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1003614
Je kunt ze de eerste keren ook verbrijzelen met een hamer of vleesbijltje.
(wel even in een dikke plasticzak doen, anders zitten de spetters door de hele keuken :-X
Dan kan hij er mischien beter mee overweg.
Door Tammy
#1003709
Hoi Annet,
onze Hera krijgt om de twee KVV dagen een barfdagje, wat ik merk als ze een barfdagje heeft is dat ze tussen de 3 maaltijden rustiger is. (Is volgens mij doordat de maag harder moet werken).
Ze krijgt hier voornamelijk op de barfdaagjes kippennekken (de grootste sla ik nog kapot met de hamer) en is hier ook soms hap, slik, weg., vis (sardientjes), lamsvlees, konijn, paard, groentenmix, ééns per week een eitje, en 2 keer in de week een lepel of 4 kefir.
Ze weegt ondertussen een goeie 20 kg, en krijgt 3 keer per dag 250 gr.
Veel succes met de barfdaagjes.
Groetjes Tamara.
Door annetenmick
#1004162
Nou het is allemaal goed verteerd hoor. Z'n ontlasting zag wel een klein beetje grijs maar was niet keihard ofzo. Hij heeft er net weer 1 gehad. En heb hem goed instukken geknipt. Ik heb het idee dat ik beter in niet te kleine stukken kan doen want dan kauwt hij bijna niet.

Tammy dit dacht ik dus ook dat de maag harder moet werken en hij daarom rustiger is. Hij was gisteren niet misselijk ofzo want hij wilde wel snoepjes en z'n avondeten. Hij krijgt hij trouwens 2x per dag eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door