Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elfje
#992098
Hoi,

Mijn maltezer teefje Elfje is nu ruim 15 weken en ruim een maand bij mij.
Ze weegt 2 kg en is een lief slim hondje zonder problemen.
Na enkele dagen bonzo brokken gevoerd te hebben die ik meegekregen had van haar fokker
heb ik hill's puppybrokken gekocht omdat ik dacht dat dat beter was want ze liet al die gele graanfrutsels
liggen. Die vond ze inderdaad lekkerder maar omdat ik kok ben en dus geinteresseerd in voedsel
ben ik gaan zoeken naar afwisseling. Ik heb nooit een blik aangeschaft omdat ik iets vers wilde geven.
Al surfende kwam ik hier terecht en heb haar na intensief lezen meteen op kvv gezet.
Veel gebruik gemaakt van de zoekfunctie en niets gevraagd ;)
Mijn insteek is dus dat ik haar kvv voer omdat ik zo zeker weet dat ze alles binnenkrijgt en een goede darmflara
ontwikkeld ondersteunt door probiotica.
Ik geef haar 150 gram per dag schat ik aan de hand van 400 gr inhoud smuldier en rodi schijven wat makkelijk
te berekenen is want 100 gr. per stuk.
Ik voer op gevoel en mijn ogen en gezond verstand.
Ik laat haar kennis maken met veel verschillende smaken en dingen om haar voorkeuren te ontdekken en
haar smaak te ontwikkelen. Bij elkaar komt ze op 200 gr. per dag ongeveer.
Zo heeft ze gehad; rauw ei, gehakt, stukje geitenbrie, yoghurt, appel, broodkorstje,probioticadrink, een pinda
drumstick kip, en sardientjes uit blik. En nog wat zaken die ik zo ff niet bedenken kan.
De drumstick vond ze na enige aarzeling lekker, en ik heb alleen een klein stukje bot van ongeveer 3 cm
weggegooid, appel wil ze niet en rauw ei vind ze ook geen succes maar dat is wennen en een kwestie van honger krijgen denk ik.
Het enige waar ze meteen op aanviel waren de sardines, en na enig nadenken  :idea:  leek me dat logisch
omdat de oorsprong van de maltezer in het middelandse zeegebied ligt, vis genoeg dus.
Al met al vind ik deze periode belangrijk om elkaar te leren kennen en de smaakontwikkeling een beetje te sturen. Ik weet nu al dat ik op den duur helemaal ga barfen want ik ben tenslotte kok nietwaar al zal ik niets
gaan koken ;)
En ik denk dat als je de grote lijnen niet uit het oog verliest dat gezond verstand de beste leidraad is.
Elly van Elfje.
Door Femke
#992338
Top zeg, dat je zo nadenkt over het voedsel voor je hond!!

Geef je vaak probiotica drink? Want daar zit vaak veel suiker (of nog erger: zoetstoffen) in wat niet best is voor je hondje. Als je graag probiotica wil geven kan je beter capsules kopen en dat over het voer doen. Of kefir, ook prima. Dan geef je ook wat zuivel wat geschikt is voor je hond.
En zo een keertje een pindaatje is geen probleem maar ik zou er geen vast onderdeel van het menu van maken. Rauwe, ongezouten noten zijn wel goed, maar een pinda bevat vooral veel zetmeel en dat is niet echt iets waar een hond iets aan heeft.

Verder hoop ik dat je hondje een doorgewinterde barfer wordt, want dat is de allerbeste basis die je je hond kan geven!!
Blijf vooral lezen op Barfplaats en nieuwe dingen proberen! Lees veel bij de menuutjes, dat is echt leerzaam, en post er zelf ook eens wat om feedback te vragen hoe je het nou doet.
Door Elfje
#992417
Hallo Femke, bedankt voor je reactie.
Ze krijgt zo om de dag een half borrelglaasje probiotica drank naturel van top vit waar alleen wat glucose aan
toegevoegd is verder niets byzonders. Ik heb vandaag biogarde gekocht en daar krijgt ze ook maar een halve
eetlepel van. Kefir maken wacht ik mee tot ze wat groter is want anders blijf ik met een berg zitten, ze weegt nog maar 2 kg.
Verder is het nu vooral kennis laten maken met veel verschillende smaken want ik denk dat ze daardoor een
makkelijke eter wordt die haar neus straks ook niet ophaalt als ik een groenteprutje ergens door heen gooi.
Ik spit dagelijks barfplaats door en kan eigenlijk alles vinden d.m.v. de zoekfunctie als ik een vraag heb.
Mijn complimenten voor de site en de goed onderbouwde stellingen.
Als ik geen antwoord kan vinden op een vraag zal ik hem zeker stellen, maar vaak lukt het wel met verschillende
zoektermen. ;)
groetjes, Elly van Elfje
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#992422
Wat heerlijk om dit te lezen! Ik wou dat alle hondeneigenaren zo nadachten over de voeding voor hun hond. En wat goed ook dat je verschillende dingen probeert. Want natuurlijk worden makkelijke/moeilijke eters niet geboren maar gemaakt ;)
Door Femke
#992541
Elfje schreef: Hallo Femke, bedankt voor je reactie.
Ze krijgt zo om de dag een half borrelglaasje probiotica drank naturel van top vit waar alleen wat glucose aan
toegevoegd is verder niets byzonders. Ik heb vandaag biogarde gekocht en daar krijgt ze ook maar een halve
eetlepel van. Kefir maken wacht ik mee tot ze wat groter is want anders blijf ik met een berg zitten, ze weegt nog maar 2 kg.
Verder is het nu vooral kennis laten maken met veel verschillende smaken want ik denk dat ze daardoor een
makkelijke eter wordt die haar neus straks ook niet ophaalt als ik een groenteprutje ergens door heen gooi.
Ik spit dagelijks barfplaats door en kan eigenlijk alles vinden d.m.v. de zoekfunctie als ik een vraag heb.
Mijn complimenten voor de site en de goed onderbouwde stellingen.
Als ik geen antwoord kan vinden op een vraag zal ik hem zeker stellen, maar vaak lukt het wel met verschillende
zoektermen. ;)
groetjes, Elly van Elfje
Je bent dus een echte autodidact   :D :D :D
Schroom niet om vragen te stellen hoor, als er wel iets is waar je niet uitkomt. Maar je hebt gelijk, de meeste vragen waar je in het begin tegenaanloopt zijn al vaaak gesteld en ik denk dat je hiermee ook ruimschoots uit de voeten kunt.

Veel succes verder, en ik hoop dat je hondje een echte smulpaap wordt.
Door Minna
#992580
:D Wat leuk dat je zo bezig bent met het voeding voor je hond! En heel goed dat je hond al jong kennis kan maken met verschillende soorten vlees/vis! Vergeet een ding niet; de smaakzin van een hond is ontzettend slecht, een hond kan wel proeven als iets zoet is of zuur maar daar houdt het ook ongeveer mee op.
Wel kan hond "proeven" door midden van geur, dus als je in een bak pens, vis, vlees, lever en nier doet kan de hond de geuren onderscheiden, en aan de hand van de geur en besluit maken wat die wel of niet eet.
Soms zie je ook honden die heel goed het voedsel sorteren bvb doperwtjes op een stapel, stukken pens er uit vissen, stukjes vlees op een andere stapel etc. Dat doen ze dus niet op smaak maar op geur.
Door Elfje
#992651
Je bent dus een echte autodidact   
Geplaatst door: Femke

Dat heb jij heel scherp opgemerkt :beerchug:

Dat doen ze dus niet op smaak maar op geur.
Geplaatst door: Minna

Dan noem ik het voortaan geurontwikkeling ;)
Door Suzanne
#993308
Ik lees lekker mee, en leer...

maar eh.. die pinda kip zou ik niet meer doen... er was iets met pinda's dacht ik wat niet goed was voor honden??

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#993418
Minna schreef: ...
Soms zie je ook honden die heel goed het voedsel sorteren bvb doperwtjes op een stapel, stukken pens er uit vissen, stukjes vlees op een andere stapel etc. Dat doen ze dus niet op smaak maar op geur.
Dan vindt mijn pup alles lekker ruiken  :D
Alleen: hier wordt bottenwerk eerst apart gelegd. Want hij heeft moeite met bot eten met zijn melktandjes. Hij bewaart het tot het laatst. Kan me niet voorstellen dat hij dat op geur uitsorteert, ik denk dat hij dat eerder op gevoel doet? Het ruikt lekker dus hij pakt het, het is hard in zijn bekje, niet in een keer in te slikken en ook niet zomaar te knippen, dus hij legt het opzij  :-\
Door 202Spots
#993597
Veel gebruik gemaakt van de zoekfunctie en niets gevraagd

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik spit dagelijks barfplaats door en kan eigenlijk alles vinden d.m.v. de zoekfunctie als ik een vraag heb.
Afbeelding
Mijn complimenten voor de site en de goed onderbouwde stellingen.
Als ik geen antwoord kan vinden op een vraag zal ik hem zeker stellen, maar vaak lukt het wel met verschillende
zoektermen.


AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door