Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#988444
Dit vind ik wel interessant, omdat mijn pupje de eerste maand dat hij bij me is, vrijwel alleen kippenbot krijgt (hij krijgt daarnaast wel 10 anderen soorten vlees, maar geen kippenspiervlees) en 1 dag eendenbot. Dit omdat ik er zeker van wil zijn dat hij zachte botjes krijgt.

Is er veel verschil tussen de verschillende botsoorten van verschillende dieren? Of zit het verschil voornamelijk in het spiervlees?
Door Lizzy
#988455
Alle diersoorten en alle vleessoorten en alle vleesbotsoorten en alle orgaanvleessoorten bevatten allemaal andere aminozurenpatronen, andere verhoudingen eiwit, vet, water, vitamines en mineralen. Ik ben persoonlijk geen voorstander van het alleen voeren van kippenvleesbotten. Ik vind het te weinig variatie. Maarrrrrr, je hond gaat er natuurlijk niet dood van als je alleen kippenbot voert en daarnaast tenminste stuk of 4 a 5 andere diersoorten (vlees en orgaanvlees). Tijdelijk kan het geen kwaad, om wat meer kippenvleesbotten te voeren. Pups kun je overigens heel goed kwartel, konijn, parelhoenkarkas, eend geven. Ik denk zelf dat zelf samenstellen met 4 diersoorten echt het minimum is en dat je daarbij dan vooral dingetjes als eitjes, groentemixen, zeewiertjes, gemalen rauwe nootjes, etc. moet voeren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#988458
Laura2004 schreef: Dus jij denkt dat het verstandig is als mijn moeder en Dorine dan ook supplementen toevoegen aan het menu van de honden?
Als je structureel zo weinig variatie kan voeren dan zou ik overwegen om een beetje premix bij te voeren en/of in ieder geval heel ruim om te gaan met supplementen als zeewier, nootjes en dat soort dingen.
Door dinnee
#988461
Bedankt voor de snelle reactie Lizzie! Ik zal eens wat konijn en kwartel aan het menu toevoegen. Dat had ik eigenlijk bewaard voor de maand erna omdat ik dacht dat het te hard zou zijn. Maar anders kan ik het nog altijd even met een hamer bewerken. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#988462
trimsalon schreef: heb ik ook ;), maar vroeg me dus af of het kwaad kan als je bijv in 1 week de ene dag kippepoten geeft, en de andere dag kipkarkas. 2 dagen dus kip in 1 week. Of ben ik TE mieperig bezig.......??
Ja, nu miep je ;D ;D
Hier eten ze wel meer dan 2 x in de week kip en dat varieert van kipkarkas, kipnek, hele kip, kipcarbo's en kipfilet. Dus b.v. gisteren kipcarbo's met pens en vandaag hebben ze kipfilet met eendenekken en kiphartjes.
Door Lizzy
#988463
dinnee schreef: Bedankt voor de snelle reactie Lizzie! Ik zal eens wat konijn en kwartel aan het menu toevoegen. Dat had ik eigenlijk bewaard voor de maand erna omdat ik dacht dat het te hard zou zijn. Maar anders kan ik het nog altijd even met een hamer bewerken. ;)
Als je het prettig vindt mag je ook best een maand wachten. Hoewel kwartel echt superzacht is, misschien nog wel zachter dan kip.
Door dorinekok
#988472
huh? Ik dacht dat nootjes, joghurt, groenten en dergelijke gewoon een onderdeel van het menu was en geen supplementen.
Dus naast een basisingredient van kip, samen met:
rundvlees, pens, lever
lamskop, long en schapenvlees
zalmkop/sardientjes

en af en toe een konijntje of reerib of ander geknars
moet dat toch wel voldoen?
Door Lizzy
#988476
dorinekok schreef: huh? Ik dacht dat nootjes, joghurt, groenten en dergelijke gewoon een onderdeel van het menu was en geen supplementen.
Dus naast een basisingredient van kip, samen met:
rundvlees, pens, lever
lamskop, long en schapenvlees
zalmkop/sardientjes

en af en toe een konijntje of reerib of ander geknars
moet dat toch wel voldoen?

Ik vind het zelf geen supplementen in die zin van het woord (zoals pillen). Het is "extra voeding". De een vindt dat soort dingen allemaal onzin om te geven, de ander voert het standaard. Ik voer het standaard. Dus bovenop de 9 diersoorten die ik voer/afwissel.

Wat je voert moet voldoen. Tenminste, als je niet te vaak kip voert en nauwelijks een van die andere dingen die je noemt.
Door dinnee
#989003
Hoeveel weegt zo'n kwarteltje eigenlijk? Ik meende ergens gelezen te hebben dat ze maar 80 tot 90 gram wegen, maar op de filmpjes lijkt het allemaal veel meer.

Hier in de buurt kan ik 4 stuks voor 5 euro krijgen, maar als ze inderdaad maar zo weinig wegen vind ik het wel erg duur.
Door dorinekok
#989109
Lizzy schreef: Ik vind het zelf geen supplementen in die zin van het woord (zoals pillen). Het is "extra voeding". De een vindt dat soort dingen allemaal onzin om te geven, de ander voert het standaard. Ik voer het standaard. Dus bovenop de 9 diersoorten die ik voer/afwissel.

Wat je voert moet voldoen. Tenminste, als je niet te vaak kip voert en nauwelijks een van die andere dingen die je noemt.

Sorry, maar ik begrijp dit niet: Ik moet dus niet te vaak kip voeren maar de rest ook niet? Dan blijft er niks over... toch...?  ???
Bedoel je soms dat ik juist vaker van die andere zaken moet voeren?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#989138
trimsalon schreef: heb ik ook ;), maar vroeg me dus af of het kwaad kan als je bijv in 1 week de ene dag kippepoten geeft, en de andere dag kipkarkas. 2 dagen dus kip in 1 week. Of ben ik TE mieperig bezig.......??
Ach... een klein beetje maar :P ;). Hier krijgen ze 2 dagen in de week kip, 2 dagen in de week geit en de andere 3 dagen afwisselend eend, konijn, vis, kalkoen, lam, haas (zo even uit m'n blote hoofd).
Door Laura2004
#989292
dorinekok schreef:
Sorry, maar ik begrijp dit niet: Ik moet dus niet te vaak kip voeren maar de rest ook niet? Dan blijft er niks over... toch...?  ???
Bedoel je soms dat ik juist vaker van die andere zaken moet voeren?
Volgens mij bedoelde Lizzy dat jouw menu voldoet als je niet vrijwel alleen maar kip voert en de rest van de dingen die je opnoemt nauwelijks voert.
Door dorinekok
#989304
Laura2004 schreef: Volgens mij bedoelde Lizzy dat jouw menu voldoet als je niet vrijwel alleen maar kip voert en de rest van de dingen die je opnoemt nauwelijks voert.
hi hi, ik lijk wel gek maar ik snap het nog steeds niet. Dat betekent nog steeds dat ik bijna niks kan voeren...
volgens mij heb ik hier even een taalkronkel in mijn hoofd.....
oh wacht ik begrijp het al:
De rest voer ik net zo veel zo niet vaker dan kip. Dan is het goed... Toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door