Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jeannette b
#976391
Angelique schreef: Zomaar het dubbele van brokken is wat kort door de bocht berekent, maar 1200 gram lijkt mij niets teveel. Maar wat Nitus ook al zegt, even aankijken, wordt pup te dik, dan minderen, wordt die schraal dan meerderen.
Met 1200 gram zit je dus op ongeveer 5 % van zijn gewicht? Klopt dat? Is het zo dat je met grotere honden dan uitgaat van 5 %? Ik vond zelf 1700 gram ook wel erg veel, maar ik ben ook nog maar een startende wat barf aangaat, ik leer elke dag bij!!  ;D
Gebruikersavatar
Door kira
#976474
Grote honden eten relatief minder als kleine honden. Groeiende honden meer als volwassenhonden. En sommige honden weer veel minder als andere honden. Hier zit grote beerin (newfoundlander, teef, formaat en gewicht reu) op 1.35% per kilo lichaamsgewicht, als ik hier rondlees is dat dus erg weinig, maar het ras newfoundlander staat bekend om haar soberheid m.b.t. eten. De vertegenwoordigers van RC adviseren bijvoorbeeld om de hoeveelheid brok op hun verpakking minimaal 10% lager te pakken bij de newf, en dan is het vaak nog te veel. Kleine beerin, opgroeiend nu 6 maand en 3 weken zit op iets minder als 3.5% van haar lichaamsgewicht. Volgens de verpakking van CB moet je overigens 20-50 gram per kilo lichaamsgewicht. Bij Energique geldt bij de pupvariant 1 plak per 2.5 kg en bij de volwassenvariant 1 plak per 5 kg. Dus bij KVV even op de verpakking kijken of er een richtlijn opstaat. Succes.
Door cathrien
#976481
Per mailtje had ik de % toegestuurd voor haar leeftijd  50 gram per kg. lichaamsgewicht met de 6 maanden .
Belangrijk vind ik ook om te voelen te kijken bij je pup en hierdoor minder of meer voeding te geven.

Je maak je zo druk over de schofthoogte maar dat heb ik nog nooit gedaan . Als je de achtergronden weet van de ouders weet je wel hoe groot ongeveer je pup wordt. Het totaalbeeld heb je pas na de 24 maanden. Ze zijn dan uitgegroeid en uitgezwaard.
Door poohbeertje52
#976522
:) :) :)oke cathrien en alle anderen ik zal beginnen met 1kilo per dag en zie vanzelf dan wel of ze meer wil wat is het beste om mee te beginnen pens compleet of vlees compleet of combi pens en vleescompleet  :D
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#976590
poohbeertje52 schreef: :) :) :)oke cathrien en alle anderen ik zal beginnen met 1kilo per dag en zie vanzelf dan wel of ze meer wil wat is het beste om mee te beginnen pens compleet of vlees compleet of combi pens en vleescompleet  :D

Dat maakt niet uit
Door Femke
#977151
ik heb een volwassen berner reu, en ik heb zijn schofthoogte nog nooit gemeten, maar mijn andere hond is 52 cm hoog en Loebas is vast niet veel meer dan 5 cm hoger dan Sunday.

Je hond is nog maar 6 maanden, bij dit ras is dat echt nog een jonge slungel. Hij zal waarschijnlijk ook helemaal uit verhouding zijn: benen te lang, staart te lang, kop te klein. Maar dat hoort allemaal bij de leeftijd hoor!

Kan je niet eens een foto van je hond maken en hier plaatsen?

Enne....met 9 maanden is een berner ECHT niet uitgegroeid hoor!!! Ik denk dat ze in de hoogte groeien tot ze ongeveer een jaar zijn, en daarna zwaren ze nog uit. Onze reu weegt ongeveer 40 kilo (hij is 6 jaar) en hij is zo netjes op gewicht.
Door poohbeertje52
#977273
:)hoi femke nou voor een volwassen berner sennen is 52 echt wel te klein hoor,en ook 57 een volwassen teefje hoort minimaal 58centimeter schofthoogte te hebben een reu 66cm-70cm
Gebruikersavatar
Door Angelique
#977312
poohbeertje52 schreef: :)hoi femke nou voor een volwassen berner sennen is 52 echt wel te klein hoor,en ook 57 een volwassen teefje hoort minimaal 58centimeter schofthoogte te hebben een reu 66cm-70cm
Staat toch nergens dat de hond van Fem 52 cm. hoog is, ja die bruine, maar niet haar Berner.  ;D En ach, kleintjes moeten er ook zijn toch?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#977466
wat maakt het nou toch uit hoe hoog je hond is/wordt. Zou me daar echt niet druk over kunnen maken en zeker niet als ie nog maar 6 mn is. Vindt zijn gezondheid ed. veel belangrijker!
ellen
Door poohbeertje52
#977527
nou ellen sorry maar als je wilt gaan fokken zoals wij heb je regels waar je je aan houden moet en als je mij niet geloofd moet je het eens vragen aan de mensen hier die een berner hebben de richtlijnen om een nestje te mogen fokken is dat je teefje minimaal 58cm schofthoogte moet hebben misschien dat je het nu wel snapt ;D
Door poohbeertje52
#977538
angelique er staat dat haar ene hond52cm is en dat haar loebas(berner) niet veel hoger is dan 5cm bovenop die 52 is bij mij nog altijd 57 cm bij jou kennelijk nie wel lezen he voor je reageert ;D
Door Laura2004
#977539
poohbeertje52 schreef: nou ellen sorry maar als je wilt gaan fokken zoals wij heb je regels waar je je aan houden moet en als je mij niet geloofd moet je het eens vragen aan de mensen hier die een berner hebben de richtlijnen om een nestje te mogen fokken is dat je teefje minimaal 58cm schofthoogte moet hebben misschien dat je het nu wel snapt ;D
Maar er is toch al door meerdere mensen gezegd dat iedere hond anders groeit, dus je kan nu nog niet weten of jouw hond een groeiachterstand heeft of niet en tja, als je hond het heeft kan je er toch niets meer aan doen en dan zal je dat toch moeten accepteren, ik zou gewoon gaan zorgen dat jouw hond gezonde voeding binnenkrijgt en je ziet vanzelf wel of jouw hond een groeiachterstand heeft of niet en zo ja, dan is het misschien een beetje hard gezegd, maar dan heb je pech, dan zal je niet met haar kunnen fokken. Het lijkt me een beetje vervelend om me continu druk te maken of over het feit of je hond een groeiachterstand heeft of niet....
Door roefus
#977583
Kan me best voorstellen dat als je wilt fokken en je met richtlijnen zit, dat je je dan wat zorgen maakt om wat groeiachterstand.
Maar van de andere kant...je doet er niet veel aan, hè?
(pokon schijnt niet goed te vallen  ;) :D).

Ik zou ook gewoon goede voeding aanbieden...en vaak zie je toch dat ze ineens wat harder omhoog schieten.
Wie weet..
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#977628
ik snap je wel hoor, ik zelf had ook plannen met 2 reutjes maar helaas ging dat ook niet door!
Veel blijer ben ik dat ze gezond zijn en lekker in hun vel zitten en bovenal hebben ze een puik karakter!
Weet je, je koopt geen showhond, fokhond ed. Je moet er gewoon geluk mee hebben.
Je kan niet zeggen van ik neem die pup en dat wordt het.............
joh en daarbij, 6 mn is nog zo jong, er kan nog van alles
En voel je nou niet aangevallen door me, want dat was niet de bedoeling........
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door