Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#974253
Het is misschien handig om eerst te definieren wat je teveel bot vindt?

Mijn visie: Over het algemeen genomen kun je zeggen dat er niet veel gebeurd als je "teveel" bot geeft. Maar ja nogmaals, wat is teveel? Er zijn duizenden en duizenden honden op de wereld die groot worden en gezond blijven op 60% vleesbot. En zelfs op meer dan 60% vleesbot. Van pups tot volwassen honden. Dus is 60% teveel? Of is 70% teveel? Of is 80% teveel?

Een teveel aan calcium uit het vleesbot: dat wordt uitgescheiden. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Natuurlijk is het wel zo dat als je 70% vleesbot geeft, er maar weinig over blijft (namelijk 30%) voor andere voedingsmiddelen zoals orgaanvlees, groente, eieren, etc. Erg weinig. Ik raad het daarom af om zoveel vleesbot te geven. Bovendien gaat de gemiddelde hond van 70% of 80% vleesbot niet echt lekker poepen. De ontlasting wordt hard en droog en zal soms zelfs met moeite uit het lichaam gewerkt kunnen worden.

Maar een vleesbot bevat natuurlijk meer dan alleen calcium. Een vleesbot barst letterlijk van de voedingsstoffen. Het bevat heel veel vitamines, mineralen en belangrijke vetten en vetzuren. Het bevat vitamines zoals onder andere vitamine A, D en E. En mineralen zoals calcium maar ook magnesium, kalium, zink, koper en ijzer. Bot bevat geen B vitamines. Maar het vlees dat aan het bot zit bevat weer ruim voldoende B vitamines. Vleesbot bevat een bijna perfect aminozurenpatroon. Op 1 essentiëel aminozuur na, dat is methionine. Maar gelukkig zit dit aminozuur methionine wel weer in spiervlees. Dus het vlees en het bot samen bevat echt alle aminozuren die een hond nodig heeft. Vleesbot is dus zeer rijk aan voedingsstoffen. Vleesbot is buitengewoon gezond voor tanden en kiezen. En vleesbot is buitengewoon goed om de darmen en anaalklieren mooi schoon te houden. Tel daar bij op dat vleesbot goedkoper is dan vlees omdat bot een afvalproduct is. Wat wil een mens nog meer.

Dus wat is teveel bot? Ik denk dat een goede hoeveelheid vleesbot ergens tussen de 30% en 50% ligt. Ga je daaronder, dan is dat mogelijk schadelijker, zeker voor pups, dan een "teveel" aan bot (tenzij je onder teveel bot weer 70% vleesbot verstaat, want dat zou ik dus ook echt niet aan een pup durven geven. Ik ken wel mensen die dat wel geven trouwens. Aan pups). Zeker pups hebben calcium nodig om een fatsoenlijk skelet te vormen. Ook weer niet teveel calcium zoals in brokken en andere onnatuurlijke voedingen! Onnatuurlijke calcium wordt niet uitgescheiden en geef je daar teveel van, krijg je grote problemen met het skelet! Maar, we hebben het hier niet over onnatuurlijke calciumbronnen, gelukkig. Goed, ook zogende teven hebben voldoende calcium nodig om hun pups van goede melk te voorzien en zelf geen eclampsie te krijgen. En die kans is op te weinig vleesbot groot. Calcium is overigens weer niet de enige reden voor het krijgen van eclampsie maar wel een belangrijke. 

Ik vind zelf een vleesbot percentage van 60% echt het maximum. Ik vind daarboven "teveel". Puur vanwege de ontlasting en omdat er te weinig ruimte overblijft voor andere voedingsmiddelen. Kijk ik naar mijn eigen ervaringen met pups (vanaf moment van afspenen tot volwassendom), volwassen honden en kijk ik naar de ervaringen wereldwijd, dan vind ik zelf een vleesbot percentage van 40% a 50% mooi. Mits de vleesbotten voldoende vlees bevatten natuurlijk. Minder dan 40% a 50% vleesbot raad ik af omdat ik eerder bang ben dat mensen dan onder het minimum duiken, zeker de mensen die net beginnen en nog niet goed weten in te schatten welk vleesbot welke hoeveelheid vlees en bot bevat. Uit ervaring weten we dat 40% a 50% vleesbot zowel zwangere teven als zogende teven als pups als opgroeiende als volwassen honden goed doet en geen schade aanricht. En natuurlijk blijft het altijd een kwestie van naar je eigen individuele hond kijken. Er zitten een paar honden op Barfplaats die geen 40% a 50% vleesbot kunnen verdragen. Die krijgen ook op dit percentage last met poepen. De ontlasting is te hard/droog of beide. Deze honden eten dan bijv. 20% of 30% vleesbot (20% vleesbot zou ik dus echt niet durven geven aan opgroeiende honden en zogende teven!!). Ik ken ook honden die op 40% en 50% vleesbot net te dunne ontlasting houden voor het mooie. Want dat kan problemen geven met de anaalklieren bijv. Of het gebit blijft te vuil. Deze honden eten dan liever 60% vleesbot. Ook goed.

Tis een lang verhaal geworden maar ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken wat ik bedoel.

Barfplaats wordt gesponsord door