Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#972935
Hallo iedereen!

Ik heb thuis een hele lieve fret van 2 jaartjes jong en ik wil hem graag over zetten op kvv en barf. Alleen mijn vraag is nu, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Hij is namelijk een erg kieskeurige eter.. Laatst had ik zo veel mogelijk verschillende snoepjes e.d voor hem mee gebracht om te kijken wat hij misschien lekker zou vinden. Nou helemaal niets dus... Ik vind dit erg jammer en ben bang dat hij het versvlees ook niet accepteerd.

Wat denken jullie? Gewoon er voor gaan en hem zijn brokken mengen met versvlees en de brokken afbouwen? Ik heb wel gelezen dat wat fretten leren eten voor ze 8 weken oud zijn, dat ze dat het liefste hebben. Bij hem waren dat inderdaad brokken. Maar ik vind het beter voor hem om gewoon vers te eten.

Ik heb een heel goed adres gevonden hier vlak bij, wat alle kvv's, en barf spullen verkoopt (ook voor fretten!!) en daar ben ik heel blij mee. Als ik van de zomer mijn pup krijg (ik heb nog geen hond) dan gaat hij ook op de Barf. :D

Ik heb in de bibliotheek ook de fretten threat gelezen, maar daar stond het antwoord op mijn vraag helaas niet in, vandaar dat ik het hier even vraag.
Door Mevroi Kruim
#972955
Ik ben niet bekend met fretten maar het klinkt behoorlijk naar kat  :D en daar helpt alleen heeeeeeel veeeeeeel geduld en doorzettingsvermogen.
Handig is vaak eerst overgaan op blikvoer en dat dan weer met kleine beetjes mengen met vers. Maar ik zou eerst gewoon eens iets proberen, bv beetje rundergehakt, stukje kipfilet, stukje soepvlees, dat soort dingen. Kost je de kop niet, je hoeft niet gelijk 100 kilo en een vriezer te bestellen en er is makkelijk aan te komen. Eendagskuikens schijnen bij fretten ook nog wel eens in de smaak te vallen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#973186
ik ben ook niet bekend met fretten (ondanks dat Ot nogal op een fret lijkt  :D), maar ik krijg er net als Kruimel kat-gevoelens bij.

ik denk dat je 2 opties hebt;
1) wat Kruimel al aangaf, zo af en toe eens wat tartaar of een klein stukje kipfilet geven, om aan de smaak en structuur van vers te wennen, en zo dat langzaam opbouwen, en de brokken dan afbouwen.
2) cold turkey.
alle brokken weg, en alleen nog maar vers geven.

Met Ot wilde ik ook eerst optie 1 gebruiken om over te gaan, maar ze bleef hardnekkig gillend wegrennen van de CB. en maar huilen om brokjes. En Ot was een heel zielig bankaardappelig scharminkeltje, en erg dun en weinig reserves, dus ik gaf iedere keer toe. Ze at wel zo af en toe een stukje kipfilet, en ze moest met 10 weken verplicht tartaar eten (onder dwang in haar bekje gepropt). tartaar vond ze sindsdien ook wel te eten.
toen zijn we op optie 2 overgegaan. alle brokken weg, Ot had 's ochtends erge honger, en kreeg ipv haar Ottenpap (natvoer met kattenmelk tot pap geroerd, want gewoon natvoer moet ze niet) een schaaltje tartaar met wat CB. CB iedere dag een stukje opgevoerd en de porties ook langzaam vergroot.
Nu krijgt ze 2 tot 3x per dag eten, en eet graag CB. Knaagdiertjes vind ze ook helemaal het einde. Als je Ot een gerbil ziet eten, wil je er zelf bijna ook 1  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door