Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#962410
Toen ik Dorian kreeg(met 9 weken) heb ik hem gelijk op rauw gezet(kreeg bij de fokker Hills)hij had toen last van het verteren van botjes
Ik ben toen begonnen met kippenekjes met pens of kopvlees erbij(deze soorten pakken botjes in)Dat ging goed,dus toen langzamerhand overgegaan op andere soorten bot.Dat ging goed,soms kotste hij sochtends en dan hoorde ik aan het geknars dat ie de stukjes onverteerd bot weer aan het opeten was.Soms ging het 2 weekjes goed en dan ineens kotste hij weer wat onverteerd bot uit.

Maar nu ga ik mij toch een beetje zorgen maken.
Afgelopen maandagavond had ie een hazekop op met orgaanvlees,dinsdagochtend hoorde ik hem kotsen en aan het geknars te horen at ie de onverteerde botjes weer op.Dinsdagavond kreeg hij haaskarkas(die is echt kaal)samen met een flinke lap geitevlees,hijwilde niet eten(nu maak ik daar geen probleem van,hoor)dus later op de avond weer aangeboden en toen at ie alleen het geitevlees op.Woensdagavond weer haaskarkas gegeven met een lap geitevlees erbij.
Eerst wilde hij niet eten,en na 10 minuutjes hoorde ik hem toch knarsen en alles heeft ie opgegeten,dit is goed gegaan ook niet sochtends gekotst.
Vrijdagochtend wilde hij zijn penslap niet,geen probleem dan eet je toch niet.Naar het bos geweest en daarna at ie wel zijn penslap op.Vrijdagavond kreeg hij konijnenlever met eenderug gewoon gelijk gaan eten,maar nu vanmorgen hoorde ik hem weer kotsen en daarna lekker knarsen.

Dorian eet erg rustig zijn botten op,daarom vind ik het raar dat ie toch nog (onverteerde) botjes eruit kotst.

Dat voer is natuurlijk al lekker vermengd met maagsappen(zuur ) en dan komt het via zijn slokdarm weer naar boven.Kan dat vele kotsen nou geen kwaad voor zijjn slokdarm,mij lijkt het nou niet echt goed met dat maagzuur,als het elke keer via zijn slokdarm weer terugkomt.

Iemand een ideetje wat ik hieraan kan doen??

Even een extra aanvulling:
Zaterdagavond wilde hij zijn zalmwangen niet,vertelde Marko dat hij smiddagags weer had gekotst(hij had een klokhuis op)en savonds was tie aan de rees.
Nou maak ik mij daar niet echt zorgen om,Dorian is meestal weer gauw van zijn diaree af.

Zondag lekker over de plas geweest,thuisgekomen heeft ie zijn zalmwangen opgegeten.
Hij was idd niet meer aan de diarree en je merkt echt niks aan hem,hij is net zo tierig als altijd.Savonds zijn nijngedeelte gegeven en nu vanmorgen hoorde ik hem weer kotsten,niet echt heftig,maar ik hoorde hem daarna weer knarsen dus hij heeft de botjes maar weer wat fijner gekauwd.
Sochtends krijgt ie meestal Smul vlees compleet,en ik heb er maar gelijk een probiotica caps doorheen gedaan

Maar iemand een ideetje hoe ik dat kan oplossen,dat vele gekotst??
Vanavond staat er duif op menu,kijken of dat goed gaat!!
Door Lizzy
#962427
Blijkbaar verteert Dorian vleesbot minder goed dan je zou hopen. En dat gebeurd wel eens vaker, heb ik het idee, met honden die afgespeend zijn op brokken. Die lopen toch vaak wat 'achter' als het op vertering aan komt. En meestal merk je daar niks van maar ik zie toch ook wel dat het wel te merken is. In de eerste 11 weken van het leven van een pup wordt de darmflora aangelegd. En krijgen ze dan steriele brokken, dan "groeit" de darmflora niet optimaal. En dat komt nooit meer goed (dat klinkt natuurlijk dramatischer dan dat het in de meeste gevallen is).

Neemt niet weg dat de situatie van Dorian mogelijk nog wel een heel end kan verbeteren hoor, naarmate de tijd verstrijkt. Pinkel heeft wel een jaar lang moeite gehad met diverse vleesbotten. Heel af en toe braakt ze nog wel eens stukjes bot, maar lang niet meer zo vaak als vroeger.

Op zich is het een normale reactie van het lichaam om dingen uit de maag te gooien die niet verteerd worden. Daar is niks mis mee en dat is sec gezien geen reden om je zorgen te maken. Er zal ook niks beschadigen, daar hoef je niet bang voor te zijn. Maar, het is natuurlijk wel heel vervelend dat hij de vleesbotten niet goed verteerd. In 1 keer.

Wat je zou kunnen proberen is hem een goed probiotica product te geven. Dat stimuleert zijn spijsvertering. En ik denk daarbij niet aan yoghurt of kefir maar aan een capsule met een goed probiotica erin. Ik vind goede merken: Arkopharm (dat heet : acidophilus), Solgar (acidophilus). Protexin (via de DA verkrijgbaar). En verder zou je toch weer kunnen proberen om makkelijker verteerbare vleesbotten te geven. En nou had ik laatst haaskarkas en dat was zo knetterhard dat zelfs Linga daar een dag later stukjes bot van uitspuugde. Dus, ik zou voorlopig weer eens terug gaan naar zachtere vleesbotten. Eendenrug is ook hard. Eendennek is zachter. Gewoon dus weer even terug naar de basis, vaker zachte vleesbotten geven die hij wel goed verteerd en dan langzaam laten wennen aan moeilijkere vleesbotten.

Als dit niet over gaat kun je twee dingen doen: Vleesbotten blijven voeren die hij wel goed verteerd en niet uitbraakt (jammer dan, dan maar wat minder afwisseling). Of accepteren dat hij dit van tijd tot tijd doet. Of een combinatie van beide.
Door Lizzy
#962434
Oh trouwens, wat ik wel opvallend vind is dat bij warm weer vaker botstukjes wordt gespuugd dan met koud weer. Geen idee hoe dat kan. Hoe is de ontlasting trouwens?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#962503
hier heeft het ook een hele tijd geduurd voordat weirdo alles goed verteerde en soms nog kan hij weleens weer wat bot uitkotsen.
hij heeft er nooit wat van gekregen en eet id de uitgespuugde botjes weer gewoon op.
dit heeft zeker wel een jaar geduurt!
ellen
Door Deesje
#962534
doet ie dit al langer of is het echt iets van de laatste week? zou het niet kunnen dat ie gewoon n beetje zijn spijsvertering van streek heeft? eet ie normaal wel goed, omdat je aangeeft dat ie wisselende dingen niet direct eet (haaskarkas, pens)?
Door Bonny
#962539
Bonny heeft hier ook vaak last van, vooral met de konijnen koppen spuugde ze s'ochtends de botjes en tanden uit.Ben hier nu ook mee gestopt, geef haar geen koppen meer. Met de konijnen delen heeft ze geen problemen. ik had laatst een konijn in de diepvries, volgens mij een vlaamse reus of iets dergelijks, zo groot. Hier kreeg ze ook last van. Denk toch weer wat hardere botten.
Door roefus
#962568
Hier hebben ze er eigenlijk nooit last van...Roefus heeft helemaal in het begin van zijn Barf-tijdperk wel eens 'n keer wat bot opgegeven (maar dan heb ik het echt over de eerste weken). Later nooit meer.
Lara heeft het 'n keer (ook in het begin) van 'n konijnkop gehad...eigenlijk nu ook nooit meer.
Maar als ze wél geregeld zouden braken van wat harder bot...dan zou ikzelf gewoon terugschakelen en zachtere botsoorten geven.
Het lijkt mij nergens goed voor als ze steeds moeten braken.  :-\
Door judith1967
#962767
Dank,dank voor de antwoorden
Ik zal ze even beantwoorden

Lizzy:Ik ben iig blij te lezen dat ik mij geen zorgen hoef te maken.De probiotica daar ben ik vanmorgen mee begonnen.Ik heb op jouw advies de Arkopharm(ik gaf deze ook al aan Cairo).
Mag ik dan 1 x daags of 2 x daags  1 caps geven?
En idd wat zachtere vleesbotten gaan geven.
Dus kippenekken of karkas,eendenekken(die heb ik nog,de ene keer kotste hij daar ook bot van uit en de andere keer weer niet.Parelhoenkarkas is ook zacht bot,toch?
Oja zij ontlasting is gewoon goed.

Oja, ik heb natuurlijk ook nog kwartel en duif voor hem in de vriezer,kan ik deze dan ook gewoon blijven geven??

Ellen:Dus bij Weirdo heeft het ook even geduurd,nou dan hoop ik dat het bij Dorian ook gewoon goed  gaat komen

Deesje: Ja hij spuugde soms ook weleens bot uit,maar dat was bij lange na zo vaak niet als vorige week.
Toch is het wel wisselend van dat spugen,de ene keer kotste hij na het eten van haaskarkas,de volgende keer niet van haaskarkas,maar van de eendenekken,soms van konijn,maar ook weer niet altijd.Vorige week kotste hij weer na het eten van een hazekop.Dus zoals je keest heel wisselend en geen peil op te trekken.

Roefus:In het begin(hij was toen 9 weken)toen verteerde hij bot ook niet goed.Ik heb het advies van Lizzy toen opgevolgd en toen ging het goed,daarna ging het ook goed,af en toe kotste hij nog weleens wat botjes uit,maar vorige week vond ik het wel erg verontrustend.
Maar ik ga nu zoals Lizzy al opschreef ook weer over op zachtere botten,en dan kijken of ik het zo langzamerhand weer kan opvoeren.Want dat gekots vind ik ook maar niks
Laatst gewijzigd door judith1967 op ma 05 mei 2008, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#962769
Bonny schreef: Bonny heeft hier ook vaak last van, vooral met de konijnen koppen spuugde ze s'ochtends de botjes en tanden uit.Ben hier nu ook mee gestopt, geef haar geen koppen meer. Met de konijnen delen heeft ze geen problemen. ik had laatst een konijn in de diepvries, volgens mij een vlaamse reus of iets dergelijks, zo groot. Hier kreeg ze ook last van. Denk toch weer wat hardere botten.
Dit heeft Gitte precies zo. Voor haar zijn botten snel te hard terwijl Fedor eigenlijk alles zonder problemen wegknaagd. Dat verschil tussen beiden komt volgens mij doordat Fedor van pup af aan op vers staat en Gitte pas vers is gaan eten toen ze zo'n 4,5 jaar oud was. Maar wetenschappelijk bewijs heb ik daar natuurlijk niet voor ;).

En even naar de vraag terug van de topicstartster... ik zou Dorian een flinke tijd probiotica bij zijn eten geven
Door judith1967
#962783
Nitus schreef: Dit heeft Gitte precies zo. Voor haar zijn botten snel te hard terwijl Fedor eigenlijk alles zonder problemen wegknaagd. Dat verschil tussen beiden komt volgens mij doordat Fedor van pup af aan op vers staat en Gitte pas vers is gaan eten toen ze zo'n 4,5 jaar oud was. Maar wetenschappelijk bewijs heb ik daar natuurlijk niet voor ;).

En even naar de vraag terug van de topicstartster... ik zou Dorian een flinke tijd probiotica bij zijn eten geven
Dankje voor je antwoord Nitus.

Ga hem voorlopig ook probiotica geven.


Even nog een extra aanvulling,bedenk ik mij nou pas:
Dorian heeft paar weken geleden ook een halve  lamskop of zonder problemen.Heb hem daarvoor wel een portie lamspens gegeven
Door judith1967
#962946
Dorian heeft gisteravond duif op(met alles erop en eraan) en hij heeft vanmorgen niet gekotst :)
Hehe gelukkig!!!!!!
Vanavond staat er 1 kwartel met paardevlees op het menu
Door Lizzy
#962951
Ik zou 2 keer per dag een capsule geven. Fijn dat hij niet gespuugd heeft van de duif. Dan kan dat op je lijstje "niet-kots-bot". Zo kun je ook parelhoen uitproberen. Kotst hij er wel van, zet je deze voorlopig op je lijstje "wel-kots-bot" en kotst hij niet, plaats je het op je lijstje "niet-kots-bot". En zo kun je alle vleesbotten proberen en op een van de lijstjes zetten. Probeer ook even bij te houden in een soort dagboekje op welk moment van de dag je het bot geeft als hij wel/niet spuugt en wat je erbij gevoerd hebt. Misschien krijg je dan een beetje meer inzicht in wanneer hij wel en niet spuugt.
Door judith1967
#963277
Nou te vroeg gejuicht :(
Ik daarnet trots tegen Marko verteld dat Dorian niet heeft gekotst vanmorgen,heeft ie gisteravond alles eruitgekotst tijden het uitlaten.
Sh*t zeg ik baal hier behoorlijk van!!!!!!! :-\ :'(

Er stond vanavond kwartel met paardevlees op het menu.We hebben(ideetje van Marko) zijn avondmaaltijd in 2-en gedeelt.Een halve kwartel met paardevlees heeft ie om 19.00 gekregen en dadelijk om 21.00 de rest.Kijken of dit werkt.

Anders is het mss verstandiger om eerst over te gaan op Kvv,zodat zijn maag wat meer rust krijgt en dan over een maandje bijv weer te gaan proberen met zacht bot?

Zo ik baal zoo ontzetend hiervan.Ik weet echt even niet meer wat nu wijsheid is?? :-\
Door Lizzy
#963431
Ja, vervelend, maar geen drama toch? Ik zou er ook geen drama van maken, als ik jou was. En kvv vind ik persoonlijk nergens voor nodig. Geef gewoon voorlopig even kippvleesbotjes en eendennekken. En volgens mij kan kwartel ook prima, dat is ook erg zacht. Geef dat een maandje en ga dan voorzichtig 1 voor 1 nieuwe vleesbotten toevoegen. En kotst hij ze uit: schrap ze voorlopig van je lijstje.
Door Deesje
#963461
misschien ook nog een ideetje.. hier ishet altijd zo dat als Kito kotst het meestal van een niet goed gekraakt (langer) bot is.. zo komt er bijn wel es een deel van een vleugel/kippenbout-> pootdeel weer uit. Ik kan het bijna voorspellen als ik hem zie eten.. hij doet t heel rustig maar neemt soms niet de moeite de boel goed te kraken.. als het er zo in past is het ook goed. Misschien is dat bij jou ook zo? in dat geval zou je nog kunnen proberen de langere botstukjes al vooraf te kraken (zo haal ik bij een kippenbout het pootdeel altijd eruit)..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door