Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#961424
Heb inmiddels ongeveer het hele forum gelezen en zie dat de gemiddelde hond 2% gebruikt en puppen 5 tot sommige wel 10% per kg lichaamsgewicht. En begin te denken, wat is er mis met mijn honden. Ik was begonnen met 2% voor de volwassen hond van ongeveer 60 kilo, zag haar dikker worden en ik zit nu op 1.4% en ben bang dat dat nog te veel is. Ik weet het bewegen doet verteren, maar ze beweegt op een dag ruim voldoende, 2x per dag een uur helemaal vrij in het bos is het minimum. Pup is nu bijna 6 maanden, zal inmiddels om en na bij de 35 kilo wegen (ze was ruim een maand geleden al 30 en ik kan haar nu niet meer tillen). Ze staat nu op 1275 gram per dag, inclusief groente, mijn brokkenpuppen zijn altijd dunner geweest (ze is niet te dik, maar dikker moet echt niet), pup speelt volop met de 1 jarige hond hier in huis en beweegt daardoor meer als de gemiddelde pup. Buiten gemiddeld 1/2 boterham per dag per hond (ik gebruik er per dag 2 op vier honden) als beloning bij het hierkomen, doen we niet aan koekjes e.d. dus daar kan het ook niet aanliggen. Zou het helpen als ik de volwassenhond op 1 maal per dag zet, haalt ze er dan wellicht meer uit/ zet het minder aan? Of moet ik maar gewoon blij zijn met zulke zuinige honden, het scheelt wel in de portemonnaie zeg maar.
Door Lizzy
#961440
Volwassen honden voer je 2% tot 7% van het ideale lichaamsgewicht.

Pups voer je 5% tot 10% van het huidige gewicht. Dus als een pup 10 kilo weegt en van een middelgroot ras is, dan voer je de pup 6% van het lichaamsgewicht = 600 gram.

Maar, zodra de pup groeit, ga je steeds minder voeren. Mijn pup (dalmatier) at op 8 weken en 10 weken zo'n 7% van haar lichaamsgewicht (van haar huige lichaamsgewicht dus dat was zo'n 8 a 11 kilo). Bij 5 maanden at ze nog maar 5% van haar lichaamsgewicht (ze woog toen ongeveer 20 kilo en dus at ze zo'n 1000 gram per dag). Toen ze 7 maanden was, at ze ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht. Ze woog toen vast een kilo of 26 en dus at ze nog maar een gram of 700 a 800 per dag.

Ik denk dus dat je haar misschien teveel geeft ja.
Door Eef+Stippels
#961441
Ik zou wat minder gaan voeren, bijvoorbeeld en kg per dag.
Dan goed in de gaten houden hoe ze het erop doet, wordt ze te mager, moet het toch iets meer zijn, maar wordt ze iets slanker en blijft dan op dat gewicht, dan zit je goed.
Gebruikersavatar
Door kira
#961448
Voor de volwassenhond zit ik er dan dus behoorlijk onder. Apart, want toen ze brok kreeg zijn we een soort energique gaan voeren bedoeld voor sporthonden omdat ze erg mager was. Daar kregen we toen zelfs op show een opmerking over. Hoor dat trouwens liever als dat ze zeggen dat ze te dik is.

Pup zit nu rond de 3.8, ze zal tot 9 maanden redelijk snel doorgroeien, daarna nog wat cm werk, dus als ik nu al meer zou gaan afbouwen kom ik wel heel vlot op 2 uit. Ik ga ervan uit dat puplief zwaarder wordt als haar moeder van 60 kilo (ze is veel steviger gebouwd, de hoogte zal gelijk worden). Ik hou het nog even op dit aantal grammen, afbouwen komt dan automatisch, als ik de grammen eten niet meer verhoog, en mevrouw groeit gewoon door, dan wordt het percentage per kg vanzelf minder.

Zou het nog een optie zijn om de verhouding per dag aan te passen naar in de ochtend 1/4 van het voer, in de middag 3/4? Of maakt dat niet uit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door