Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#961371
Heb op de markt voor 20 euro  kip gehaald, het zijn 5 kilo nekken, 4 hele braadkuikens (helaas zonder ingewanden) en 8 kilo bouten.

Ik heb de afgelopen tijd in het menu steeds kipkarkas gegeven (op de dagen dat ik kippebot voer), ik deed dan 45% karkas, 15% orgaan, 10% groente en 30% vlees. Nou zit er aan de nekken en bouten en ik denk ook aan de kuikens behoorlijk meer vlees als aan de karkassen (die kwamen van Herby). Maar hoe doe ik dat nu met de bouten en nekken, neem ik dan minder vlees erbij, en evenveel orgaan? Of kan het wel als 45% maar moet ik het dan bij 1x in de week laten en verder karkassen doen? Weet niet of het uitmaakt, maar met het oude menu was de ontlasting van de grote beer goed, die van de kleine beerin zou volgens mij zelfs nog ietsje harder mogen, ik heb in ieder geval nog geen dikke klonten, witte klonten oid gehad. Ook zie ik in de ontlasting geen hele stukken bot oid zitten.

De kleine beer kouwt geheel niet op de kippenekken, dat deed ze tenminste niet toen we begonnen met barfen en ze een week of 16 was, ze is nu bijna 6 maand en ik zag haar ook een panharing van dik 3 ons zonder te kauwen naar binnen doen, dus ik verwacht niet dat een kippenek haar noopt tot kauwen. Is het wellicht beter de nekken maar aan grote beer te geven (die is bang om te stikken en kauwt alles eerst helemaal fijn voor het slikken en verwacht anders dat ik het in stukjes breek die ze zelf dan nog even nakauwt). Vast houden is geen optie, de eerste keer heeft mij dat mijn vinger al gekost. 
Gebruikersavatar
Door koekje
#961403
ik denk dat poten redelijk bevleesd zijn, en nekken soms wat minder.
dan geef je de ene keer een poot, en de andere keer wat nekken. hier wissel ik ook af met de vleesbotmaaltijdonderdelen. de ene dag een stuk met veel vlees (eendenrug ofzo) en de andere een stuk met minder vlees (eendenvleugel of konijnribbenkast).
maar misschien zijn de nekken wel te klein voor je honden. 1 nek is hier 1 vleesbotonderdeel voor 1 avondmaaltijd.

maar je hoeft niet iedere dag compleet te voeren, als het maar compleet is over een periode van 1 tot 2 weken ongeveer. hier eten ze sochtends een prooidiertje (meestal 1dagskuikentjes) en savonds eet sien haar barfmaaltijden (ot kvv). de avondmaaltijd bestaat voor sien wel altijd uit 2 componenten; 1 vleesbot en 1 portie orgaan of spiervlees. zo blijft de vertering en poep redelijk stabiel altijd. ik wissel de dagen met spiervlees en orgaan af.
Gebruikersavatar
Door kira
#961414
heb het net in zakjes gedaan en bedacht mij toen dat ik misschien een poot met twee karkassen kan geven. Grote beer moest wel lachen, een nekje als ontbijt, zij wil graag een pondje nekken als ontbijt  :).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door