Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door basisbarf
#954804
hey iedereen

ik heb nu al 2 katten op barf en had twee honden op barf(zijn me jammer genoeg ontvallen)
nu heb ik n pup van 9 weken en ik weet even niet meer van hoe en wat

ik heb de percentages uit gerekend en kom op dit uit

pup is nu 3 kg
dat is 1680 gram per week

dus:
vleesbot 7 x
120 gram per dag
40 gram per maaltijd
groente 4 x
63 per dag
21 gram per maaltijd
orgaan 3 x
84 per dag
28 gram per maaltijd
spiervlees 4 x
84 gram per dag
28 gram per maaltijd

nou weet ik niet of dit klopt etc

maar wat mag n pup nu wel en niet ik kan t nergens 100% vinden
ik wou haar kippenvleugels en nekken geven
en die dan gekneusd en gebroken maar ben bang voor verslikken want ze eet niet echt zuinig hahaha

de organen wat mag n pup net als n ouderen hond??
wat mag ze aan spiervlees ook gewoon wat n volwassen hond mag???

hoop dat mensen me wat tips kunnen geven ben met mn honden namelijk vaak pas vanaf 6 maanden op barf over gegaan.
Door Lizzy
#954816
Allereerst gecondoleerd met je verlies... Is het al lang geleden of pas?

Ja, en in bijna dezelfde zin wil ik je toch ook graag feliciteren met je pup! Wat voor ras is zij?

Je hebt 8% van het lichaamsgewicht genomen? Ik denk dat dat prima is, voor een kleine pup.

Je voert de volgende percentages?
50% vleesbot
15% groentemix
15% orgaanvlees
20% spiervlees

Dat ziet er prima uit. Qua orgaanvlees mag je (inclusief pens) ook 20% voeren. En dan 5% minder spiervlees.

Nou ja goed, als je pup dus groeit, ga je automatisch van alles ook meer voeren. Als ze te hard groeit of te dik wordt, ga je minder voer geven. Dit moet je echt op het oog doen.
maar wat mag n pup nu wel en niet ik kan t nergens 100% vinden
Een pup mag alles wat een volwassen hond ook mag. Alleen pas je de vleesbotten aan op je pup.
ik wou haar kippenvleugels en nekken geven
en die dan gekneusd en gebroken maar ben bang voor verslikken want ze eet niet echt zuinig hahaha
Dat is prima. Maar, ik vind alleen kip als vleesbot wat karig. Dus probeer iets erbij te geven ala eendennek of parelhoenkarkas of kwartel ofzo.
de organen wat mag n pup net als n ouderen hond??
wat mag ze aan spiervlees ook gewoon wat n volwassen hond mag???
Je mag alle organen en alle spiervlees dat je aan een volwassen hond geeft ook aan de pup geven.

Ik ga je gewoon wat algemene tips geven:

* Voer gevarieerd. Dus voer diverse groentes (geen prei en geen ui), voer diverse diersoorten en voer er het liefst een stuk of 4 of meer (dus bijv. kip, rund, eend, lam en 1 keer per week vette vis).

* Voer vooral met je ogen.

* Geef ook wat extra's zoals een rauw eitje, schepje zuivel, etc.
Gebruikersavatar
Door pike
#954964
Lizzy schreef: Je voert de volgende percentages?
50% vleesbot
15% groentemix
15% orgaanvlees
20% spiervlees

Dat ziet er prima uit. Qua orgaanvlees mag je (inclusief pens) ook 20% voeren. En dan 5% minder spiervlees.
Gut nou breng je mij ook weer aan de twijfel. Waarom meer orgaan- dan spiervlees geven aan de pup?? Want ik geef mijn volwassen honden meer spier dan orgaan (25 resp. 15%) en dacht de pup ook zo te kunnen gaan voeren :-\
Door Lizzy
#955107
pike schreef: Gut nou breng je mij ook weer aan de twijfel. Waarom meer orgaan- dan spiervlees geven aan de pup?? Want ik geef mijn volwassen honden meer spier dan orgaan (25 resp. 15%) en dacht de pup ook zo te kunnen gaan voeren :-\
Nee, in principe kun je dezelfde hoeveelheid orgaanvlees voeren aan een pup als aan een volwassen hond hoor. Maar, veel mensen voeren graag wat meer pens. Maar ik vind dus dat een volwassen hond en een pup allebei echt wel 10% organen als hart en nier en lever nodig hebben. Dus inclusief pens denk ik dat je kunt zeggen dat je ook best 20% kunt voeren. Hoeft niet.
Door basisbarf
#955223
thanx nu begint het weer n beetje te dagen hahaha

mijn honden zijn me beide vlak naar elkaar ontvallen de laatste 8 maanden geleden
ze zijn beide in geslapen de dogo canario reu had zware hd en verlammingen de herder teef had kanker ze waren net 1.5 en 9 maanden.

mn puppie is n staffordshire bullterrier en n slechte brok eter maar vlees vind ze heerlijk hahaha

ik heb haar nu op rodi vers staan maar wil het weer zelf gaan doen.

bedankt voor de info
Door basisbarf
#955236
mag ze ook kippen ruggen??

vis zou ik dr ook bij willen geven kunnen de graten dan wel omdat die toch vaak erg scherp zijn.
Door Mevroi Kruim
#955243
Kippenruggen mag, als je hond een beetje gewend is aan botten verteren. Ze zijn iha goed geschikt voor beginnende barfers, niet al te hard. Ze kunenn wel tamelijk kaals zijn dus ik zou zeker vantevoren spiervlees geven om een 'kussentje' in de maag te leggen.
Vis met graat kun je prima voeren mits het niet verhit is geweest, dus niet gerookt of gekookt oid. Rauwe graten zijn zacht en buigzaam en worden gewoon verteerd. Je kunt ook bv zalmfilet uit de uitverkoop geven, geeng raten, tikkie goedkoper en errug gezond.

Wat een narigheid joh, twee zulke jonge honden moeten laten inslapen! Wat een ongelofelijke pech, en verdriet!
Gebruikersavatar
Door pike
#955641
Lizzy schreef: Nee, in principe kun je dezelfde hoeveelheid orgaanvlees voeren aan een pup als aan een volwassen hond hoor. Maar, veel mensen voeren graag wat meer pens. Maar ik vind dus dat een volwassen hond en een pup allebei echt wel 10% organen als hart en nier en lever nodig hebben. Dus inclusief pens denk ik dat je kunt zeggen dat je ook best 20% kunt voeren. Hoeft niet.
aha zo bedoel je dat. 't is weer helemaal duidelijk  ;)
Door Lizzy
#955711
basisbrok schreef: thanx nu begint het weer n beetje te dagen hahaha

mijn honden zijn me beide vlak naar elkaar ontvallen de laatste 8 maanden geleden
ze zijn beide in geslapen de dogo canario reu had zware hd en verlammingen de herder teef had kanker ze waren net 1.5 en 9 maanden.

mn puppie is n staffordshire bullterrier en n slechte brok eter maar vlees vind ze heerlijk hahaha

ik heb haar nu op rodi vers staan maar wil het weer zelf gaan doen.

bedankt voor de info
Ach hemel, wat een drama om 2 zulke jonge honden te verliezen... :'(.

Ik hoop dat je nieuwe puppie je weer een beetje aan het lachen maakt! Geniet ervan!
Door basisbarf
#955808
ja t was erg verdrietig ook besloten deze twee rassen niet meer te nemen
had al eerder staffies gehad dus het ras lag me al erg goed.

heb n menuutje gemaakt hoop dat het n beetje klopt ahhaha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door