Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door miranda1977
#950674
Sinds een paar maanden weet ik dat mijn 12 jaar oude hond nierfalen heeft :-[
De dierenarts heeft ons Royal Canin Renal als diëtvoeding en elke dag moet hij 1 tablet fortekor 5mg.
Het probleem is dat onze hond voordat hij nierfalen kreeg hij duck compleet at, maar nu hij nierfalen heeft moet hij over op Royal Canin renal brokken. Gelukkig is het geen moeilijke eeter, maar ik  merk aan zijn vacht valt uit, schilferig en dof en dat sinds hij aan de Royal Canin zit. Volgens de dierenarts mag ik Bruce geen andere voeding geven. Ik lees zoveel positive reacties over het barfen en wil dit eigenlijk ook aan mijn hond gaan geven.
Nu is mijn vraag. Weten jullie een menu van vers vlees of kant en klaar vlees.
En wat bedoelen jullie met % vlees, botten en groenten? Moet je het koken of kun je het rauw geven.
Onze bruce is geen actieve hond. Hij weegt 18 kg.
Alvast bedankt voor de informatie ;)
Door Laura2004
#950685
Hier staat het één en ander over een barf-nierdieet : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Ik zou in ieder geval gelijk stoppen met brokken voeren, dat is juist een enorme belasting voor de nieren van je hond. Misschien is het handig om je eerst goed te verdiepen in het hele 'BARFgebeuren'.

Dit is een document waar je veel informatie uit kan halen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html . En misschien dat je dan gerichter vragen kan stellen.
En de percentages vlees, botten en groenten zijn de hoeveelheden die je moet geven, ik geef mijn reu bijvoorbeeld 50% spiervlees, 15% orgaanvlees 10% groentemix en 25% spiervlees.
En ja, alles wat wij geven is rauw, rauw vlees, rauwe botten en rauwe gepureerde groentes. Succes!!
Door Lizzy
#951242
miranda1977 schreef: Sinds een paar maanden weet ik dat mijn 12 jaar oude hond nierfalen heeft :-[
De dierenarts heeft ons Royal Canin Renal als diëtvoeding en elke dag moet hij 1 tablet fortekor 5mg.
Het probleem is dat onze hond voordat hij nierfalen kreeg hij duck compleet at, maar nu hij nierfalen heeft moet hij over op Royal Canin renal brokken. Gelukkig is het geen moeilijke eeter, maar ik  merk aan zijn vacht valt uit, schilferig en dof en dat sinds hij aan de Royal Canin zit. Volgens de dierenarts mag ik Bruce geen andere voeding geven. Ik lees zoveel positive reacties over het barfen en wil dit eigenlijk ook aan mijn hond gaan geven.
Nu is mijn vraag. Weten jullie een menu van vers vlees of kant en klaar vlees.
En wat bedoelen jullie met % vlees, botten en groenten? Moet je het koken of kun je het rauw geven.
Onze bruce is geen actieve hond. Hij weegt 18 kg.
Alvast bedankt voor de informatie ;)
Verveled dat je hond nierproblemen heeft... Als ik jou was zou ik die brokken zo snel mogelijk kiepen. Brokken bevatten veel te weinig vocht voor een nierpatientje. Maar, je moet je wel eerst inlezen in de materie. In de tussentijd kun je overschakelen op Duck Therapie. Dat is ook voor honden met nierproblemen. En dan kun je je in de tussentijd in lezen en zelf een BARF menu gaan samenstellen voor je hond. Je neemt dan het BARF dieet voor honden met nierproblemen en dat staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Wat bedoelen we met % vlees, botten en groente? Nou, daar bedoelen we mee dat een hond die bijv. 20 kilo weegt en volwassen is, die eet ongeveer 400 gram per dag. In totaal. Stel, de hond heeft nierproblemen, dan voer je dus de volgende percentages: 20% a 30% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, eventueel 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes. Dus 20% van die 400 gram moet bestaan uit vleesbotten. En 25% uit groente. En 20% uit spiervlees.

Je geeft alles rauw! Vleesbotten zijn uiterst gevaarlijk zelfs, als je die kookt. Misschien niet onverstandig om wat informatie over BARF te lezen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door