Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#98807
Paul_Barte schreef: Anna, ik heb 2 documentjes opgestuurd naar je normale mailadres.
dank paul, ik heb ze ontvangen en ook al gelezen. Het is goed als achtergrondinfo voor mezelf, kan dit niet al te gedetailleerd verwerken. Maar mijn eigen puzzeltje wordt zo wel weer wat completer. Al blijf ik me de ene hamvraag stellen: zijn er dan echt geen brokkenfabrikanten die slechts hoogwaardig vet gebruiken en hier ook duidelijk voor uitkomen ???
Door Paul_Barte
#98814
Zowel Farmfood als Prins hebben in het verleden ooit afspraken gemaakt m.b.t. het vet wat ze verwerken.
Volgens mijn gegevens gebruikt Farmfood dit vet nog steeds maar is Prins in een later stadium afgehaakt.
Denk dat je het beste een mailtje kunt sturen aan Gerrit de Weert zelf (van FF).
Door Anna Penta
#98827
Paul_Barte schreef: Zowel Farmfood als Prins hebben in het verleden ooit afspraken gemaakt m.b.t. het vet wat ze verwerken.
Volgens mijn gegevens gebruikt Farmfood dit vet nog steeds maar is Prins in een later stadium afgehaakt.
Denk dat je het beste een mailtje kunt sturen aan Gerrit de Weert zelf (van FF).
hoi paul, ja, ik heb Gerrit de Weert al verschillende mails gestuurd maar nog geen reactie ontvangen... bellen is geen optie want ik moet het vastgelegd hebben. Prins vind ik het onderzoeken niet waard, zeker niet nu jij dit zegt over dat vet... graag zou ik 'de waarheid' achterhalen maar dat lijkt een illusie. Het vervelende is dat ik blijf herschrijven en steeds negatiever word over droogvoer... de paar goede dingen moet ik nu waarschijnlijk ook al schrappen... hoe zal dit aflopen :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#98834
Anna Penta schreef:

hoi paul, ja, ik heb Gerrit de Weert al verschillende mails gestuurd maar nog geen reactie ontvangen... bellen is geen optie want ik moet het vastgelegd hebben. Prins vind ik het onderzoeken niet waard, zeker niet nu jij dit zegt over dat vet... graag zou ik 'de waarheid' achterhalen maar dat lijkt een illusie. Het vervelende is dat ik blijf herschrijven en steeds negatiever word over droogvoer... de paar goede dingen moet ik nu waarschijnlijk ook al schrappen... hoe zal dit aflopen :-\
Ongeacht in welk verband je ze gaat noemen, maar IK zou in een boek me handen niet branden aan het vermelden van merknamen. Ten eerste vergeet je er altijd een paar ( en die mensen + aanhang vinden jouw boek dan meteen al zwaar shit) , ten tweede hecht de lezer daar waarde aan, gaat het zijn hond voeren, vervolgens gaat zijn hond ervan aan de sch*t en ruimen ze dat waarschijnljk op met jouw boek. Ten derde kan je boek zo heel snel verouderde gegevens bevatten, omdat fabrikanten nu eenmaal zo veranderlijk zijn als het weer en dan spreek ik nog niet over importeurs die kappen met een merk, of naamsverandering enz.

JMHO
Door Paul_Barte
#98842
Anna Penta schreef:

hoi paul, ja, ik heb Gerrit de Weert al verschillende mails gestuurd maar nog geen reactie ontvangen... bellen is geen optie want ik moet het vastgelegd hebben. Prins vind ik het onderzoeken niet waard, zeker niet nu jij dit zegt over dat vet... graag zou ik 'de waarheid' achterhalen maar dat lijkt een illusie. Het vervelende is dat ik blijf herschrijven en steeds negatiever word over droogvoer... de paar goede dingen moet ik nu waarschijnlijk ook al schrappen... hoe zal dit aflopen :-\
Welkom is de echte wereld Anna ;D

Ben ook al jaren bezig om de voordelen van droogvoer te ontdekken ;D ;D 8)
Door Lizzy
#98843
Ja, zit wat in hoor Angelique!

Misschien is het een idee om de lezers van jouw boek te voorzien van dingen waar zij op kunnen letten bij het selecteren van een brok? Misschien is het een idee om hen te leren hoe zij een etiket moeten lezen en interpreteren?
Door Anna Penta
#98851
Ja Angelique heb ik zelf ook aan zitten denken. Maar dan zou ik dat helemaal consequent moeten doorvoeren en dan gaat er ook veel verloren vind ik. Want soms maakt het een stuk zoveel sterker als je specifiek kunt zijn. Stel nou dat ik ook geen versvleesmerken noem. Dan gaan mensen naar de dierenwinkel en kopen Rodi of Smuldier. Zonder weet te hebben van veel betere merken als bibi en carnibest. Daar ben ik zelf bij zuiver toeval achtergekomen maar massa's mensen komen er nooit achter.

Hetzelfde geldt voor andere onderwerpen. Ik geef bijvoorbeeld ook info over frontline en advantage maar noem ook tick and flea spray e.d.. Wederom, die laatste zijn nauwelijks bekend maar kunnen veel toevoegen. En tja, als het product niet bevalt... ik beveel niets aan, ik noem het slechts.

Maar okay, dat droogvoer is meer tricky. Als het allemaal te vaag blijft noem ik ook geen merken. Dan wil ik daar niets mee te maken hebben. En zo ziet het er wel naar uit want ik kan er eigenlijk niet meer achter staan. Het is zo'n verborgen wereldje, je moet bijna undercover gaan om achter de waarheid te komen...

Dat van die analyse is trouwens een goed idee. Ik wilde de analyse van Gerrit de Weert overnemen maar heb nog geen reactie ontvangen. Of heeft iemand een goede voorbeeldanalayse van droogvoer?
Door Anna Penta
#98871
Lizzy schreef: Ja, zit wat in hoor Angelique!

Misschien is het een idee om de lezers van jouw boek te voorzien van dingen waar zij op kunnen letten bij het selecteren van een brok? Misschien is het een idee om hen te leren hoe zij een etiket moeten lezen en interpreteren?
DIT bedoel ik dus! Vind ik een goeie. In het licht van Angeliques opmerking zat ik ineens te denken dat ik het mezelf veel te moeilijk maak en moet stoppen met het tot op de bodem uitzoeken van dingen waar zelfs een tv-ploeg niet achter komt. Hooguit zal ik achterin enige websites noemen van de minst slechte merken... maar geen brokkenmerken in de tekst zelf noemen. Wel versvleesmerken trouwens, om de hiervoor genoemde reden (en hier kan ik bovendien achter staan, tenzij volgende week aan het licht komt dat Energique... arrrrhhhhggg)

Ten slotte al mijn dank aan iedereen die heeft meegedacht over dit onderwerp. Dat waardeer ik ten zeerste want van sommige onderwerpen kan ik echt doordraaien en dan is het erg prettig als ik wat feedback krijg.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#98972
[quote="Anna Penta"]
Ja Angelique heb ik zelf ook aan zitten denken. Maar dan zou ik dat helemaal consequent moeten doorvoeren en dan gaat er ook veel verloren vind ik. Want soms maakt het een stuk zoveel sterker als je specifiek kunt zijn. Stel nou dat ik ook geen versvleesmerken noem. Dan gaan mensen naar de dierenwinkel en kopen Rodi of Smuldier. Zonder weet te hebben van veel betere merken als bibi en carnibest. Daar ben ik zelf bij zuiver toeval achtergekomen maar massa's mensen komen er nooit achter.

Hetzelfde geldt voor andere onderwerpen. Ik geef bijvoorbeeld ook info over frontline en advantage maar noem ook tick and flea spray e.d.. Wederom, die laatste zijn nauwelijks bekend maar kunnen veel toevoegen. En tja, als het product niet bevalt... ik beveel niets aan, ik noem het slechts.

Maar okay, dat droogvoer is meer tricky. Als het allemaal te vaag blijft noem ik ook geen merken. Dan wil ik daar niets mee te maken hebben. En zo ziet het er wel naar uit want ik kan er eigenlijk niet meer achter staan. Het is zo'n verborgen wereldje, je moet bijna undercover gaan om achter de waarheid te komen...

Dat van die analyse is trouwens een goed idee. Ik wilde de analyse van Gerrit de Weert overnemen maar heb nog geen reactie ontvangen. Of heeft iemand een goede voorbeeldanalayse van droogvoer?
[/quote]

Het effect van merknoemen blijft hetzelfde. Rodi is b.v. al een verschrikkelijk oud merk en heeft zeer veel tevreden gebruikers. Zo'n merk dan weer niet noemen omdat een paar mensen zeggen dat het naar hun mening niet goed in elkaar zit doet toch afbraak aan de informative waarde van je boek.
Tenminste, nu bedenk ik dat je 2 soorten boeken kunt schrijven, een puur informative of eentje waar je je eigen mening in ventileerd. De inhoud zal dus sterk afhankelijk zijn van de insteek/het doel van het boek
Door Lizzy
#98975
Ja, ook eens. Want nu hebben we het even over Rodi (even over doorborduren) ik vind dat eigenlijk wel een prima voer. Kijk, je hebt misschien Mercedessen en Kadetjes onder de versvleesvoedingen; in vergelijking met de brok is Rodi ineens toch een Porsche. Het zou dus jammer zijn wanneer mensen die Pedigree Pal geven nu Biofood gaan voeren terwijl ze eigenlijk Rodi wilde gaan voeren maar het niet doen omdat Rodi niet in jouw boek vermeld wordt......
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 20 mei 2004, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna Penta
#98994
ff misverstandje uit de weg ruimen. Ik noem dus EN Rodi EN Duck EN Energique EN Carnibest EN Bibi en vermeld dat die laatste twee alleen op bepaalde verkooppunten verkrijgbaar zijn.

Even voor de gehele duidelijkheid, zo ziet het stukje over de verkrijgbaarheid van versvlees eruit:

"Welke merken zijn er zoal?
Er zijn diverse merken versvlees, te vinden in de diepvriescompartimenten van dierenwinkel en supermarkt, zoals Rodi, Duck en Energique. Versvleesvoeding van Bibi en Carnibest worden slechts op specifieke afhaalpunten te koop aangeboden. Ook de biologische versvleesvoeding Bandit is alleen op speciale verkooppunten in Nederland te krijgen. In België is enkel versvleesvoer van het merk Duck te krijgen. Omdat de samenstelling van de diverse versvleesvoedingen nogal kunnen verschillen, zou je ze eens kunnen afwisselen en bekijken wat jou en je hond het best bevalt."

Overigens is het niet de bedoeling dat ik mijn eigen mening ventileer, ik noem puur de feiten en houd mijn eigen mening zoveel mogelijk erbuiten. Het is dus een puur informatief boek met wel een praktische inslag doordat ik hier en daar wat merken opsom, eventueel met ervaringen (zowel positief als negatief) van gebruikers. Maar ik kan niet genoeg benadrukken, bij welk onderwerp ook, dat er niet EEN optie is maar dat de juiste keus voor ieder persoonlijk is. En daarom wil ik per se niets naar voren drukken...

Brokkenmerken noem ik helemaal niet meer want de kans dat ik daar de mist mee inga is te groot...

Dus wat ik hierboven bedoelde is dat als ik bij versvlees bijvoorbeeld helemaal geen merken noem, de kans groot is dat men blijft steken bij Duck en Rodi, evt. Energique. En dat zou ik zonde en een beperking vinden omdat er nog meer maar onbekendere goede merken zijn. Dat bedoelde ik dus te zeggen. Evt. neem ik achterin de websites van de diverse merken op, voor meer informatie voor de geinteresseerde.
Laatst gewijzigd door Anna Penta op do 20 mei 2004, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door