Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door audier
#940266
Onze pup (5,5 maand) heeft bijna dagelijks witte uit elkaar vallende krijtpoep. (Ze heeft er naar mijn idee geen last van.)Nou heb ik begrepen dat ze dan teveel bot krijgt. Maar ze zit op de 52%. Dat is in principe toch niet heel hoog? Spiervlees krijgt ze 34%. Zal ik nu toch minder bot gaan geven en meer spier? Nu dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat een pup wel wat meer bot zou kunnen hebben dan een volwassen hond....dus dan zou 52% toch juist moeten zijn...of niet?

Groetjes, Karin
Door Boefke
#940270
Als je 52% puur bot voert is dat wel wat veel ja. Je kunt beter uitgaan van zo 50 a 60% vleesbot, dus dat bestaat dan uit 50% bot en 50% vlees. Of bedoel je dat ook? Iig als je denk dat de ontlasting te hard is dan kun je extra spiervlees of wat extra orgaan voeren.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#940272
krijtpoep is een teken dat je echt teveel bot voert!
Gewoon wat minderen en kijken hoe dan de ontlasting is.
ellen
Door audier
#940279
[quote="Boefke"]
Als je 52% puur bot voert is dat wel wat veel ja. Je kunt beter uitgaan van zo 50 a 60% vleesbot, dus dat bestaat dan uit 50% bot en 50% vlees. Of bedoel je dat ook? Iig als je denk dat de ontlasting te hard is dan kun je extra spiervlees of wat extra orgaan voeren.
[/quote]

Nee dat is niet puur bot maar vleesbot... ;)
Door audier
#940282
[quote="vanaalst"]
krijtpoep is een teken dat je echt teveel bot voert!
Gewoon wat minderen en kijken hoe dan de ontlasting is.
ellen
[/quote]

Minderen...ok......en dan meer spiervlees???? Orgaan zit ze al op 14%
De rest zit ook op 51% en 52%....komt dit dan omdat ze pup is of is het gewoon het verschil per hond?

Groetjes, Karin
Door audier
#940285
Is misschien handiger om even neer te zetten wat ze eet.
Ze krijgt elke dag 850 vleesbot ( parelhoenkk,kipkarkas,konijn,haaskk,eendkk,kippennekken)
En 550 spiervlees( lamssnippers,kopvlees rund, rundersnippers,paardenvlees,hert/ree vlees,struisvogel)
1 keer in de week krijgt ze 1400 gram orgaan(kippenlever,pens,rundernier,kippenmaag,lamshart)

Groetjes, Karin
Door *Natasja*
#940294
Misschien is het sowieso een idee om het orgaanvlees over wat meer dagen te verdelen ipv 1 dag. En geef je verder nog groentemix, eitje, en dergelijke?
Gebruikersavatar
Door pike
#940334
Het ligt niet aan pup-zijn hoor. Als ik Armagnac 50% vleesbot geeft poept hij ook krijtkruimeltjes.
Ik zou in jouw geval óf minder bot geven, óf eerst eens kijken wat er gebeurt als je het orgaanvlees over de week verdeelt (en daarmede dus het botaandeel per dag minder wordt). Hetzelfde geldt voor groente ;)
Door audier
#940347
[quote="*Natasja*"]
Misschien is het sowieso een idee om het orgaanvlees over wat meer dagen te verdelen ipv 1 dag. En geef je verder nog groentemix, eitje, en dergelijke?
[/quote]


Groentemix niet dagelijks....ze krijgen als het over is van ons maar dat is dan wel gekookt natuurlijk...eieren krijgen ze er 2 per week maar die tel ik eigenlijk nergens mee. Ook eten ze regelmatig fruit. Appel,kiwi,sinaasappel, maar dat wordt ook niet meegetelt.
Door Lizzy
#940432
[quote="audier"]
Onze pup (5,5 maand) heeft bijna dagelijks witte uit elkaar vallende krijtpoep. (Ze heeft er naar mijn idee geen last van.)Nou heb ik begrepen dat ze dan teveel bot krijgt. Maar ze zit op de 52%. Dat is in principe toch niet heel hoog? Spiervlees krijgt ze 34%. Zal ik nu toch minder bot gaan geven en meer spier? Nu dacht ik ook ergens gelezen te hebben dat een pup wel wat meer bot zou kunnen hebben dan een volwassen hond....dus dan zou 52% toch juist moeten zijn...of niet?

Groetjes, Karin
[/quote]

Nee, dat is in principe niet zo hoog. Mijn pup heeft altijd zo rond de 45% a 50% vleesbot gegeten en nooit krijt gepoept. Dit hangt erg af van de individuele hond (langleve zelf samenstellen ;D). Linga kan gerust 70% vleesbot eten: die heeft nergens last van. Geef ik Pinkel 60% vleesbot: kan ze de dag erop niet eens meer poepen... Als je pupsel te harde/droge/witte ontlasting heeft: gewoon wat minder vleesbot gaan voeren, bijvoorbeeld 40%. Of 45%. Kijk gewoon op welk percentage je pup het lekker doet. Ik weet niet wat je voor de rest nog voert, maar je zou wat meer groente en wat meer orgaan en wat meer spiervlees kunnen geven.
Door audier
#940663
Maar krijgt ze dan wel genoeg calcium binnen dan? Of klets ik nu maar wat? Het is natuurlijk een heel groot ras....het is wel de bedoeling dat de botjes heel blijven.
Zou ik bv vleesbot 45% orgaan 16% en spier 39% kunnen doen? Of is het spiervlees veel te hoog dan?

Groetjes, Karin
Laatst gewijzigd door audier op vr 28 mar 2008, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#940749
Als je zorgt dat je pup ongeveer 40% vleesbotten binnen krijgt die voor zo'n 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan, dan zit je op ongeveer 20% kaal bot en dat moet kunnen. Pup krijgt dan niet teveel en niet te weinig calcium binnen. Ik houd het veiligheidshalve altijd liever op 50% omdat veel mensen toch ook wel eens vleesbotten geven (of hele dieren zoals kippen, parelhoenen, kwartels, konijnen) die voor bijv. 10% uit bot en de rest uit vlees bestaan (en voor dat je het dan weet, voert iemand minder dan 20% of zelfs 15% bot. En dat lijkt me, met een pup, geen goed idee. Een volwassen hond kan veel meer hebben). Als jij er ook veel vleesbotten tussen hebt zitten die meer vlees dan bot bevatten, dan moet je wel op letten.
Door audier
#940797
Ok...ik ga wel eens rommelen....thanks  :)
Door tieneke
#941101
Ik zou me er niet al te druk om maken zolang de hond er zelf geen last van heeft...Tinus hier heeft vrij vaak vreselijke harde witachtige bommenwerpers terwijl hij precies hetzelfde eet als zijn zussie die net iets smeuiger door het leven gaat  :P ;) ;D
Bij iedere vleesbot maaltijd extra orgaan/groenten toevoegen is ook een optie.
Geef ik hier 1x per week een runderstrotmaaltijd dan is het met Tinus altijd weer feest!
Vanmiddag met wandelen lag hij toch een flats neer waar zelfs Jaco van over zijn nek ging ....hij is degene die ze altijd de berm of sloot in moet elimineren  ;D ;D
Door audier
#941159
Zou het misschien kunnen komen omdat ze hier de spier en de botmaaltijd apart eten. Ze eten hier 2 keer per dag. s ochtends het spiervlees en s avonds de vleesbotten.

Tieneke:De rest heeft inderdaad trouwens dezelfde percentages en daar is de poep wel gewoon bruin van.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door