Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#943258
[quote="Lizzy"]
Is die groente uit de diepvries niet geblanceerd?
[/quote]

Volgens mij is diepvriesgroente altijd even geblancheerd.
Door Boez
#1140134
Ik heb verschillende topics gelezen over groenteprutjes, maar mis overzichtelijke info dus heb nog wat vragen. Ik zag twee keer een link naar een artikel staan over groenteprutjes, maar die link doet het helaas niet meer.

Ten eerste ben ik benieuwd of de groenten ook per sé rauw moeten. Ik heb al meerdere opmerkingen gezien over licht koken / blancheren, maar het is me niet duidelijk wat nou de voorkeur heeft. Opmerking uit een andere draad:
[quote="Lizzy"]
Fruit en groentes uit die potjes zijn beide verhit geweest. En dus bevatten ze minder vitamines en enzymen, die juist zo goed zijn voor mens en dier.
[/quote] Ik heb altijd begrepen dat dat inderdaad zo is, maar dat mensen in ieder geval niet in staat zijn om de groenten te verteren als de celwanden niet zijn kapotgekookt. Minder voedingsstoffen weliswaar, maar wel toegankelijke voedingsstoffen. (Als je begrijpt wat ik bedoel.)
Werkt het voor honden dan ook zo? En maak je het mogelijk voor ze om de voedingsstoffen er uit te halen door het te pureren? Wordt het daar 'kapot genoeg' van?

Ten tweede, welke groenten zijn geschikt of raden jullie aan? Ik heb elders op het forum al gelezen: broccoli, wortel, bloemkool, boontjes, spinazie, andere verse bladgroenten. Knoflook, goed met mate. Geen ui en prei (vanwege de gasvorming?) en liever geen paprika. (Ik zie nog verschillende dingen die je niet mag geven in het topic in de bibliotheek.)

En gooien jullie dat spul dan allemaal gewoon in een keukenmachine of blender en komt het er dan bijna vloeibaar weer uit? Ik heb zo'n ding niet dus ik zie niet goed voor me hoe dat werkt. Maar da's waarschijnlijk gewoon een kwestie van een keer doen.

Verder denk ik persoonlijk dat iedereen zelf moet weten of je voor vers/diepvries/blik gaat, omdat al die varianten hun voor- en nadelen hebben. (Volgens mij zijn ze qua voedingsstoffen in ieder geval gelijkwaardig.) Zolang je niet teveel voor één anker gaat liggen, en dus regelmatig wat varieert, is er geen probleem.
Eens of oneens?

Alvast bedankt weer voor jullie hulp met deze vragen. Ik hoop dat het niet tevel gevraagd is om steeds ongveer dezelfde vragen te beantwoorden. Zoals ik al zei, ik heb al gezocht op het forum, maar vind daar alleen stukjes informatie en niet het hele plaatje. Wellicht heb ik niet goed gezocht natuurlijk, dan ben ik blij als iemand een link voor me heeft. :)

Groeten!
Door mcSnurk
#1140296
ik neem wel vaker zakken broccoli en sperziebonen uit de vriezer mee. Ik dacht dat die uit zo'n shockfreezer kwamen en niet geblancheerd waren. Andere groentes koop ik vers en gooi ze zelf in de diepvries. Maar eerlijk gezegd neem ik al een hele tijd de vriesbrocolli omdat ik 'm voor niks krijg 8). De kilozakken zijn verkeerd geprijsd bij de supermarkt en dan krijg je het artikel voor niks, en ze passen de prijs maar niet aan ???. Ik graai iedere dag groentes uit verschillende zakken, en kook dat vers
Door appart
#1140299
moet je deze groenten ook allemaal koken of geef je dit rauw.
Hoop niet dat het een dome vraag is.
Gebruikersavatar
Door kira
#1140326
Ik gebruik bij gebrek aan betaalbare verse groente bij ons in de buurt ook nog wel eens diepvriesgroente. Dat is dan broccoli, spruiten, sperziebonen, bloemkool. Vers heb ik alle andere soorten kool, bieten en wortelen. Ik gebruik bijna nooit blik of pot. Heb de laatste keer alles eerst even geblancheerd en toen door de pureer gedaan, ging een stuk sneller en makkelijker. Vervolgens weer ingevroren.
Gebruikersavatar
Door pike
#1140415
Ik koop verse groenten bij de groenteman. Voor zover van toepassing snij ik ze in kleinere stukken en alles gaat dan rauw in de keukenmachine. Ik begin altijd met iets wat makkelijk pureert, bijvoorbeeld komkommer of tauge. Dan heb ik een basis waarin de hardere groentes makkelijk fijn worden gemalen. In principe gaat alles rauw erin, maar pompoen en bataat kook ik eerst eventjes. Dan pureert het een stuk gemakkelijker. Wat overblijft is echte groentesoep  ::)
Ik maak voorraad voor ongeveer een maand en vries dat in in bakjes waar precies een portie voor 2 dagen  in gaat.
Wortel, broccoli en sperzieboon staan altijd wel op mijn lijstje, verder zorg ik voor diverse groene blaadjes zoals andijvie, spinazie, veldsla, turkse sla, waterkers. Spruitgroente zoals taugé en alfafa. M.u.v. broccoli gebruik ik verder nauwelijks koolsoorten, alleen koolraap heb ik er wel eens bij als extra ondergrondse groente. Pompoen, bataat, courgette, komkommer het gaat er allemaal in  :)
Vaak worden er een paar knoflookteentjes en een stukje gember toegevoegd maar dat doe ik niet want dan laten ze alles staan  >:(
Door Boez
#1140437
OK, dus waar het op neerkomt is verzin een praktische variatie en mix dat tot 'groentensoep'?
Door mcSnurk
#1140440
[quote="Boez"]
OK, dus waar het op neerkomt is verzin een praktische variatie en mix dat tot 'groentensoep'?
[/quote]
kijk even in de bibliotheek, daar staat een lijst met groentes en verhoudingen
Door Truus
#1140538
[quote="Boez"]
Thanks! Dat overzicht had ik dus nodig.
[/quote]
Graag gedaan en Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door