Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#933370
hey meiden..

ik denk dat ik toch ga overstappen op barf..
kiki krijgt nu energique.. en dat is erg duur..
ik heb eens rondgekeken en "gelukkig" is die berekening precies voor een hond van 20 kg  en hoef ik wat dat aangaat lekker niet veel meer te doen..  :D
toch ben ik een beetje onzeker natuurlijk..
ik zit echt te denken.. waar moet ik dat allemaal vandaan gaan halen zeg!
via iemand hier zou ik wat kunnen bestellen geloof ik.. daar moet ik verder nog naar vragen.. maar het mooiste zou zijn om het bij winkels vandaan te halen..

naja.. hoe deden jullie dat om te beginnen?
(die vraag zal al wel miljoenen keren gesteld zijn.. )

*gingen jullie eerst alles verzamelen?

*gaven jullie eerst bijv. om de dag het oude dieet en om de dag nieuwe barf?

*gingen jullie eerst het hele weekmenu verzamelen voor in de vriezer?
  dus in mijn geval gelijk zoeken naar die 2800 gram vlees tot je voldoende 
  hebt? dat is nogal een gedoe als je ook naar leveranciers moet gaan
  zoeken voor zo goedkoop mogelijk  vlees.. 

*hoe lang kun je het dan in de vriezer bewaren?

*en de groentes.. kook je die en doe je die dan in de vriezer?

*moeten het steeds andere groentes zijn?

*en geef je dan als je eenmaal de hond hebt laten wennen iedere dag een
  mix van alle vlees en vis soorten? of geef je per dag iets anders..

naja..

veel vragen dus van een onzeker iemand die nog maar net begint..
ik weet dat ik eerst met kippennekjes e.d. moet beginnen..
ook al heeft kiki nu al een half jaar ofzo energique als voeding waar ze prachtig op reageert overigens..
die kippennekjes komen er aan geloof ik..
maar ik denk nu al verder..  :-\

groetjes spreeuwtje


Door Mevroi Kruim
#933391
Goed plan!

* in het begin kocht ik het meeste bij de poelier op de markt. Ik ben begonnen met kip en rund en daar alle eetbare onderdelen van, als bot dus in eerste instantie aleen kip. Da's goed betaalbaar en makkelijk te krijgen.

* nee, Tara en de katten zijn cold turkey overgegaan van brokken op barf. Zonder inspraak en zonder problemen. Toen Kátur erbij kwam als pup van 7 weken heb ik hem ook gelijk op barf gezet.

* nee, maar met kip is het natuurlijk niet zo ingewikkeld. Ik kocht gewoon kilo's karbo's en kilo's poten en kilo's vleugels en bestelde nekken en karkassen per 10 kilo, en daar kocht ik dan de juiste hoeveelheden orgaan bij. En tegenwoordig bestel ik bij Herby, dan reken ik ff uit hoeveel vleesbot, hoeveel van welk orgaan en hoeveel spiervlees voor de bestelling. Idem voor de kip, of het IC, of mijn andere adressen.

*lang. Het blijft zeker een jaar goed als je vriezer op rond de - 20 staat. Je kunt wel wat vriesbrand krijgen (uitdroging) als de boel niet helemaal goed verpakt is maar ook dan eten de honden het zonder problemen op.

* ik maak alleen verse rauwe groentemix, die vries ik niet in. Maar andere mensen doen dat wel, liefst rauw maar als je hond het niet eet ff de kook erover, malen en in porties in de vriezer.

* hier eten ze elke dag iets anders. Lever combineer ik met vleesbot vanwege de laxerende cq stoppende werking, en verder trek ik uit de vriezer wat ik op die dag wil voeren, Ze eten 1x per 2 weken een maaltijd alleen pens, elke week een maaltijd zalmkop of -staart en voor de rest dus vleesbot, orgaan en spiervlees. Ze eten trouwens een keer of 5 a 6 per week.

Succes!
#933428
Hoi,

Here the results of the Moordrecht BARF-clan  :D

*gingen jullie eerst alles verzamelen?
Ja, ik heb eerst een menu samengesteld met producten die voor mij makkelijk te krijgen waren en ben toen pas echt begonnen.

*gaven jullie eerst bijv. om de dag het oude dieet en om de dag nieuwe barf?
Nee, mijn honden zijn van de ene op de andere dag overgegaan.

*gingen jullie eerst het hele weekmenu verzamelen voor in de vriezer?
  dus in mijn geval gelijk zoeken naar die 2800 gram vlees tot je voldoende 
  hebt? dat is nogal een gedoe als je ook naar leveranciers moet gaan
  zoeken voor zo goedkoop mogelijk  vlees.. 
Nee, ik koop alles per 500 gram of per kilo. Ik stel altijd het menu samen op basis van wat verkrijgbaar is.

*hoe lang kun je het dan in de vriezer bewaren?
Alle kvv is een jaar houdbaar dus dat hou ik aan.

*en de groentes.. kook je die en doe je die dan in de vriezer?
Nee, ik pureer de groentes rauw en doe dat altijd pas op de dag dat ze het eten dus ik hoef niets in te vriezen. Dit betekent dat ik eens per week groentemix maak en dat krijgen ze verdeeld over twee maaltijden meestal verdeeld over twee dagen.

*moeten het steeds andere groentes zijn?
Je kunt best varieren. Dat doe ik ook. Ik koop altijd groentes in de aanbieding en vaak bij AH met 35% korting. Dus wat voor handen is.

*en geef je dan als je eenmaal de hond hebt laten wennen iedere dag een
  mix van alle vlees en vis soorten? of geef je per dag iets anders..
Mijn honden krijgen een stuks per maaltijd dus bijv. 's morgens zalmkop en 's avonds orgaan of 's morgens kalkoennek en 's avonds groente of tweemaal daags vleesbot. In de orgaanmaaltijd zit altijd lever aangevuld met pens of hart.
Door Lizzy
#933440
*naja.. hoe deden jullie dat om te beginnen?
(die vraag zal al wel miljoenen keren gesteld zijn.. )
Bij de poelier, bij de slager, op de markt, bij de visboer, bij de groenteman, bij de AH, bij de reformwinkel, bij de Islamitische Slager.
*gingen jullie eerst alles verzamelen?
Nee. Ik begon met kip en rund en lam. Kip van de poelier, rund van de slager en lam van de Islamitische Slager. En vis van de visboer of markt. En langzaam kwam daar steeds meer bij en groeide mijn adresjes.
*gaven jullie eerst bijv. om de dag het oude dieet en om de dag nieuwe barf?
Nee, ik heb nog eerst even 's morgens barf en 's avonds versvlees gevoerd. Maar ik had vrij snel door dat BARF heel simpel en vooral vreselijk leuk was (voor mezelf en vooral voor de honden). Dus toen ging gauw het versvlees eruit.
*gingen jullie eerst het hele weekmenu verzamelen voor in de vriezer?
  dus in mijn geval gelijk zoeken naar die 2800 gram vlees tot je voldoende 
  hebt? dat is nogal een gedoe als je ook naar leveranciers moet gaan
  zoeken voor zo goedkoop mogelijk  vlees.. 

Nou, ik kocht gelijk 20 kilo. En dat deed ik thuis in porties en in porties in de vriezer.
*hoe lang kun je het dan in de vriezer bewaren?
Dat hangt er vanaf. Voor honden is alles langer houdbaar dan voor mensen. Maar rauwe groentemix is niet langer dan een maandje, maximaal 2 houdbaar. Dan beginnen de voedingsstoffen terug te lopen. Vette vis is ook niet zo lang houdbaar, ik houd een maand of 6 aan. Orgaanvlees is officieel ook niet zo heel lang houdbaar, een maand of 6. Maar voor de honden? Vind ik het na 1 jaar ook nog prima. En gewoon vlees 1 jaar. Maar als het na 1,5 jaar ineens nog uit de bodem van een vriezertje komt zeilen: geef ik het ook.
*en de groentes.. kook je die en doe je die dan in de vriezer?
Je pureert ze rauw. En dan gaan ze in porties de vriezer in. Of je pureert elke dag verse groente, kan ook. Of je kookt elke dag wat groente voor je hond, dat kan ook. Ik geef zelf de voorkeur aan rauwe groentemix.
*moeten het steeds andere groentes zijn?

Ehhh. Nou, het is wel goed om wat af te wisselen. Als je elke dag verse groente pureert of kookt, is het wel handig om in 1 week stuk of 5 verschillende soorten te geven en de week erop ook eens wat nieuws probeert (hoeft nou ook weer niet 5 keer een nieuwe groente te zijn). Zelf koop ik stuk of 15 a 20 verschillende soorten groente en die pureer ik. En ik probeer ook af en toe daar wat nieuws in te stoppen. Dus de ene maand maak ik puree met bietjes zonder broccoli. De maand daarop doe ik geen bietjes erin maar bijv. broccoli.
*en geef je dan als je eenmaal de hond hebt laten wennen iedere dag een
  mix van alle vlees en vis soorten? of geef je per dag iets anders..

Ik geef elke dag iets anders. Maar, ik geef bijv. ook rustig organen van rund + lam + geitenribben in 1 maaltijd. Maar ook bijv. kopvlees met groente.

Ik hoop dat je wat aan onze antwoorden hebt en als je meer vragen hebt: stel ze gewoon gerust! Daar is het forum voor!
Door Anthraciet
#933442
Van mij dan de antwoorden uit Duitsland :D

*gingen jullie eerst alles verzamelen?
Ik heb via internet een leverancier redelijk in de buurt gevonden waar ik eerst verschillende vleessoorten afgehaald heb om uit te proberen. Dat ging toen om ongeveer 30 kilo in totaal.

*gaven jullie eerst bijv. om de dag het oude dieet en om de dag nieuwe barf?
Nee, mijn honden zijn cold turkey overgegaan.

*gingen jullie eerst het hele weekmenu verzamelen voor in de vriezer?
Nee, ik heb ook geen weekmenu, ik heb de eerste keer gewoon makkelijk te verwerken vlees en kippennekken e.d. gekocht en toen ik zag dat dat goed ging heb ik ook andere leveranciers ontdekt en daar verschillende dingen besteld. Ik kijk elke dag gewoon wat ik ze ga geven, het is niets voor mij om een menu samen te stellen, dat doe ik voor mezelf ook niet :D
Bovendien bestel ik nu bij verschillende leveranciers en de laatste keer had ik zo'n 300 kilo vlees in 1x binnen gekregen, dat was wel even schipperen met de ruimte, maar het is gelukt! ;D

*hoe lang kun je het dan in de vriezer bewaren?
Ik heb 2 vriezers voor mijn dieren (en maak vaak ook nog gebruik van de 2 vriezers van ons zelf) en als die vol zijn, kan ik weer 1-2 maanden vooruit. Langer blijft het dus eigenlijk nooit in de vriezers liggen.

*en de groentes.. kook je die en doe je die dan in de vriezer?
Ik pureer de groentes rauw, meestal 1x in de maand en maak dan genoeg voor ongeveer 1 maand. Ik haal het dus daarna elke keer uit de vriezer.

*moeten het steeds andere groentes zijn?
Ik koop vaak groenten die in de aanbieding zijn, maar meestal zit er in ieder geval iets van wortel in. Dat is eigenlijk het hele jaar door goed betaalbaar. Verder kijk ik gewoon wat ze in de winkel of op de markt hebben wat betaalbaar is en dat krijgen ze dan door hun mix.

*en geef je dan als je eenmaal de hond hebt laten wennen iedere dag een mix van alle vlees en vis soorten? of geef je per dag iets anders..
Mijn dieren krijgen elke dag iets anders. De ene dag wat meer vleesbot, de andere dag wat meer orgaanvlees, dan weer wat kefir erbij en dan weer een lepel honing. Zelf eet ik ook niet graag elke dag hetzelfde en ik vind het leuk om elke dag in de vriezer te duiken en weer iets samen te stellen voor ze 8)
Door Boefke
#933520
Ik gaf enige tijd zo af en toe iets van barf, dingen die ik gewoon in de supermarkt kon krijgen. Toen heb ik een vriezer gekocht en vervolgens een eerste bestelling gedaan bij 1 leverancier, waarmee ik de hele vriezer heb volgestouwd met ongeveer de juiste percentages aan bot, vlees en orgaan. Daarmee kon ik een paar maanden toe. Ik maakte toen nog groentemixen en die vroor ik ook in, van allerlei verschillende rauwe groente, gemalen met een staafmixer. Ik gaf of een pensmaaltijd, of een vleesbot maaltijd, of een vismaaltijd, of een combi bot, orgaan, vlees en groente los erbij.
Door Staftime
#933587
Ik ben van de brokken overgestapt op KVV.
En toen kon ik bij Herby gaan bestellen, en heb meteen een kilo of 80 besteld aan vleesmix, allerlei karkassen, vleugels, pens enz enz.
Daarnaast haalde ik op de markt gratis kipkarkassen, en goedkope kippenekken die ze al een tijdje naast de kvv kregen om aan botten te kunnen wennen.
Ook makreel kregen ze al zo nu en dan, en ook groentemix, dat maakte ik op de dag dat ze hun eten kregen.

Ik vind het erg makkelijk op deze manier:
Kipkarkas en nekken bij de poelier op de markt.
Vis op de markt (ook gratis koppen/karkassen van witvis)
En ik koop braadkuiken (hele kip) bij de Bas voor maar 2,40.
En de rest eigenlijk allemaal in één bestelling bij Herby.

Ik heb wel een menu gemaakt, maar daarin staan geen vleessoorten beschreven.
Sommige dagen krijgen ze bijvoorbeeld vleesbot, en dan kan dan dus van alles zijn, het is maar net wat ik in de vriezer tegenkom aan vleesbot.
En spiervlees, kan ook van alles zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door