Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Irish
#930432
Geitenbotten wil ik sowieso nog niet doen, maar kan geitenvlees dan ook nog niet? Anders hou ik het idd bij kip, parelhoen etc etc.

Moet trouwens wel zeggen dat het ''kriebelt'' of ze zo wel genoeg binnen krijgen (qua verhoudingen) Maar toch vind ik mijzelf best dapper, want ik ben zelf vegetarier  ;D
Laatst gewijzigd door Irish op di 11 mar 2008, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#930444
Geitenvlees kan prima! En als je je houdt aan de barf-percentages krijgen ze zeer zeker genoeg binnen van alles dat zer nodig hebben, en. zeker zo belangrijk, niks van allerlei meuk die ze beslist niet nodig hebben.

Enne ... join the club  ;D Barfplaats is vergeven van de veggies  ;D ;D Lizzy is er een, en yours truly ... grensverleggend, barfen!
Door Irish
#930571
;D ;D Grappig dat er meerder Veggies zijn! Je hebt ook vegetarische hondenbrokken  ;) Maarja, ik kan zonder vlees en mijn honden niet, dus vandaar dat ik er minder moeite mee heb, al zou ik graag als het barf gebeuren op de rit is alleen maar biologisch vlees willen voeren. Dat voelt toch een stuk beter!

Omdat ik nog niet volledig barf zit ik nou nog niet aan de percentages.. vandaar dat ik me daar beetje zorgen om maak.
Door Mevroi Kruim
#930754
Irish schreef: ;D ;D Grappig dat er meerder Veggies zijn! Je hebt ook vegetarische hondenbrokken  ;) Maarja, ik kan zonder vlees en mijn honden niet, dus vandaar dat ik er minder moeite mee heb, al zou ik graag als het barf gebeuren op de rit is alleen maar biologisch vlees willen voeren. Dat voelt toch een stuk beter!

Omdat ik nog niet volledig barf zit ik nou nog niet aan de percentages.. vandaar dat ik me daar beetje zorgen om maak.
Er zijn hier verhoudingsgewijs zelfs veel veggies. Komt misschien omdt wij sowieso al met de kwaliteit van voedsel bezig zijn dat het makkelijker is om de ommezwaai naar het barf-idee voor je carnivoren te maken.
En je hebt het helemaal goed: wij kunnen zonder (mits we het echt goed aanpakken, dat wel) maar honden en helemaal katten niet. Die vegetarische brokken ken ik en ik vind ze prima ... voor een konijn  :P

Zolang je meest kvv geeft hoef je je over percentages niet echt druk te maken. Het is wel slim om dan als barf datgene te voeren dat niet in de kvv zit, dus geen orgaan, kip of rund maar botten, spiervlees van andere diersoorten. Ga je echt het merendeel barf geven dan is het goed om naar de percentages te kijken.
Door Cathelijn
#930880
Irish schreef: Haha maakt niet uit, ik woon in Son en Breugel, dus het is wel in de buurt, maar toch is Helmond dan nog zeker wel een stukkie rijden. Heb helaas ook nog geen eigen rijbewijs, wel druk mee bezig!


Ik ben vanaf begin maart met vleesbotten bezig, maar zou anders ook is kunnen kijken naar spiervlees en dan bijvoorbeeld geit geven? Of is dat geen slim idee?

En is het misschien voor mij als beginner een goed idee om het boek ''Voer voor carnivoren'' van Tannetje Koning te bestellen?
Dichterbij dan Helmond zal haast niet lukken, qua meebestellen met een groep. Misschien kun je informeren bij Monique (die de bestellingen regelt in Helmond) of er iemand bij haar bestelt die dichter bij jou in de buurt woont...
Door Irish
#931050
Kruimel schreef:

Zolang je meest kvv geeft hoef je je over percentages niet echt druk te maken. Het is wel slim om dan als barf datgene te voeren dat niet in de kvv zit, dus geen orgaan, kip of rund maar botten, spiervlees van andere diersoorten. Ga je echt het merendeel barf geven dan is het goed om naar de percentages te kijken.
Ik weet nou niet meer zo goed wat ik moet doen. Want ik heb ook het advies gekregen het even bij kip te houden tot ze het goed verteren. De ontlasting van Steffie is inmiddels goed, van Kaatje is nog wisselend. Ze krijgen dus smorgens nog Energique. Hoeveel daar ben ik nou sinds ik dus ook erbij barf aan het experimenteren. Steffie moet wat afvallen en zou met 100% barfen 180 gram per dag moeten krijgen. Eerst kreeg ze smorgens 1 plakje Energique en dan savonds klein stukje kip (van +/- 80 gram)
Nou heeft ze tijdje half plakje smorgens gehad en dan meer kip, maar merk toch dat dat te weinig is. Ze krijgt ook weer meer prutoogjes, wat met 100% Energique toch een stuk minder was.
Kaatje krijgt smorgens 1 of 2 plakjes Energique, ook daarmee ben ik aan het experimenteren. Dan vul ik het aan met kip dat ik ongeveer op de 500-600 gram op een dag aan voer zit. Tis voor mij dus nog allemaal experimenteren en sowieso ben ik nog druk op zoek naar barfadresjes zodat ik fulltime aan de barf kan.

Morgen op de markt wou ik voor het eerst konijnenbouten gaan halen, of moet ik hier dan toch nog mee wachten?
Laatst gewijzigd door Irish op wo 12 mar 2008, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#931062
Welke botten heb je precies gegeven (kippennekken of kippenvleugels of iets anders?)? En hoe lang (ik heb even niet heel het topic gelezen, dus misschien dat het er al staat)?

Je kan dus bij een beginner beginnen met kippennekjes en als dit goed verteert kan je kippenvleugeltjes geven, als dit goed gaat kan je kippenpoten geven en daarna kan je konijnenbouten geven en misschien op den duur lamsribben, hele kip, heel konijn, hele parelhoen etc. Als jouw hond al een hele kip eet of kippenpoten eet kan je prima een konijnenbout geven.
Door Laura2004
#931067
Heb je het bottendocument trouwens gelezen?

Er wordt idd aangeraden om een ander diersoort te geven dan in kvv zit, maar ja, de makkelijkst verkrijgbare beginnersbotjes zijn kippenbotjes, dus het is niet erg als je dat even geeft en daarna iets anders geeft. Kwartel is trouwens ook heel geschikt voor een beginner.
Door Irish
#931153
Heb ik gelezen ja. Ben alleen wat eigenwijs geweest... Mijn vriend geeft zijn katten 1x per week een kippenpootje/vleugeltje dus hadden we een hele kip gekocht en Kaatje toen daar een flink stuk poot van gegeven. Aangezien dat toen goed ging heb ik heel het hoofdstuk kippennekken overgeslagen met de honden, maar erg snugger ben ik daar niet in geweest denk ik  :-[

Dus, back to basics.. Ik ga morgen rondbellen en proberen aan kippennekken te komen en ik dacht dat je bij de ikea een vleeshamer kon kopen zodat ik het plat kan slaan.

Misschien leer ik het ooit nog :-[
Door Laura2004
#931155
Hoe vaak hebben ze een kippenpoot gekregen? Als dat gewoon goed gaat hoef je nu geen kippennekken te gaan geven hoor, zo ernstig is het niet. Je kan dan gewoon kippenpoten blijven geven en dan misschien een keer een konijnenbout en alle andere dingen die ik net opnoemde ;)
Door Irish
#931202
Hoevaak weet ik niet precies, ze krijgen nou vanaf begin maart elke avond een stuk kip. Dit is maar net wat ze hebben bij de jumbo, dus ene keer kippenpootje, drumstick, vanavond kipkarbonade of iets dergelijks.
Door Irish
#932098
Zoals jullie kunnen zien bij barfmenu's heb ik een menu voor Steffie gemaakt. Echter vraag ik mij af hoe dat met de ontlasting gaat. Hoelang moet ik met kvv doorgaan en savonds een vleesbot om daarna echt op barf over te gaan? De ontlasting is de ene keer goed en de andere keer slijmerig en geel. Maar nou wil Steffie ook nog welis het een en ander van straat af eten  ::) Dus daar kan het ook goed aan liggen.

Ben verder opzoek naar adresjes, en mijn moeder maakte mij attent op een biologische vleesboer van Rosé kalveren. Via hun internetsite heb ik de producten gevonden. Nou is mijn vraag wat is geschikt?

Schnitzel  15,60 
Entrecôte  17,80 
Rollade (lende)  17,50 
Oester  18,20 
Kalfshaas  27,50 
Braadlappen    9,90 
Ribstuk  9,50   
Hachévlees    9,80 
Vleesreepjes    9,20 
Tartaar  10,50 
Gehakt h.o.h. gekruid    5,40 
Worst h.o.h. gekruid    5,80 
Kalfsgehakt    6,90 
Sucadelappen  12,50 
Schenkel/Osso Bucco    9,80 
Lever    4,40 
Staart    2,90 
Tong  10,50

Alvast heel erg bedankt!
Door Mevroi Kruim
#932272
Niks met kruiden en niks met bot, hoewel je van hele jonge kalveren nog wel de staart zou kunnen voeren. Niet de schenkel dus, niet het gehakt of de worst, niet de rollade, niet de schnitzel (denk ik)
Maar bij dit soort prijzen was ik gauw failliet  :o :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door