Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#925686
Voor een presentatie heb ik me even weer wat meer verdiept in het spijsverteringsstelsel van de hond..
Zover ik weet wordt in de maag de boel vloeibaar gemaakt door voortdurende blootstelling aan maagzuur

Maag -> vloeibaar maken voedselstukken

Vervolgens in de dunne darm de toevoeging van enzymen uit lever en pancreas.
bilirubine uit de lever maakt de 'vloeibare' vetten oplosbaar..

dunne darm -> aminozuren en vetzuren + opname in bloed

in principe is hier de echte vertering klaar..

MAAR... een hond heeft geen micro-organismen in zijn maag en dunne darm die plantaardige celwanden kunnen afbreken. Kortom alles wat van plantaardige afkomst is komt er onverrichter zake weer uit.. waarom voeren we dan groentemixen aan onze hond?

mis ik iets? ik zit er al een tijdje over na te denken maar kom er verder niet uit..
Door 202Spots
#925693
Precies de reden waarom alle groentes gepureerd worden! ;)
De celwand word op die manier verbroken en de hond kan dan wel alles opnemen.

Wanneer je 'n hele wortel geeft dan zal je stukken wortel in de poep terug vinden, wanneer je 'n gepureerde wortel geeft dan vind je niks terug.
Door Deesje
#925707
maar we hebben het toch over molecuul-celwanden? die alleen met de microscoop te zien zijn? bij pureren maak je de boel klein en zul je misschien per ongeluk wel wat celwanden kapot maken..
maar tis toch niet zo dat als je een wortel pureert dat de celwanden stuk gaan??
Door Nynke
#925778
Volgens mij gaan de celwanden er zeker kapot van.

Als je bedenkt dat de celwanden van een ui al kapot gaan door het snijden met een bot mes, (waadoor je ogen geirriteerd raken omdat het vocht vrijkomt), dan gaan de celwanden zeker kapot door het pureren van de groente.
Door Deesje
#925895
zal zijn omdat ik even erg kritisch moest zijn voor mijn presentatie.. ik denk inderdaad dat het grootste deel wel stuk zal gaan, dat misschien een klein deel heel blijft ofzo.. ben eigenlijk wel benieuwd of mensen daar meer over weten???
Door 202Spots
#925972
Deesje schreef: zal zijn omdat ik even erg kritisch moest zijn voor mijn presentatie.. ik denk inderdaad dat het grootste deel wel stuk zal gaan, dat misschien een klein deel heel blijft ofzo.. ben eigenlijk wel benieuwd of mensen daar meer over weten???
Voor zover ik weet is alle groente opneembaar wanneer het gepureerd is.
Door Lizzy
#925984
Deesje schreef: zal zijn omdat ik even erg kritisch moest zijn voor mijn presentatie.. ik denk inderdaad dat het grootste deel wel stuk zal gaan, dat misschien een klein deel heel blijft ofzo.. ben eigenlijk wel benieuwd of mensen daar meer over weten???
Zo ziet het er uit als ik groentemix maak:

Afbeelding

Afbeelding

En zoals je kunt zien: het sap komt er aan de ene kant uit, het pulp aan de andere kant. En wat denk je dat er met de plantencellen is gebeurd, als er sap ontstaat?

Tja en verder, ik weet niet of je zelf groentemix maakt of niet? Of gekookte groente geeft (daar maak je de plantencellen ook kapot mee) maar je merkt ook duidelijk verschil aan de hond met of zonder.
Door Minna
#926943
Hoe snel zou je verschil moeten zien als je groente wel of niet geeft? Ik heb nu weer voor het eerst in tijden een pan groente voor de henden gemaakt, maar heb geen verschil gemerkt met de tijd dat ze nog 2 keer per week groenteprutje hadden.
Door Laura2004
#926948
Ik heb ongeveer een jaar geen groentes gegeven en omdat ik me er niet lekker bij voelde en omdat ik vond dat Ziggy heel naar rook ben ik weer groentes gaan geven en ik merkte bij Ziggy binnen een maand verschil, ze stonk niet meer en ik vond ze er beter uitzien, gezondere huid en vacht, maar ja, ik kan natuurlijk nooit met zekerheid zeggen dat dit door de groentemix kwam, het kan natuurlijk ook toeval zijn, maar goed, ik blijf het toch geven, omdat ik zeker geloof dat ze er iets aan hebben.
Door Laura2004
#926951
Misschien een belangrijke opmerking, Ziggy stonk heel sterk naar vlees, heel raar, maar het is echt zo, vaak rook ze naar eendenvlees of naar geitenvlees, het was in ieder geval heel vies.
Door Minna
#927029
Mmmm nee hier merk ik geen vervelende geur. Ze krijgen wel alle tafelrest-groentes elke keer, dus helemaal zonder groen zijn ze ook niet geweest, maar ben niet meer echt prutjes aan koken geweest vanaf denk ik september een beetje. Ja, vandaag weer.  ;)
Door Lizzy
#927551
Hier ook een vervelende geur Laura, zonder groente.

Maar groente dient niet alleen als extra vitamine, mineralen, vetzuren, chlorofyl leverancier. Het dient ook als ruwvezel. En het dient om de balans tussen zuur en basisch in evenwicht te houden.
Door Huskymeisje
#927553
Minna schreef: Mmmm nee hier merk ik geen vervelende geur. Ze krijgen wel alle tafelrest-groentes elke keer, dus helemaal zonder groen zijn ze ook niet geweest, maar ben niet meer echt prutjes aan koken geweest vanaf denk ik september een beetje. Ja, vandaag weer.  ;)
koken? Ik pureer ze rauw. Is koken beter?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door