Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#96866
Vit. C. 1000 mg (Time Released) van kruitvat. Zijn die niet geschikt voor de hond?
Er zit wel Calcium in, maar dat is toch te verwaarlozen?
Door Paul_Barte
#96886
Voordat de time-released tabletten de kans krijgen om vitamine C af te gaan geven zijn ze het darmkanaal (met name de dunne darm) al gepasseeerd.
Door Sander
#96889
Wat is er mis met gewoon ascorbinezuur? Ik heb wel eens een potje puur ascorbinezuur gekocht. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als kuikenzout. Een potje van 100 gram kost een paar euro. Ik heb het voornamelijk voor mezelf gebruikt, want ik heb niet het idee dat m'n honden het op dit moment nodig hebben. Het smaakt wel erg zuur.
Door Paul_Barte
#96896
Sander schreef: Wat is er mis met gewoon ascorbinezuur? Ik heb wel eens een potje puur ascorbinezuur gekocht. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit als kuikenzout. Een potje van 100 gram kost een paar euro. Ik heb het voornamelijk voor mezelf gebruikt, want ik heb niet het idee dat m'n honden het op dit moment nodig hebben. Het smaakt wel erg zuur.
Eigenlijk zeg je het zelf al....
Er is niets mis mee en het is erg zuur ;)
Door Ineke
#96903
Paul_Barte schreef: Voordat de time-released tabletten de kans krijgen om vitamine C af te gaan geven zijn ze het darmkanaal (met name de dunne darm) al gepasseeerd.
Oh. Dan heeft hij dus al die tijd GEEN vit. C gehad?
Schiet lekker op zo ::)

Zou het iets uitmaken als ik die tablet door midden breek?

Is een tablet van bv. Kruidvat zonder Time Released dan wel geschikt?
Door Lizzy
#96904
Ik vind het ook ongeschikt voor Dalmaten, ascorbinezuur.

Overigens.... ik weet niet of vitamine C supplementen wel zo nodig zijn voor een hond. Een hond maakt zelf vitamine C aan.

Volgens Mogens Eliasen stopt de hond met het aanmaken van vitamine C wanneer je hem altijd (iedere dag) supplementen toe dient. Dat lijkt mij niet zo goed.

Aangezien er vrij veel vitamine C in runderhart/runderlever en kalfshart/kalfslever (maar ook een klein beetje in rundvlees, schapenvlees, rundernieren, kalfsnieren, kip, etc. etc.) zit en er ook in groente en fruit vitamine C zit, vraag ik me werkelijk af of de hond niet ruim voldoende binnen krijgt bij een rauw dieet. Misschien is het supplementeren van vitamine C vooral noodzakelijk bij honden die brokken/blik eten?

Natuurlijk komen veel honden in aanraking met vervuiling (sigarettenrook, autouitlaatgassen, etc.) en dit doet de behoefte aan vitamine C stijgen. Maar nogmaals, wordt er niet uitgegaan van honden die ongezonde dooie troep te eten krijgen?

Ik geef mijn honden geen vitamine C supplementen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 16 mei 2004, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#96911
Mufasa krijt vit. C, omdat dat positief zou kunnen bijdragen om HD 'tegen te gaan'.

Bas krijgt geen vit. C.
Door @lma
#97006
Héél behoorlijk ;D ik deed ze door het vlees maar daar trapte meneer maar een paar keer in, nu eet hij er netjes omheen. Breken lukt me niet dus stop ik die pil maar gewoon achterin zijn keel. Dus als je nog ideeën hebt...?
de ester-c plus van solgar zijn capsules, je kunt de inhoud hiervan ook over/door het eten doen (had ik voor de zekerheid al even nagevraagd) ;D

:-[wat ik verkeerd doe weet ik niet maar dat quoten lukt me voor geen meter :-[
Laatst gewijzigd door @lma op do 20 mei 2004, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sjakie
#98522
Paul_Barte schreef: ;) Als je op zoek gaat naar het merk 'Esther' ...is nergens te koop!!

Indien je 'Ester C' vitaminetabletten wilt komen in iedere drogist, reform etc. etc.

Esther C is een vetoplosbare NIET zure vitamine C.
Uhhhhmmmmm nou kan ik misschien een identiteitscrisis hebben hoor, maarruhhhhh is vitamine C niet per definitie alleen in water oplosbaar....... ??? ??? ???

Hoe strookt dit dan met het verhaal ADEK (de in vet oplosbare vitaminen) en de rest (allemaal in water oplosbaar)

Als het te verkrijgen is, lijkt het me een chemisch goedje???? en dan ook nog NIET ZUUR ??? ??? ??? Terwijl vitamine-C ascorbinezuur IS!!!!

Kan iemand mij dit mysterie uitleggen, want dan ga ik denk ik ff de medische faculteit van de erasmus op zijn kop zetten ;D ;D ;D
Door Ineke
#98535
Wat ik er van weet is dat C inderdaad in water oplosbaar is.

Volgens mij maakt het voor het lichaam niet uit of het natuurlijk of chemisch is.
Ik heb al eens begrepen dat de structuur van chemisch en natuurlijk het zelfde is.

Het niet zuur zijn zal dan wel in (zoete) bijvoegingen zitten?
Door Paul_Barte
#98576
Ester-C plus van Solgar verdient wat extra aandacht. Deze vitamine C bestaat uit een complex van stoffen. Het bevat een niet zure vorm van vitamine C en een groot aantal complexfactoren (bioflavonoïden: rutine, hesperidine, quercetine). In deze vorm komt vitamine C ook in de natuur voor. Een aantal van deze complexfactoren zijn direct in vet oplosbaar zodat het lichaam deze vitamine C ook direct voor weefsel dat uit vet bestaat kan gebruiken. "Gewone" vitamine C is alleen in water oplosbaar en moet door het lichaam eerst worden omgezet in een in vet oplosbare vorm.

Door deze eigenschappen is Ester-C plus van Solgar veel effectiever dan gewone vitamine C. De voordelen op een rijtje:
Twee maal sneller opgenomen
Twee maal zo lang in het weefsel
In vet oplosbaar
Niet zuur
Door serradomar
#98658
Hoi,

Kun je ipv die (dure) pillen niet gewoon elke dag een extra appeltje, banaantje, kiwitje etc geven, als je extra vit C wilt geven ivm HD ????
Dat is natuurlijker en zou dus ook beter moeten worden opgenomen door de hond....Of is dat te weinig ?
Moet ik dan elke hond een fruitmand per dag geven ;D ;D
Helpt vit C eigenlijk alleen ter voorkoming of helpt het ook bij honden die HD hebben ??? (om minder last te krijgen of verergering tegen te gaan ofzo)
Daar heb ik nog niets over gevonden namelijk.

groetjes marit
Door Sjakie
#98671
Paul_Barte schreef: Ester-C plus van Solgar verdient wat extra aandacht. Deze vitamine C bestaat uit een complex van stoffen. Het bevat een niet zure vorm van vitamine C en een groot aantal complexfactoren (bioflavonoïden: rutine, hesperidine, quercetine). In deze vorm komt vitamine C ook in de natuur voor. Een aantal van deze complexfactoren zijn direct in vet oplosbaar zodat het lichaam deze vitamine C ook direct voor weefsel dat uit vet bestaat kan gebruiken. "Gewone" vitamine C is alleen in water oplosbaar en moet door het lichaam eerst worden omgezet in een in vet oplosbare vorm.

Door deze eigenschappen is Ester-C plus van Solgar veel effectiever dan gewone vitamine C. De voordelen op een rijtje:
Twee maal sneller opgenomen
Twee maal zo lang in het weefsel
In vet oplosbaar
Niet zuur

Maar is van deze bio-atieve stoffen (bioflavonoïden) wel goed onderzocht wat het doet in het lichaam en of deze "voordelen" wel echt behaald worden. Van veel bio-actieve stoffen is nog te weinig bekend om zomaar voor- of nadelen te benoemen.

Overigens wordt Vitamine C voldoende aangemaakt door de hond zelf. Het teveel aan vitamine C wordt uitgescheiden via de urine..... Dat zijn dus hele dure plasjes van de hond ;D ;D ;D
Door Paul_Barte
#98680
Tja wie zal het zeggen ;)

Metabolieten van vitamine C blijken de opname en retentie van vitamine C in het lichaam te bevorderen. Ester-C is een niet-zure vorm van vitamine C en zal daardoor minder problemen veroorzaken bij mensen met een gevoelige maag. Ester-C blijkt in vele opzichten superieur aan gewone vitamine C. Volgens de nieuwste inzichten van onderzoekers blijkt dat Ester-C twee maal zo snel na inname in de bloedbaan een maximumwaarde bereikt. Ester-C gaf eveneens significant hogere concentraties vitamine C in het serum en de witte bloedlichaampjes. Minstens zo belangrijk is dat Ester-C in veel mindere mate uitgescheiden wordt dan gewone vitamine C, wel tot drie maal zo weinig. Hierdoor behoudt de vitamine C in Ester-C veel langer een effectieve spiegel in het lichaam.
Door alies2
#98730
??? ??? Ik heb dit item met verbazing gelezen. Ik snap niet dat je supplementen die bedoeld zijn voor mensen, aan je hond geeft. ??? Dat de vitamine geësterd is en dus vet-oplosbaar wil dus zeggen dat deze gestapeld kan worden in vetweefsel en door de bloed-hersen-barriere komt. Overdosering zoals met de vit. A,D, E en K is dus mogelijk. Des te meer reden om hier voorzichtig mee om te gaan en het in de juiste hoeveelheden te geven. Als je dat al zou willen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door