Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#924454
Het eliminatiedieet met paardenvlees was een fiasco :-[ , dus ik ga het nu proberen met konijn. Herby heeft verschillende konijnenprodukten in zijn assortiment waar ik het een en ander van wil bestellen. Ik wil het dieet laten bestaan uit konijnenvoorbenen, -karkas, -koppen, -levertjes en -niertjes. Zou dit een goed menu zijn?

Verder vraag ik me af in hoeverre het bottenwerk bevleesd is? Normaliter geef ik spiervlees of pens bij een wat kaal bot. Kan ik datzelfde eigenlijk ook met de levertjes en niertjes doen (aangezien ik geen pens kan voeren en ik geen konijnenspiervlees heb)?
Door Lizzy
#924458
[quote="Stef@nie"]
Het eliminatiedieet met paardenvlees was een fiasco :-[ , dus ik ga het nu proberen met konijn. Herby heeft verschillende konijnenprodukten in zijn assortiment waar ik het een en ander van wil bestellen. Ik wil het dieet laten bestaan uit konijnenvoorbenen, -karkas, -koppen, -levertjes en -niertjes. Zou dit een goed menu zijn?

Verder vraag ik me af in hoeverre het bottenwerk bevleesd is? Normaliter geef ik spiervlees of pens bij een wat kaal bot. Kan ik datzelfde eigenlijk ook met de levertjes en niertjes doen (aangezien ik geen pens kan voeren en ik geen konijnenspiervlees heb)?
[/quote]

Nou, dit is een prima menu, te meer daar een eliminatie-dieet altijd maar tijdelijk is (9 tot 12 weken). Ik zou zelf toch wat extra konijnenspiervlees proberen te scoren want ik vermoed dat het karkas redelijk kaal zal zijn. En de koppen zijn ook behoorlijk kaal. Behalve de poten, daar zit denk ik wat meer vlees aan. Desnoods zou je wat hele konijnen moeten proberen te scoren en het daarmee af moeten wisselen of vooral de voorbenen (als die veel vlees bevatten) moeten geven. Je kunt niet hetzelfde doen met lever en niertjes, anders ga je teveel orgaan geven. Ik zou zelf toch niet meer dan 10% lever/nier voeren (van het totaal).
Door Stef@nie
#924486
[quote="Lizzy"]
Nou, dit is een prima menu, te meer daar een eliminatie-dieet altijd maar tijdelijk is (9 tot 12 weken). Ik zou zelf toch wat extra konijnenspiervlees proberen te scoren want ik vermoed dat het karkas redelijk kaal zal zijn. En de koppen zijn ook behoorlijk kaal. Behalve de poten, daar zit denk ik wat meer vlees aan. Desnoods zou je wat hele konijnen moeten proberen te scoren en het daarmee af moeten wisselen of vooral de voorbenen (als die veel vlees bevatten) moeten geven. Je kunt niet hetzelfde doen met lever en niertjes, anders ga je teveel orgaan geven. Ik zou zelf toch niet meer dan 10% lever/nier voeren (van het totaal).
[/quote]

Ik denk ook dat het te kaal zal zijn om zo te geven :-\ . Het is dus inderdaad geen goede oplossing om dan meer orgaanvlees te gaan voeren. Ja, konijnenspiervlees zou dus ideaal zijn! Dan moet ik daar nog even naar op zoek, want ik heb zo geen idee waar ik dat vandaan kan halen.

Nog even een vraagje over het eliminatiedieet zelf. Het is al weer een tijdje geleden dat Tannetje me alles precies heeft uitgelegd, dus even ter controle... Ik begin met alleen konijnenvlees. Als ik na ongeveer 5 weken verbetering merk, kan ik al een andere diersoort gaan toevoegen? Als ik dan geen verbetering merk, hoe lang ga ik dan nog door met het voeren van alleen konijn?
Door pallas
#924492
De karkassen heb ik nooit bij Herby. Ik koop zelf altijd  de koppen en de voorbenen (daar zit ook altijd wat lever/ hart en long aan) ook verkoopt hij hele konijnen zonder vacht, daar zitten ook de organen in.

Alles is kompleet bevleesd dus je hoeft dan geen extra vlees erbij te kopen. Alleen bij de koppen moet je wat extra geven, dat haal ik zelf van de hele konijnen af. Zo kom ik makkelijk op een goed % uit.

Succes met je eliminatiedieet :)
Door Laura2004
#924494
Ik heb 9 weken een eliminatiedieet gedaan, omdat het bij Ziggy heel moeizaam verliep en na 9 weken ben ik iedere keer 1 diersoort toe gaan voegen en dit een hele week lang en zo ga je verder, ik kwam er al snel achter dat Ziggy allergisch is voor kip, verder eigenlijk nergens voor en het rare is dat ze wel gewoon eieren kan eten, maar misschien is dit anders, omdat ze biologisch zijn :-\

In verband met welke klachten doe jij een eliminatiedieet? Dat heb ik even gemist...

Succes met het eliminatiedieet!
Door Borke
#924498
De konijnenkarkassen van Herby daar zit niet zo heel veel vlees aan.
Ik geef eigenlijk altijd de koppen, daar zijn ze hier dol op. Ik geef er eigenlijk nooit iets bij.
Door Lizzy
#924507
[quote="AstridStraver"]
De konijnenkarkassen van Herby daar zit niet zo heel veel vlees aan.
Ik geef eigenlijk altijd de koppen, daar zijn ze hier dol op. Ik geef er eigenlijk nooit iets bij.
[/quote]

Nee, maar jij voert andere spiervleessoorten over de rest van je menu. Voor 1 maaltijd (of 2) is dat prima, maar om aan 1 stuk door, weken achter elkaar, kaal bot te voeren is niet zo'n goed idee. Ik denk dat de ontlasting ook te hard wordt.

Ik zou trouwens 9 weken alleen konijn voeren. Als er geen verbetering optreedt, dan is de kans dus zeer aannemelijk dat jouw hond geen allergie heeft voor voedsel. Als er wel verbetering optreedt, kun je eens in de 2 weken iets nieuws toevoegen. En goed noteren wat je geeft en wat de reacties daar evt op zijn.
Door Stef@nie
#924568
De voorbenen zijn dus goed bevleesd begrijp ik? Ik heb de karkassen zelf één keer gehad en vond deze inderdaad ook niet zo bevleesd. Dan ga ik maar meer voorbenen inslaan dan karkassen. Maar zijn die voorbenen niet heel hard?

Dan is wat hele konijnen aanschaffen denk ik de beste oplossing. Kan ik daar meteen het spiervlees vandaan halen. Kaal bot vind ik namelijk ook niet echt een optie. Ik had ze wel zien staan op de lijst, die hele konijnen, maar ik word er niet zo enthousiast van :-[ als je begrijpt wat ik bedoel... Maar ach, ik heb al zoveel grenzen verlegd door het barfen, dan ga ik me hier ook maar even overheen zetten 8) !

Ik ga een eliminatiedieet doen vanwege jeukklachten en oorproblemen. Ik ga inderdaad ook maar 9 weken alleen konijn voeren en dan pas een andere diersoort proberen. Dan weet ik het in ieder geval zeker!
Door roefus
#924569
Die voorbenen zijn goed bevleesd !
Konijnkarkas heb ik geen ervaring mee, maar als het vergelijkbaar is met haaskarkas, dan zit er niet veel vlees aan.

Nee, ik vind het bot niet te hard, ook Lara eet het zonder moeite.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#924644
De hele konijnen van Herby hebben geen jasje meer aan, misschien dat dat al scheelt? Ik was (en ben) zelf ook niet zo'n held, maar durf nu wel een kaal konijn door te hakken 8) (met huid en haar vind ik nog steeds iets té :-[). Het makkelijkste gaat dat als die een uurtje of 2 uit de vriezer is, dan is alles nog hard en stijf en lijkt en voelt het nog het minst op een echt konijn ;).
Succes ermee!
Door pallas
#924670
De konijnen bij Herby zijn ook soms al in tweeen gezaagd. Misschien wil hij ze ook nog wel een keertje extra zagen als je erom vraagt.

Ik moest de eerste keer ook wel even slikken, maar nu knip ik ze zo met de snoeischaar en scherp mes in stukken :)

Een lintzaag zou wel prettig zijn als ik er de ruimte voor had :D
Door tiny
#924688
Ik krijg (nou ja koop), konijnenkoppen bij herby. Daar zijn ze gek op. Laatst heb ik voorbenen besteld. Geweldig, prachtig bevleesd. Ook heb ik wel eens hele konijnen (zonder vacht) gehad. Echt goed bevleesd. Eigenlijk ben ik gek dat ik dat aan de honden voer. Alles wat je bij Herbij weghaalt kun je rustig zelf ook in de pan gooien. (Nou ja, afgezien van de vuile pens dan) ;D
Door miik
#925563
Ik heb eventueel nog een aantal hele konijnen, zit veel vlees aan.
Ik kan ze ook villen enzo, darna is het knuffelgehalte heeel laag  ;)
Ik stuur wel even een pb'tje.
Succes met het dieet.
Door Stef@nie
#927399
Bedankt allemaal! Ik ga dus in ieder geval hele konijnen in huis halen  :nerves: ! Nee, ik denk dat ik het wel aan kan 8) !

Nou heb ik nog even een vraagje. Voeren jullie groentemix tijdens een eliminatiedieet? En welke groenten kunnen daar dan allemaal in?
Door Laura2004
#927409
Ik voerde geen groentemix tijdens het eliminatiedieet, want het kan natuurlijk ook voor komen dat jouw hond allergisch is voor iets dat in de groentemix zit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door