Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#922798
die Ziet er ook goed uit  :D :D :D  Vooral met die tuinkers er zo boven uit, een grappig gezicht !!

Graag gedaan Marjolein !!!  Je ziet hem wel verschijnen, Richard brengt het vandaag naar het postkantoor, dus je kunt vanavond alvast zaadjs voorweken. Niet teveel, het is niet zo groot  :P ::)
Door Mevroi Kruim
#922890
pike schreef: ik heb alleen het elastiekie  :-[ ;D

;D ;D ;D ;D

Dat wordt appelmoes uit pot eten dus!
Stukkie horregaas kun je bij de dhz-winkel wel scoren, vitrage had ik zelf nog een lap van liggen, ik maak dat soort dingen altijd ff zelf *beneenkrent* maar horregaas werkt op zich beter omdat de mazen iets ruimer zijn en het water met spoelen beter wegloopt. Een paar keer spoelen op een dag is wel essentieel, en omgekeerd wegzetten zodat de zaadjes niet in het water staan maar wel vochtig blijven.

Ik ga zometeen weer een zakkie zaadjes halen  ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#923028
Kruimel schreef:
;D ;D ;D ;D

Dat wordt appelmoes uit pot eten dus!
Stukkie horregaas kun je bij de dhz-winkel wel scoren, vitrage had ik zelf nog een lap van liggen, ik maak dat soort dingen altijd ff zelf *beneenkrent* maar horregaas werkt op zich beter omdat de mazen iets ruimer zijn en het water met spoelen beter wegloopt. Een paar keer spoelen op een dag is wel essentieel, en omgekeerd wegzetten zodat de zaadjes niet in het water staan maar wel vochtig blijven.

Ik ga zometeen weer een zakkie zaadjes halen  ;D
:puke:

Als je nou een paar van die kiempjes verspeend en oppot en dan straks in de tuin zet kan je van de (na)zomer zelf je zaadjes oogsten?????   ::)
Laatst gewijzigd door pike op di 26 feb 2008, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#923596
Nynke F schreef: O,dat wist ik niet, geldt dat voor alle zaden Olga ??
Jahoor. Dat is eigenlijk het idee achter kiemen, van de plant dan, dat kleine zaadjes grote planten worden  ;) alleen wij eten ze vantevoren al op.

Niet alle kiemen doen het als plant even goed, da's een kwestie van uitproberen dus.
Door Nynke
#923766
Sanyo schreef: Vandaag is mijn kiembakje aangekomen, dus als alles goed gaat heb ik van het weekend eigen gekweekte kiempjes, leuk!
Succes en veel plezier ermee !!!! 

Kruimel schreef: Niet alle kiemen doen het als plant even goed, da's een kwestie van uitproberen dus.
Weet jij dat van alfafa toevaliig?? ::) ::) ::)
Door 202Spots
#923860
Na 4-5 dagen.. :-\
Ik denk dat mijn alfalfa zaadjes te oud waren...ik had er ook TEveel tegelijk in gedaan, en heb er gisteren maar 'n stelletje er uit gegooid en  'n dun bodemje over,maar ik meen te herrinneren dat ik ze altijd met 'n dag of 4-5 kon gebruiken...nu zijn het nog kleine dunne witte sprietjes.. :-X

Afbeelding

De mung bonen gaat okay moet nog wel effe groter groeien, en ook de boon zelf is best eetbaar.
De soy en pinto hebben ook wel lekkere smaak aan de spruiten,maar de soya boon is niet erg lekker, de pinto boon is so-so...
Zal wel kijken hoe alles er over 3 dagen uit ziet...en dan nieuw alfalfa halen.

Moeten alle bonen soms speciale kiembonen zijn?
Ik heb gewoon zakjes bonen voor de consumptie gekocht...
Door Nynke
#923877
hoi Dory, dat heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd, maar logischerwijs kunnen alle bonen gebruikt worden, lijkt mij.  Je moet er inderdaad niet teveel indoen en zeker 2 keer per dag spoelen. Succes !!!
Gebruikersavatar
Door pike
#923901
202spots schreef: Ik denk dat mijn alfalfa zaadjes te oud waren...Moeten alle bonen soms speciale kiembonen zijn?
Ik heb gewoon zakjes bonen voor de consumptie gekocht...
Hmm, alle zaden verliezen in de loop der tijd aan kiemkracht. Consumptiebonen zijn in het algemeen lang houdbaar, dus al ouder, en de kans is dan inderdaad groot dat een deel het minder goed, minder snel of niet meer doet. Doordat ze droger zijn duurt het misschien ook langer voor het vocht goed is doorgedrongen.
Ik kan me herinneren dat ik ooit voor biologieles zo'n consumptieboon moest laten kiemen en van die ene boon had ik toch wel een heuse plant. 
Misschien stonden ze ook te koud? Voor mung-bonen is 20 graden goed, soja-bonen staan graag wat warmer.
Door hetty2
#923913
Consumptiebonen zijn anders behandeld dan zaaigoed-bonen. Bonen om te laten kiemen zijn ook weer anders. Het kunnen dan wel allemaal kievitsboontjes zijn, maar ze zijn toch anders.
Ik kan me voorstellen dat ze voor kiemen de jongere, malsere boontjes gebruiken. En dat deze ook niet behandeld worden met bijv schimmelwerend middel, wat bij zaaigoed nog wel eens gebeurd.
Kievitsboontjes doen het trouwens goed in de tuin, dus stop er eens wat in de grond en je hebt straks superverse kiemgroente  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#923933
hetty2 schreef: Consumptiebonen zijn anders behandeld dan zaaigoed-bonen. Bonen om te laten kiemen zijn ook weer anders. Het kunnen dan wel allemaal kievitsboontjes zijn, maar ze zijn toch anders.
Ik kan me voorstellen dat ze voor kiemen de jongere, malsere boontjes gebruiken. En dat deze ook niet behandeld worden met bijv schimmelwerend middel, wat bij zaaigoed nog wel eens gebeurd.
Kievitsboontjes doen het trouwens goed in de tuin, dus stop er eens wat in de grond en je hebt straks superverse kiemgroente  ;)
Dat lijkt mij dus ook, maar die dingen liggen toch ook in een zakje in de winkel en je weet niet hoe lang. Ik neem aan dat er ook een datum opstaat, zoiets in de trant van "kiemkracht gewaarborgd tot ...."  :-\

En dan denk ik ook: hoe verser (zoals jij noemt malser) het boontje, hoe meer vocht het bevat hoe sneller het kan gaan schimmelen :-\

Ik ga er van uit dat consumptiebonen niet behandeld zijn met een fungicide  :-X of ben ik dan te naïef?
Door flin
#923976
volgens mij zijn zaden bestemd voor uitzaai buiten vaak behandeld met kiemremmend en schimmeldodende middelen,
maar of je dat ziet of ruikt?

miss nog wat info voor de beginner:

Taugé (Phaseolus radiatus en P.mungo) (katjang idjo, mungoboon, groene soja, loempiaboon): Een kleine, kogelvormige boon uit Zuid-Azië, meestal groen van kleur.Te kweken in jampot of schaal; driemaal daags spoelen; eetbaar na 4 tot 5 dagen; spruitgroente 3 tot 8 cm.

Sojaboon (Glycine max): Deze boon stamt uit Oost-Azië, maar wordt om de eiwitrijke zaden in volgroeide peulen haast overal ter wereld geteeld. Het is een kleine, ovale boon waarvan de kiemen een notensmaak hebben. Te kweken in jampot of schaal; kiemtemperatuur 20-25 °C; driemaal daags spoelen; eetbaar na 4 tot 6 dagen; spruitlengte 3 tot 6 cm.

Adzukiboon (Phaseolus angularis) (rode soja): Een fijne, rode boon uit Oost-Azië. Kweken in bak of pot. Het beste voor consumptie te bleken als ze 2,5 cm lang zijn. Kiemtemperatuur 30 °C; viermaal daags spoelen; na 3 tot 4 dagen eetbaar.

Rijstboon (Phaseolus pubescens): Wordt voornamelijk in India gekweekt. De zaden hebben uiteenlopende kleuren, maar de groengele en de bruingele variëteiten zouden de hoogste voedingswaarde hebben.

Duiveerwt (Cajanus cajan) (caJan): Een op erwten lijkende Afrikaanse peulvrucht.

Linze (Lens culinaris, syn. L.esculenta): Een bekende droge peulvrucht uit Klein-Azië met een aparte smaak.In een pot kweken en bij 1?2,5 cm oogsten om rauw of gekookt te eten. ; tweemaal daags spoelen; na 3 tot 4 dagen eetbaar; spruitlengte 1 tot 2 cm.

Luzerne (Medicago sativa) (alfalfa, luzerneklaver, Franse klaver): Een inheemse vlinderbloemige die veel vitamine C bevat en ook als groenbemester wordt gezaaid jampot of schaal; tweemaal daags spoelen; na 3 tot 6 dagen groen en eetbaar; spruitlengte 3 tot 5 cm.

Fenegriek (Trigonella foenumgraecum): Een oude cultuurplant met een aangenaam pikante smaak. Op een warm plekje kweken in bak of pot. De kruidige scheuten zijn het beste groen te eten, tussen de 2,5 en 8 cm. De kerriesmaak neemt af naarmate de spruiten langer worden een- tot tweemaal daags spoelen; eetbaar na 4 tot 7 dagen; spruitlengte ca. 7 cm.

Kikkererwt (Cicer avietinum) : opkweken in een jampot; vier- tot vijfmaal daags spoelen; na 3 tot 4 dagen eetbaar; spruitlengte 1 tot 2 cm.

Paardenboon (Vicia faba var equina); jampot of schaal; kiemtemperatuur 12 tot 15 ´C; mag in het licht kiemen; eenmaal daags spoelen; eetbaar als ze net gekiemd zijn
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door