Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door borderrose
#920491
Ik geef hart en lever van verschillende diersoorten, maar meestal van veulen. En daarnaast pens van rund of schaap. Heel enkel ook wel eens rundernier of konijnenniertjes.

Geven jullie trouwens wel eens milt?
Ik krijg dat wel eens van mijn bio slager (is van veulen) maar weet niet goed of ik dat zal geven of niet.
Door dorinekok
#920508
waarom zou je het niet geven? het is niet giftig toch? Kijk als je nou vroeg zal ik wel of niet paardenvijgen geven... oké!
Als je hond het graag lust dan kan het niks geen kwaad. Tenzij je natuurlijk weer 10 kilo ineens gaat geven. Of tenzij je alleen maar milt gaat geven als orgaan. Dan wordt het wat eenzijdig.
Gewoon lekker geven dus.
Door borderrose
#920567
Ze vinden het wel lekker hoor, heb het een paar keer als maaltijd gegeven met wat groentemix erbij, maar iIk heb het de laatste keer door elkaar laten mixen (krijg het altijd gemalen). Ongeveer 25 kilo veulenvlees met daardoor heen het hart, de milt en de lever.
Door roefus
#920570
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je beter geen milt kunt voeren.
Milt zou (net als baarmoeder) een ophopingsplaats zijn van vervelende bacteriën (ik denk dat ik dit gelezen heb in het boek van Tannetje Koning).
Door borderrose
#920576
Ik had er ook wat twijfels over, maar kon er nergens iets verkeerds over vinden, vandaar mijn vraag.
Volgens de slager is het echter geen probleem om het te voeren.
Ze hebben er steeds kleine hoeveelheden van gegeten dus ik neem niet aan dat ze er iets verkeerds aan hebben overhouden.
Door laura86
#920631
Ik voer pens, lever, hart en nieren. Ik heb van de lever, hart en nieren een mix gemaakt en geef dat ongeveer 1 keer per week. Pens krijgt hij ook 1 keer per week.


Wikipedia: In de milt worden rode bloedcellen afgebroken en het daarbij vrijkomende ijzer opgeslagen, maar de milt bevat ook een zeker reservoir aan bloed. Ook draagt de milt bij aan de verwijdering van afvalstoffen uit het bloed.

Mischien door dat laatste dat mild minder goed is?
Door Borke
#920652
Ik voer wekelijks runderpens en verder runderlever, konijnenhersens en een enkele keer lamshart.
Ze krijgen dus voornamelijk orgaan van het rund, maar dat is biologisch rund en ik voer 10+ diersoorten en ze doen het er prima op :)
Door Mevroi Kruim
#920743
laura86 schreef: Ik voer pens, lever, hart en nieren. Ik heb van de lever, hart en nieren een mix gemaakt en geef dat ongeveer 1 keer per week. Pens krijgt hij ook 1 keer per week.


Wikipedia: In de milt worden rode bloedcellen afgebroken en het daarbij vrijkomende ijzer opgeslagen, maar de milt bevat ook een zeker reservoir aan bloed. Ook draagt de milt bij aan de verwijdering van afvalstoffen uit het bloed.

Mischien door dat laatste dat mild minder goed is?
Ik vind het juist goed spul voor af en toe vanwege het ijzergehalte. We voeren onze beestjes toch minder bloed dan in zelfgevangen prooien zit dus een beetje compensatie kan geen kwaad denk ik.
In milt en lever zitten idd afvalstoffen, da's een nadeel, maar anderzijds zijn onze carnivoren wel gebouwd op het hoog in de voedselketen staan dus zolang je gene kilo's per week voert lijkt het me geen probleem.
Door Happy Tail
#920864
hier gaat alles organerings erin.
lever van geit en lam , runder en lams nier, kippenmaagjes, lever en hartjes, runderhart of lamshart. Ik wissel het allemaal af. 
Soms long, maar dat zie ik ook meer als vulling. Het meeste droog ik wel als snack.
verder gaat er hier nog wel eens een kop naar binnen dus ook wat tong en hersentjes van geit of lam.
En zeker 1 x per week een lekkere hoeveelheid pens met als toetje een lamsschoudertje

belangrijk vind ik dat ze regelmatig pens krijgt en hart en lever. de rest is om het zo compleet mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#920903
Hier geven we hart (rund/kip/lam), lever (rund/kip), niertjes, pens (rund/schaap), deze iedere week en zo'n 1 x per maand snij ik 1 milt en een stuk long (schaap of rund) weg.
Door miik
#921345
Hier sparen we verschillende organen op in de vriezer.
Kipemaagjes, kippehartjes, runderhart, lamshart, rundernier, geite testikels, konijnen organen, haze organen, herte hart, hert lever, kalfslever, tong.
Net waar ik aan kan komen. Alles behalve lever snij ik in kleine blokjes en meng ik in een grote bak door elkaar (wel een beetje in verhouding).
Mijn ene hond krijgt precies het dubbele van de ander. Dus we maken alleen maar kleine porties (en de grootste krijgt dan 2 zakjes).
Daar doen we de goede hoeveelheid lever bij.
In 1 portie doe ik voor 5 dagen organen, omdat ik ervan uit ga, dat ze 2x per week "compleet "eten., zoals bv heel konijn, haze koppen of vuile pens.
Elke zaterdag krijgen ze dan hun portie orgaan mix.
En terwijl ik deze zakjes opvoer, begin ik alvast te sparen voor de volgende keer dat ik mix ga maken.
Dit bevalt erg goed, en ze eten alles (doordat de smaken in elkaar trekken misschien ?).
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#921374
*Natasja* schreef: Welke organen voeren jullie allemaal? Ik zie organen voorbij komen als tong, nieren, slokdarm e.d. Ik voer Beau eigenlijk alleen hart, lever en pens. (Benthe eet Rodi-orgaanvlees, omdat ze het in stukjes niet eet) Doe ik Beau nu tekort, moet ik hem meer orgaansoorten voeren?
Ik voer ook alleen hart, lever en pens aan beide honden. Heel af en toe eens nier en had per ongeljuk een keertje testikels. Ik denk dat deze drie organen genoeg zijn.
Door flin
#921632
de katten krijgen hier kippelever, kalkoenlever, eendelever
kippenier rundernier en kippemaag
lamshart
en wat pens

'k zou graag nog iets van hersentjes en tong oid willen geven, om 't geheel nog wat completer te maken, maar vooralsnog kan 'k er niet eenvoudig aankomen...
Laatst gewijzigd door flin op za 23 feb 2008, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door