Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door peggy
#913899
Hallo iedereen,
heb nu een week kvv met verse groentemix achter de rug.
gaf 1x vers en nog 2x brok :(
deze week gaan we over naar 2x vers.
smorgens zou ik starten met de carnibest en smiddags stel ik zelf iets samen.
heb juist een zeer grote pan groentzmix van hoofdzakelijk brocoli,daarnaast witlof,spruitjes,wortelen en komkommer gemaakt. goed fijn gepureerd.
ik gaf dus al een week pens compleet van smuldier.
nu ga ik beginne varieren met oa konijn en paard van dibo......
bestaan er vleesvoedingen om zelf met groenten aan te vullen waar het bot al inzit?
met drie reuen rauw bot voeren is ambiance en oorlog verzekerd en ze hebben het nooit gegeten!
de samenstelling om volledig zelf te barfen begrijp ik maar de hoeveelheid per hond per dag kan ik niet zo goed inschatten;sommige zeggen 2 %van lichaamsgewicht of de hoeveelheid brokken x 1,8.
Dit zijn mijn jongens:

duitse herder 9,5 JAAR - herstelt na ingreep december miltkanker en krijgt momenteel preventieve chemokuur in tabletvorm.Was altijd zeer aktieve hond en is dat nu nog........loopt gans de dag in tuinbouwbedrijf.
                                    zijn gewicht is 39 kg.kan heel goed eten maar is een doordrijver en is nog nooit te dik geweest.

schotse collie 10 JAAR- zeer kalme luie jongen die het liefste slaapt. krijgt zowieso al minder eten omdat hij weinig energie verbruikt en tamelijk gevuld staat. hij weegt 42 kg, is wel groter dan de duitse             
                                    herder, hij heeft een schofthoogte van 66 cm.
schotse collie 7 MAAND- even aktief als de eerste, jong, aktief springlevend dier!!!!weegt nu 23 kg

graag jullie advies van de hoeveelheid per dag combinatie carnibest met kvv om met verse groenten samen te stellen.
deze middag kregen ze smuldier pens gemengd met konijnesnippers en groentemix.
smorgens krijgen ze ook een portie yoghurt.
dus vanaf nu zijn het enkel nog savonds een bekertje brokken (dan zit er 8u tussen de kvv)

vind het leuk dat zelf samenstellen.......... maar ik begin niet te hevig; vind het al een prestatie dat we ipv 2 nog 1portie brok geef na één week!
in België vind je niet zo makkelijk de KVV;
nog iemand ervaring met de kvv uit aalst? staat bij jullie prodcenten.
zo dit was het!
groetjes en ik hoop info te ontvangen
peggy
zorro,lotti en candy
Door roefus
#914580
Hoi Peggy,

Wat leuk dat je zo enthousiast bent.  :)
Wat betreft je vraag of er vleesvoedingen bestaan waar het bot al inzit.
Nou, dan denk ik dat je tóch uitkomt bij het compleet voer (kvv).
Daarnaast kun je ook altijd zelf wat andere dingen toevoegen.
Als je hoofdzakelijk kvv voert luistert dat niet zo nauw en is het aan te raden om net datgene toe te voegen wat niet in de standaard kvv voorkomt.
Vlees van 'n ander soort prooidier bijvoorbeeld, vis, groente...een eitje.

Wil je echter helemaal zelf gaan samenstellen, dan zijn vleesbotten tóch een noodzakelijk onderdeel van de maaltijd.
Je zou eventueel (als dat heeeelemaal geen optie is) nog een calciumpreparaat kunnen overwegen.
Maar weet je zeker dat het oorlog wordt, als je ook eens wat vleesbotjes overweegt?
Bijvoorbeeld om te beginnen....kippennekjes of vleugeltijes?
Zo te zien heb je honden van formaat, dus ik denk eigenlijk dat ze dit makkelijk weghappen.

Wat betreft de hoeveelheid voeding per dag.
2% van het lichaamsgewicht (wat verse voeding betreft) is een richtlijn.
Afhankelijk van de activiteit van de hond en de persoonlijke stofwisseling kan dit variëren.
Dus feitelijk moet je met je ogen voeren....en daaraan het percentage aanpassen.
Geregeld zie je dat honden die van brok naar vers overgaan in het begin ook nog wel wat meer nodig hebben.

In ieder geval succes, ik hoop dat het allemaal lukt en dat zowel jij als je honden er plezier aan beleven  :D
Door roefus
#914585
Overigens heeft Herby tegenwoordig ook een bottenmix, maar ik denk eigenlijk niet dat hij in België bezorgt.
Maar je zou het altijd kunnen vragen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door