Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#913949
mascha schreef: ik ga morgen even o de markt in nijmegen kijken want bij de visboeren hier iets krijgen is gewoon geen optie
Ik weet niet precies waar je woont, maar op de zaterdagochtend markt in ARNHEM zijn er heeel veeel visboeren en daar liggen altijd zalmkarkassen en diverse soorten viskoppen en ook niet duur ;)
#914012
Helaas in het Engels een stukje over een alleen visdieet:
Thiaminases are present in the viscera of certain raw fishes and shellfishes, especially carp
Although raw fish is very rich in taurine and protein (but not a complete food) some types of fish seem to contribute to a vitamin B1 (thiamin) deficiency. They contain an enzyme, called thiaminase, which destroys thiamin according to 'Canine and Feline Nutrition'. Consumption of these types of fish has been shown to cause thiamin deficiency in a variety of species. Experimental studies with cats have produced signs of thiamin deficiency within 23 to 40 days of consuming diets composed solely of raw carp or raw salt-water herring. Although both carp and herring can cause thiamin deficiency perch, catfish and butterfish do not show thiaminase activity. Other common types of fish that contain thiaminase include whitefish, pike, cod, goldfish, mulet, shark, and flounder. However, it is not known whether the thiaminase levels present in these fish are sufficient to produce deficiency in animals.

De conclusie is dat het om bepaalde vissoorten gaat. En dan ook nog alleen maar als het eenzijdig [geen andere voedingsmiddelen toegevoegd] in grote hoeveelheden over een lange periode wordt gegeven. Schelpdieren, witvis, baars haring, kabeljauw, goudvis, haai en de rest weet ik niet wat het is Zalm, sardientjes en makreel komen niet in het rijtje voor.
Over tonijn kwam ik tegen dat je daar voorzichtig mee moet zijn[niet te vaak geven] omdat het erg veel kwik bevat.

carp KARPER
whitefish WITVIS SOORTEN
pike SNOEK
cod KABELJAUW
goldfish GOUDVIS
mulet HARDER
shark HAAI
flounder BOT
#916678
jeetje mascha....ik heb respect voor je dat je het allemaal zo doet, wat een ellende heb je met sammie gehad.

ik hoop dat dit een oplossing gaat zijn voor jullie en sammie nog een tijd gezond en vooral zonder jeuk door het leven kan.

groetjes Elke
#2727617
Even 5 jaar vooruitspoelen in de tijd...

ik was aan het googelen en vond ineens mijn eigen topic!

we zijn nu 5 jaar verder en sam is er nog. hij doet het goed.

we hebben ontdekt dat wij geen samenstelmensen zijn. we vergeten dingen, raken het overzicht kwijt, wil niet...

we hebben een kvv visvariant geprobeerd en dat ging helaas mis. daar heeft sam weer veel last van gehad, merk weet ik niet meer.

daarna lotgering vis en dat ging ook mis. ondanks navraag en bevestiging dat het echt alleen vis was bleek dat niet zo te zijn helaas...

elke keer tussen een poging weer terug naar de proplan zalm+rijst aangevuld met voor de lekker zalmkop en forel en op een gegeven moment is het mooi geweest. steeds weer terug naar iets wat helpt nadat je hem weer een klap op zijn weerstand hebt gegeven is flauwekul. dus wij zijn gebleven bij deze combinatie en veranderen niks meer en het gaat heel goed met onze opa!

hij is nu 10 en staat er super bij! ik snap dat jullie op dit forum dat liever anders zien en ik plaats dit bericht niet om te pesten, maar wilde even een update geven van hoe dit afgelopen is.

bedankt voor jullie adviezen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
#2727627
:o :o :o

Mascha! Dat ik nou op barfplaats jou zie zeg  :D
Geen idee dat je hier lid was / bent. Ojee, nou hoop ik dat je nog weet wie ik ben  :biggrin2:
Denk flyball, Nijmegen  ;)

Wat ziet Sam er goed uit! Fijn dat je iets gevonden hebt wat werkt voor hem. Dat het dan geen vers is, jammer maar helaas. Als je zo veel geprobeerd hebt is het inderdaad een keer genoeg.

Hoe gaat het met Lola?
#2727629
Kim_S schreef: :o :o :o

Mascha! Dat ik nou op barfplaats jou zie zeg  :D
Geen idee dat je hier lid was / bent. Ojee, nou hoop ik dat je nog weet wie ik ben  :biggrin2:
Denk flyball, Nijmegen  ;)

Wat ziet Sam er goed uit! Fijn dat je iets gevonden hebt wat werkt voor hem. Dat het dan geen vers is, jammer maar helaas. Als je zo veel geprobeerd hebt is het inderdaad een keer genoeg.

Hoe gaat het met Lola?
ja natuurlijk!!!! nijmegen-nutterden-heelverweg toch?

lola is de eeuwige diva die sam het leven zuur maakt en ons aan ons hoofd zeurt, niks veranderd dus :-) alleen een beetje grijs geworden

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door