Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#919851
audier schreef: Hier nog 1...de gem. leeftijd van een bordeauxdog was toen we onze eerste hadden 8, nu is het nog maar 5....
huh? Jeetje! Echt???? :o :o :o :o :o :o :o
Gebruikersavatar
Door pike
#919919
audier schreef: Hier nog 1...de gem. leeftijd van een bordeauxdog was toen we onze eerste hadden 8, nu is het nog maar 5....
:o :o 5 jaar  dat meen je niet :o :o dat is toch wel heel erg weinig dan zou een hond toch in de bloei van zijn leven moeten zijn!
Door Gittje
#932867
audier schreef: Hier nog 1...de gem. leeftijd van een bordeauxdog was toen we onze eerste hadden 8, nu is het nog maar 5....
Volgens onze DA scoort de Berner Sennen op dit gebied het slechtst : worldwide zou de gemiddelde levensverwachting van een Berner op 4 jaar liggen  :o
Door Antonia
#933052
Volgens mij zijn we minder off topic dan het misschien wel lijkt.

Ik voer mijn honden niet natuurlijk, niet omdat ik dat niet zou willen maar simpelweg omdat dat gewoon niet meer kan. Ik voer mijn honden zo natuurlijk mogelijk.

Helemaal natuurlijk kan niet meer omdat:
- mijn honden niet leven als wolven in het wild. Zoals al aangegeven door anderen is de leefomgeving van onze honden niet meer te vergelijken met die van wolven. Vervuiling, stress het is allemaal van invloed.
- mijn honden eten niet als wolven. Onze honden hoeven niet op jacht voor hun kostje, ze krijgen het dagelijks voorgeschoteld. Ook hetgeen wat ze voorgeschoteld krijgen is van een totaal onder kwaliteit dan de prooien in het wild.
- mijn honden zijn geen wolven, het zijn honden. Natuurlijk zitten er in de basis, in hun genen, nog overeenkomsten, maar doordat wij mensen in de loop der jaren een behoorlijke hand hebben gehad in de fokkerij en de selectie, staan onze honden soms verder van de natuur af dan we beseffen: er is sprake van een vorm van degeneratie.

Een voorbeeld. Het formaat van mijn favoriete ras staat allang niet meer in verhouding met het oorspronkelijke formaat van de wolf. Omdat wij mensen vaak vallen op extremen hebben we een ras gecreeerd dat onnatuurlijk groot is. Deze extreme buitenkant heeft consequenties voor wat er aan de binnenkant in zijn lijf gebeurt. Om zo'n groot lijf gaande te houden moet het hart van een Ierse Wolfshond in verhouding veel harder werker dan dat van een teckel. Hartfalen is staat in de top drie van doodsoorzaken van de Ierse Wolfshond.

Nog een voorbeeld: de Bordeauxdog is in de loop der jaren steeds forser en steeds stijler geworden. Grote aantallen Bordeaudoggen hebben problemen met hun knieen en gewrichten.

Zo kun je nog tal van voorbeelden vinden.
Ik probeer bij de samenstelling van het menu van mijn honden rekening te houden met de specifieke kenmerken van het ras en vooral ook de behoeften van mijn honden.
Honden maken van nature taurine aan. Taurine is een aminozuur dat van invloed is op onder andere het functioneren van het hart. Uit onderzoek is gebleken dat bij veel Ierse Wolfshonden die hartproblemen hebben er sprake is van een laag taurine gehalte. Daarom geef ik mijn honden - uit voorzorg - wat meer hart in het menu. Hart is een voedingsbron dat taurine bevat.

Ook glucosamine is een stof die het lijf in beginsel zelf aanmaakt, net als bijvoorbeeld viamine C. Zowel glucosamine als vitamine C spelen een rol in de gewrichten. Veel Ierse Wolfshonden hebben, vanwege het formaat en gewicht, wat gewrichtsproblemen. Ik geloof dat dit ras van nature minder aanmaakt dan waar het lijf behoefte aan heeft. Daarom probeer ik daar bij de samenstelling van het menu rekening mee te houden. Mijn honden krijgen wekelijks een grote runderstrot (bevat glucosamine) en eten regelmatig citrusfruit.

Als door omstandigheden het aanpassen van het menu niet toereikend is, dan stap ik over op het geven van aanvullende supplementen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#933065
Antonia schreef: Volgens mij zijn we minder off topic dan het misschien wel lijkt.

Ik voer mijn honden niet natuurlijk, niet omdat ik dat niet zou willen maar simpelweg omdat dat gewoon niet meer kan. Ik voer mijn honden zo natuurlijk mogelijk.

Helemaal natuurlijk kan niet meer omdat:
- mijn honden niet leven als wolven in het wild. Zoals al aangegeven door anderen is de leefomgeving van onze honden niet meer te vergelijken met die van wolven. Vervuiling, stress het is allemaal van invloed.
- mijn honden eten niet als wolven. Onze honden hoeven niet op jacht voor hun kostje, ze krijgen het dagelijks voorgeschoteld. Ook hetgeen wat ze voorgeschoteld krijgen is van een totaal onder kwaliteit dan de prooien in het wild.
- mijn honden zijn geen wolven, het zijn honden. Natuurlijk zitten er in de basis, in hun genen, nog overeenkomsten, maar doordat wij mensen in de loop der jaren een behoorlijke hand hebben gehad in de fokkerij en de selectie, staan onze honden soms verder van de natuur af dan we beseffen: er is sprake van een vorm van degeneratie.

Een voorbeeld. Het formaat van mijn favoriete ras staat allang niet meer in verhouding met het oorspronkelijke formaat van de wolf. Omdat wij mensen vaak vallen op extremen hebben we een ras gecreeerd dat onnatuurlijk groot is. Deze extreme buitenkant heeft consequenties voor wat er aan de binnenkant in zijn lijf gebeurt. Om zo'n groot lijf gaande te houden moet het hart van een Ierse Wolfshond in verhouding veel harder werker dan dat van een teckel. Hartfalen is staat in de top drie van doodsoorzaken van de Ierse Wolfshond.

Nog een voorbeeld: de Bordeauxdog is in de loop der jaren steeds forser en steeds stijler geworden. Grote aantallen Bordeaudoggen hebben problemen met hun knieen en gewrichten.

Zo kun je nog tal van voorbeelden vinden.
Ik probeer bij de samenstelling van het menu van mijn honden rekening te houden met de specifieke kenmerken van het ras en vooral ook de behoeften van mijn honden.
Honden maken van nature taurine aan. Taurine is een aminozuur dat van invloed is op onder andere het functioneren van het hart. Uit onderzoek is gebleken dat bij veel Ierse Wolfshonden die hartproblemen hebben er sprake is van een laag taurine gehalte. Daarom geef ik mijn honden - uit voorzorg - wat meer hart in het menu. Hart is een voedingsbron dat taurine bevat.

Ook glucosamine is een stof die het lijf in beginsel zelf aanmaakt, net als bijvoorbeeld viamine C. Zowel glucosamine als vitamine C spelen een rol in de gewrichten. Veel Ierse Wolfshonden hebben, vanwege het formaat en gewicht, wat gewrichtsproblemen. Ik geloof dat dit ras van nature minder aanmaakt dan waar het lijf behoefte aan heeft. Daarom probeer ik daar bij de samenstelling van het menu rekening mee te houden. Mijn honden krijgen wekelijks een grote runderstrot (bevat glucosamine) en eten regelmatig citrusfruit.

Als door omstandigheden het aanpassen van het menu niet toereikend is, dan stap ik over op het geven van aanvullende supplementen.
Hier kan ik helemaal achter staan hoor. Ik zeg altijd maar zo: Ik voer rauw omdat een wolf ook rauw eet, maar mijn honden zijn geen wolven, leven niet als wolven en ik zie ze graag ook iets ouder worden dan wolven. En vooral om die laatste reden zijn we hier soms wat tegen de natuur bezig. Is mijn hond ziek, dan krijgt hij een hele onnatuurlijke antibioticakuur, of als het nodig zou zijn een Prednisonkuur. Heeft mijn hond last van artrose dan verstrek ik buiten de natuur om een supplement waardoor hij beter blijft lopen. En is er een afwijkend menu noodzakelijk vanwege lever of nierproblemen dan verstrek ik zonder te blikken of te blozen een bakje gekookte rijst. Wil je alles en alleen maar puur en natuur doen dan zou je als mens heel consequent moeten zijn en bij ernstige ziekte ook moeten denken....ach, natuur, alleen de sterksten overleven. Maar dat heb tot nog toe nog geen mens hardop horen denken, dus wat dat aangaat zijn we allemaal wel eens "onnatuurlijk" bezig.
Door dorinekok
#933177
Angelique schreef: Hier kan ik helemaal achter staan hoor. Ik zeg altijd maar zo: Ik voer rauw omdat een wolf ook rauw eet, maar mijn honden zijn geen wolven, leven niet als wolven en ik zie ze graag ook iets ouder worden dan wolven. En vooral om die laatste reden zijn we hier soms wat tegen de natuur bezig. Is mijn hond ziek, dan krijgt hij een hele onnatuurlijke antibioticakuur, of als het nodig zou zijn een Prednisonkuur. Heeft mijn hond last van artrose dan verstrek ik buiten de natuur om een supplement waardoor hij beter blijft lopen. En is er een afwijkend menu noodzakelijk vanwege lever of nierproblemen dan verstrek ik zonder te blikken of te blozen een bakje gekookte rijst. Wil je alles en alleen maar puur en natuur doen dan zou je als mens heel consequent moeten zijn en bij ernstige ziekte ook moeten denken....ach, natuur, alleen de sterksten overleven. Maar dat heb tot nog toe nog geen mens hardop horen denken, dus wat dat aangaat zijn we allemaal wel eens "onnatuurlijk" bezig.

Ha ha ik denk wel dat mensen het denken. Ik denk het eerlijk gezegd zelf wel eens  en dan hoop ik meteen dat het niet mij of mijn omgeving treft. Als ik katholiek zou zijn zou ik meteen boete doen voor zo'n nare gedachte. Maar natuurlijk is het wel. De overbevoking (door mensen) is langzaam een flinke ramp aan het worden.
Grappig dat ik nu beter zicht heb op het wel of niet supplementeren en natuurlijk voeren. Vooral het relaas van antonia draagt daartoe bij.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#933192
dorinekok schreef:
Ha ha ik denk wel dat mensen het denken. Ik denk het eerlijk gezegd zelf wel eens  en dan hoop ik meteen dat het niet mij of mijn omgeving treft. Als ik katholiek zou zijn zou ik meteen boete doen voor zo'n nare gedachte. Maar natuurlijk is het wel. De overbevoking (door mensen) is langzaam een flinke ramp aan het worden.
Grappig dat ik nu beter zicht heb op het wel of niet supplementeren en natuurlijk voeren. Vooral het relaas van antonia draagt daartoe bij.
Maar nu heb je het over de overbevolking van de aardbol door mensen, niet over de door jou geliefde hond.
Door roefus
#933779
Tja goed, nou geloof ik best dat je wat kunt supplementeren om een bepaalde hond wat te ondersteunen...
Maar goed, als 'n gemiddelde leeftijd van 'n bepaald ras 4 of 5 jaar is... :o ???
Dan geloof ik toch dat dat redelijk off topic is...als we het over toevoegingen hebben.
Kan er niets aan doen, maar ik denk dan dat er ZOVEEL mis mee is, dat toevoegingen ook niet veel meer oplossen.  :-\
Door Red_Hunter
#934278
Gittje schreef: Volgens onze DA scoort de Berner Sennen op dit gebied het slechtst : worldwide zou de gemiddelde levensverwachting van een Berner op 4 jaar liggen  :o
Van dat ras heb ik dus gehoord dat er zoveel kanker bij voorkomt.
Door Edelgrijsje
#934853
Wij wonen aan de Westerschelde, mijn Labrador  eet al 9 jaar uit zichzelf zeewier.  Mijn pup doet hem na , maar de 2 jacks eten het niet.
Honden voelen ook aan wat ze nodig hebben denk ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door