Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door flin
#890449
Bataat of zoete aardappel. Een niet aan de gewone aardappel verwant, tropisch knolgewas (familie van de hagewinde). Wordt in vele soorten gekweekt, ook biologisch; de rode heeft een volle smaak en is rijk aan caroteen. Bataten bevatten zeer veel calcium in een gunstige verhouding met fosfor en zijn daardoor in een melkvrij dieet een waardevolle kalkbron. Voor bataten zijn de recepten van aardappelen en topinamboer te gebruiken, maar de kooktijd is korter.
Door 202Spots
#890487
tt-tjes schreef: Ik heb bataat gekocht, hoeveel mag hiervan in de groentemix of mag dit dezelfde hoeveelheid zijn als de rest?
Kweet niet hoeveel en welke andere groentes je gebruikt?
Maar ik zou ongeveer 't zelfde nemen als dat je van wortel gebruikt.
Door Lizzy
#890517
Komt allemaal niet zo krap. Ze vinden bataat wel heerlijk, moet ik zeggen. Hoewel ze 'm wel gekookt willen, ongekookt vinden ze het goor.

Bataat bevat ongeveer 70% water, 18% zetmeel, 8% suikers, 2% eiwitten en 1% mineralen. 100 g levert ongeveer 400 kilojoule aan energie.
Gebruikersavatar
Door pike
#890537
Lizzy schreef: Komt allemaal niet zo krap. Ze vinden bataat wel heerlijk, moet ik zeggen. Hoewel ze 'm wel gekookt willen, ongekookt vinden ze het goor.

Bataat bevat ongeveer 70% water, 18% zetmeel, 8% suikers, 2% eiwitten en 1% mineralen. 100 g levert ongeveer 400 kilojoule aan energie.

?? hier eten ze de bataat gewoon rauw door de groente gepureerd.
Ik maak mix voor één maand en daar zit dan één bataat doorheen.
Door Lizzy
#890552
pike schreef: ?? hier eten ze de bataat gewoon rauw door de groente gepureerd.
Ik maak mix voor één maand en daar zit dan één bataat doorheen.
Ja, hier vinden ze dat 'niet lek'. Stelletje zeikerds. Als ik ze nu al gebruik, dan kook ik ze eerst even (kort). Als ik er overigens maar 1 gebruik op 1 maand mix: dan proeven ze het vast niet en vinden ze het vast best. Maar ik gooi er rustig 10 doorheen (door een maandmix) als ze in de aanbieding zijn bij de reform. En zo krijgen ze dan eens in de zoveel tijd bataat door de mix en zo krijgen ze het 10 maanden niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#890559
10 is heel veel meer dan 1, maar dat is natuurlijk maar relatief. Jij hebt drie grote honden ik twee kleine. Ze eten hier met zijn tweetjes maar 100 gram mix per dag. Maar ja ik snap ook niet waarom ze de rauwe groentepuree zo lekker opeten, terwijl als ik ze van welke groente dan ook een heel klein stukje voorhoud ze dat echt niet lusten  ???
Door tt-tjes
#890832
Nou, bij mij wordt sowieso de groente eerst gekookt, ze eten het anders echt niet hoor.
Ik heb het zo vaak rauw gegeven, dan werd er of helemaal niet gegeten of ze visten het vlees er tussenuit.

Nu ik er even de kook overheen gooi vindt zelfs Balou groenten lekker.

Ik zit nu op 5 soorten waarvan ik zeker weet dat mijn allergische frummel er geen jeuk van krijgt.
Pompoen, wortel, courgette, boontjes, koolraap. Nu dus bataat erbij.
Zo probeer ik er steeds meer doorheen te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door