Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#892421
Hij kan maximaal haaskarkassen aan en die zijn behoorlijk hard. Ik maal hazen, konijnen en eenden, kattenvoer en haas en fazantkarkassen. Het was een hele uitgave maar ik heb er al heel veel plezier van gehad.
Door tieneke
#892437
arie schreef: Kijk op mp en zoek op gehakt molen staan er nieuw op voor 85 euro
Met een beetje geluk doorstaat hij karkas,de meeste goedkope vleesmolens gaan dan vaak niet lang mee.
Goedkoop is dan ook vaak duurkoop.
Door Laura2004
#892629
Ik ben niet bang, ik blijf altijd bij mijn honden als ze eten en ik geef geen (in mijn ogen) ongeschikte botten, zoals runderbotten en dragende delen van grote dieren, verder geef ik wel geitenribben, schapenribben (die net zo zacht zijn als de geitenribben van het ic) en zelfs een hele kalkoen en kalkoenpoten, maar die zijn dan van kleine kalkoenen, niet die mega kalkoenen die je af en toen ziet liggen. Bij mijn honden is er nog nooit iets misgegaan met barfen en ik ga er vanuit dat dit zo blijft.

Toen Kai nog brokken kreeg was juist wel doodsbang, want hij schrokte zo erg dat hij zich tijdens de maaltijd bij bijna iedere hap verslikte, gelukkig heeft hij niet langer dan een half jaar brokken gegeten ;)

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom er na een paar voorvalletjes die op één hand (ik kan me maar twee ernstige voorvallen herinneren sinds ik lid ben) te tellen zijn gelijk zo angstig wordt gedaan over barf en (ook) ik vraag mij af of het wel door het barfen kwam en niet door andere factoren. Ik vind dat er helemaal niet paniekerig gedaan hoeft te worden over het geven van ribben of andere botten, er zullen zeker honden zijn die problemen hebben met barfen, maar dat ligt in mijn ogen meer aan de (gezondheid van de) hond dan aan deze voedingsmethode.
Als je geschikte botten geeft en op een verantwoorde manier te werk gaat kan er weinig misgaan (tenzij je een hond hebt die niet normaal eet of lichamelijk niet in staat is om te barfen).
Door ellyenrob
#892635
Nou Laura ik kan je wel vertellen als je hondje 3 weken op de rand van de dood heeft gebalnceerd en nog wel tijdens haar zwangerschap.
Dan ben je echt wel angstig hoor!!!!
Door Laura2004
#892636
audier schreef: ...nee ik ga helemaal niet barfen...kvv is veel veiliger. Hebben jullie dat nou nooit....ik lees daar heel weinig over. Hoe vaak gaat het nou eigenlijk mis? Bijna nooit lees ik dan maar hoe vaak is bijna nooit dan?
Het zal maar net jouw hond zijn waar het mis gaat....
Kvv lijkt misschien veiliger, maar is niet vergelijkbaar met BARF. BARF is een geheel andere voedingsmethode die perfect past bij het gebit en spijsverteringsstelsel van de hond. Ik ben geen tegenstander van kvv, maar ik vind het niet het beste voer voor een (gezonde) hond (tenzij je hond niet normaal kauwt of fysiek ongeschikt is om te barfen, maar dat zijn er volgens mij maar weinig, zelfs mijn hond met veel gezondheidsproblemen doet het het beste op barf). In veel soorten kvv zitten granen of rijst en soms zelfs kunstmatige vitamines ook heeft het gebit van de hond er niks aan dus op de lange termijn is kvv schadelijker dan barf en je hond kan net zo goed stikken in kvv, net zoals een hond in een bal, stok, brokken en buffelhuidje kan stikken.

Het gaat dus bijna nooit mis met barf, ik kan me twee ernstige gevallen herinneren sinds ik lid ben (2004). Ik ken 3 andere ernstige gevallen waarvan er één in een bal gestikt is, de andere hond (de hond van mijn vriend) in zijn brokken en de derde door een ongeval met een stok is overleden. Het zou idd maar net jouw hond zijn die stikt in een bot, maar ja, je hond kan ook onder een auto komen, maar toch ga je naar buiten. Ik ben voorzichtig, maar ik leef niet graag in angst, want daar wordt het leven niet leuker van.
Door danielle1980
#892641
ik geef kvv en barf...
mn standaard barf bot is kip, parelhoen, eend, haas, konijn...
soms geef ik ribben van geit...
eergister toevallig nog...
dan gaat t eten wel even wat anders bij mij...
bo in de gang...
kaylee in de hal in standaard, angel hal in bench, essie in puppiekamer, devil in de badkamer, minx in de woonkamer, shane op de bank in mn huis, ashi in de bench in mn huis...
allemaal half uur daar blijven tot ze alles op hebben, dan lekker slapen en geen water dan...
daarna wel water en koekje en weer allemaal bij elkaar...
normaal eten ze bij elkaar in principe, wel sommige in de bench of ver van elkaar ivm tempo eten...
en zit alleen devil in de bench want die muts wil met alles en iedereen spelen en snapt niet zo goed nog dat ze braaf moet gaan slapen na het eten. ;)
en bovendien was ze niet zindelijk toen we haar terug hebben gehaald dus zijn we nu aan t oefenen... ;)

dus ja met ribben ben ik iets voorzichtiger moet ik zeggen...
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 10 jan 2008, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#892707
vindt het ver gaan om te zeggen dat kvv op langer termijn schadelijke kan zijn. Er zijn zat mensen(en die zijn er echt) die op een onverantwoordelijk manier met de voeding van hun hond omgaan ook degene die zeggen barf te geven(en nu beschuldig ik niem of wijs niem.aan). Ik bedoel te zeggen; ik raad heel veel mensen aan die de goedkoopste rotzooi kwa brokken aan hun honden geven om te beginnen met kvv en later evt barf. Barf vinden een hoop mensen nog een beetje eng. Ik verwijs ze dan hierna en dan denk ik als ze zoiets lezen dat kvv op langer termijn schadelijk zou zijn en ze nog niets met barf te maken wil hebben ze heel snel de zak met brokken zullen pakken.
Ik geef kvv en barf en vindt kvv een prima produkt. Wil je geen granen en rijst geven dat zoek je een kvv die dat niet heeft.
En gevaar loert altijd wel om een hoekje.
ellen
Door Laura2004
#892713
Laura2004 schreef: In veel soorten kvv zitten granen of rijst en soms zelfs kunstmatige vitamines ook heeft het gebit van de hond er niks aan dus op de lange termijn is kvv schadelijker dan barf en je hond kan net zo goed stikken in kvv, net zoals een hond in een bal, stok, brokken en buffelhuidje kan stikken.
@ Ellen: ik zeg dat kvv (als het persee vergeleken moet worden met BARF) schadelijker is dan BARF (en daarmee bedoel ik slecht voor het gebit bijvoorbeeld). Ik heb mijn opmerking geciteerd voor de duidelijkheid ;)

En als mensen door mijn opmerking weer brokken gaan geven, tja, wat moet ik daarvan zeggen, ik vermoed dat het dan überhaupt niet lang had geduurd...
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#892714
Laura2004 schreef: @ Ellen: ik zeg dat kvv (als het persee vergeleken moet worden met BARF) schadelijker is dan BARF (en daarmee bedoel ik slecht voor het gebit bijvoorbeeld). Ik heb mijn opmerking geciteerd voor de duidelijkheid ;)

En als mensen door mijn opmerking weer brokken gaan geven, tja, wat moet ik daarvan zeggen, ik vermoed dat het dan überhaupt niet lang had geduurd...
mmm ,oke!
Doel ook niet enkel en alleen op jouw zeggen hoor, maar er was ook eens een topic(kan hem niet meer vinden) en daar stond ook iets in over kvv.............Vindt het nog steeds een prima keuze van degene die over gaan op kvv. Tuurlijk voor het gebit, maar dan kunnen ze nog beter kvv geven dan die brokkenmeuk die tussen de tandje en kiezen gaan zitten, als ze er al op kauwen.
ellen
Door Laura2004
#892716
Als er een keuze gemaakt moet worden tussen brokken en kvv, dan ga ik zeker voor kvv, begrijp me niet verkeerd ;) Ik vind kvv honderd keer beter dan die troep en voor honden die om welke reden dan ook niet kunnen barfen vind ik het de beste voeding die er is, maar de vergelijking werd getrokken en vandaar mijn reactie.
Door audier
#892905
danielle1980 schreef: ik geef kvv en barf...
mn standaard barf bot is kip, parelhoen, eend, haas, konijn...
soms geef ik ribben van geit...
eergister toevallig nog...
dan gaat t eten wel even wat anders bij mij...
bo in de gang...
kaylee in de hal in standaard, angel hal in bench, essie in puppiekamer, devil in de badkamer, minx in de woonkamer, shane op de bank in mn huis, ashi in de bench in mn huis...
allemaal half uur daar blijven tot ze alles op hebben, dan lekker slapen en geen water dan...
daarna wel water en koekje en weer allemaal bij elkaar...
normaal eten ze bij elkaar in principe, wel sommige in de bench of ver van elkaar ivm tempo eten...
en zit alleen devil in de bench want die muts wil met alles en iedereen spelen en snapt niet zo goed nog dat ze braaf moet gaan slapen na het eten. ;)
en bovendien was ze niet zindelijk toen we haar terug hebben gehaald dus zijn we nu aan t oefenen... ;)

dus ja met ribben ben ik iets voorzichtiger moet ik zeggen...
Geen water? Hoezo niet?

Groetjes, Karin
Door Laura2004
#892970
Omdat er wordt gezegd dat als je hond water drinkt na een botmaaltijd dat het problemen kan opleveren met de vertering er van. Mijn honden hebben altijd water staan, dus ook na een botmaaltijd en zoals ik al zei hebben we nooit problemen ondervonden, als mijn honden dorst hebben mogen ze drinken, ziggy van mij drinkt altijd na de maaltijd, zeker bij een botmaaltijd en kai niet, ik vind het allemaal prima.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#893260
Mijn honden krijgen altijd lauw water over het vlees. Ook als het bot bijzit. Ik heb nog nooit problemen hiermee ondervonden. Hierdoor drinken ze ook veel minder water naast de maaltijd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door