Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door claudiaB
#883213
Hoi allemaal
ik heb een vraagje. kan ik chico fytomix geven ipv groente? of is dat te eenzijdig?
Ik heb z'n menu beperkt naar vis,paard en geit omdat hij nog steeds jeukt.
paard geit en vis heeft hij voorheen nooit gegeten dus ik denk dat hij daar niet gevoelig voor kan zijn.
maar om toch een zo kompleet mogelijk menu te geven wil ik het aanvullen met groente.
vandaar m,n vraag. gelukkig is het een makkelijke eter alles word met smaak gegeten.
Door pallas
#883215
Fytomix is daar zit ook lamsorgaan in? Ik zou dus eerst proberen of je hond tegen lam kan voordat je fyto probeerd.
Het lijkt mij dat er in fytomix weer andere vitaminen zitten dan in een groentenmix dus helemaal vervangen zou ik niet doen.
Door Lizzy
#883222
Ik vind fytomix geen vervanger voor groente. Het is voorverteerd gras oftewel bijna poep. Als je uit wilt vinden of hij een voedsel intolerantie heeft (de jeuk kan natuurlijk ook nog ergens anders van zijn): dan denk ik zelf dat je het best 1 vleesbot/vlees/orgaanvlees soort kunt geven, dit 6 a 9 weken geven en verder helemaal niks. Geen koekje, geen beloning-kje, geen groente, niks. Pas als hij na 6 a 9 weken jeukvrij is: dan kun je zeggen "OK, het ligt aan het voer, ga ik nu langzaam uit vinden waar specifiek van". Dat doe je dan door iedere twee weken iets nieuws aan zijn menu toe te voegen. En bij te houden hoe zijn reactie daar op is. Zo ook zou ik langzaam 1 soort groente per keer toevoegen. De reden dat ik niet zou kiezen om hem fytomix, vis, paard en geit te geven: wat nou als ie op 1 van de drie slecht reageert? Ligt het dan aan de fytomix, de vis, het paard of de geit? Ik zou 6 a 9 weken alleen geit geven. Tenminste, als hij inderdaad nog nooit eerder geit heeft gegeten, anders moet je iets anders proberen waar je zowel het vlees als de botten als de organen van kunt geven (bijv. eend of konijn ofzo). En dan het vlees, de vleesbotten en het orgaan van geit. Als ie na 6 a 9 weken jeukvrij is: dan zou ik eerst bijv. paard toevoegen. En dan vis. En dan andere diersoorten. En groente. Eerst bijv. andijvie. En dan worteltjes. En dan broccoli. Tomaat, aardappel, aubergine, paprika zou ik sowieso niet geven. Dit is groente uit de nachtschade-familie en is een beruchte jeuk-veroorzaker.
Door claudiaB
#883478
Bedankt voor de uitleg.
Omdat ik hier vaak lees dat het zinvol is om verschillende vleessoorten te voeren dacht ik aan vis,paard en geit omdat hij dit nooit eerder heb gegeten. en om het zo kompleet mogelijk te maken groente erbij. Maar ik snap dat hoe meer je voert hoe moeilijker het is om de oorzaak van het jeuken te achterhalen. Dus vanaf nu alleen geit! (spiervlees en rib) en ik kijk of ik ook orgaanvlees erbij kan krijgen.
Nogmaals bedankt! ik hou jullie op de hoogte
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door