Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#870527
Billie schreef: Hier ook geen groente en geen suplementen.
Is niet alles wat er hier gezegd wordt een richtlijn? 
Is het boekje niet ook een richtlijn?

Dit is precies wat ik probeerde aan te geven, was dat onduidelijk?
#870678
jon schreef: Dit is precies wat ik probeerde aan te geven, was dat onduidelijk?

Nee, het was een beetje verstopt achter je andere tekst en ik ben het met je eens en wilde het nog duidelijker maken, da's alles. :)
#871697
Volgens mij doe ik vreselijk mijn best om vooral geen percentages te noemen in mijn boekje. Ik heb een hekel aan percentages. Dus waar je dat hebt gevonden?
Of zijn het Billinghurst´s percentages?

Ik vind 10% groente genoeg. En daarin zitten ook een beetje fruit en supplementen al bij.
Kwa supplementen: de een geeft bergen supplementen en de ander helemaal niets. Meestal gaat dat gelijk op met wat mensen zelf eten. Mensen die zelf supplementen slikken geven ze vaak ook aan hun dieren.

Belangrijk is: kijk naar je hond! De een heeft veel meer vlees nodig en de ander meer groente. Honden die veel energie verbruiken kunnen met veel minder groente toe en hebben meer vlees nodig. Oudere honden of rustige, gecastreerde honden mogen meer groente of orgaanvlees hebben dan spiervlees. Mijn oude poedels kregen soms wel 50% groente en de herders nu krijgen maar heel weinig, nog geen 10%.
#872043
In het begin zat ik ook met dit soort vragen.
Maar al lezende leer je dat wat voor de ene hond goed is of nodig is, bij de andere hond anders kan of mag. Zolang je de verhouding bot/orgaan/vlees en variatie maar in de gaten houdt, dan zijn de restjes/overige  in mijn ogen (nuttige) bijzaken.
Ik heb een jaar helemaal geen groente of wat dan ook gegeven, alleen omega 3 en eitje. Dit omdat Dubhe een fibrosarcoom heeft gehad (gelukkig inmiddels ruim 1,5 jr geleden) en op een (zo mogelijk koolhydraatvrij) dieet zat. Ze deed het prima op dat menu. Maar nu ben ik toch begonnen met de groentemix en ze vind het zalig. Maar ik zie eigenlijk geen verschil.
Omdat ze het allebei zo lekker vinden geef ik het nu geregeld.
#874713
In het begin was ik ook heel erg bezig met het maken van verstandige groente papjes, maar die moest ik goed door de CB mengen anders lusten ze het niet. En ik vergat het vaak uit de vriezer te halen. Ik ben er nu mee gestopt en ze krijgen zo af en toe wat van onze maaktijd, een lekkere spruit of een spercieboon ofzo.
Kuif eet nu gelukkig eieren en die krijgt hij zo af en toe, Kip eet eendagskuikenstjes en Danu lust geen van beide. Ook krijgen ze af en toe een beetje yoghurt, soms een piep beetje melk (niet goed maar ze vinden het heerlijk) en huttekase en elke ochtend een klein stukje kaas (daar komen ze zelfs om 6.00 even hun bed voor uit, het vrouwtje mag dan gaan werken en zij kruipen nog ff lekker tegen de baas aan... Wat een hondenleven...)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door