Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Billie
#868790
Mijn honden hadden altijd wat; oorontstekingen, darmproblemen, natte ogen, anaalklieren nou noem maar op. Weer naar tante da, weer een pil of een zalfje, weer £100 armer.  Elke 2 of 3 maanden het zelfde verhaal en werd er een beetje moe van (en arm) maar ik zag vooral dat de meiden niet zich zelf waren.  Met mijn zusje, die kkv geeft aan haar honden, een lang gesprek gehad over rauw en kvv en ik ben die middag naar de winkel gegaan om rauwe vlees te kopen en me aangmeld op Bp.  De dames zijn na een paar aarzelingen hier en daar (da's geen eten  >:( ) nu echte barfers, hoewel ze vorig weekend fel gekleurde brokken stonden te scoren van een hond waar we logeerde
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#868817
Wij zijn begonnen omdat onze Rhodesian Ridgeback al een hele tijd aan haar voorpoten (tot bloedens toe) en in de liezen likte. Regelmatig naar de da. geweest maar nooit een goede oplossing gevonden.  :(  Toen ik er voor een enting was heb ik het nog een keer aangekaart en kreeg van haar een voedingsadvies mee. Onze Beagle at inmiddels ook de ontlasting van de RR op en dat vond ik echt  :puke:

We konden beide honden gaan voeren:
- Vlees; alle vleessoorten voldoen. Bij voorkeur rauw in blokjes (varken gekookt)
- Rijst (kort gekookt) of evt. macaroni
- Gesneden bladgroente (groen, van boven de grond)
- Geraspte wortel (knolgewas van onder de grond)

Dit alles in een volumeverhouding 1:1:1:1, minimaal 6 weken en verder niets erbij geven.

Met dit voedingsadvies in mijn achterhoofd ben ik op het internet verder gaan zoeken en kwam uiteindelijk op Barfplaats terecht. Daar ben ik eerst een week gaan lezen en heb toen beide honden overgezet op Kvv.

Helaas bleken de klachten van onze RR niets te maken te hebben met de brokken die ze toen at. Ze had een erg agressieve vorm van botkanker en is maar 5 jaar geworden.

Met de Beagle zijn we gewoon doorgegaan met kvv en hebben dat uitgebreid naar parttime barf/kvv. Toen Moyra kwam is ze gelijk op kvv gegaan en geleidelijk over op barf.
Door Boefke
#868827
Ik stelde op een ander forum een vraag over Boefs jeukklachten en kreeg toen de tip hier eens te kijken. K was direct om.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#868838
Eigenlijk ook een beetje door Lizzy.(op haar auto staat dus de barf plaats link)
En door mijn dochter.

Ze had het er al vaker over gehad om de honden rauw te geven.

en toen zagen we de auto van Lizzy,daar even mee gesproken ,maar nog niet veel mee gedaan en toen zagen we nog een keer de auto staan en toen ben ik op internet gaan zoeken.

eerst voorzichtig begonnen met smuldier en rodi,maar na een paar dagen ineens over op rauw.
Ik geef sinds maart dit jaar vers.


Nu geeft mijn dochter inmiddels ook rauw aan de 4 katten.
Door flin
#868876
Wij zijn allereerst bij onszelf begonnen; kleine studie e-nummers, wat doen suikers, en heb je dat allemaal nodig? Wat zou dat allemaal voor invloed kunnen hebben?

Daarna mocht 't paardje eraan geloven; kleine studie hoefnatuurlijk en vervolgens een boerderij opgezocht, waar ze min of meer in kuddeverband kan dabberen, zo veel mogelijk buiten.

Dan, na ettelijke surfbewegingen om al de verschillende crocbrokjes voor de katten te vergelijken en min of meer te begrijpen, hier helemaal niet meer uitkomen (er komt elke week wel weer wat nieuws op de markt)
Gefrusteerd daagde 't uiteindelijk; gewoon terug naar hoe de natuur 't bedoeld heeft.

Ja, maar hoe dan?
Surfen naar vers vlees/kat bracht uitkomst
Sommige dierentuinen zetten me ook aan't denken

uiteindelijk dus op barfplaats beland, hier weten we dat er niet zoiets bestaat als een bokjesboom!
Door conleeuw
#868890
Mijn honden deeden het eigenlijk goed op brokken :-[ maar ik was toch niet tevreden, ik ging toen een tijd voor ze koken, ook snoepjes maakten ik zelf, werd toen al voor gek verklaard. Een vriendin voerden vers (kvv) en het leek mij wel wat, met name omdat wij vroeger ook deels rauw vlees en bot voerden, heel vroeger dan, en ook op de boerderij aten de schaaphonden restjes vlees en bot, ook had ik een vriendin die altijd bij de avondmaal vers voerden, bovendien voerde de fokker van Jazz ook savonds vers (kvv achtig spul) dus..... dan ik ook maar. Jazz heeft de overstap goed en vrij makkelijk gemaakt, ze at niet bijzonder goed brokken, maar ook niet bijzonder goed vers, Dot had heelwat moeite met vers eten, het heeft een hele tijd geduurd eer ze goed alles kon, ik weet nog dat ik met enig regelmaat dacht, ik doe het niet meer met haar, iedere keer als ik bijvoorbeeld rund en kip samen voerde, ging het mis, dus, dan maar alleen een ding per keer voeren, maar dat was niet altijd wenslijk, want, heel in de begin kreeg ik eigenlijk moeilijk andere onderdelen met bot dan alleen maar kipkarkassen en kippennekken, en het was toch erg eenzijdig om alleen maar dat te voeren... maar nu...... Dot is een echte barfvarken geworden, je kan haar alles door elkaar voeren, ze eet goed, knaagt mooi, en heel  af en toe, maar dan echt heel af en toe gooit ze nog wat uit als ik meerdere dingen gelijk voer.
Gister avond was de fokker van Jazz hier op bliksembezoek en we hadden het zo over eten. Hij vroeg naar de tandsteen van Jazz en hoe ik er mee omging.... dus, laten zien, geen tandsteen (heb ze wel eens een beetje) ik vertelde van de botten, hij zeg nog zijn honden eten geen botten.... toen vertelden hij dat hij runderbotten aanbiedt.... nou, hij is naar huis met een pakket aan kippennekken, eendennekken, en nog wat andere barf onderdelen, hij gaat het proberen en is erg enthusiast ;)  wie weet, vindt hij het net zo gaaf als ik en wil hij ook niet anders meer :)
Door flin
#868891
flin schreef: uiteindelijk dus op barfplaats beland, hier weten we dat er niet zoiets bestaat als een bokjesboom!


Bedoel natuurlijk : brrokjesboom

(wel n's een bokjesboom gezien? hi,hi)
Door jon
#868895
Ik ben op BP terecht gekomen toen Lhaki die kvv kreeg maag-darmprobleempjes bleef houden. DA stelde hypo allergene brokken voor maar Lhaki vond brok als maaltijd maar niks.....dus ging ik op zoek en kwam hier terecht. Binnen korte tijd was ik om :D :D
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#868901
Toen ik Skik zo'n 2 jaar geleden kreeg gaf ik hem naar alle tevredenheid brokjes (Hills, beter kon niet dacht ik). Hij had verder geen klachten en deed het prima op de brokjes.
Op de Cavalierpage werd vaak over Energique gesproken omdat er best veel Cavaliers met darmproblemen zijn. Maar mij irriteerde dat behoorlijk omdat bij elk probleem deze KVV werd aangeraden.
Toen toch een keer uit nieuwschierigheid in de supermarkt een pakje Rodi gekocht en gegeven.
Skik was toen nog niet zindelijk en wilde nog wel eens binnen een drolletje leggen. Nou is zo'n Rodi drolletje natuurlijk veel prettiger (stinkt stukken minder en de hoeveelheid is ook veel minder).
Toen werd op de cavalierpage Barfplaats genoemd en toen ben ik hier heel veel gaan lezen.
De brokken heb ik nooit meer opgemaakt en al gauw begon ik naast de KVV ook andere dingen te geven.
Nu krijgen mijn beide hondjes ongeveer half KVV en half Barf. En dit naar ons aller tevredenheid :)
Door Bobo
#868910
Bobby kochten we van kennissen toen hij 5 maanden oud was. We gaven hem rc brokken en vonden dit al luxe omdat hij huismerk brokken kreeg van een groothandel.
Na een maand bleek meneer geen puppen entingen gehad te hebben, niet ontvlooid, niet ontwormd etc. Daarna kwamen we erachter dat hij ontzettende oorpijn had en veel aan de diarree was en daarbij behoorlijk stonk. Na nog wat brokken uitgeprobeerd te hebben zag ik rodi in de winkel en besloot dat eens te proberen. De ergste stank was toen eigenlijk al vrij snel over.

Na wat surfen kwam ik op barfplaats en ben toen overgestapt op kvv van Duck.

Inmiddels zijn we 4 jaar verder en krijgt Bobby kvv van Bandit en Prins met wat barfmateriaal en af en toe een barfdagje. Ik durf nog niet helemaal te barfen vanwege de verhoudingen bot / vlees en het feit dat Bobby slecht kauwt.  :-\ We moeten gewoon nog wat zekerder worden  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#868932
Toen ik met barf begon had ik alleen Pike. Pike stond op dieetbrokken van de da omdat hij altijd slecht poepte, op zijn best poepte hij zacht en geel en herhaaldelijk had hij diarree gevolgd door ab-kuur. Ik wou graag van die dieetbrokken af want ik vond het geen fatsoenlijk eten (ik gruwelde van het ingredientenlijstje) en Pike vond ze ook niet lekker, hij at maar net genoeg ervan om in leven te blijven (hij moet niet nóg magerder worden zij de da dan maar ja hoe krijg ik dat voor elkaar?). Maar welke brok ik ook probeerde, hij kwam aan de diarree. Het leek erop alsof ik nooit van die dieetbrok af zou komen. Een mevrouw in het park attendeerde mij op de Farmfood brokken. Die waren heel anders zei ze, haar hond deed het daar heel goed op. Conform de voorschriften vanFarmfood, gaf ik Pike eerst een week lang kvv, pens compleet. Ik verwachtte niet anders dan dat hij vreselijk aan de rats zou gaan, maar het tegendeel was waar, hij ging juist beter poepen. Maar de farmfood verdroeg hij niet, hij kwam vrijwel direct aan de diarree. Farmfood adviseerde mij toen om wat langer kvv met pens te geven en het dan weer heel geleidelijk te proberen. Maar bij 15 gram brokjes liep Pike weer leeg. Dus het leek me het beste Pike op de kvv te houden. Hij poepte wel geen stevige drollen, maar ook geen flats, het kon er wel mee door. Maar zijn kiezen werden heel snel heel erg vies (ze waren al niet zo mooi meer van die dieetbrok) dus ik ging verder met surfen en kwam zo op barfplaats terecht. En inmiddels barft Pike al meer dan 1,5 jaar en zijn darmproblemen zijn verleden tijd. Armagnac is toen hij bij mij kwam (inmiddels meer dan 1 jaar geleden) direct op barf gegaan.
Door Mevroi Kruim
#869131
Zes jaar geleden werden mijn katten ziek van de RC brokken. Blaasgruis, blaasontsteking, nierontsteking, dat soort narigheid. De da adviseerde uiteraard zijn eigen merk nierdieet, en nee, het kon beslist niet aan de voeding liggen  ::) ::)

Toen maar eens op internet gaan zoeken naar de oorzaken van al die narigheid, en zo barf gevonden. En de samenstelling van de nierdieetbrokjes  :-X Dat was voldoende, en het hele barf-verhaal klonk zo logisch en vanzelfsprekend dat ik eigenlijk niet snapte waarom ik überhaupt ooit brokken was gaan voeren, vroegah. Mijn eerste honden kregen ook zelf samengesteld, iedereen voerde dat toen, Donatin of Bonzo waren echt alleen voor nood en 'iedereen' wist dat het niet echt gezond was om dat langere tijd te voeren. OK, we voerden toen ook bruin brood en rijst, volgens de modernste inzichten van Utrecht, maar toch, niemand maakte ons toen wijs dat we niet zelf de voeding voor onze honden en katten konden samenstellen.

Ik wist niet eens van het bestaan van kvv, ik ben dus geljk op barf overgegaan. Kilo's kipkarbo's en vleugels en levertjes en hartjes en maagjes op de markt gekocht, visolie en vit E (had een dieet voor de katten gevonden waar dat inzat) en eieren. De drie ouwe katten vielen erop aan 'ha, eindelijk ECHT eten!' de twee jongere wendden zich vol walging af. Maar aangezien ik zeer vastbesloten was, ze moesten gewoon over voor hun eigen gezondheid. kregen ze geen inspraak en zowaar, na 3 weken aten ze tok-barf.

Tja, en waarom de hond dan eigenlijk niet? En die was blij! Eindelijk fatsoenlijk eten ipv die gore niet te knagen brokken! En jeetje, wat ging die er qua gezondheid op vooruit!
Twee jaar later kwam er een pupseltje, met een zakje puppenbrokjes. En die zag Tara eten. Dat wou hij ook! En ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om dat kleine ding die gore droge brokken te voeren dus hij ook aan de tok-barf. Hij deed het er geweldig op, nooit ziek, kerngezond.

En toen ontdekte ik BP, en waar je andere dingen dan kip en rund kon vinden. Dat was helemaal feest! Inmiddels voer ik meer dan 15 diersoorten ... OK, overdreven, maar wel heel leuk  ;D
Mijn katten hebben sinds 6 jaar nooit meer last van gruis of andere narigheid gehad, de oudste zijn inmiddels 17 en voor hun leeftijd zeer gezond. De da schatte Sjors op 6 jaar ....
Door dorinekok
#869147
Bobo schreef: Het is zo wel een hele reeks succes verhalen he?  ;D
Ik vind het leuk om te lezen!  ;)
Ja, daar was het mij ook een beetje om te doen. Volgens mij zitten er heel veel leuke , soms ook trieste in elk geval bijzondere verhalen achter het begin van Barfen.
Tot nu toe lees ik aandachtig mee... :)
Door Laura2004
#869157
dorinekok schreef: Ja, daar was het mij ook een beetje om te doen. Volgens mij zitten er heel veel leuke , soms ook trieste in elk geval bijzondere verhalen achter het begin van Barfen.
Tot nu toe lees ik aandachtig mee... :)
Leuk topic trouwens! ;) Ik was hier ook benieuwd naar :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door