Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#857609
Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van beide brerichten even heb getwijfeld om weer volledig terug te gaan naar KVV. Maar ik sta achter barf. Ik ben wel in de loop van de jaren andere botten gaan voeren, zo zijn nekken (lam en geit) bij mij een nono, evenals kalfsribben/staarten en runderknars en aanverwanten. Ik sta doodsangsten uit. Ribben gaat hier tot nu toe altijd goed. Er wordt goed opgekauwd en ik vraag altijd om zeer jonge ribben. Eveneens geef ik er of kvv, spiervlees, orgaan bij. Ik heb 1 keer bij Misty een parelhoen uit haar keel gehaald, toen was ze nog een stuk jonger. Toch kan ik er niets aandoen dat zo af en toe mij het gevoel bekruipt, ik ga terug op de KVV, helemaal weer na het lezen van zo'n naar bericht :-\
#857615
Hier krijgen ze geite- en schapenribben (en soms lamsribben, maar die vind ik nogal aan de prijs) en ze hebben er nog nooit problemen mee gehad. Scheelt natuurlijk dat ik porties van 400 à 500 gram kan geven, en dus de ribben aan 1 groot stuk kan geven. Ik weet niet of ik ook ribben zou geven als ik kleine hondjes had en op enkele ribben aangewezen zou zijn.

Een enkele keer houd ik bij het inpakken wat dunnere stukken over (net wel of net niet enkele ribben), die zijn dan voor Benthe. Beau heeft nl. de neiging om te gaan schrokken als het kleinere stukken zijn. Benthe niet, die doet heeeeeeel lang over haar RMB's en kauwt ze altijd heel goed fijn.
Laatst gewijzigd door *Natasja* op zo 11 nov 2007, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#857635
als mensen mij vragen of ze echt ribben of botten(kipnekken etc )moeten voeren, zeg ik altijd niets moet.
zoals angelique al zegt, je moet voeren wat je durft en waar je achter staat.

hier nog wel ribben, vooral geit en omdat ik ze allen bij de IC vandaan haal, heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. Overige botten gaan bij mijn te hard vinding ook gewoon kliko in (en dan bedoel ik niet klikohond chasey).
Ik heb grote honden die 1 maaltijd per dag krijgen en dus grote stukken ribben en dan bevleesde of karkassen kan geven.
De kleine 2 jacks op bedrijf krijgen alleen nog maar kipnek,of hele kuikens(300-400 gram, dan zijn de jacks tonnetje hihihi) ribben geprobeerd, kreeg 1 van hem verstoping van, de ander brak der tand af, terwijl die dagelijks met stenen sjouwt, dus waarschijnlijk was dat al en slechte tand, mar dan nog, geen ribben meer voor hun.

voor ribben en karkassen etc ben ik dus niet bang, maar wel voor lappen pens en spier/kopvlees bij Pim, die eet altijd heel netjes behalve dan en schrokt het inene naar binnen, met als gevolg dat hij dus al zeker 3 keer bijna gestikt is en ik met kloppen op borstkas en hand in strot alles eruit kon vissen. Gelukkig.
Toen besloten dat Pim geen hele lappen meer krijgt, hij krijgt het in stukkies geknipt.
Dat is mijn angst.
#857650
Ik ga 100% met Angelique mee. Het voeren van ribben is niet noodzakelijk dus iemand die ze niet wil voeren: voert ze simpelweg niet. Er blijft zat ander materiaal over. Ik blijf ze gewoon voeren trouwens.

Bij ons in Zoetermeer zijn er vier zeer ernstige ongelukken gebeurd met honden. Een hond dood door een stok die achter in z'n keel terecht is gekomen, met spelen. Een hond heeft z'n nek gebroken doordat hij met het spelen met een andere hond tegen een boom terecht is gekomen. En een hond heeft een darmobstructie gehad door een tennisbal. Ook dood. En de laatste hond: baasje gooit tennisbal, hond vangt bal op, bal schiet in luchtpijp, hond gestikt. En dit soort dingen gebeuren vaker dan je denkt. OK, ik laat mijn honden inderdaad niet met stokken spelen. Maar mogen ze nu ook niet meer met andere honden spelen of met tennisballen spelen? Je zou ze haast in een gouden kooitje stoppen, maar dan heb je toch ook geen leven? En je honden toch ook niet? 

Overigens ga ik net als Angelique niet verder op de details in omtrent deze twee sterfgevallen. Het is al erg genoeg. En ik ben ook bang dat ik dan dingen zeg die de betrokkenen mogelijk zullen kwetsen....

Dus ja, ik begrijp best dat je hier een topic over opent. En dat vind ik ook prima. Ik vind ook niet dat het onderwerp genegeerd hoeft te worden. Er mag best over gepraat worden en gediscussieerd worden. Ik denk eerlijk gezegd dat ons forum ook geen forum is dat dit soort zaken uit de weg gaat of onder de mat probeert te vegen. Maar ik denk wel dat we voorzichtigheid moeten betrachten ten aanzien van het sterven van deze twee honden in verband met de gevoelens van deze twee inmens verdrietige baasjes (en dat doen we tot nu toe, vind ik). Als we daar allemaal goed rekening mee houden, met hun gevoelens, dan denk ik dat dit onderwerp goed bespreekbaar is.
#857869
De laatste tijd heb ik hier veel over nagedacht vooral na de laatste trieste berichten hier op BP.

Onze honden krijgen dagelijks 500 gram porties en dan kan je wel een aardig stuk geitenrib geven en ik geef het dan ook nog steeds. Beiden zijn er dol op. Ze eten apart en kauwen goed en ja ik loop er een risico mee, maar dat loop ik met alles wat ze eten.
Feitelijk zijn het alleen nog de geitenribben van het IC die ik voer, kalfsribben en lamsribben waar ik aan kan komen zijn gewoon te hard - die voer ik niet meer.

Dankzij Herby kan ik nu ook goed aan haas en konijn komen en dat eten ze graag. Verder voer ik steeds meer gevogelte, dankzij Herby is mijn aanbod opeens veel rijker en dat voor een redelijke prijs.

Ik let hier wel goed op de honden als ze eten, ik zal ze nooit laten eten als wij niet thuis zijn. Dat zou ik met brokken ook niet doen en met kvv ook niet.

Verder vind ik het lastig om er iets over te zeggen, omdat ik de baasjes van overleden honden niet wil kwetsen, maar ik heb er wel meer gedachten over... al dan niet terecht :-\
#857870
Ik ken mijn knagers. Ted is een schrokopje en eet heel snel; bij Ted mep ik nog steeds alles plat of in zulke stukken dat ze er niet in kan stikken. Dan maar wat minder knaagwerk voor madame. Bij Sophie doe ik dat minder want die eet rustig en kauwt goed. Maar ook bij haar mep ik sommige dingen die ik zelf eng vind, zoals ribben, ook plat. Bij konijnen, vogeltjes of kip bijvoorbeeld weer niet.
#858026
Ik vind het ook heel erg triest voor de betreffende honden en eigenaren; zoiets wens je geen mens toe. Maar het is voor mij geen reden om anders te gaan voeren dan voorheen, dus de ribben blijven. Ik voer ong. 500 gram per keer dus dat zijn redelijk grote plakken rib, maar als ze aan het laatste stuk zijn is er toch meestal nog 1 rib over. Aangezien ik nu bijna 6 jaar barf voer en sinds een jaar of 5 ook geitenribben en lamsribben, de honden altijd goed en zorgvuldig gekauwd hebben en ik in die periode nooit een probleem gehad heb blijf ik bij mijn voerregime.
#858152
moet inderdaad ook wel bekennen na de sterfgevallen dat ik me ook even achter de oren heb gekrabbeld of ik het nog wel durfde.
Zeker ook omdat 1 van mij  honden een maagbloeding heeft gehad, en dat terwijl 3 da"s mij erop hadden gewezen dat dat niet door het barfen kwam.
Hier eten ze hele malse lamsribben, en echt alleen als ik er met een wildschaar door heen komt anders verdwijnen zie hier ook de kliko in.
Wel krijgen ze daarvoor een lap pens alhoewel er 2 niet eens altijd de pens opeten en dus alleen de ribben, maar aan de ribben van herby zit zoveel vlees dat ik het wel aandurf, en alleen laten tijdens het eten heb ik nog nooit gedaan. Ook vindt ik af en toe het geven van karkassen ook niet echt geweldig als je ziet wat voor delen ze daarvan naar binnen schrokken.......
En er ligt inderdaad ook weleens uitgespuugd bot op de mat s'morgens na een flinke botportie, maar er ligt ook wel eens een lading kvv op de mat.....
Ik blijf het geven, weldoordacht en nooit alleen................
ellen
#858185
Ook ik ben best wel even geschrokken van de nare berichten op BP.
Het merendeel rmb wat ik voer is karkas, maar ik heb dus juist een lading damhertribben in de vriezer liggen.

Mijn ervaring met Nox is dat het vlees en bot niet mengt in haar maag. Ik ben dus wel extra voorzichtig geweest en ze heeft dus spiervlees, daarna zachte ribben (goed bevleesd) en als toetje weer spiervlees gekregen. Ook heb ik haar goed in de gaten gehouden met knagen.
Ze heeft er dan ook mooie keutels van gemaakt.

Karkassen geef ik met geruster hart dan ribben, maar dat was voor deze nare berichten ook al zo, en heeft meer te maken met het feit dat ik niet zo vaak ribben voer en ik de honden dan goed in de gaten wil houden met het knagen.

Kvv is voor mij geen oplossing, want Didot kan er niet tegen, maar ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die nu twijfelen.

Ik voor mij blijf dan ook doorgaan met barf.
#858327
Wat er is gebeurd is ontzettend triest.
Maar voor mij geen reden om geen ribben meer te geven.
Zoals Lizzy aangeeft ze kunnen in van alles stikken, en Laura schrijft dat de hond van haar vriend in brokken is gestikt.
Zelf heb ik een hond gehad wiens darmen op perforreren stonden omdat hij iets van straat had gegeten.
Alles voorkomen is Gods onmogelijk.
Ik sta voor 100% achter mijn manier van voeren, en mensen die geen dingen durven geven moeten dat dan ook beslist niet doen.
Ze krijgen hier bijvoorbeeld ook complete konijnen,dat zal ook niet iedereen doen.
#858360
ik voer niet zo vaak ribben, simpel omdat ic niet om de hoe is en hier ik verder geen goedkope ribben kan krijgen.
in alphen voerde ik het veel meer.
mijn honden eten allemaal grote porties.
ook mn engelse bull...
ruim 400 gram of mee, altijd 4 ribben aan 1 stuk.
maar honden verpulveren alles, mn pyrs dan...
minx heeft minder kracht door de bouw van dr bek, die krijgt altijd de zachtste ribben met wervel eraan, dat kan ze prima kauwen.

ik vind het doodeng dat het gebeurd met ribben, ik vind het ook verschrikkelijk voor de baasjes...
maar toch blijf ik t voeren...
#858489
Cindy de Wolf schreef: Ik moet eerlijk bekennen dat ik na het lezen van beide brerichten even heb getwijfeld om weer volledig terug te gaan naar KVV. Maar ik sta achter barf. Ik ben wel in de loop van de jaren andere botten gaan voeren, zo zijn nekken (lam en geit) bij mij een nono, evenals kalfsribben/staarten en runderknars en aanverwanten. Ik sta doodsangsten uit. Ribben gaat hier tot nu toe altijd goed. Er wordt goed opgekauwd en ik vraag altijd om zeer jonge ribben. Eveneens geef ik er of kvv, spiervlees, orgaan bij. Ik heb 1 keer bij Misty een parelhoen uit haar keel gehaald, toen was ze nog een stuk jonger. Toch kan ik er niets aandoen dat zo af en toe mij het gevoel bekruipt, ik ga terug op de KVV, helemaal weer na het lezen van zo'n naar bericht :-\
In een ander topic zeg je dat je je honden dragende kalfsbotten geheel laat opeten.
Ik zou zelf doodsangsten bij de dragende delen hebben en niet omgekeerd bij bovenstaande normaal eetbare botten  ;)
#858524
tieneke schreef: In een ander topic zeg je dat je je honden dragende kalfsbotten geheel laat opeten.
Ik zou zelf doodsangsten bij de dragende delen hebben en niet omgekeerd bij bovenstaande normaal eetbare botten  ;)
Dat klopt, maar in datzelfde topic zet ik ook dat ze daar vele malen minder moeite meehebben dan met nekken. Nadat ik iets van 7 keer nekken heb gegeven en kalfsstaarten is dat hier een nono. Als het dezelfde botten zijn die je vroeger meekreeg zijn dat weliswaar dragende delen maar heel zacht en by the wat het zijn geen kalfsbotten maar lamvoorpootjes. Je knipt ze zo door met een normale snoeischaar en dat is me met een geitennek nog nooit gelukt idem dito met een kalfsstaart.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door