Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#857523
Gek onderwerp misschien.
Maar ik heb toch interesse.
Heb de afgelopen weken twee berichten gelezen van 'dode hond' door het het consumeren van ribben.
Erin gestikt, of dodelijk verstopt.

Ik ben zelf heel voorzichtig, te hard verdwojnt in de kliko...en ik geef altijd vrij veel vlees bij bot, want ik ben als de dood voor verstopping of dat het niet goed 'inpakt'.

Hoe denken jullie daarover?
#857537
Ik geef geen ribben meer, vind ze voor Rakker veel te hard. Hij is dan geneigd om grotere stukken door te slikken en ik stond doodsangsten uit.

Ik ben zelf heel voorzichtig, te hard verdwojnt in de kliko...en ik geef altijd vrij veel vlees bij bot, want ik ben als de dood voor verstopping of dat het niet goed 'inpakt'.
Het valt mij op bij Rakker als ik bijvoorbeeld orgaan/groente geef met eendkarkas in 1 maaltijd dat de keutel het eerste deel donker en zachter is en dat daarna pas het botgedeelte komt (lichter geel). Het "mengt" dus niet, het botgedeelte is vrij hard. Is dat bij jullie ook? Ik had eigenlijk een gelijkmatiger zachtere keutel verwacht (eigenlijk wel een vies verhaal :P).
Door roefus
#857543
Dian schreef: Ik geef geen ribben meer, vind ze voor Rakker veel te hard. Hij is dan geneigd om grotere stukken door te slikken en ik stond doodsangsten uit.


Het valt mij op bij Rakker als ik bijvoorbeeld orgaan/groente geef met eendkarkas in 1 maaltijd dat de keutel het eerste deel donker en zachter is en dat daarna pas het botgedeelte komt (lichter geel). Het "mengt" dus niet, het botgedeelte is vrij hard. Is dat bij jullie ook? Ik had eigenlijk een gelijkmatiger zachtere keutel verwacht (eigenlijk wel een vies verhaal :P).
Tis hier bij beide honden anders.
Roefus heeft de neiging om 'harde keutels' te produceren en eventueel wat zachters er achteraan.
Lara maakt heel mooie spiraaltjes (het ljkt wel schroefdraad  :D ) en soms (heeeeel soms) nog wat zachters.
Ik heb dan wel het gevoel dat het goed inpakte..want ik vind geen onverteerd bot.

Wat orgaan betreft....
Bij harder bot geef ik spiervlees of pens.
Lever bijvoorbeeld vind ik laxerend werkend, maar niet 'inpakkend'.
Alsof het vlugger passeert...

IK geef nog steeds ribben, ook runderknars...maar ik test altijd de hardheid.
Ik moet zeggen dat de honden het geweldig vinden om 'gezellig' wat harders te knagen.
Maar ik weet van beiden dat ze niet schrokken (anders was het ook hier een dikke NO NO).
Maar al dat bot-gedoe blijf ik argwanend bekijken.
Gisteren hadden ze bijvoorbeeld (voor het eerst) geitennek...en het was zo zacht, dat mijn snoeischaar er zonder moeite doorheen ging.
Dat vind ik dan weer mooi Barfmateriaal...maar ik weet vervolgens niet hoe een volgende nek uitpakt.

En ik BLIJF het beangstigend vinden (niet desastreus, omdat mijn honden goed kauwen)....maar toch...
Ik vond de berichtjes van de afgelopen weken niet direct bemoedigend.
En vind het vreemd dat er feitelijk niemand echt op ingaat.
#857545
Ik ben er ook nooit helemaal gerust op :-\ Bij kippenvleugels en eendkarkas moet ik bijvoorbeeld het vel er vanaf halen en in kleinere stukjes knippen. Rakker "scheurt" het niet, hij werkt dan een hele vleugel naar binnen en slikt die in 1x door. Heb hem daardoor al 2x op de kop moeten houden omdat het niet helemaal goed ging. Nu ik het vel er af haal gaat het wel goed, kraakt hij de botten netjes. Maar het blijft altijd oppassen vind ik. Nooit bottenwerk zonder toezicht :P

Als Rakker groter was zou ik misschien ook nog wel rib geven. Er zijn er volgens mij wel een aantal met kleine hondjes die het wel doen, maar voor mij is het over. Sommige stukken gingen goed, maar toch een groot deel was te hard, kreeg hij gewoon niet weggekraakt. Dan maar geen ribben meer :P

Het viel mij ook op dat er niemand echt daarop heeft gereageerd. Het is en blijft een reëel gevaar.
Laatst gewijzigd door Dian op zo 11 nov 2007, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#857552
Het enige waar ik voorzichtig in ben is dat ik mijn honden nooit alleen laat eten. Ik geef mijn honden botten (ook ribben) zonder enige angst. Toen Kai nog brokken at was ik er van overtuigd dat hij ooit zou stikken, dat vond ik echt doodeng. Hij verslikte zich een keer of tien tijdens de maaltijd, zo erg schrokte hij....
Zelf heb ik ook nooit ervaren dat een bot te hard is, ik geef geen dragende botten, maar ik geef wel schapenribben en geitenribben en die zijn gewoon van volwassen geiten en ik merk totaal niet aan mijn honden dat ze te hard zijn.

Ik heb wat zaken weggehaald in mijn reactie, omdat ik het toch een beetje kwetsend vond, ik zeg het maar netjes.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 11 nov 2007, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#857557
Ik ben trouwens niet ingegaan op de ongelukken van de laatste tijd, omdat ik niemand wilde kwetsen, maar ik vind deze ongelukken geen reden om angstig te zijn, zoals ik al zei, Kai was volgens mij echt gestikt als ik door was gegaan met brokken geven en de hond van mijn vriend is gestikt in zijn brokken en binnen een paar minuten overleden.
Door roefus
#857558
Dian schreef: Ik ben er ook nooit helemaal gerust op :-\ Bij kippenvleugels en eendkarkas moet ik bijvoorbeeld het vel er vanaf halen en in kleinere stukjes knippen. Rakker "scheurt" het niet, hij werkt dan een hele vleugel naar binnen en slikt die in 1x door. Heb hem daardoor al 2x op de kop moeten houden omdat het niet helemaal goed ging. Nu ik het vel er af haal gaat het wel goed, kraakt hij de botten netjes. Maar het blijft altijd oppassen vind ik. Nooit bottenwerk zonder toezicht :P

Als Rakker groter was zou ik misschien ook nog wel rib geven. Er zijn er volgens mij wel een aantal met kleine hondjes die het wel doen, maar voor mij is het over. Sommige stukken gingen goed, maar toch een groot deel was te hard, kreeg hij gewoon niet weggekraakt. Dan maar geen ribben meer :P

Het viel mij ook op dat er niemand echt daarop heeft gereageerd. Het is en blijft een reëel gevaar.
Ja, denk wel dat het hond-afhankelijk is.
Roef is een grote jongen, maar kraakt op alles.
Lara ook trouwens (al is ze wat gretiger en vlugger, ik verbaas me soms over wat ze wegknaagt).
Maar van de andere kant...Roef mag dan wel een grote jongen zijn...maar ALS er iets fout mocht gaan...pffff...ik zie meZELF geen Roefus 'op de kop houden'...ik krijg hem doodeenvoudig niet opgetild.  8)

Tja...vind het ook niet leuk...maar heb ervoor gekozen om WEL te reageren.
#857560
roefus schreef:
Tja...vind het ook niet leuk...maar heb ervoor gekozen om WEL te reageren.
Het was ook geen kritiek, het was puur waarom ik het niet had gegaan, ik vind het wel goed dat er op ingegaan wordt ;) Want ik weet zeker dat het heel veel mensen op het forum bezig houdt.
Door roefus
#857561
Laura2004 schreef: Het was ook geen kritiek, het was puur waarom ik het niet had gegaan, ik vind het wel goed dat er op ingegaan wordt ;) Want ik weet zeker dat het heel veel mensen op het forum bezig houdt.
Zag het ook niet als kritiek hoor (toen ik postte, had ik jouw bericht nog geeneens gelezen).
Door roefus
#857565
Wil waarschijnlijk niet de kop in het zand steken, daar is immers geen hond mee geholpen...en geen baasje.
Ik vind het STRONT verdrietig voor degenen die hun hond verloren.
En het is zeker niet bedoeld om te kwetsen ofzo.
#857584
roefus schreef: Wil waarschijnlijk niet de kop in het zand steken, daar is immers geen hond mee geholpen...en geen baasje.
Ik vind het STRONT verdrietig voor degenen die hun hond verloren.
En het is zeker niet bedoeld om te kwetsen ofzo.
Ik ben wel blij dat er iemand over begint want ik ben wel erg geschrokken en vroeg me af of ik de enige was die na het eerste bericht toch met enige aarzeling een bot aan z'n hond gaf. Lhaki kauwt doorgaans erg goed en ik weet inmiddels dat als het bot niet te lang of erg groot met taaiig vlees is het geen problemen oplevert. Ik ben de lamsribben die ik nog had met een hamer te lijf gegaan want bij kleine hondjes heb je nou eenmaal altijd relatief kleine stukjes rib, ook als je er meerdere aan elkaar geeft, en een ongeluk zit in een klein hoekje. Verder blijf ik doen zoals anders want ongelukken kunnen altijd gebeuren, zoals gezegd ook met brok.
En natuurlijk wil je niemand kwetsen Roefus, maar met net doen of het niet gebeurd is schiet inderdaad ook niemand iets op.
#857588
Ik vind dat je moet voeren wat je durft en waar je achter staat en/of waar je hond goed me m weet te gaan. Er is in principe zat ander materiaal, ribben hoeven niet persé op het menu te staan. Voor mezelf zie ik geen reden om geen ribben meer te geven.

Verder wil ik er niet op ingaan omdat ik geen zin heb omdat ik dan misschien dingen zeg die de betrokkenen onnodig zullen kwetsen.
Door roefus
#857593
Ja nee....ik wil ook geen betrokkenen onnodig kwetsen.
En in principe staat dat nu dus ook (wat mij betreft) de discussie in de weg  :-[
Dus is goed...het tijdstip is verkeerd  :-[

Maar misschien wilde ik het aanzwengelen om eventueel toekomstige slachtoffers te behoeden.  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door