Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door koekje
#875960
waar heb je dan moeite mee?

de dieren die gegeten worden veranderen niet vanzelf in eetbare stukjes.

zelfs het weinige dierlijke materiaal in brokjes is ooit levend dier geweest, en dat is ook niet vanzelf in een brokje veranderd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#875971
ik denk dat robbiekomvoor dat ook wel begrijpt dat er geen hapklare vlees stukjes geboren worden.
Maar hij bedoeld naar mijninziens om zelf te gaan slachten dat hij dat wat ver vindt gaan.
Ach, ik kan daar wel inkomen, en zeker als je niet goed weet hoe je dat moet doen, kan je het volgens mij aan de meer ervaren mensen overlaten.
Ik persoonlijk zou niet zo ver gaan, maar dat is natuurlijk
voor iedereen persoonlijk.
ellen
Door ~Joke~
#875996
Ik kan geen dieren doden en ook geen vlees gebruiken van een dier wat ik in leven heb gezien of verzorgd. Zodra het hier in of om huis rondloopt heb ik er een band mee.
Slachten zou ik aan deskundige mensen over laten
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#876123
~Joke~ schreef: Ik kan geen dieren doden en ook geen vlees gebruiken van een dier wat ik in leven heb gezien of verzorgd. Zodra het hier in of om huis rondloopt heb ik er een band mee.
Slachten zou ik aan deskundige mensen over laten
ja, zo ben ik en denk ik ook.
ellen
Door mirjam_dc
#876222
~Joke~ schreef: Ik kan geen dieren doden en ook geen vlees gebruiken van een dier wat ik in leven heb gezien of verzorgd. Zodra het hier in of om huis rondloopt heb ik er een band mee.
Slachten zou ik aan deskundige mensen over laten
Ik zou er geen problemen mee hebben om een dier te eten wat ik heb gekend heb (de 'normale' veestapel) maar ik zou er wel heel veel problemen mee hebben als het niet op een humane manier geslacht zou zijn; door deskundige slagers dus inderdaad! Nog afgezien van het feit dat het ook niet lekker meer is als het arme beest veel stress ervaart :-[
Door tieneke
#876226
robbiekomvoor schreef: tjonge,hoe ver wil je gaan zeg,ik heb hier toch een beetje moeite mee hoor!
Ik ook  ;)
Dat je het beest zelf opeet okee,maar laat het slachten aan mensen over die er verstand en ervaring mee hebben.
Ik zie het een beetje als stoerdoenerij van: kijk eens ik slacht mijn eigen beesten!
Door tieneke
#876229
~Joke~ schreef: Ik kan geen dieren doden en ook geen vlees gebruiken van een dier wat ik in leven heb gezien of verzorgd. Zodra het hier in of om huis rondloopt heb ik er een band mee.
Hier precies hetzelfde  ;)
Door Lizzy
#876259
Ik ben het helemaal eens met iedereen die al schrijft dat slachten van dieren een vak is. En het moet op een kundige wijze gebeuren. En je kunt niet eerst even op je gemakje op een levend dier oefenen, het moet in 1 keer goed, anders wordt het mijnsinziens complete dierenbeulerij. Dus iedere geringste twijfel maakt al dat het een echte slachtpartij wordt, dat je geen enkel dier gunt. Ik ken wel verhalen hoor, van hoe je een dier eerst een tik op de kop tussen de oren moet geven om te verdoven. En dan lees ik er zelfs nog wel bij dat "je even moet leren hoe hard je moet meppen, je moet de slag te pakken krijgen om het dier in 1 keer te doden". En sorry, maar daar word ik dus echt onpasselijk van. Zeer dieronvriendelijk. Of het nou een konijn, kip of geit is.

Ik zou dus zeggen : laat het over aan iemand die weet wat ie doet of ga het zelf op een nette, fatsoenlijke en professionele wijze leren. Zie bijv: http://www.vion-in-nederland.com/411/Slachtproces/. Je kunt gewoon niet een beetje in de rondte gaan staan meppen, slaan, hakken en snijden. Je uitgangspunt zijn dat je een dier op een waardige pijnloze manier slacht.
Door Minna
#876369
Het ging hier over een geit op curacao, weet niet hoe diervriendelijke en stressvrije slagers daar rondlopen...Lijkt mij juist minder stressvol voor een dier als het zo in eigen omgeving gebeurt, zonder transport etc, maar moet je idd wel goed weten wat je moet doen. Ik vind ook dat een dier gewoon zonder "vertraging" moet sterven.
Nu hebben we geen probleem met kipkarkassen; de kippen zitten in een stal, worden op transport gezet, worden bij de Friki bij de poten onderste boven opgehangen aan lopende band en hup koppen er af. Persoonlijk zou ik het prettiger vinden als je een groepje kippen in de tuin heb rondscharrelen en op een dag zet je ze met een dag met hun nek op een hakblok.
(nee, ik heb geen kippen, ben er bang voor  :-[ en ik den da de honden de kippen geen waardige humane dood gunnen... ::)
Vroeger werd er toch best veel thuis geslacht, niet dat het altijd correct zou zijn gegaan maar denk dat het toch minder stressvol voor de dier was.
Wij hadden vroeger in Finland altijd bijl o.i.d in de auto voor het geval we een haas of een hertje aanreden, dn wil je ook het dier zsm uit z'n lijden kunnen verlossen, hier bij ons in Drents-Friese wold zit ook veel wild maar ja, hier in NL zou je acuut een bekeuring krijgen voor het hebben van dergelijke wapen in je auto... :-X
Dus nu maar hopen dat we niks aanrijden of dat het op slag dood is of dat er iets op handen is waarmee we het lijden kunnen beperken tot minimum. Dat is dan wel uit noodzaak en niet opzettelijk slachten maar in allebeide gevallen eindigt het diertje wel in een hondenvoerbak...
Door flin
#876404
Minna schreef: Dat is dan wel uit noodzaak en niet opzettelijk slachten maar in allebeide gevallen eindigt het diertje wel in een hondenvoerbak...
daar mag je ook nog mee oppassen; ('k ben 't helemaal met je eens hoor!), officieel mag je 't niet vervoeren zonder 'jachtvergunning'  8)

PSE-vlees:
(pale soft exudative)
is stressvol geslacht
ph-waarde vlees: minder dan 5.8
aromaarm

DFD-vlees:
(dark firm dry)
voedselonthouding, vermoeidheid
ph-waarde vlees:meer dan 6.2
donker, kleverig

levend dier: ph-waarde 7.0 - 7.2
normaal, vlak na de slacht:ph 7.3
ph- waarde daalt tot rottingsproces:  :P

((ben al een poosje aan't puzzelen, of dit invloed heeft op de smaakpapillen van onze geliefde huisdieren :confused1:)

en ja, een vak kun je leren, maar in dit geval niet op levende wezens :nono2:
Door Minna
#876411
Yep, het mag natuurlijk niet, maar ik zou het niet kunnen om een dier te laten lijden na een aanrijding. En weggooien is zonde.  :-\
Door Boefke
#876419
Iig komt de motivatie van de topicstarter mede voort uit diervriendelijke overwegingen. Dus denk ik niet dat zij zomaar wat zal gaan lopen uitproberen. Bovendien vraag ik me af of alle zgn professionele slachters zo diervriendelijk te werk gaan... Minna's voorbeeld van de bioindustriele kippenslacht is dat zeker niet. Ik denk dat als je je goed laat instrueren en zeker bent van je zaak en je er de mogelijkheden toe hebt dat je best zelf zou kunnen slachten en dat het dan alles bijeen genomen 'prettiger' voor het dier kAn verlopen dan met vervoer ed erbij.
Door flin
#876428
Minna schreef: Yep, het mag natuurlijk niet, maar ik zou het niet kunnen om een dier te laten lijden na een aanrijding. En weggooien is zonde.  :-\
of je 't dier niet uit z'n lijden  mag helpen weet ik eigenlijk niet, (als 't geen moose is durf 'k dat wel ::) ) 't was meer 't vervoeren van...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door