Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#854405
ellyenrob schreef: Vorig jaar hertenribben uit Mill, 2 van de 4 honden lusten het niet en ze waren ook kneiterhard, maar wel goed bevleest
Je moet expliciet vragen om kalfsribben, deze zijn echt boterzacht. De eerste keer had ik dat niet gevraagd en waren ze enorm dik en knetterhard. Nu vraag ik om kalfsribbetjes en deze zijn belisimo ;D
Door roefus
#854464
Malamoods schreef: Ja, daar zeg je wat.... De leeftijd.... Ikijok heeft al een tijdje geen geitenrib meer gehad, maar ik heb het idee dat hij de hardere botten wel steeds beter gaat verteren. Dus ik heb het plan om binnenkort gewoon weer wat geitenribben te gaan proberen....

Rachel.
Ik bedoelde eigenlijk de leeftijd van het prooidier  :-[

Ik denk dat of je nu lam of geit of hert geeft, de zachtheid/hardheid van de ribben wordt bepaald door de leeftijd van dat prooidier.
Door Malamoods
#854511
roefus schreef: Ik bedoelde eigenlijk de leeftijd van het prooidier  :-[

Ik denk dat of je nu lam of geit of hert geeft, de zachtheid/hardheid van de ribben wordt bepaald door de leeftijd van dat prooidier.
Oh ja natuurlijk. bedoel je het zo! Ja, da's natuurlijk helemaal waar... Maar, evengoed merk ik aan Ikijok dat hoe ouder hij wordt (hij is nog jong), dat hij steeds beter de hardere botten verteerd.... Ik bedoel niet dat het leeftijd gebonden is ofzo, maar meer van: hoe langer hij barft, hoe beter het gaat...

Rachel.
Door Laura2004
#854529
Malamoods schreef: Oh ja natuurlijk. bedoel je het zo! Ja, da's natuurlijk helemaal waar... Maar, evengoed merk ik aan Ikijok dat hoe ouder hij wordt (hij is nog jong), dat hij steeds beter de hardere botten verteerd.... Ik bedoel niet dat het leeftijd gebonden is ofzo, maar meer van: hoe langer hij barft, hoe beter het gaat...

Rachel.
Hier heb je in mijn ogen gelijk in. Kai heeft het eerste jaar dat hij barfte regelmatig stukjes bot overgegeven, maar na een jaar werd dat steeds minder en nu gebeurt het nooit. Ik geloof zeker dat hoe langer je barft, des te beter kan je hond botten verteren.
Door roefus
#854532
Malamoods schreef: Oh ja natuurlijk. bedoel je het zo! Ja, da's natuurlijk helemaal waar... Maar, evengoed merk ik aan Ikijok dat hoe ouder hij wordt (hij is nog jong), dat hij steeds beter de hardere botten verteerd.... Ik bedoel niet dat het leeftijd gebonden is ofzo, maar meer van: hoe langer hij barft, hoe beter het gaat...

Rachel.
Dat kan natuurlijk ook heel goed meespelen.
Heb ik hier ook wel gemerkt hoor, dat naarmate Roefus langer barfte het allemaal wat makkelijker ging. Eerst vond ik bijvoorbeeld geregeld wat stukjes onverteerd bot terug in de ontlasting (de eerste maanden, zeg maar) en eigenlijk komt dat nu nooit meer voor.
En dat had inderdaad in zijn geval niets met de leeftijd te maken, maar gewoon met de tijd dat hij barfte.
Door Malamoods
#854731
Best gek, want Ikijok barft al vanaf pup af aan (ok, in het begin wat kvv dagen), maar al heel snel zijn we overgestapt op full-time barf.... Nou ja, het is een laatbloeier... Laten we het daar op houden! ;D Ik ben benieuwd hoe de geitenribben en hertenribben hem gaan vallen. Mijn truc is om enkele dagen ervoor minder heftig bot te voeren (bijv. kippennekken, parelhoen ofzo)... Dan gaan de zwaardere gevallen beter.

Rachel.
Door Minna
#854765
Hier hadden we hertenribben van Herby, honden vonden het erg lekker, wel hardere ontlasting dan van andere botten tot nu to, dus volgende keer geef ik denk ik minder rib in een keer en iets van orgaan er bij. Maar ik heb wel weer een kratje besteld!  ;D
Qua hardheid denk ik dat het wel meeviel aangezien Pika ze ook goed weg kreeg!
Door Hetty
#856975
De hertenribben uit Mill gaan prima hier.
Het duurde wel even voor hij door had dat het echt eetbaar was. Maar toen ging het prima.
Door pallas
#856984
Hier hebben de honden  de afgelopen twee dagen herteribben gekregen. Ze vonden het heerlijk  :)
Ik geef altijd een "complete" maaltijd, dus vlees en groente zaten erbij. Geen probleem gehad met harde ontlasting of zo iets. Zeker nog een keertje bestellen :) voor Didot is het een uitkomst want hij kan niet tegen lam en dan heeft hij toch weer eens iets anders om op te knagen dan karkassen.
Door roefus
#857003
pallas schreef: Hier hebben de honden  de afgelopen twee dagen herteribben gekregen. Ze vonden het heerlijk  :)
Ik geef altijd een "complete" maaltijd, dus vlees en groente zaten erbij. Geen probleem gehad met harde ontlasting of zo iets. Zeker nog een keertje bestellen :) voor Didot is het een uitkomst want hij kan niet tegen lam en dan heeft hij toch weer eens iets anders om op te knagen dan karkassen.
Dat doe ik dus ook, zeker bij wat hardere botsoorten, geef ik altijd veel vlees erbij, plus groente en/of gemalen zaden, noten.
Ik wil absoluut geen té harde ontlasting en ben als de dood voor verstopping.
Door Malamoods
#863944
Gisteren heeft Ikijok echt lopen smullen van de prachtige hertenribben! Wow, die zagen er super uit zeg! Ze waren zeer goed bevleesd, maar voor de zekerheid nog extra spiervlees bijgevoerd! Ikijok heeft zo'n drie kwartier liggen knagen en hij genoot zichtbaar! Geen gekots tot nu toe en ook nog geen ontlasting gehad vandaag (zal vanmiddag wel komen).... Volgens mij voor herhaling vatbaar....
Weet iemand tot wanneer het wild seizoen ongeveer loopt?


Rachel.
Door Malamoods
#864445
Ronja schreef: februari volgens mij. Het loopt af wanneer het wild gaat jongen.
Ok, bedankt!

Ikijok heeft prima ontlasting na het eten van de hertenribben. Dus, ik ga ze zeker vaker voeren! Is hier absoluut een succes!

Rachel.
Door Drijver
#866022
Ik heb ze net gegeven. Ze vonden ze heerlijk en werkten zich er zonder problemen doorheen.
Door ellyenrob
#868058
Cindy de Wolf schreef: Je moet expliciet vragen om kalfsribben, deze zijn echt boterzacht. De eerste keer had ik dat niet gevraagd en waren ze enorm dik en knetterhard. Nu vraag ik om kalfsribbetjes en deze zijn belisimo ;D
Ohhh goed dat je dat zegt, ik ga de volgende keer om kalfshertenribben vragen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door