Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Decibels
#850802
Rovanna schreef: Maar dat betekent nog niet dat de basis van hun menu uit eieren bestaat. De basis zou uit vlees moeten bestaan.
eh...dat zei ik toch ook niet...
in mei leggen alle vogels een ei...is een bekend gezegde...dus het hele jaar door hebben ze dat niet op hun menu staan.
Door joki
#850812
wat is er zo fundamenteel anders aan eieren dan aan vlees??
Uit het ei groeit een kuiken, dus vlees.....
En als een wolf een vleeseter is, waarom geven jullie dan rouwe groenten??

Maar ik wou even de vragen van lizzy beantwoorden.

Gezondheidsproblemen nul, inderdaad. Behalve eentje met epilepsie. Maar aan mijn voeding zal het niet liggen. Want het dieet voor epilepsiehonden bestaat uit minder eiwitten, vetten en meer koolhydraten. Touwens is het door een site te lezen over epilepsie dat ik bij barf ben terecht gekomen.

Waarom ik twijfel: omdat ik net als de meesten hier denk dat veel verschillende soorten vlees beter zijn om alle stoffen binnen te krijgen.
Maar ik wou weten of dit eiermenu echt slecht is. Maar niemand heeft een goed onderbouwd antwoord tot nog toe.

Wat de calcium betreft vraag ik me ook af of die vissegraten voldoende zijn. Ik weet zelfs niet eens of er calcium in zit en als er al inzit of ze die opnemen, maar ik vraag me ook af of ze calcium uit botten opnemen. Zo te horen blijkbaar wel. Hoeveel calcium heeft een hond trouwens nodig??
Tot nog toe heb ik geen problemen met zwakke hondebeenderen of misgroeiingen of zo door calciumgebrek...
Maar vergeet ook niet dat de helft van de pups hun voer uit korrels bestaat, waar de  juiste hoeveelheid calcium zou inzitten, volgens het opschrift.

Over het financiele aspect: ik ben proffesioneel met mijn honden bezig. Ik wil sledehondesafaries gaan organiseren voor toeristen en daarvoor heb ik om te beginnen minstens 20 honden voor nodig. En een mens moet zaaien naar de zak. En mijn honden verdienen het allerbeste. Ook kwa voeding. Maar ik heb mijn eigen ervaringen met hen en sta zeker open voor andere invalshoeken, maar ik zal me niet zo hou laten ompraten. Iedereen doet wat hij denkt wat het beste is.

Wat de koolhydraten betreft zal ik er hen blijven geven en zeker voor mijn epilesiehond. En waarom: omdat sommigen beweren dat ook een hond behoorlijk wat koolhydraten nodig heeft, al weet ik niet zéker of er genoeg in eieren en vis zitten, dus geef ik hen een graan...dat lijkt me het veiligst...

Dus halveren en in plaats wat rood vlees...dan denk ik aan lever....want ook daar zitten veel vit. en min. in. en veel eiwit.
Wat is pens??

Duidelijk wordt me ook stilaan dat ik hier geen eieregekken zoals ik ga aantreffen....maar mijn honden blijven gelukkig en gezond...dus...

Hoeveel eieren per hond per dag? emmm 270 per dag. Dus 14 per dag per hond. Maar de volwassenen krijgen dubbel zoveel als de pups. Dus 19 per volwassene en 10 per pup. Gemiddeld: want sommige volwassene eten meer als andere.
Door joki
#850819
Willemijn,
Ik ga hier nu niet op die site mijn hele levensverhaal doen, maar om je een letterlijk antwoord te geven hoe ik hier ben geraakt...te voet met 2 honden.
En de vele honden omdat ik sledehondesafaries wil gaan organiseren voor toeristen. Winter 2008-2009 ga ik van start...iedereen hier is welkom...
zijn er trouwens nog mushers hier op het forum???
OOk op het gebied van training heb ik wel enkele vragen...
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#850838
joki schreef: En op je foto te zien ben je ook eigenaar van een poolhond?? Husky? Malamute? Of misschien alaska husky??
Ja ik heb slechts 1 malamute en daar heb ik mijn handen al vol aan ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#850845
joki schreef: wat is er zo fundamenteel anders aan eieren dan aan vlees??
Uit het ei groeit een kuiken, dus vlees.....
En als een wolf een vleeseter is, waarom geven jullie dan rouwe groenten??

Maar ik wou even de vragen van lizzy beantwoorden.

Gezondheidsproblemen nul, inderdaad. Behalve eentje met epilepsie. Maar aan mijn voeding zal het niet liggen. Want het dieet voor epilepsiehonden bestaat uit minder eiwitten, vetten en meer koolhydraten. Touwens is het door een site te lezen over epilepsie dat ik bij barf ben terecht gekomen.

Waarom ik twijfel: omdat ik net als de meesten hier denk dat veel verschillende soorten vlees beter zijn om alle stoffen binnen te krijgen.
Maar ik wou weten of dit eiermenu echt slecht is. Maar niemand heeft een goed onderbouwd antwoord tot nog toe.

Wat de calcium betreft vraag ik me ook af of die vissegraten voldoende zijn. Ik weet zelfs niet eens of er calcium in zit en als er al inzit of ze die opnemen, maar ik vraag me ook af of ze calcium uit botten opnemen. Zo te horen blijkbaar wel. Hoeveel calcium heeft een hond trouwens nodig??
Tot nog toe heb ik geen problemen met zwakke hondebeenderen of misgroeiingen of zo door calciumgebrek...
Maar vergeet ook niet dat de helft van de pups hun voer uit korrels bestaat, waar de  juiste hoeveelheid calcium zou inzitten, volgens het opschrift.

Over het financiele aspect: ik ben proffesioneel met mijn honden bezig. Ik wil sledehondesafaries gaan organiseren voor toeristen en daarvoor heb ik om te beginnen minstens 20 honden voor nodig. En een mens moet zaaien naar de zak. En mijn honden verdienen het allerbeste. Ook kwa voeding. Maar ik heb mijn eigen ervaringen met hen en sta zeker open voor andere invalshoeken, maar ik zal me niet zo hou laten ompraten. Iedereen doet wat hij denkt wat het beste is.

Wat de koolhydraten betreft zal ik er hen blijven geven en zeker voor mijn epilesiehond. En waarom: omdat sommigen beweren dat ook een hond behoorlijk wat koolhydraten nodig heeft, al weet ik niet zéker of er genoeg in eieren en vis zitten, dus geef ik hen een graan...dat lijkt me het veiligst...

Dus halveren en in plaats wat rood vlees...dan denk ik aan lever....want ook daar zitten veel vit. en min. in. en veel eiwit.
Wat is pens??

Duidelijk wordt me ook stilaan dat ik hier geen eieregekken zoals ik ga aantreffen....maar mijn honden blijven gelukkig en gezond...dus...

Hoeveel eieren per hond per dag? emmm 270 per dag. Dus 14 per dag per hond. Maar de volwassenen krijgen dubbel zoveel als de pups. Dus 19 per volwassene en 10 per pup. Gemiddeld: want sommige volwassene eten meer als andere.



Neuh, ik zie geen voordelen van zo'n eenzijdige voeding. Maar laten we elkaar geen watje noemen, als jij die eieren niet gratis kreeg had je dan ook ooit dit  menu bedacht? Ik begrijp heel goed dat je met 20 honden moet roeien met de riemen die je hebt, maar dat zou voor mij geen reden zijn om enkel dat te voeren wat gratis is of bijna gratis en omdat ze niet terstond dood neervallen dan maar concluderen dat ze het goed doen.
Je voert je volwassen  honden nu zo'n 2 jaar op deze manier, ik spreek je graag over 5 jaar weer, want je voert je pups gelukkig nog wel bij met brokken omdat je er niet van overtuigt bent dat dit  eierenprakje voldoende is voor een pup. Maar neem gerust van mij aan dat als het niet voldoende is voor een pup dat het op den duur ook niet voldoende zal zijn voor een volwassen hond.

Lever is dan wel rood, maar is niet datgene wat onder rood vlees verstaan wordt. rood vlees is spiervlees van b.v. een rund en is niet te vervangen door lever.
Door peerle
#850867
Hallo Joki,

Pens is de maag van een dier, er is dus lamspens, runderpens,...Het allerbeste waar je aan kan komen is de boekmaag (derde maag) van een koe, en die liefst nog gevuld met bijna helemaal verteerd gras. Daar kunnen je honden van smullen, met een beetje geluk krijg je zo een hele bak pens mee uit een slachthuis.
Kijk wel steeds de pens of boekmaag na, er kan immers een spijker of iets anders onverteerbaars in zitten, en daar wil je je honden niet op laten kauwen :o.

Ik weet echt niet of je eierdieet + brokken "slecht" is voor je honden, daar is gewoon geen bewijs voor, niemand die ik ken doet het. Ziek zullen ze er vast niet direct van worden (ik spreek nu niet over 10 jaar, dat weet ik echt niet), ook al vanwege die flexibiliteit waar Lizzy (denk ik) het over had. Ik denk alleen (en ik vermoed dat velen dat hier bedoelen) dat je beter, afwisselender kan doen als dat. Er zijn uiteindelijk ook veel honden die gezond 15 worden op brokken, maar dat betekent niet dat ze niet nog gezonder en ouder hadden kunnen worden op een gevarieerd menu van rauwe prooien (met eventuele aanvullingen).

Ik begrijp je financiële overwegingen zeker en vind het eigenlijk al heel bewonderenswaardig dat je nog maar overweegt om meer moeite te doen voor die 20 honden dan een emmer in een vat brokken dopen ;), als je goed zoekt kan je vast nog meer dingen vinden dan eieren, en ook gratis of bijna gratis (koppen, pens, staarten, kopvlees,...).

Veel succes daar in Estland,

Groetjes van
Veerle (uit Vlaanderen :))
Laatst gewijzigd door peerle op vr 02 nov 2007, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Thunder
#850872
@ Joki:
Naar wat ik lees wat jij hier schrijft,gaat het voornamelijk om het financiële aspekt dat je hoofdzakelijk eieren voert?
Net als voor een mens,kan voor een hond zo'n eenzijdige voeding niet gezond zijn lijkt mij.
Ze zullen volgens mij zowiezo van bepaalde stoffen teveel en van andere stoffen te weinig binnen krijgen.
Door Laura2004
#850874
Laten we het even omdraaien. Wat zijn jouw goed onderbouwde argumenten om aan te tonen dat een menu dat voornamelijk uit eieren bestaat goed is?
Ik vind die opmerking dat een ei ooit een kuiken wordt en dat het daarom hezelfde als vlees is nl totale onzin. Ik neem aan dat de eieren die jij aan je honden geeft onbevrucht zijn, dus dat zou nooit een kuiken zijn geworden en als een ei hetzelfde is als vlees, waarom wordt het dan een ei genoemd?

Een hond is een carnivoor en de meeste hier op het forum voeren hun hond op basis van rauw vlees, rauwe botten, orgaanvlees en sommigen geven ook een groentemix (ik geeft het omdat ik denk dat bio-industrie vlees niet meer optimaal gezond is en dat probeer ik aan te vullen met vier keer in de week een heel klein beetje groentes met af en toe een ei :P). Het menu van onze honden bestaat dus voor het grootste deel uit vlees en botten. Ik kan mij niet voorstellen dat ik zou leven op een dieet wat voornamelijk bestaat uit eieren, dus ik zou het ook nooit aan mijn honden voeren. Je honden kunnen er misschien oud meer worden en zullen er misschien niet dood van gaan, maar ik kan me niet voorstellen dat het goed is.
Door joki
#850891
hej veerle,

leuk eens iemand uit vlaanderen aan te treffen.
Blijkbaar is pens ook een vlaams woord...ik ben uit west-vlaanderen afkomstig en daar betekent een pens een worst.

Ik weet zeker dat ook mijn honden al dat lekkers zouden versmaden, maar hier krijg je nieks mee uit het slachthuis. Organen, poten en oren en koppen vind je in de supermarkt vanaf 1 euro per kg. Maar de vooraad is heel beperkt. Ik heb wel eens lever gegeven, maar als je 2 kg vraagt, dan kijken ze al raar, want iemand anders kan er dan geen meer kopen. Als je zegt dat het voor een hond is dan kijken ze al helemaal paraplu.
runds en schapevlees is bijna onvindtbaar, kip al wat meer , maar vooral varkensvlees wordt er gegeten en dat is in grote hoeveelheden verkrijgbaar, maar dat is dan weer niet goed vanwege ...welke ziekte was het ook al weer...
Wat botten betreft zijn enkel varkensbotten te krijgen en die geef ik dan ook regelmatig na eerst enkele dagen op min 40 te hebben ingevroren en ook hele diepgevroren kippen krijgen ze vaak. Dus zowiezo zal ik nooit echt kunnen barfen in estland.

En sorry hoor mensen, maar mijn honden zijn geen levende vrakken hoor, die net nog in leven gehouden worden ....anders zouden ze geen 50 km lopen met elk 30 kg aan hun harnas aan een stuk....
Zijn jullie honden zo fit??
Door Willemijn
#850921
Krijg de indruk dat je je aangevallen voelt. Dat lijkt mij van niemand de bedoeling. Tenslotte wil jij ook het beste voor je honden.
Maar je komt hier, stelt een vraag en als het antwoord dan niet helemaal is zoals je misschien stiekem gehoopt had dan kan dat vervelend overkomen.
Door joki
#850932
ja, van sommige reacties wordt ik wel wat nerveus...
Had nooit gedacht om zoveel reacties te krijgen. Kan ze eigenlijk niet allemaal snel genoeg grondig beantwoorden, wat ik wel zou willen.

Leef ook ver weg van de civilisatie zodat ik maar met weinig menselijk contact heb in vergelijking met de meesten, gevolg daarvan is dat  ik meer tijd nodig heb om na te denken en te reageren dan vele mensen die de menselijke drukte gewend zijn.
Door Mevroi Kruim
#850933
joki schreef: Bedankt voor het compliment Rovanna. Maar wat betekent het woord 'Olga'??
Ik ben vlaming, misschien is dit een typisch nederlands woord.
En op je foto te zien ben je ook eigenaar van een poolhond?? Husky? Malamute? Of misschien alaska husky??
Olga is de Russische vorm van Helga, dat komt uit het Oud-Germaans en betekent de helige Afbeelding

En tevens mijn naam omdat mijn vader het zo mooi vond klinken  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door