Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door joki
#850305
waarom zijn de beheerders amateurs
Laatst gewijzigd door joki op di 13 nov 2007, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#850309
Ik weet niet hoor, mijn hondjes krijgen +/- 2 keer per week een rauw eitje en ze kunnen er behoorlijk stinkende scheten van laten. Kan me voorstellen dat als je er veel meer eieren gaat geven de lucht niet om te harden is.
(maar of dit nou een redelijk argument is ::) )
Gebruikersavatar
Door koekje
#850315
ik weet hoeveel een ei aan calcium bevat, das namelijk ook een belangrijke voedingsstof.
en een ei heeft ook niet veel tandreinigende functie.

ik denk ook dat het vrij onnatuurlijk is je diertje per week een hele doos eiers te voeren.
zoveel eten ze 'in het wild' ook niet.
Door Willemijn
#850389
Nou, die stinkende scheten zijn hier verleden tijd.
Toen die grote van mij brok kreeg (we hebben alle soorten geprobeerd) stond het huis letterlijk stijf. Hij liet er 1 om de 5 a 10 minuten en dan hele venijnige, Een vreselijke stank. We hadden altijd de ramen open en de luchtverfrisser bij de hand. (Je moet toch wat).
Hij is nu krap een week aan het barfen en we hebben 1 x wat geroken maar hoe gek het ook klinkt: die rook als een "normale".  ;D En dat ondanks de twee eieren.

Maar ei als basis? Ik denk dat wolven in de natuur ook alleen maar een eitje eten als ze toevallig een nest tegenkomen.  En in de natuur zijn er niet het hele jaar door eieren verkrijgbaar. Het lijkt me erg eenzijdig.
Door 202Spots
#850451
joki schreef: maar waarom niet als basisvoeding voor de hond aangevuld met wat rund, varkens of schapenvlees.
'n hond is 'n VLEES eter....niet 'n eieren eter. ::)
'n basis van rund,lam,schaap,geit,konijn,kip,kalkoen,vis en wat je nog meer wil geven, en dat dan aanvullen met wat ei erbij klinkt beter voor 'n vlees eter dacht ik ;)

wanneer je op deze link in tikt waar je naar zoekt, dan kan je de voedingswaardes van ei en vlees soorten vergelijken.
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Door Lizzy
#850453
Ik zou er zelf nooit aan beginnen om mijn honden zoveel eieren te voeren, omdat ik het biologically inappropriate vind. Maar ik heb het boek van Pat Mackay er even op na geslagen. Zij schrijft dat eieren geweldig zijn, dat je het ei-geel rauw moet geven en het eiwit gestold (of dat je het ei 5 minuten in heet water moet laten weken), dat je nooit gekookte eieren mag geven (en dat ben ik met haar eens) en dit zijn de hoeveelheden per dag waar zij over praat:

Mini honden: 1 ei per dag
Kleine hond tot 10 kg : 2 eieren per dag
Honden tot 17 kg: 3 eieren per dag
Honden tot 25 kg : 4 eieren per dag
Honden tot 35 kg : 5 eieren per dag
Honden tot 40 kg : 6 eieren per dag
Honden tot 50 kg : 7 eieren per dag
Honden over de 50 kg : 8 eieren per dag

Ik vind het gekkewerk, maar ik citeer wat zij schrijft. Misschien kun jij er wat mee!
Gebruikersavatar
Door koekje
#850475
tieneke schreef: Dus mag Tinus een ei of 12 per dag?

Nou dan mogen we wel gaan verhuizen of een gasmasker aanschaffen  ;D ;D
ook tjechië heeft het kyoto verdrag ondertekend, dus je kan je gang gaan  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door